2008.03.06.
A
munkám a hobbim
Tóth Auguszta színművésznő 1967. november 9-én született
Szekszárdon. 1991-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti
Főiskolán. 1989-től egy évig a Nemzeti Színház tagja.
1990-1992-ig játszott a Veszprémi Petőfi Színház, a Radnóti
Színház, a Játékszín, s a Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház
produkcióiban. Ezt követően 1994-ig az Arizona Színház társulatát
erősítette. 1994-ben a Művész Színház, rá egy évvel a Thália
Színház tagja lett. 1996 és 2002 közt fellépett a Thália Társaság,
a Kelemen László Színkör és az Új Színház előadásaiban.
2002 és 2005 között a Nemzeti Színház tagja. Jelenleg játszik
a Játékszín, az Éjszakai Színház, a Pinceszínház, a
Piccolo Színház és az Aranytíz Teátrum produkcióiban is.
Fontosabb szerepek Lili (Hellman: Régimódi játékok), Dunya
(Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés), Natasa, Aranka (Csehov: Három
nővér), Ellen (Schisgal: Szerelem, ó!) ,Olga (Dürrenmatt:
Meteor), kislány (Pozsgai: Kölyök), Támár ( Schaffer: Jonadab),
Belin (Moliere: Képzelt beteg), Marianne (Moliere: Tartuff),
feleség (Füst Milán: Az árvák), Lucy (Brecht-Weill:
Koldusopera), címszerep (Molnár Ferenc: Olympia), Elizabeth (Brontë:
Üvöltő szelek), Andrea (Sastre: Szájkosár), Nasztaszja
Petrovna (Dosztojevszkij: A nagybácsi álma), Casilda (Hugo: A
királykisasszony lovagja), Gizike (Fejes: Rozsdatemető),
Fanchette (Ödön von Horváth: Figaro válik), nő (Steinbeck:
Egerek és emberek), Checca (Goldoni: Choggiai csetepaté), Mrs.
Ernskine (Donald Churcill: Édes bosszú), Carol Melkett
(Schaffer: Black Comedy), Arsione (Moliere: A mizantróp),
Antoinette (Feydeau: Bolha fülbe), Olga (Vaszary-Fényes-Szenes:
Babus), Fráter Erzsébet (Egressy Zoltán: Vesztett éden), Judit
(Bartis Attila: Anyám, Kleopátra), Marcia (Donald Churchill: Édes
bosszú), Elaine és Jeanette (Neil Simon: Pikáns percek
lovagja). Filmek, TV: Távollét hercege, Bukfenc, Szerelem,
Titok, szappanbuborék, Boldog békeidők, Isten madárkái, Kisváros,
Előre, Valami Amerika, Lesz még nekünk szebb életünk…Kétszeres
Kazinczy-díjas, s 2002-ben Nyíregyházán megkapta a legjobb női
alakítás díját, a Colombina-díjat.
-Szekszárdon született; ehhez a városhoz kötődik az első
színházi élmény is?
-Igaz, Tolna megye székhelyén születtem, de mivel anyai
nagymamám beteg lett, elköltöztünk hozzá Dévaványára. A
’72-es árvíz idején már dévaványai lakosok voltunk. Ezért
az első színházi élményem Békéscsabához, a Jókai Színházhoz
kötődik. Ha jól emlékszem, a Charlie nénjét néztük meg.
Akkor még – tizennégy éves lányként – nem gondoltam arra,
hogy valaha színésznő leszek.
-Általános iskolás és középiskolás korában
indult versmondó-versenyeken, vagy játszott iskolai színjátszókörökben?
-Igen. Erősen humán
beállítottságú vagyok, ennek az lehet az oka, hogy szüleim
magyar-történelem szakos középiskolai tanárok voltak.
Kezdetben versmondó versenyeken vettem részt. A Kazinczy-díjat
- egy országos elismerésről van szó - pedig először általános
iskola nyolcadik osztályában, másodszor harmadikos gimnazista
koromban ítélték nekem. A Kazinczy-díjasok jutalomképpen egy
táborba mehettek el. Itt ne csak tábortűzre gondoljunk…Többek
között Faragó Zsuzsa, dramaturg, Sándor Erzsi, színművésznő,
Schwimmer János operaénekes is közreműködött annak a tábornak
az irányításában, melynek vezetője Papp György volt. Ő határozta
meg ennek az intézménynek az arculatát. Itt nem voltak érvényesek
a mindenkori úttörőtáborok szabályai, azaz ez egy renitens tábor
volt, renitens lakókkal…Művészeti és irodalmi programok váltották
egymást.
-Mikor játszott először
színpadon?
-Volt egy Kőszíta nevű kis, öttagú, amatőr, középiskolai
színjátszó társulatunk, melyet a bátyám alapított, irányított.
Olyan jól működtünk, hogy a csurgói színjátszófesztiválon
díjat is nyertünk a Szeget szeggel átiratával. A darabnak egy
elég emlékezetes címe volt: Szerelem első látásra – válltáska
a málnásba. Ekkor másodikos gimnazista voltam. A keleti no-színház
stílusában játszottunk. Volt egy narrátor, aki felolvasta a szöveget,
a szereplők pedig „hang nélkül” alakítottak. Bátyámat,
aki akkor még rendezőnek készült, nagyon vonzotta a Távol-Kelet
kultúrája, még japánul is tanult. Csurgón sem gondoltam arra,
hogy színésznő legyek, csak 17 éves koromban határoztam el:
megpróbálkozom a Színművészetivel. Ascher Tamás volt, aki
arra bíztatott, hogy jelentkezzem a főiskolára. Elsőre nem
sikerült, kiestem a harmadik rostán, így másodszorra vettek
fel.
-Szülei hogyan reagáltak döntésére? Még
mindig él egy olyan vélekedés, hogy csinos, szép nők csupán
a tehetségükkel nem sokra mennek a színház és a film világában.
-Teljesen „egészségesen”.
Édesapám a maga szabad személyiségből kiindulva azt mondta:
„te tudod, gyermekem.” Édesanyám pedig komolyan és mélyen
aggódott értem.
-Kik voltak azok a tanárok, akik meghatározták
pályáját?
- Nagyon sokat köszönhetek
Hegedűs Erzsébetnek, gimnáziumi magyar tanáromnak. Ő volt az,
aki versmondásra, szereplésekre ösztönzött, s mondta, hogy érdemes
előadóművészettel foglalkoznom. Tehát elindított az úton.
Az i-re a pontot aztán Ascher Tamás tette fel. A főiskolán Kapás
Dezsőtől és Fehér Györgytől tanultam rengeteget. Ruszt József
tanár úr kurzusai is emlékezetesek számomra. Gábor Miklós és
Iglódi István nevét is meg kell említeni. A felsorolásból
nem szabad kihagyni a híres Montágh-tanítványt, Ságodi
Gabriellát sem, aki beszédtechnika-tanárunk volt.
-Tizenkilenc éves lányként éltek-e önben
olyan álmok a szakmával kapcsolatban, melyek a főiskolán, s később
a színházban szertefoszlottak?
- Álmokat sosem
kergettem; céljaim voltak/vannak. Amikor nem vettek fel elsőre a
főiskolára, eldöntöttem, hogy még egyszer megpróbálom. Az
volt a célom, hogy felvegyenek. Ezután, mikor szembesültem
azzal, hogy nem egy könnyű fába vágtam a fejszét, a célom az
lett, hogy sikeresen lediplomázzak. Elhatároztam: „győzni
fogok.”
-Könnyű volt megszokni a főváros zaját?
-Vidékről jöttem fel Pestre, s egy meghatározó morállal
felvértezve léptem be a főiskola kapuján. Úgy gondolom, hogy
tiszta gyerek voltam, s ebből eredően naiv is. Négy évbe telt,
míg megszoktam Budapestnek a zaklatott, felpergetett,
„ideggyenge” miliőjét.
-Valaki segített abban, hogy ne veszítse el
tartását?
- Pesten, kezdetben, teljesen egyedül voltam. Édesanyám,
ahogyan most is, mellettem állt. Ő volt az, aki megerősített
minden egyes percben, ahhoz, hogy értékrendszeremnek megfelelően
éljek. Azt nem mondom, hogy ez a rendszer tökéletes, de legalább
tartást ad a mindennapokban. Aminek örülök, hogy hű maradtam
önmagamhoz. Legalábbis így vélem.
-1991-ben diplomázott, de már ’89-ben a
Nemzeti Színház tagja volt. Ki hívta oda, s milyen szerepekre?
-Az egész osztályt
Csiszár Imre hívta el a Nemzetibe gyakorlatra, hiszen csak
harmadévesek voltunk. Együtt akartunk maradni, s erre jó lehetőség
lett volna a Csiszár Imre által vezetett teátrum. Ezt a célt
nem érhettük el, mert Imre eltávozott a színháztól. Ez is
egy pofon volt az élettől, aztán jött a többi. Veszprémben
is úgy gondoltuk, hogy sokáig marad egyben egy kiváló társulat,
de nem jött össze. Mindig közbeszólt valami, mint később a Művész
Színház-i tagságom idejében is. Nagyon hamar megtanultam : az
életben egy biztos, hogy semmi sem biztos. Ez az egyik mottóm. A
Nemzetiben játszottam Máriát az Advent a Hargitán c. darabban,
Szép Ernő Májusában a szolgálólányt, s a Légy jó mindhalálig
-ban Bella kisasszonyt alakítottam. Sőt a Godspellben is játszhattam.
A legelső főszerepemet még harmad éves főiskolás koromban
kaptam Szurdi Miklóstól. Hellman: Régimódi játékok c. darabjában
léphettem fel Margitai Ágnessel, Dörner Györggyel, Egri
Katival, Egri Mártával, Sir Katival, és Andorai Péterrel.
-Ha már szerepeknél tartunk: naiva, drámai, vagy ún. végzett
asszonya szerepkörben érzi jól magát?
-Mindegyiket szeretem. Úgy érzem, nem tudtak beskatulyázni.
Lehettem Lucy a Koldusoperában, Molnár Ferenc Olympiája,
Mariann a Tartuffe-ban, és Fráter Erzsébet a Vesztett édenben.
-Volt olyan szerep, felkérés, amit elutasított?
-Egyszer egy film-főszerepet adtam vissza a forgatókönyv
elolvasása után…
-Azt olvastam önről az egyik újságban: a lágy,
sebezhető, melegséget árasztó színésznő a színpadon meglepően
karcos, kemény, könyörtelen is tud lenni. Ez igaz? A karcos
jelzőt inkább a borokra szokták mondani…
-Igaz. Bár amilyen erős valaki, olyan gyenge is, s ez fordítva
is helyt álló. Egy színész a rendezővel együtt saját magát
formázza olyanná amilyen az adott szerep karaktere. Pl.: Az Anyám,
Kleopátrában, melyet Garas Dezső rendezett, egy rendkívül kemény
nőt játszottam. Ez a színház: játék. Kétgyermekes anyuka
vagyok, s úgy vélem eredendően bennem van a gyengédség, s az
érzékenység, de az is igaz, hogy az életben vannak olyan
helyzetek, amikor állni kell a vártán. Valóban, igen tág
amplitúdók között ” rezegnek” az érzelmeim.
-Mondják, hogy jelenünk vadkapitalizmusa
igen csak könyörtelen, s ha nem vagyunk bizonyos helyzetekben
kemények, akkor sodródhatunk az árral…
-Nem is a sodródás a
jó szó. Ha nem harcolunk, nem állunk ki az igazunkért, akkor
először rálépnek a kisujjunkra, s a végén alig kapunk levegőt.
Na, ja! De volt ez valaha is másképpen?
-1990-től – kis túlzással mondom - évadonként
színházat váltott. Nem szereti a kötöttséget?
-Nem erről van szó.
Ez így alakult. Tőlem függetlenül bomlott fel az Arizona, a Művész
Színház, a Thália Társaság, s a Schwajda György által
vezetett Új Nemzeti Színház csapata. Csupán egy kis eleme
voltam az adott történetnek. Tudomásul vettem az alakulást,
azt, hogy szükség van rám, ahogy azt is, amikor megszűnt egy
adott teátrum, vagy társulat. Tehettem volna mást ? Nem.
-Amikor egy adott színházhoz hívják, mi a
döntő? A pénz, a felkínált szerep, vagy a leendő a kollegák?
-A szerep a döntő. A
kollegák? Eszembe se jutott, hogy ez kérdés lehet. Mindenkivel
szívesen dolgoztam eddig, remélem ők is velem. Egyszer sem
fordult elő, hogy irritált volna bárkivel is együtt játszanom
a színpadon. De ha már itt tartunk, a színháznak nem feltétlenül
kell a szeretet házának lenni, már ami a munkát illeti, az a fő,
hogy akik együtt vannak, jól dolgozzanak, és kész. A cél
mindig az előadás minősége és pont.
-Nagyon sok szerepet játszott, mégis az
igazi ismertséget a Kisváros Marija hozta. Ennek az alakításnak
milyen pozitív, s milyen negatív hatásai voltak? Nem érezte úgy,
hogy elhasználódik az arca?
-Az én arcom nem használódhat
el! Ez egy buta magyar mentalitás, hogy azt a színészt, aki részt
vesz egy sorozatban, elkezdik cikizni, támadni. Most újra vetítik
a sorozatot, s látom, hogy a szakma jelentős része szerepelt a
Kisvárosban. Külföldön úgy gondolkodnak, hogy már „bejáratott”,
ismert színészeket újra felhasználnak egy másik sorozatban,
mert az biztos sikert eredményez. Magyarországon ez még nem
jellemző?
-Kollégák is bántották a sorozat miatt?
-Előfordult.
-Tán az irigység dominált…
-Nem tudom, tőlük kérdezze
meg.
-Diplomatikus, korrekt válasz…A Kisvárosban
jó filmes kollegákkal dolgozhatott együtt…
- A Kisváros az
egyik legnívósabb szappanopera volt, nagyszerű kollégákkal:
Molnár Piroska, Piros Ildikó Lukács Sándor, Kozák András,
Hollósi Frigyes ,és még sorolhatnám a neveket– mind-mind kiváló
magyar színészek
-Szerepelt a Lesz még nekünk szebb életünk…c.
zenés filmben. Ez a produkció Erdélyi Mihály zeneszerzőnek állított
emléket. Tehát elvétve kirándul a zenés műfajban is…
- Sajnos nagyon ritkán
hívnak el zenés művekbe, pedig szívesen kipróbálnám magam
ebben a műfajban is. Azt szokták mondani, van prózai, s van
musicalszínész. Beindult Magyarországon a musical-képzés igen
magas fokon, és - mint számtalan kiváló előadás mutatja -
nagyszerű musicalszínészek lépnek színpadra. Ha szakmailag
határt szabnak számomra, akkor azt szeretem kitolni, hogy minél
több műfajban kipróbálhassam magam. Ezért folyamatosan képzem
magam. 2007 nyarán felléphettem az Óbudai Társaskör színpadán
a „Hol van az a nyár”c. zenés estben , olyan kiváló kollegákkal
együtt, mint Keresztes Ildikó, Fonyó Barbara, Bíró Eszter,
Csere László és Ozsgyányi Mihály. Igazán izgalmas és
nagyszerű kihívás volt a számomra.
-Van olyan musical, melynek a főszerepét el
szeretné énekelni?
-Igen, de az titok !!!
De nem kell rögtön főszerepben gondolkodni! Hol a szerénység?!
Hm? Mindenesetre én készen állok, és készen várok minden
egyes felkérést. Legyen az próza vagy zenés műfaj.
-Azt olvastam művésznőről, hogy hiperérzékeny, s
szereti a természetet. Ezek a tulajdonságok nélkülözhetetlenek
egy igazi művész számára?
-Az érzékenyég feltétlenül,
ám esetünkben elsősorban nem a hisztériára, hanem az
empatikusságra kell gondolni. Úgy érzem, nagyon empatikus ember
vagyok. A természet szeretete pedig maximálisan igaz rám.
Mindig is vonzott a folyók, erdők, hegyek világa és a tenger
szeretete. Amikor megszülettek gyermekeink, kiköltöztünk Törökbálint
óvárosi részére. Házunk az erdő közelében áll;ez egyszerűen
csodálatos!
-Játszik a Kautzky Armand által verbuvált kis utazótársulatban
is. Miért? Nem foglalkoztatják kellőképen, nem kap a habitusának
megfelelő szerepeket, vagy arról van szó, hogy egy művész képtelen
úgy létezni, hogy ne játsszon nívós darabokban értő közönség
előtt?
-E pillanatban minden kérdésére
igennel válaszolhatnék, mégis e kérdéskörre nem lehet egy
mondatban felelni…Nagyon sok a színész, s egyre szűkül a
lehetőségek köre. Nem könnyű dolog két gyerek vállalása után
visszaavászkodni –direkt használom ezt a kifejezést - a színpadra,
főleg úgy, hogy nem vagyok társulati tag egy színháznál sem.
Ennek nem az az oka, hogy nem szeretem a kötöttséget, hanem így
adódott. A Nemzetiből sem magam mentem el, hanem elküldtek.
Ilyen a mi szakmánk: az igazgató vétójoggal élhet velem
szembe. A színésznek lételeme a „játék”, a színpadi létezés,
mindaddig amíg él és van hite!!! Nem csak anyagi értelemben
fontos tehát az, hogy foglalkoztassanak minket. Én még nem
tudok létezni a színpad nélkül! Szerencsémre a munkám a
hobbim, azt csinálom, amit szeretek.
-A szabadúszó állapotnak mik az előnyei, s
hátrányai?
-Előnye, hogy megválogathatom, mely darabban lépjek fel.
Hátránya azért jóval több van. Ha nem tartozom társulathoz,
akkor nem gondolkodik bennem egy színházigazgató. A díjakra
pedig egy társulaton belül terjesztik fel a művészt.
-Jól látom, hogy nem az a típus, aki
kilincsel a szerepekért?
-Jól. De tanulom, és teszem a magam módján, egyszerűen
felhívom az adott társulat vezetőjét, megkérdem,
gondolkodik-e bennem, s ha nem, akkor továbbállok. A bájologás
távol áll tőlem.
- Szerencsére azért így is kap jelentős
szerepeket. Mivel tölti szabadidejét?
-Gondolja? Kapok, de azért még több szereppel is elláthatnának.
Itt állok, tettre készen, erővel. Igaz, olyan helyzetben vannak
manapság a színházak, hogy még társulati tagként is nehéz létezni,
nemhogy szabadúszóként. Jelenleg nincs szabadidőm, amikor
volt, nagyon sokat sportoltam, olvastam.
-Mit gondol a politika, vagy a pénz szól
bele jobban a színházak életébe?
-Sorrendben: első a
politika, s azt követi a pénz.
-Két kis gyermeke van. Ebből arra következtetek,
hogy nem tartozik azok közé, akiknek első a karrier, s a nagy
befutottság, hírnév, s tán utána mennek el szülni…
-Igen érett korban szültem
gyermekeimet, kiknek léte nem jelent, nem jelenthet visszafogó
erőt! Sőt, rengeteg mindent kapok tőlük: szeretetet, erőt,
csodálatos pillanatokat, amiért érdemes élni. Semmiben nem
akadályoznak. Az igaz, hogy át kell szervezni az életet, de ez
nem egy lehetetlen vállalkozás. Vállaltam a gyerekeimet, mert
akartam őket és az ezzel járó következményeket is. Karrier?
Válaszolja meg nekem valaki a kérdést: mi ma a karrier
Magyarországon? Én most ezt a kérdést nyitva hagynám és
mindenki válaszoljon jóérzése szerint?! Az élet nagyon rövid,
s elég hamar szembesülhetünk itt Magyarországon a karrier kérdésével.
Nőként megadatott
nekem a Jóisten által, hogy gyerekeket szüljek, s végül is ez
az elsőrendű dolgom. Vagy nem?! Hatalmas felelősségem van
gyerekeimmel, férjemmel, családommal szemben, de ez még nem
jelenti azt, hogy feladjam magam. Úgy vélem a világot mindig
azok az emberek vitték, viszik előre, akik felelősséget vállalnak
önmagukért és a döntéseikért. Ebbe beletartozik az, hogy
gyermeket nemz, gyermeket szül, s fel is neveli csemetéjét. A
beszélgetés elején közöltem az egyik mottómat, a végén, stílszerűen
álljon itt a második : A halhatatlanság egyetlen biztos módja
és útja a gyermekvállalás. Köszönöm a sorsnak, hogy nekem
erre is lehetőségem van.
Medveczky Attila
|