2008.03.06.
Titánok
forradalma
Balogh Elemér
író, 1938-ban született
Nyitrán. Tanulmányai:
Lovassy László Gimnázium, Veszprém, Piarista Gimnázium, Bp.,
József Attila Gimnázium, Székesfehérvár, ELTE BTK,
magyar-latin szak. Munkahelyei: 1958-ban hivatalsegéd a Veszprémi Általános Iskolai
Gondnokságon. 1959-1960-ban a veszprémi NEVIKI-ben laboráns.
1960-1961-ben a Veszprémi Nyomda korrektora. 1964-ben tanár a
veszprémi Kállai Éva Gimnáziumban. 1965-től 1974-ig a Napló
újságírója. 1975-1976-ban taxisofőr Bp.-en. 1977-től 1980-ig
a Szolnoki Szigligeti Színház dramaturgja. 1981 és 1985 között
a Magyar Rádió osztályvezetője. 1985-1989 szerkesztő a Magyar
Közvéleménykutató Intézetben. 1990-től 1994-ig a Napló főszerkesztője.
Közélet, munkásság: A
Lovassy László Gimnáziumban Brusznyai Árpád tanítványa
volt. 1957-ben, a forradalomban való részvétele miatt kizárták
az egyetemről, 1961-ben vették vissza. 1974-ben politikai megbízhatatlanság
címen eltávolították a Napló szerkesztőségéből, kitiltották
Veszprém megyéből. 1977-ben a Művelődési Minisztérium drámaírói
ösztöndíjasaként került Szolnokra, a Szigligeti Színházba.
Itt írta a nemzetközi sikert aratott Csíksomlyói Passió c. művét,
amelyet Kerényi Imre rendezésében a Nemzeti Színház 500
alkalommal adott elő. Főbb művei: Ússzatok halacskák Bp., 1975. - Szépségverseny.
Bp., 1980. - Csíksomlyói Passió. Bp., 1982. - Kutyakomédia.
Bp., 1989. - A semmi farka. Veszprém, 1996. - A rátóti királytalálkozó.
Veszprém, 2oo3., A tanár úr. Bp. 2oo7. A Magyar Rádióban több
hangjátéka hangzott el, különböző folyóiratokban (Új Írás,
Jelenkor, Árgus, Új Horizont) számos verse, novellája, regénye,
színműve jelent meg. Jelenleg visszavonultan a balatonalmádi Öreghegyen
él.
2007-ben a Kráter Műhely Egyesület gondozásában jelent
meg Balogh Elemér A tanár úr c. könyve. „A Csíksomlyói
passió szerzőjének ez a regénye a Németh László Alapítvány
ötvenhatos jubileumi pályázatának fődíját nyerte el. Az író,
aki maga is résztvevője volt a forradalomnak s részese a
megtorlásoknak, egykori élményeit idézi föl, a mű cselekményének
középpontjába állítva azt a tanárembert, akit gimnáziumi
osztályfőnökéről, a kivégzett Brusznyai Árpádról mintázott
meg”- olvasható a könyv hátsó borítóján.
A
regény születéséről és Brusznyai Árpád kálváriájáról
a szerző nyilatkozott.
- A felvidéki Nyitrán született, majd
onnan a magyarüldözések miatt menekülniük kellett. Gondolom,
ez a tény meghatározta későbbi életét.
-A Csíksomlyói
passió megírása miatt sokan székely góbénak tartanak, pedig
nem Erdélyben ringott a bölcsőm. Szülőföldem a gyönyörű
magyar felvidék. Ha gyerekkoromra gondolok, mégsem az ottani önfeledt
játszadozások rémlenek föl, hanem az a lidércnyomás, amit a
bestiális vörös hordák országunkra zúdulása okozott. És az
a rettenet, amit a szlovák fajvédők szinte irracionális gyűlölködése
keltett bennünk, amikor a hírhedt Benes elnöknek, ennek az ördögi
figurának a népirtó parancsai nyomán a mi népes családunknak
is menekülnie kellett falunkból, Nagycétényből. Csupán azért,
mert magyarok akartunk maradni. Kiszakíthatatlan magyarságtudatom
ebben a tájban és abban az időben gyökerezik. A gyermeki játszadozások
emlékképeit teljesen kisöpörték belőlem az említett megrázó
események. Életemet, magyarságtudatomat ez a komor indítás
határozza meg. Ez vezette utamat a forradalmi harcokban és ez
diktálta írásaimat is a Csíksomlyói passiótól kezdve egészen
A tanár úr című regényemig.
- Minden hízelgés nélkül állíthatom, hogy a regény
karakterei kiválóan meg vannak rajzolva. Börzsei tanár úr
figurája Brusznyai Árpádról lett mintázva. Életrajzi regényről
van szó?
-Nem életrajzi dokumentumgyűjteményt írtam, hanem regényt.
Történelmi tablót a huszadik század második felének
Magyarországáról. A tabló képei az ’56-os forradalom előzményeit,
magát a forradalmat, saját élményeimet és a forradalom utóéletét
érzékeltetik egy-egy felvillanással. A középpontban az a tanárember
áll, akit Brusznyai Árpádról mintáztam.
-Hogyan ítéli meg a mai kor Brusznyai alakját?
-Brusznyai Árpád ma a nagy, legendás forradalmi személyiségek
közé tartozik, úgy mint Mansfeld Péter, Szabó bácsi, Angyal
István, Tóth Ilona, Pongrácz Gergely vagy éppen Wittner Mária.
Amikor a tanár úrról beszélünk, fontos különválasztani az
egykor a mindennapi életét élő, majd a mártíriumot választó
valóságos személyt és az általam életre keltett regényhőst
- Börzseit -, aki csak életének főbb eseményeit tekintve
hasonlít ahhoz a Brusznyaihoz, akit Eötvös-kollégista korában
társai ragyogó szellemiségű embernek tartottak. Dr. Brusznyai
Árpád klasszika-filológusként Homérosz-kutatással
foglalkozott. Első, nagy figyelmet keltő tanulmányát az Iliász
hasonlatairól írta. A budapesti bölcsészkaron azonban nem taníthatott.
Az 1950-es évek elején - csendőr apja és katolikus pap bátyja
miatt - osztályidegennek minősült; kiebrudalták az egyetemről.
Ígéretes tudományos pályáját megtörték, s vidékre száműzték,
a veszprémi Lovassy Gimnáziumban kezdett tanítani. Jómagam itt
kerültem vele közvetlen kapcsolatba: osztályfőnököm volt. Ki
kell emelni, hogy a formálódó Brusznyai-legenda a tanár úr életrajzánál
jóval kiterjedtebb, elgondolkodtatóbb és megrendítőbb, mégpedig
azért, mert két egymással ellentétes szándék alakítja. Az egyik szándék egy hazug próbálkozáson alapul, s összefügg a még
ma is a legmagasabb pozíciókban pöffeszkedő bolsevikoknak
azzal a rafinált elméletével, hogy az ’56-os forradalmat az
ún. reformkommunisták robbantották ki a szocializmus hibáinak
kijavítására. Regényem tanár ura szánalmas ostobaságnak
tartja ezt a magyarázatot. Meggyőződése szerint a magyar
forradalom nem azért robbant ki, mert elégedetlenkedő pártkáderek
elkezdtek Petőfi-körösdit játszani. S mi az igazság? Ezek
a „forradalmárok”, amint meghallották a fegyverek ropogását,
jóformán valamennyien berezeltek, és rémülten csinálták
volna vissza az egészet.
-Mint az ön könyvében is…
-Pontosan. Tanár uram felidézi azt a Parlament előtti
jelenetet is, amikor Nagy Imre megjelenik az emeleti ablakban, s
megszólítja a tömeget: „elvtársak!” A hatalmas téren a tömeg
azt zúgja vissza: „nem vagyunk mi elvtársak.” Ez a
forradalom egyik ismert, köztudott jelenete. Aki ebből az
elementáris morajlásból nem azt hallotta ki, hogy a népnek
elege van a hatalomban lévők szocializmusából, semmit nem értett
meg az 1956-os magyar forradalomból. A vörös csillagokat sem azért
verték le a középületek tetejéről, mert a szocializmus
torzulásait szerették volna kijavítani, hanem, mert
megundorodtak attól a szemérmetlen hazudozástól, gátlástalan
népbutítástól, amiben részük volt. Brusznyai Árpád legendájának
életben tartásában is ehhez hasonló kettősséget
tapasztalunk. Az egyik magyarázat kiinduló pontja az, hogy
Brusznyai, a forradalmi tanács elnökeként a fegyvert követelő
egyetemistáknak nem volt hajlandó kiosztani a raktáron lévő géppisztolyokat,
mert nem szeretett volna további vérrontást. Brusznyainak ezt
az intézkedését „lobogtatva” ugyanazok a hitvány figurák,
akik egykor felakasztását követelték, és még nemrégiben is
gonosztevő ellenforradalmárnak tekintették, most farizeus módon
az ő ártatlanságát hangoztatják. Jóformán ugyanazokkal a
szavakkal, mint nemrégiben az ő kedvenc pufajkás miniszterelnökük
tette: hogy hiszen ő jámbor, törvénytisztelő emberként a zűrzavarban
csupán a törvényes rendet védte. A legszomorúbb ebben az,
hogy életének még jó szándékú kutatói is főleg erre az
egy motívumra alapozva veszik védelmükbe azt az ártatlanul kivégzett
mártírt, aki pedig élete példájával, hazafiúi lelkületével,
mindenestül a forradalom eszméinek odaadó vállalója volt.
-Olvasatomban egy olyan tanárról van szó, aki
nem csak tanítja, de neveli is diákjait. Helyes a megérzésem?
-Igen. Tanárként rendkívül nagy hatással volt rám és
iskolatársaimra is. Lenyűgöző tudásával az ismeretek legkülönbözőbb
titkaiba avatott be bennünket. Elsősorban latint és ókori történelmet
tanított, de magyar és világirodalmi kitekintésünket, a
csillagászaton át a matematika történetéig számos ismeretünket
neki köszönhettük. Emellett karnagya volt az iskolai énekkarnak.
Számos hangszeren játszott, rendszeresen orgonált a veszprémi
székesegyházban is. Az ő példamutató emberségével, az
antikvitás kikezdhetetlen értékeinek állandó szem előtt tartásával,
a magyarság sokszor keserves, még többször dicsőséges történelmi
küzdelmeinek bemutatásával gerincességre, tisztességre,
hazaszeretetre nevelt bennünket. Mindezt nem valami merev tanítói
pedantériával tette, hanem vidám, szinte baráti közvetlenséggel,
fergeteges humorral és szeretettel. Valamennyien rendkívüli
embernek tartottuk.
-Börzsei a könyvben aktív levelezést folytat Csomay
Feliciánnal, aki az ön regénybeli mása. A gimnázium elvégzése
után valóban még ilyen intenzív kapcsolatban álltak?
- Kedvenc tanítványának tartott. Az ő példája nyomán
iratkoztam be a budapesti bölcsész karon klasszika-filológiára.
Egyetemistaként az ő szellemiségét követve álltam be a
forradalmárok közé. Amikor az országot megrázkódtatta a földindulás,
kitört a forradalom, kedves tanáromat a Veszprém megyei Nemzeti
Forradalmi Tanács elnökévé választották. Ezt a posztot nem
szívesen vállalta, azt hangoztatta: ahogy visszatér normális
medrébe az élet, visszamegy tanítani. Bölcsesség,
megingathatatlan határozottság és józan türelem jellemezte.
Sorsa ettől a pillanattól kezdve megpecsételődött. A
forradalom brutális leverése után, Kádár könyörtelen
gyilkoló gépezete őt sem kímélte. A bosszúért lihegő
bolsevik vérbíróság előbb életfogytig tartó börtönbüntetésre,
majd másodfokon – nem utolsósorban a hírhedt vörös despota,
Pap János és a megyei kommunisták követelésére – halálra
ítélte. A kőbányai gyűjtőfogház udvarán akasztották fel
1958. január 9-én. Életének utolsó időszakában is sokat
beszélgettem vele, s tudom, hogy a marxi-lenini szocializmust az
emberi elme legpusztítóbb, antikrisztusi torzszüleményének
tartotta, amely nem a munkásembereket kizsákmányoló tőkés
rendszert, hanem az erkölcsi világrendet zúzta szét. S hogy az
úgynevezett szocialista világrendszer nem más, mint a szovjetek
világuralmi törekvésének leplezése. Ezért a megingathatatlan
meggyőződéséért vállalta a halált. Regényemben
– egyebek mellett – a Brusznyai-legendának ezt az ellentmondásos
alakítását is a maga helyére szeretném tenni.
-Nem ez
az első írása egykori tanáráról. Jónéhány korábbi cikkében,
tanulmányában idézte föl alakját. Hosszú ideje érlelődött
önben az ötlet, hogy regényt írjon volt tanára emlékére, s
az ötvenedik évforduló "tette fel az i-re a pontot",
vagy más módon jött lére ez a könyv?
-Az évfordulónak nincs sok köze ehhez a regényhez.
Amikor 1958-ban értesültem Brusznyai Árpád kivégzéséről, a
hír valósággal letaglózott. Írói eszmélésem első pillanatától
kezdve meg akartam írni ezt a regényt. Újra meg újra belevágtam,
s akkortájt készültem el vele, amikor meghirdette a Németh László
Alapítvány a jubileumi pályázatot.
-A regény központi
alakja Börzsei tanár úr. A többi alak - Bonaventúra atyát
kivéve – jelleme változik a regény belső ideje alatt. A későbbi
intrikus, Samuka, diákként olyan, mint a többi fiatal. Csupán
a hóhér mesterségének dicsérete vetítheti elénk a baljós jövőt.
Később ávós, karhatalmista lesz belőle. Nevet P. Bonaventúra
halálán, és részt vesz Börzsei tanár úr kínvallatásában.
Nem tudom megállni, hogy ne kérdezzem meg: teljesen kitalált
alakról van szó, vagy pedig tényleg volt olyan tanítványa
Brusznyainak, akiből karhatalmista lett?
-Említettem, hogy regényről van szó, nem pedig
dokumentumkötetről. Ettől függetlenül a történet
minden szereplőjének megvan a maga valóságos modellje. Ennek a
bizonyos Samukának is.
-Samuka
1990 után kormánypárti képviselő lesz, és dúsgazdag vállalkozó.
Sőt a Börzsei-emlékhangversenyeket is látogatja. A könyv 6.
oldaláról idézek: „…a győztesek előbb-utóbb valamennyien
eltakarodnak a porondról (a csatatérről?), a legyőzöttek meg
továbbra is ott túrják állhatatosan a vérrel kövérített rögöket.
Vae victis!, vagy Gloria victis?” Ebben a regényben azért
benne van egy rendszerváltó értelmiségi tépelődése is,
illetve a folyamat kritikája…
-Pontosan így van. A mű utolsó képei napjainkban játszódnak.
„Az országban újra ugyanaz a dúló zsoldoscsapat garázdálkodik”-
hadd idézzek én is a regényből.
-A könyv végén
Csomay előtt megjelenik a P. Bonaventúra által elmesélt alak,
a magyar jézsuita, akinek az a küldetése, hogy megtérítse a
vadakat. Nem a dzsungelben, hanem nálunk jelenik meg…Ennek elég
sok olvasata lehet.
-Hogy térítenünk kell-e? Vagy kinek-kinek belátása
szerint kell megtérnie? A térítés motívuma egyébként, ennek
a magyar jézsuitának a föl-fölbukkanásával, végigvonul az
egész regényen, és a dilemmát magát akár kínosnak is
nevezhetném. Vagy akár magasztosnak is. Hiszen sokszor ezen áll
vagy bukik emberi tartásunk, egész életprogramunk, ha van ilyen
egyáltalán. De nem gondolom, hogy íróként nekem kellene
megadnom a választ, hiszen nem nádpálcás iskolamesterségre
vagy prófétaságra vállalkoztam. A mű persze sugalmazza a
megoldást, de egyszersmind rá is bízza az olvasóra.
-A regényben – nézetem szerint - egyfajta szigorú eleve elrendeltetés,
sorsszerűség uralkodik. Semmi nem történik véletlenül.
Minden valaminek a következménye. Gondolok arra, hogy az egyik
alaknak, Gutainak -
aki előbb szkeptikus, majd a forradalom hősi halottja lesz - az
alkoholszenvedélye is sorsszerű, mert az üres üvegeket
Molotov-koktélnak lehet használni…Mit gondol, hogy az egész
forradalom menete, és annak leverése, majd a megtorlás
mind-mind eleve elrendeltetett, vagy lehetett volna egy más
mederbe vinni az eseményeket?
-A történelem, ugyanúgy, mint az életünk, "meg van
írva a csillagokban". A mi dolgunk csupán a helytállás.
Brusznyai Árpád klasszika-filológusként nemcsak fölidézte
nekünk a Moiráknak, a sors megszemélyesítőnek a mitológiai
szerepét, hanem hitt is abban, hogy életünk állomásai eleve
elrendeltettek. S hogy megélt sorsunk nem a reménytelenségbe
vezet.
-A regény egyik
fejezete: Utolsó vacsora. Börzsei tanár úr megvendégeli érettségi
előtt álló osztályát, tanítványait. Egy valaki közülük
elárulja. Tehát egy Újszövetségből vett hasonlatról van szó?
-Az egész regényben közvetve vagy közvetlenül
felbukkannak a bibliai hivatkozások. Ez is egy újszövetségi párhuzam.
De például Kádár árulásával kapcsolatban Júdás alakját
idézem fel. Ezek a párhuzamok teljesen hitelesek, hiszen
Brusznyai Árpád nemcsak az antikvitás szellemiségét átélő,
bölcs tanító volt, hanem hívő keresztény ember is.
- „Mozart
jeltelen sírban nyugszik, mint a titánok legtöbbje ” -
olvashatjuk a könyvben. A tanár urat is jeltelen sírba helyezték?
-Annak idején őt is - többi kivégzett mártírtársához
hasonlóan - a 301-es parcellában földelték el. A parcella feltárása
idején jelenlétemben exhumálták.
-Az interjú előtt rövid közvélemény-kutatást
végeztem tanult, fiatal ismerőseim körében. Húsz emberből,
csak ketten hallottak Brusznyai Árpádról, s csak annyit tudtak
róla, hogy a kommunisták kivégezték. Veszprém megyében
mennyire ápolják a mártír emlékét?
-Brusznyai Árpádnak a megyében igen nagy kultusza van.
Ennek kialakításában magam is szerepet vállaltam. A rendszerváltozás
idején Horváth Balázzsal – a későbbi belügyminiszterrel
– közösen a veszprémi várban avattuk fel emléktábláját.
Ez volt az első 1956-os emléktábla az országban. Veszprémben
utcát neveztek el Brusznyairól, és a regényben említett emlékhangversenyek
is megfelelnek a valóságnak. Ez az évente megrendezendő színvonalas
hangverseny a város kulturális és művészeti életének
legvonzóbb eseménye. S néhány hete lepleztük le mellszobrát
a Lovassy Gimnázium udvarán, majd avattuk fel a Brusznyai-emlékművet
a megyeház előtti téren.
Medveczky Attila
|