2008.03.06.
A
katolikus iskolák mindennapjai
Egy
nemzet jövője - a nagy elődöt idézve - a kiművelt emberfőkön
múlik. Az oktatás és nevelés fontosságáról azonban ma alig
hallani. Sőt, ott tartunk, hogy a tudás leértékelődik. A mosópor-
és a banki reklám között hirdetik az egyetemeket: csábítják
a diákokat, ahová régebben nagy erőfeszítéssel, évekig tartó
következetes tanulással lehetett csak bejutni. A hasznossági
tudás elsőbbsége után (adj el bármit, minél gyorsabban, minél
többet, minél magasabb nyereséggel), reméljük, visszatér
majd annak a tudásnak a tisztelete, amely a teljes személyiség
kibontakozásával szolgálja a közösséget.
A katolikus iskolákra mindig az volt a jellemző, hogy nem
hódoltak be a pillanatnyi tudás-divatoknak, miközben befogadták
a legújabb ismereteket. Mint az egyik, oktatással és neveléssel
foglalkozó szentszéki dokumentum fogalmaz: "A művelődés
pluralista jellege arra készteti az egyházat, hogy sokszorozza
meg nevelői igyekezetét, mert csak így alakíthat ki erős személyiségeket,
akik képesek arra, hogy ellenálljanak a csüggesztő
relativizmusnak, és keresztségük követelményeinek megfelelően
éljenek. Ezen túl ugyanez arra is ösztönzi, hogy fejlessze a
hiteles keresztény közösségeket... Ugyanezek a célkitűzések
a jelenkori műveltség más jellegzetes tényeinek: a
materializmusnak, a pragmatizmusnak, a technicizmusnak megfontolása
miatt is parancsolóan lépnek az egyház elé."
A katolikus iskoláknak - az iménti gondolatokból is következik
- úgynevezett kultúrharcos viszonyok között kell kifejteniük
tevékenységüket. Az 1990 utáni idők heves támadásai után,
amikor a magát semlegesnek nevező ideológia nevében (amelynek
a kétkedés, a materializmus, a szabadosság, a hasznosság és
az érdek az eszménye) különféle módon gátolni igyekeztek az
1948-ban betiltott (akkor úgy mondták: államosított) katolikus
iskolák újjáalakulását - mára mintha némi nyugalmi helyzet
következett volna el ebben. A legfrissebb összegzés szerint a
katolikus közoktatás keretében 69 óvoda, 107 általános
iskola, 56 gimnázium, 17 szakközépiskola, 14 szakiskola, 52
kollégium, 14 alapfokú művészetoktatási intézmény működik
- a diákok száma közel 65 ezer, a tanároké meghaladja az ötezret.
A felsőoktatásból tíz főiskolával és egy egyetemmel veszi
ki részét egyházunk. Számos oktatási intézményünknek napi
anyagi gondokkal kell megküzdeniük - amiben a mai vasárnapra
szervezett templomi gyűjtés segítséget jelenthet.
A jászberényi Nagyboldogasszony Kéttannyelvű Katolikus
Általános Iskola is - mint Balláné Nagy Katalin igazgató
elmondta - "nehezen jön ki a normatív támogatásból",
de végső soron a költségvetési törvény szerint ugyanannyi támogatást
kap - s ez általánosan érvényes -, mint az önkormányzati
iskola. Azzal a különbséggel, hogy a kiegészítő támogatás
két éves késéssel követi az önkormányzati intézmények számára
nyújtott támogatást.
Taneszközöket csak pályázati bevételekből tudnak vásárolni,
s az iskolai költségvetésből felújításra egyáltalán nem
jut. Pedig nagy szükség lenne az elavult elektromos hálózat
teljes felújítására, kicserélésére. Emellett az épület
homlokzata is renoválásra szorul. Január végén nyújtották
be 550 milliós pályázatukat, amelyből a régi épületet
korszerűsítenék, s mellé új épületszárny építését
tervezik.
A múlt év végén, december 8-án, az iskola védőszentjének,
Boldogságos Szűz Mária Szeplőtelen Fogantatásának ünnepén
áldotta meg Ternyák Csaba egri érsek az iskola új ebédlőjét.
A beruházás mintegy 150 millió forintba került.
Szükség van minderre, mert ez a Jászság és környéke
egyetlen katolikus iskolája. Kéttannyelvű (magyar és német)
oktatás folyik az emelt szintű testnevelés, és ugyancsak emelt
szintű angol oktatás mellett.
Az iskola iránti érdeklődés Jászberény városában és
a környező településeken az elmúlt években sem csökkent,
annak ellenére, hogy egyre kevesebb az iskoláskorba lépő
gyermek. Két első osztályt indítottak szeptemberben, 27-28 fős
létszámmal.
Dabas-Sáriban (a településről az 1990-es évek elején
sok szó esett a médiumokban az áldatlan iskolaharcok miatt)
szeptembertől egy harmadik első osztályt is szándékoznak indítani,
ha annyira nő a jelentkezők száma. Kollár László igazgató
elmondta: minden jelentkezőt fogadnak, de a kéttannyelvű osztályokba
előzetes elbeszélgetés után kerülhetnek be a diákok, a
testnevelés tagozaton pedig orvosi vizsgálatra van szükség.
Amikor annyit hallunk az integrált nevelés fontosságáról,
Dabas-Sáriban hangos szavak helyett természetes módon folytatják
ennek gyakorlatát, 43 tanulóval. Hátrányos helyzetű diáknak
180-an számítanak, heten veszélyeztetett kategóriába sorolhatók,
a cigány tanulók száma pedig 24.
Az elmúlt nyáron hét tábort szerveztek diákjaik számára,
ezzel 250 gyereknek nyújtottak táborozási lehetőséget az Egyházi
Iskoláért Alapítvány és a diák önkormányzat segítségével.
Bíztató, amit az igazgató úr mond: "A nevelés-oktatás
terén nem jelent gondot katolikus iskolánk értékrendje. Egyre
több szülő érzi fontosságát a keresztény értékrenden
alapuló általános műveltségnek, ezért íratják intézményünkbe
gyermekeiket."
Az iskola nevelési céljai között szerepel: "...segítsük
a diákot abban a folyamatban, hogy a keresztény értékrendre építve
művelt emberré, Istent és embertársait szerető, tisztességes,
emberséges és boldogságra képes emberré váljon."
Boldogságra képes emberré!
Az idei tanévben 455-en járnak az újpesti Szent János
Apostol Katolikus Általános Iskolába, a nevelők létszáma 39.
Egy-egy gyógypedagógus és fejlesztő pedagógus segíti a munkát.
Az iskola elismertségét jelzi, hogy más településekről összesen
80 diák tanul itt. Az iskola a város szélén található. Ez is
közrejátszik abban, hogy a Pest környéki településekről is
szép számmal járnak hozzájuk diákok, mondja Käfer György
igazgató
A napi működtetésre futja ugyan a költségvetésből, de
fejlesztésre, felújításra nemigen jut. Pedig a százéves épületre
ráférne legalább a festés, mázolás.
Elsősorban katolikus családok gyermekeit veszik föl,
ilyen "szűrésre" lehetőséget ad a törvény. Korábban
néhány évig nem voltak tekintettel erre, s ez a nevelésben nehézségeket
okozott. Ügyelnek az iskola és a család összhangjára, hogy a
fiatalok az iskolán kívül ugyanazt az értékrendet kapják.
A végzettek háromnegyed része gimnáziumban tanul tovább,
egyharmaduk egyházi iskolában. A százhetven diákot tizenhét
pedagógus neveli és oktatja.
Ami általában jellemző: szerzetes-, illetve paptanár
egyre kevesebb iskolában tűnik föl. Ez még inkább növeli a
világi katolikusok felelősségét. Hosszú, nemzedékváltásnyi
idő, mire valamennyi katolikus iskolában keresztény meggyőződésű,
elkötelezett pedagógusok nevelnek és oktatnak majd, de ma is
igaz: a "lámpások" - mint Gárdonyi Géza nevezte a
tanítókat - a sokszor homályos értelmű közvilágban is eltökélten
emelik magasra a fényt, hogy világítson.
Elmer István
(Forrás: ujember.hu)
|