2008.03.06.
A
magyarságnak nincs oka a félelemre
„A
szerbiai kormánynak hatalmas a felelőssége ezekben a
pillanatokban, mert neki van meg a hatalma ahhoz, hogy megfékezze
a különböző szélsőséges elemeket. Elítélünk minden olyan
lépést, illetve lépéskísérletet, aminek az lenne az eredménye,
hogy Szerbiát újra a kirekesztettség, az izoláció felé
sodorja. Éppen ezért elfogadhatatlan számunkra a diplomáciai
kapcsolatok megszakítása bármely országgal a világon. Nem
tudjuk elfogadni, hogy a szerbiai társadalom még ma sem hajlandó
szembesülni azzal a ténnyel, hogy nem véletlen az, hogy Szerbia
az egyetlen európai ország, amelynek most itt, a huszonegyedik
században elveszik a területének egy bizonyos hányadát. Ez
természetesen az elmúlt évtizedek önpusztító és téves
szerbiai politizálásának a következménye. Ebben a pillanatban
az országot a Szerb Radikális Párt vezeti, annak ellenére,
hogy ellenzékben van. Nem tartjuk összekeverhetőnek és összemoshatónak,
sőt még összehasonlíthatónak sem a vajdasági helyzetet a
koszovói helyzettel. Nem tartjuk összehasonlíthatónak a koszovói
szerbség helyzetét a vajdasági magyarság és más itt élő
kisebbség helyzetével. Ugyanakkor, amennyiben a koszovói rendezés
folyamatában olyan előremutató kisebbségvédelmi mechanizmusok
kristályosodnak ki, amelyek Szerbia más részein nem működnek,
akkor bizony azokra igényt tartunk, mert nem gondoljuk azt, hogy
abban a folyamatban, amikor Szerbia Koszovóért küzd,
megengedhető az a retorika, hogy Koszovóban valami működhet, a
Vajdaságban és szűkebb Szerbiában pedig nem működhet” –
nyilatkozza Pásztor Bálint, a Vajdasági Magyar Szövetség
szerbiai parlamenti képviselője a Vajdaság Ma Heti interjú
rovatának.
-
Veszélyben vannak-e a magyarok most Szerbiában, miután Koszovó
kikiáltotta függetlenségét?
- Én úgy gondolom, hogy jelen pillanatban a magyarságnak
nincs oka a félelemre. Az óvatosságra azért mindenképpen okot
ad a jelenlegi belpolitikai helyzet. Mindannyian tudatában
vagyunk annak, hogy a szerbség milyen napokat, heteket él át, a
szerb állam milyen nehéz helyzetben van. Ez, mint azt az elmúlt
napok történései is tanúsítják, okot adhat különböző
provokációkra és incidensekre. Ezért fontos az, hogy az itteni
magyarság közszereplői, a politikusok, azok az emberek, akik
nyilvánosan szólalnak meg, körültekintően fogalmazzanak,
nehogy esetleg valamilyen szélsőséges csoportokat arra
ingerelhessen a mi felszólalásunk, hogy mondvacsinált okokkal
elinduljanak a vajdasági magyarok intézményei, szervezetei
ellen.
- Mért volt szükség egy héttel ez előtt egy újabb
parlamenti döntésre Koszovó ügyében, hiszen a szerbiai törvényhozás
az elmúlt években már többször állást foglalt a kérdésben,
keményen kimondta, hogy Koszovó mindig Szerbia része volt, az
ma, és az is marad…
- A hétfői parlamenti ülésnek az volt a lényege, hogy a
szerbiai parlament semmissé nyilvánította a koszovói függetlenségi
nyilatkozatot. Ugyanakkor, mi a VMSZ-ben úgy gondoltuk, hogy ez a
parlamenti ülés semmi újat nem hoz. A tavalyi év folyamán három
parlamenti ülést szenteltek Koszovónak. Az első február 14-én
volt a parlament megalakulásának napján, majd júliusban tárgyalt
a parlament Koszovóról, majd december 26-án, Karácsony másnapján.
Mi a VMSZ-ben úgy mértük fel, hogy most az a legbölcsebb, ha
mi a VMSZ-ből nem szólalunk fel ezen az ülésen, mert a tavalyi
évben mindhárom említett ülésen elég világosan elmondtuk,
hogy mi a VMSZ és a vajdasági magyarság álláspontja.
Elmondtuk azt, hogy mindenképpen a békés rendezés hívei
vagyunk, hogy visszautasítunk mindenféle erőszakhullámot.
Hangsúlyoztuk, hogy a szerbiai kormánynak hatalmas a felelőssége
ezekben a pillanatokban, mert a szerbiai kormánynak van meg a
hatalma ahhoz, hogy megfékezze a különböző szélsőséges
elemeket. És azt is elmondtuk, hogy elítélünk minden olyan lépést,
illetve lépéskísérletet, aminek az lenne az eredménye, hogy
Szerbiát újra a kirekesztettség, az izoláció felé sodorja.
Éppen ezért elfogadhatatlan számunkra a diplomáciai
kapcsolatok megszakítása bármely országgal a világon. Ezeket
a dolgokat mi elmondtuk a tavalyi év folyamán, többször a
parlamentben, és most éppen ezért nem szerettük volna, hogy a
mi felszólalásunk magyarellenes incidensekhez vezessen, ezért
nem szólaltunk fel. Viszont végig ott voltunk a teremben és a
beterjesztett határozat vonatkozásában sehogy sem szavaztunk,
mert úgy gondoltuk, hogy Szerbiának jogi értelemben igaza van,
és ezt nehéz lenne elvitatni, és ezt nem is szeretnénk
elvitatni. Ugyanakkor azt nem tudjuk elfogadni, hogy a szerbiai társadalom
még ma sem hajlandó szembesülni azzal a ténnyel, hogy nem véletlen
az, hogy Szerbia az egyetlen európai ország, amelynek most itt a
huszonegyedik században elveszik a területének egy bizonyos hányadát.
Ez természetesen az elmúlt évtizedek önpusztító és téves
szerbiai politizálásának a következménye és nagyon sajnálatos
az, hogy azok a parlamenti pártok sem hajlandók ezt belátni,
amelyeknek nagyon nagy része volt abban, hogy 2008. február 17-én
a koszovói parlament kikiálthatta a függetlenséget. Azt kell
mondanom, hogy ebben a pillanatban az országot a Szerb Radikális
Párt vezeti, annak ellenére, hogy ellenzékben van. A parlament
mostanság úgy működik, ahogy a radikálisok szeretnék.
- A Blic napilap szerdán arról írt, hogy a parlament valószínűleg
pénteki ülésén dönt abban a kérdésben, hogy Szerbia miként
lépjen fel azokkal az országokkal szemben, amelyek elismerik
Koszovó függetlenségét. Erre az ülésre nem került sor. A
Vajdasági Magyar Szövetség képviselői miként lépnek fel
abban az esetben, ha ez a téma terítékre kerül, különös
tekintettel arra, hogy Magyarország várhatóan hamarosan
elismeri Koszovó függetlenségét.
- Ezt az ülést is a radikálisok sürgetik. Azonban egyet
kell érteni ebben a kérdésben a Szerb Radikális Párttal, mert
ők azt mondják, hogy néhány hónappal ez előtt a szerbiai
kormány hozott egy akciótervet Koszovó függetlenségének kikiáltása
ügyében, illetve az ügyben, hogy a szerbiai állami szerveknek
mit kell utána tenniük. Ezt államtitokká nyilvánították,
ami érthető, ugyanakkor a radikálisok azt mondják, hogy a
parlament választja a kormányt és nem fordítva, tehát a kormánynak
nem lehetnek titkai a parlament előtt és a kormánynak kötelessége
beszámolni minisztériumonként, hogy mit fognak tenni. Most már
tudjuk, hogy megtörtént a függetlenség kikiáltása. Tehát
mit fog a kormány tenni az elkövetkező napokban, hetekben. De
ha ez napirendre kerül, akkor zárt ülés lesz, tehát a polgárok
nem követhetik majd figyelemmel, hogy az ülésen mi történik.
És továbbra is államtitok lesz az, hogy a kormány milyen lépésekre
készül. Az biztos, hogy a VMSZ számára teljességgel
elfogadhatatlan az, hogy megszakítsák a világ bármely országával
a diplomáciai kapcsolatokat. Én azt gondolom, hogy mindannyian
tudjuk és érezzük azt, hogy Szerbia túlságosan hosszú ideig
volt kirekesztett állam, túl sokáig volt izolációban ahhoz,
hogy most egy újabb ilyen hullám következzen be a szerbiai kormány
rövidlátó politizálásának köszönhetően. Jelen pillanatban
azt tudjuk, hogy a külügyminiszter visszahívta a szerbiai nagyköveteket
azokból az országokból, amelyek elismerték Koszovó függetlenségét.
Ez még nem jelenti a diplomáciai kapcsolatok megszakítását,
és én nagyon remélem, hogy csupán arról van szó, hogy ezeket
a nagyköveteket a külügyminiszter visszavonta egy-két hétre
konzultáció céljából és utána visszaengedik őket az állomáshelyükre,
és nem fognak csorbulni a diplomáciai kapcsolatok a világ
egyetlen országával sem.
- És ha Magyarország megteszi a Göncz Kinga külügyminiszterasszony
által már bejelentett lépést…
-
Ami Magyarországot illeti, a vajdasági magyarság vezetői az
elmúlt hónapokban, sőt az elmúlt években is, több ízben kérték
a magyar köztársasági elnököt, a magyar miniszterelnököt és
a külügyminisztert is, hogy nagyon óvatosan lépjenek fel
Koszovó esetleges függetlenedését követően és hogy
Magyarország semmiképpen sem legyen azon országok között,
amelyek az első hullámban elismerik Koszovó függetlenségét.
Nyilvánvaló, hogy ez előbb, vagy utóbb meg fog történni. És
én remélem, hogy ez a lépés nem fogja túlságosan megterhelni
Magyarország és Szerbia viszonyát.
- Vojislav Koštunica szerbiai kormányfő a Koszovó függetlenségének
kihirdetését követő percekben azt üzente a nemzetnek, hogy számára
mindenek felett áll Koszovó, hogy nem igazán érdekli az Európai
Unió. Keményen bírálta mind az USA-t és annak elnökét, mind
pedig az EU-t. Még keményebben fogalmazott a csütörtöki belgrádi
nagygyűlésen. Mindez milyen következményekkel járhat Szerbiára
nézve? Valóban megrekedünk a fejlődés útján, vagy pedig az,
ami történik, csupán színjáték?
- A Koštunica-beszéd egy igen rémisztő beszéd volt. Idézte
azokat a szófordulatokat, illetve a saját szavaiként elmondta
azokat a gondolatokat, amelyeket Miloševićtől szoktunk meg a
nyolcvanas évek végén, illetve a kilencvenes évek folyamán.
Én nagyon remélem azt, hogy ez csak egy rövid ideig tartó fellángolás
és pillanatnyi hangulatkeltés. Ugyanakkor, hogy ha reális
szeretnék lenni, és körültekintően akarok fogalmazni, akkor
mindenképpen azt kell mondani, hogy Koštunicára ez a fajta
retorika jellemző volt az elmúlt években, különösen pedig az
elmúlt hónapokban. Nagyon remélem, hogy ez nem jelenti azt,
hogy az egész kormánynak ez az álláspontja, hogy az EU-s közeledés
folyamatát le kell állítani. Nagyon nagy ebben a pillanatban a
Demokrata Párt felelőssége a kormányon belül. Egyrészt azért,
mert Boris Tadić mögött áll kétmillió háromszázezer
szavazat alig egy hónappal ez előttről. Kilencvenháromezer
magyar szavazat is áll mögötte, és ezek az emberek egészen
biztosan nem azért szavaztak Boris Tadićra a második fordulóban,
hogy lemondjanak az EU-s útról, és az európai értékrendről.
Ugyanakkor a Demokrata Párt soraiból került ki a parlamenti elnök
is, illetve a kormánytagok többsége. Tehát ezért mondom azt,
hogy a demokratáknak hatalmas a felelőssége. És én többször
elmondtam már az elmúlt hetekben, hogy ha a Demokrata Párt
legalább fele akkora bedobással és vehemenciával küzdene a
kormányon belül az uniós csatlakozásért, amekkora energiával
a Magyar Koalíciót igyekezett lejáratni az elnökválasztás
első fordulójában, akkor már nem itt tartanánk. Remélem azt,
hogy a szerbiai kormányon belül felülkerekednek azok az erők,
amelyek reálisan politizálnak. Ha erre nagyon gyorsan nem kerül
sor, akkor viszont az lenne a legjobb, hogy ha rendkívüli
parlamenti választásokra kerülne sor Szerbiában, ami után
olyan kormány alakulhatna, amelynek az első számú prioritása
az európai értékrend meghonosítása Szerbiában és az EU.
- A koszovói albán vezetők folyamatosan arról beszélnek,
hogy az Ahtisaari-terv értelmében példás módon fogják
rendezni a kisebbségi kérdést Koszovóban. Miként lehetséges
ezt a gyakorlatban megvalósítani, ha az ottani szerbeknek nem
kellenek a kisebbségi jogok, mert nem hajlandóak elfogadni a
kisebbségi státust, és Belgrád is azt hangoztatja, hogy Koszovó
továbbra is Szerbia része és szerbek államalkotók Koszovóban.
És miként hivatkozhatnak ebben az esetben a koszovói kisebbségi
kérdés rendezése során érvényesülő elvek itteni betartására
a vajdasági magyarok?
- AZ EU vezetői évek óta azt hangoztatják, hogy a koszovói
helyzet egy egyedi eset és ezt valamilyen szempontból el kell
fogadni, ugyanis sehol másutt nem volt olyan erőszakhullám az
elmúlt évtizedekben, mint Koszovóban. Ezért mondtam az imént
azt, hogy annak ellenére, hogy Szerbiának jogi értelemben igaza
van, nem véletlen az, hogy Szerbiával történt meg ez, ami megtörtént
február 17-én. De annak ellenére, hogy ez valóban egy egyedi
eset, mi a VMSZ parlamenti képviselői már tavaly február 14-én
az első Koszovóról szóló ülésen elmondták azt, hogy nem
tartjuk összekeverhetőnek és összemoshatónak, sőt még összehasonlíthatónak
sem a vajdasági helyzetet a koszovói helyzettel. Nem tartjuk összehasonlíthatónak
a koszovói szerbség helyzetét a vajdasági magyarság és más
itt élő kisebbség helyzetével. Ugyanakkor, amennyiben a koszovói
rendezés folyamatában olyan előremutató kisebbségvédelmi
mechanizmusok kristályosodnak ki, amelyek Szerbia más részein
nem működnek, akkor bizony azokra igényt tartunk, mert nem
gondoljuk azt, hogy abban a folyamatban, amikor Szerbia Koszovóért
küzd, megengedhető az a retorika, hogy Koszovóban valami működhet,
a Vajdaságban és szűkebb Szerbiában pedig nem működhet. Az
Atisaari-terv olyan előremutató megoldásokat tartalmaz a koszovói
szerbek vonatkozásában, amelyek valóban példaértékűek, és
amilyen megoldásokra egész Európában szinte alig van példa.
Én úgy gondolom, hogy a vajdasági magyarság politikai vezetőinek
az elkövetkező hónapokban az a feladata, hogy megfogalmazzon
egy autonómiakoncepciót. Nem lesz túlságosan nehéz dolgunk,
mert ennek az autonómiakoncepciónak az alapja a történelmi
VMDK óta létezik, és ezt kell pontosítani, aktualizálni. Ezt
követően pedig harcolni kell azért, hogy a vajdasági
magyarokat olyan jogok illessék meg, amely jogok Európa más területein
is működnek. Én nem gondolom azt, hogy ez az egyik napról a másikra
fog megtörténni. Nekünk a parlamentben az a feladatunk, hogy
ezt a kérdést folyamatosan napirenden tartsuk, és hogy minden
olyan törvény esetében, amelynek van kisebbségi jogi vonatkozása,
tegyük a dolgunkat. Kis lépésekben kell előre haladni
folyamatosan bővíteni a vajdasági magyarok autonómiáját, akár
perszonális autonómiáról van szó a nemzeti tanácsok képében,
akár az etnikai alapú területi autonómiáról az észak-vajdasági
községek vonatkozásában.
(Forrás: vajdasagma.info)
|