2008.03.14.
Az
Esterházy-emlékérmeket idén két felvidéki katolikus
szervezet kapta
A
felvidéki magyar politikus, Esterházy János halálának évfordulóján,
március 9-én a budapesti Szép utcai emléktáblánál emlékeztek
meg a magyarországi és a felvidéki társadalmi szervezetek a
jeles felvidéki hitvallóról a Rákóczi Szövetség szervezésében.
A 2008-as évben is több százan tették tiszteletüket a
csehszlovákiai magyarok apostolának szentelt emléktáblánál.
A megemlékezést Martényi Árpád, a Rákóczi Szövetség alelnöke,
az Esterházy Emlékbizottság elnöke nyitotta meg, majd Lezsák
Sándor, az Országgyűlés alelnöke mondott beszédet. Beszédében
fontosnak nevezte a magyar és szlovák püspökök között aláírt
megbékélési nyilatkozatot, ám a február 14-ei, a felvidéki
magyar katolikusokat szétválasztó egyházmegyei felosztás következtében
kialakult helyzet megoldásának szükségességére hívta fel a
figyelmet.
Németh Zsolt, az Országgyűlés külügyi bizottságának
elnöke arról szólt, hogy mindenképp a megegyezést kell
keresni a magyar és a szlovák politikai elit tagjai között,
ahogy azt Esterházy János is szerette volna.
A Szép utcai emléktáblát közel harminc szervezet képviselője
koszorúzta meg. A koszorúzásnál közreműködött a révkomáromi
Marianum egyházi iskola gyermekkórusa és a pozsonypüspöki Árpád-házi
Szent Erzsébet cserkészcsapat.
Az Esterházy-ünnepség a Magyarok Házában folytatódott,
ahol kultúrműsor keretében osztották ki az Esterházy-emlékérmeket.
Idén két felvidéki katolikus szervezet kapta ezt a rangos
elismerést.
A Rákóczi
Szövetség mellett működő Esterházy Emlékbizottság több
felvidéki szervezetnek és magánszemélynek is munkájuk elismerése
jeléül oklevelet adományozott. Hrubík Béla és Pogány Erzsébet
mellett többek között Fehér Csaba, Siposhegyi Péter, Boráros
Imre kapták az elismerést.
Hrubík Béla, a Csemadok elnöke a Felvidéken lezajlott
megemlékezésekről nyújtott áttekintést, míg Molnár Imre a
magyarországi eseményekről és a sajnálatos hiányosságokról
beszélt. Fájdalmasnak nevezte, hogy még számtalan felvidéki középiskola
nem emlékezett meg méltóképpen Esterházy Jánosról, ugyanúgy
mint a nyitrai magyar kar és
a komáromi magyar egyetem hallgatói sem.
Duray Miklós, az MKP stratégiai tanácsának elnöke az
Esterházy-emlékplakett első díjazottját, a Pázmaneum
Polgári Társulást méltatta laudációjában. Méltatásában
kiemelte, hogy a 2005-ben alakult polgári társulás rövid idő
alatt a felvidéki magyar katolikusok egyik meghatározó
szervezetévé vált. Fontosnak tartotta elmondani, hogy a Pázmaneum
az „egyén-közösség-jövő” hármas jelszava mentén fejti
ki sokszínű tevékenységét. Pázmány Péter bíboros példájának
követése mellett kiemelte azon papok helytállását, aki a
kommunista időkben sem váltak besúgóvá. Szólt a sürgető
feladatokról is a felvidéki magyar katolikusok jövőbeli
megmaradásának szempontjából. „A Pázmaneum Társulás a mi
kicsi közösségünkben egy új fénypont. Az elhagyatottak
szellemi és lelki ápolásának a kikötője, hogy akik
elhagyatottságban élnek, ne legyenek hitehagyottak, ne váljanak
a sajátjaikkal szembeforduló janicsárokká.”
- fejezte be laudációját az MKP ügyvezető alelnöke.
Az
Esterházy-emlékplakettet Halzl Józseftől, a Rákóczi Szövetség
elnökétől, Martényi Árpádtól és Molnár Imrétől a Pázmaneum
képviseletében annak elnöke, valamint az elnökség tagjai:
Farkas Zsolt és Karaffa Attila vették át. Karaffa János, a Pázmaneum
elnöke köszönő beszédében kihangsúlyozta, hogy munkájukat
mindig Esterházy János üzenetének fényében szeretnék végezni,
aki nem hallgatott, amikor a keresztény és magyar értékek veszélyben
forogtak. Végezetül az Esterházy-emlékévre összeállított
ima elimádkozásával mondott könyörgést a mártír Esterházyért.
A második kitüntetettet Bugár Béla, az MKP egykori elnöke
méltatta. A Koller Gyula pápai prelátus által alapított Remény
szerkesztőség múltjáról és a kezdetekről beszélt, amikor a
szlovák egyházi hatóságokkal is meg kellett küzdeni, hogy
kiadhassák a szlovákiai magyar hívek számára a katolikus
periodikumot. Az Esterházy-emlékérmet a szerkesztőség
jelenlevő tagjai vették át az alapító Gyula atya vezetésével,
aki egyben a Pázmaneum Társulás megalapításánál is bábáskodott,
s azóta is nagylelkű mecénásként támogatja a Pázmaneum tevékenységét.
Végezetül a Rákóczi Szövetség elnöke, Halzl József záróbeszédében
köszönetet mondott mindazoknak, akik közreműködtek az Esterházy-emlékév
méltó megszervezésében és lebonyolításában. Az ünnepséget
Jónás Csaba művész és Stubendek László vezetésével a
Marianum egyházi iskola gyermekkórusa tették meghittebbé. Az
ünnepség a Szózat eléneklésével zárult.
Laudetur Pázmáneum
(A
Pázmáneum Polgári Társulás méltatása Duray Miklóstól)
A közösségnek nem biztos, hogy vezérre van szüksége
ahhoz, hogy sikeres, eredményes vagy megelégedett állapotban
legyen, inkább vezérlő elv, példaképek, és sok-sok tenni
akaró ember szükségeltetik ehhez. Meglelésük és a vállalás
nehezebb, mint vakon követni a központ, vagy a felsőbbség utasítását.
A dolgok jó intézéséhez főleg értelem, műveltség és rátermettség
kell. A vezérlő elv tudatos és szabad akaratból való követése,
a példaképnek a lélek útjain való megértése és az értelmes
tevékenység erkölcsös végzése azonban hitbéli ügy. A belátás,
a megértés, a megbocsátás és a szeretet viszont nem a hit,
sem az értelem és nem is az erkölcs függvénye, hanem a lélek
sugallata.
A
hit elkötelezettséget jelent.
A
hit individuális kérdés, de ápolni és erősíteni a hitet
csak közösségben lehet. Az ember egyedül vagy magára
hagyottan elgyengül, a gyengének pedig többnyire a hite is és
a reménye is gyengült – csak a kivételeket csodáljuk.
A
remény a hit függvénye, márpedig nem is akármilyen hité. A jövőtervezéshez
hit szükségeltetik – a „jelenben a jövőért”, a láthatatlanért
és a megérthetetlenért mozgósítható hit. Ez a cselekvő hit.
A passzív és magányos istenhívő példaként veszélyesebb a közösség
számára, mint az individualista. Közösségtől
elvonatkoztatottan jövőt építeni nem lehet.
Egyistenhívő
vallásunk és a Krisztusi példából eredő meggyőződésünk
szerint Istenen kívül minden viszonylagos. Ha ez igaz, többet
jelent, mint sem gondolnánk. Ez jelenti a nyitottságunkat minden
egyistenhívő közösség, de minden emberközpontú értékkövető
magatartás irányában is. A kulcsszó a nyitottság, mert az
egyre zavartabb és ziláltabb társadalmi kapcsolatok közepette
csak a nyitottság vezethet a befogadás felé. Ez a közösségbe
nyíló kapu. Számunkra a befogadás kulcskérdés és alapérték.
Szent István, azaz Árpád-házi I. István királyunk és
egyistenhívő, de nem keresztény elődeink is a befogadás
szentségének a birtokában tartották össze mindazokat, akiket
elődeinknek tekinthetünk. Mai létünk a befogadás az
illeszthetőség és az azonosulás együttes következménye.
Ennek krisztusi példája: ne hagyjuk szétszéledni a nyájat, az
elbitangolókat pedig hozzuk vissza a közösségbe.
Mai
létünk – sokkal inkább, mint a korábbi évszázadokban –
az egyéni érdekek és a közösségi igények viharos kereszteződésén
található. Ezért a párharc ma, a korábbiakhoz képest jobban
– és a jövőben még inkább – az egyéni és a közösségi
érdek között fog éleződni. Erre kell felkészülnünk. A felkészülésben
azonban azok járnak elől, akik egyszerre érzékelik az individuális,
a közösségi és a lelki szempontokat. A XVIII. századtól
sajnos annak vagyunk tanúi, hogy a szellemi és a lelki fejlődésünk,
vagy magunkra találásunk a civilizáció fejlődése mögött
kullog. Nem biztos, hogy behozható a hátrány, de lehet, hogy mégis,
csak annyi merészség kellene hozzá, mint az atombomba megalkotásához
– a veszélyeztetettség érzéséből fakadó alkotói elszántság.
A találmány felhasználása erkölcsi kérdés volt. A gyarló
ember ebben csődöt mondott, mert döntésében egy történelmi
fejezettel lemaradt. Nem
a krisztusi elv, hanem az Ó-szövetség szerint igazodott.
A
kulcskérdés tehát az egyén-közösség-jövő kapcsolata, azaz
a szeretet, a hit és a remény egymáshoz kapcsolódása.
Ezen
a ponton jutottunk el a mai ünnepség díjazottjának testre
szabott méltatásához, mert a Pázmáneum társulás tevékenysége
az egyén-közösség-jövő hármasságában értékelhető. Az
eddig elmondott szavak a méltatás elviségére vonatkoztak.
A társulás
megalakulása sokáig váratott magára. Jogfosztottságunktól
hatvan évnek kellett eltelni ahhoz, hogy a felvidéki magyarság
leginkább magára hagyott részének, a közösségünk mintegy kétharmadának,
a szlovákiai magyar római katolikusoknak szétszéledő nyájával
programozottan foglalkozzon valaki. Mert a közösség, ha szétesik,
minden egyéb megoldás értelmetlenné válik.
Világosan
kell látnunk. A magyar római katolikusokat nem a papjaik hagyták
cserben. A magyar papok nagy része helyt állt – emlékeztessünk
Lénár Károlyra, Burián Lászlóra vagy Mészáros Gyulára,
akik nem a hitük, hanem az esküjük, híveik iránti elkötelezettségük
miatt járták meg a földi poklokat saját, állítólagos
hittestvéreik gonoszságából. Kevesen váltak közülük árulóvá,
a kommunisták besúgójává, a békére méltatlan békepapokká.
A meghurcoltatást, a megaláztatást, sőt az egyházon belüli
mellőzöttséget sokkal többen vállalták – többek között
az én valamikori gyóntatóatyám Tóth Zoltán is.
A
magyar római katolikus közösséget Szlovákiában a saját egyháza
hagyta cserben. Ezért nem véletlen, hogy a Pázmáneum Társulásnak
az elektronikus világhálón működő honlapja címoldalán ez a
felirat olvasható: magyar gyermeket magyar iskolába. A magyar
iskola ugyanis az utolsó olyan intézmény errefelé, ami még
alkalmas a magyar közösség önazonossági alapjainak a megvédésére.
A
magyarul csak makogó vagy még makogni sem akaró papjai az egyháznak,
nem alkalmasak a római katolikus magyar hívők közösségének
az összetartására. A gyakorló keresztények számára az egyház
nem csupán a szentségek formális kiszolgáltatásának a
kerete. Az pedig felháborító, ha a felvidéki magyar katolikus
hívőket valakik csupán automatikus imagépeknek tekintik, vagy
a csökkent értelműeknek szánt, magyarul alig érthetően
felolvasott, prédikációnak minősített fogalmazványok
hallgatag hallgatóságának tartják. Ezt a tévutat leplezte le
a Pázmáneum társulás a hiánypótló rendezvényeinek a
megszervezésével. Elindultak a magyar hitvallókkal, hogy zarándoklatokat
szervezzenek az egykori magyar hitvallók emlékének
nyomdokaiban, boldogemlékű Esterházy Jánosunk emlékére,
megszervezték a felvidéki magyar ima kilencedet, zászlótartói
voltak az imaévnek, amibe bekapcsolódtak a református egyházközösségek
tagjai is.
Eddig
– évtizedeken keresztül – senki sem foglalkozott a felvidéki
magyar római katolikus papsággal. Sem képzésükkel, sem
sorsukkal, sem a példásak példaként állításával. És ki törődött
eddig a hívő civilek elmélyültebb foglalkozásaival? – a
Regnum Marianum Akadémia keretében a Pázmáneum társulás tett
erre kísérletet.
Ha
végigtekintjük a társulás tevékenységét és célkitűzéseit,
pl. Pázmány Péter szellemi örökségének követését, a
megvalósult rendezvények tartalmának és a jelenkor kihívásainak
a tükrében, egy új üzenet tárul elénk. A célkitűzésekből
látható, hogy a társulás névválasztása nem csupán a magyar
katolikus személyiségek egyházi felépítésű értékpiramisa
szerint történt. Való igaz, hogy a XVI. és a XVII. század
magyar gondolkodói között Pázmány Péter a csúcson
helyezkedik el. Nem csak azért, mert származása révén befolyásos
és kivételes szellemi képessége miatt nagyhatású ember volt,
hanem azért is, mert kortársai közül csak kevesen voltak hozzá
hasonlók. Alpári lenne azonban, ha a XXI. századból
visszatekintve Pázmánynak csak azokat az érdemeit hangoztatnánk,
amelyek a magyarok felekezeti ellentéteit elevenítenék fel. De
nem is kell, mert tőle tudjuk, hogy egységre kell törekednünk.
Pázmány nemzetstratéga volt. Ennek rendelte alá felekezeti
meggyőződését, emiatt vált az ellenreformáció magyar vezéralakjává.
Azt vallotta, hogy az egyhitű nemzet az erős! Ezt ő a
Habsburgok hatalmának függvényében látta így, noha legszívesebben
„odapökött” volna a német gallérja alá. Azt se felejtsük:
akkor csak három részre voltunk szakítva, most nyolc részre
vagyunk tépve.
Pázmány
levelezésben állt a nagy magyar protestáns fejedelemmel,
Bethlen Gáborral, aki egyedüliként jelképezte akkoron a független
magyar államiság folytonosságát. Vele azonban nem hitvitákat
folytatott, hanem a függetlenség megtartására bíztatta őt.
Valószínűleg az sem véletlen, hogy a protestáns Kemény János,
Önéletírásában Pázmányt Bethlen Gábor és Esterházy Miklós
közé helyezte el. Ebben a katolikus: református arány 2 az
1-hez volt. Akárcsak a mostani felekezeti megosztottságunkban.
Ennek lényegén az sem változtat, hogy mind Pázmány, mind
Esterházy keresztségileg reformátusok voltak, mert mindhárman
krisztushívő keresztények és magyarok voltak. Mint ahogy Pálffy
János és Károlyi Sándor is magyar főurak voltak és 1711-ben
nem a császár és nem Rákóczi érdekei szerint kötötték meg
a szatmári békét, hanem a magyar státus quo megtartásáért.
Ezért
nem véletlen, hogy a Pázmáneum társulás szervezésében született
meg a felvidéki magyar katolikusok nagy tiltakozása a szlovákiai
katolikus egyházmegyék olyan durva átalakítása ellen, ami
szinte kizárja, hogy valaha is egy magyar többségű egyházmegye
jöhessen létre.
Fontos,
hogy tudjuk olvasni a múlt üzeneteit, de az is lényeges, hogy
lefordítsuk az üzeneteket a jelenkor nyelvére.
Ne
erőltessünk más feladatokat azokra, akik egy feladatra vállalkoztak,
de bíztatnunk kell mindenkit, aki közhasznú feladatot teljesít,
hogy kapcsolódjon a hasonló feladatokat végzőkhöz. Miközben
azt is tudatosítanunk kell, hogy köreinkben a legnagyobb hiánycikk
az ökuméne.
A Pázmáneum
társulás a mi kicsi közösségünkben egy új fénypont. Az
elhagyatottak szellemi és lelki ápolásának a kikötője, hogy
akik elhagyatottságban élnek ne legyenek hitehagyottak, ne váljanak
a sajátjaikkal szembeforduló janicsárokká.
Laudetur
Pázmáneum Társaság.
Pozsony,
Budapest 2008. március 9.
(Forrás: Pázmaneum Sajtószolgálat)
|