2008.03.21.
István
királytól a Sacra Coronáig
Oberfrank
Pál színművész 1964. május 3-án született Budapesten. Középiskolai
tanulmányait a budapesti Piarista Gimnáziumban végezte, ahol már
szerepelt a diák-színjátszókör előadásain. 1986-ban elvégezte
a Külkereskedelmi Főiskola áruforgalmi szakát francia-angol
tagozaton, majd mégis a színészetet választotta. Főiskola előtt
a Nemzeti Színház stúdiósa volt. 1987-ben sikeresen felvételizett
Marton László osztályába, így 1991-ben színészdiplomát
szerzett. 1991 óta a Vígszínház tagja. Szabadidejében a színész-labdarúgóválogatottban
játszik.
Fontosabb
színházi szerepek: Bernstein: West Side Story (Tony, Chino),
Anouilh: Colombe (Julien), Presser-Sztevanovity: A padlás (Rádiós),
Shakespeare: Ahogy tetszik (Olivér), Shakespeare: Sok hűhó
semmiért (Don John), Shakespeare: Rómeó és Júlia (Tybalt), T.
Williams: Macska a forró tetőn (Gooper), Madách: Az ember tragédiája
(Ádám), Hasek: Svejk (Lukas főhadnagy), Martin McDonagh:
Alhangya (Otyu), Shakespeare: Antonius és Kleopátra (Thidias),
Budaörsi Passió (Júdás), Dosztojevszkij : Bűn és bűnhődés
(Zamjatov), Marcel Achard : Dominó (Jacques Durand ),
Chapman-Cleese- Idle: Gyalog galopp (Lancelot),
A három testőr (musical) (Athos), Pán Péter (mesemusical) (Mr.
Darling), Pállya István: Ravaszy és Szerencsés (Ravaszy).
Filmszerepek: Sacra Corona (Géza király), „Jöjjön el a te
országod!”, Spy Game, A ház, Sorstalanság (Magyar orvos) ,
Palika leviszi a szemetet (Palika), Lesz még nekünk szebb életünk...,
Született lúzer, Kémjátszma, Istennél a kegyelem. Sorozat:
Barátok közt. 2007. decemberében Pest Megye Önkormányzata
Pest megye művészetéért díjat adományozta Oberfrank Pál színművésznek
Nagykovácsi művészeti életének felvirágoztatásáért, alkotó-szervező
tevékenységéért, a Művészeti Iskolában végzett lelkes munkájáért,
a Református Népfőiskola létrehozásában való jelentős közreműködéséért.
-Kisgyermekként Brüsszelben éltél. Nehéz volt az egyik
kultúrkörből áttérni a másikba?
-Az egész annyit jelentett számomra, hogy az „egyik járókából
a másikba” kerültem. Még nagyon kicsiny, egy hónapos voltam,
mikor apukám Brüsszelben egy kereskedelmi kirendeltségen
dolgozott. Három éves voltam, mikor haza kellett költöznünk.
Itthon nem nézték jó szemmel, hogy minden vasárnap templomba jártunk.
Ezt a tényt jelentették a brüsszeli „magyar ballonkabátosok”,
így visszarendelték apukámat Magyarországra. Akkor még nem
ragadt meg bennem a francia nyelv. Bátyámék, mivel már Brüsszelben
iskolába is jártak, jobban beszélték a franciát. Később a
francia kultúra szeretete meghatározó volt az
Oberfrank-gyerekek számára. Édesapámtól tanultuk meg a
nyelvet.
-A piaristákhoz jártál gimnáziumba. Gondolom szüleid
tudatosan választották ki ezt az intézményt csemetéjük számára…
-Természetesen. Egy tősgyökeres katolikus családba
születettem bele. Édesapám is a piaristákhoz járt, csak az államosítás
miatt az Eötvös Gimnáziumban fejezte be középiskolai tanulmányait.
Nagybátyáim is a piaristáknál tanultak.
-Jómagam a ferenceseknél végeztem, s ott az a hír járta,
hogy a piaristák a legkeményebbek a tanulmányi követelmény
terén. Ez valóban így van?
-Akkor valóban így volt. A mostani állapotról nem
tudok nyilatkozni. Nagyon kemény tanáraink voltak. Erre egy példa:
a matematika tanárunk már reggel, ¾ 8 –kor, a suli
kapujában elkérte a házi feladatot, s a második órára, a
matekra, leosztályozva adta vissza. Igen erős gimnázium volt.
-A
legtöbb szerzetesrend által fenntartott iskolának jól működő,
s nívós diákszínpadja van. Ez elmondható a budapesti Piarista
Gimnáziumról is?
-Igen, de személyekhez is kötődnek ezek a kiváló diákszínpadok.
Akkor, a miénket, Takáts Ervin, magyar-orosz szakos tanár –
aki osztályfőnököm is volt – vezette. Ő tavaly decemberben
adta vissza lelkét Teremtőjének. Ő élesztette fel ezt a műfajt
az iskolában. Művelődéstörténeti tény, hogy régen nagyon híresek
voltak a jezsuita, a piarista és a minorita iskoladrámák és az
ehhez szorosan kapcsolódó rendi, iskolai színjátszás. Főleg
moralizáló színjátékokról volt szó. Mindenki úgy gondolja,
hogy ott kezdődik az élet, amikor megszületett…Viccesen szólva,
a piarista színpad akkor élte fénykorát, amikor a gimnázium
falai közt tanultam. Játszottam a Botfalvai, a Tornyos Péter c.
iskoladrámákban és Sumonyi Zoltán Pázmány c. darabjában.
A „legnagyobb alakításom” Sík Sándor István királyából
a címszerep eljátszása volt.
-Mi az a plusz, amit ez az intézmény nyújtott?
-Nagyon nehéz ezt szavakban megfogalmazni. Gondolom te
is elgondolkoznál, hogyan tudnád pontosan megfogalmazni, hogy
mit adott neked a ferences gimnázium…A gimnázium meghatározó
szellemisége, értékrendje mai napig bennem él. Belénk tápláltak
egy hiten alapuló gondolkodásmódot, közösségi érzést, s
ebből ered az egymásért való felelősségvállalás és
ragaszkodás a hitbéli és morális értékrendhez. Ezt az értékrendet
vallotta magáénak családom is, a gimnázium pedig megerősítette
bennem annak helyes voltát. Nagyon fontos, hogy a gyerek
ugyanazokkal az értékekkel találkozzon az iskolában, mint
otthonában. A piaristákra még jellemző, hogy nem csak a lélek
gondozásával foglalkoznak, hanem a tettekre összpontosítanak.
Célok meghatározása, eszközök számbavétele, és Isten segítségével
a kitűzött feladatok teljesítése - ez a piarista metódus.
-Egyik interjúban azt nyilatkoztad, hogy gimnázium után
nem mertél a Színművészetire jelentkezni, ezért előbb a Külkereskedelmi
Főiskolát végezted el, ráadásul francia-angol tagozaton. Féltél,
hogy gyengének tartanak?
-Tanácstalan voltam: mi is
szeretnék lenni? Az, amit akkoriban a színházzal kapcsolatban
éreztem: egy öntudatlan, de nagyon intenzív vonzódás a színészet
felé. Nagybátyám, Oberfrank Géza karmester zenei megszállottsága,
melyet az egész család nagy tisztelettel csodált mindig, csak
nehezítette a dolgomat. Sőt kissé meg is riadtam hatalmas tudásától
és elmélyültségétől. Egy misztikus, titokzatos világnak
tartottam a színházat. Egy biztos: Thália papjának lenni
hatalmas felelősség, s ez nem tudatosul rögtön, már az első
fellépés alkalmával a színészben. A színház ugyanis – ideális
esetben - jóval több, mint egy munkahely. Ma viszont a szakralitás
hiányával szembesülhetünk. Pont azoknál a művészeknél,
akiket mesterünknek tartunk, láthatjuk a profanizálódás
jeleit. Valószínűleg ők is meg vannak zavarodva, hiszen ők azért
nem akárkiktől tanulták a színházcsinálást, a színpad
templom volt, nem lehetett fütyülni a házban, enni, dohányozni,
beszélgetni a takarásban stb. Egy Sulyok Mária mellett nem
lehetett könnyelműsködni. S ezt tőlük hallottam, hisz én még
akkor sehol sem voltam. Most meg azt láthatják: annyira lerántanak
mindent az égi magasságokból a földre, hogy még Jézus
urunkat is támadják, s – ne értsék félre – egy kis futkosó
zsidó kölyköt csinálnak belőle. Minden értékünket profanizálják.
Olyan dolgok történnek meg velünk, s környezetünkben,
melyeket régebben csak rémálmaink villantottak elénk. És
nagyon rossz azzal szembesülni, hogy a színházi lét, maga a
kultúra ennyire az anyagiak függvényévé vált. Hol van itt a
szabadság?
-Főiskola
előtt egy év „Bodnár Sándor-stúdiumot” végeztél el. Aki
csak stúdiós volt, s interjút adott lapunknak, mind ömlengve,
rajongva emlékszik vissza Bodnár Sándorra. Te is ebbe a táborba
tartozol?
-Nagy színházi szakembernek tartom, de azért a rajongás
túlzás. Bodnár Sándor pályájának utolsó évében kerültem
be a Nemzeti Stúdiójába. Abban az időben legendája kissé
nagyobb volt valódi erejénél. Egy biztos: izgalmas, és
titokzatos metódussal dolgozott. Egyszer azt mondta nekem: túl
okos vagyok. Tehát nem volt benne biztos, hogy képes vagyok
annyira megfeledkezni magamról, ami a szerepbe való beleéléshez
szükséges.
-1987-ben kinyílt Oberfrank Pál előtt a Színművészeti
ajtaja. Marton László osztályába jártál. Őt is tartod
mesterednek?
- Marton László vett fel, s
ő volt az osztályfőnököm, őt tekintem mesteremnek. Az más
lapra tartozik, hogy én azt vártam volna, hogy „második apukám”
legyen, de a tanár úr, nem akarta ezt a szerepet. Sokszor próbálom
átgondolni az ő helyzetét. Neki sem könnyű. Meglepő, de azt
hiszem, belül sokban hasonlítunk egymásra.
-1991
óta a Vígszínház a munkahelyed. Ennyire hűséges típus vagy?
-Hűséges, de tudom,
hogy egy színésznek egy idő után nem árt, ha színházat vált.
Talán nincs akkora nagy egóm, hogy állandóan a szakmai jövőmön
gondolkodjak. Persze, azt én is tudom, hogy nem teljesen normális
dolog az, hogy 17 éve egy helyen játszom. Arról pedig szó
sincs, hogy azért nem megyek el innen, mert kiválóan érezném
magam a Vígszínházban, mert jobbnál jobb szerepekkel halmoznak
el. Évek óta készülök elmenni innen, s valószínűleg ez inkább
előbb, mint utóbb be is fog következni. Csak! csöbörből vödörbe
kerülni – minek? Vannak olyan színészek, akik könnyen át
tudnak menni egy másik színházhoz. A helyzet nálam korán sem
egyszerű, érzelmileg kötődöm még a takarító nénikhez is.
És hát világnézeti meggyőződésem miatt sem fognak kapkodni
értem. Abba sem vagyok biztos, hogy az a dolgom, hogy szaporítsam
azon színészek számát, akik egy társulaton belül arra várnak,
hogy kiírják a nevüket egy-egy szerepre. Elég nagy hiányokat
látok a magyar kulturális életben – tehát lenne egyéb
feladatom is azzal a szakmai tapasztalattal és hittel, amit magaménak
mondhatok.
-Az egyik ilyen feladat a nagykovácsi-i színtársulat
koordinálása?
-Ebben a kis társulatban nem azért játszom, hogy ebből
éljek meg. Ahogy említettem, a piaristáknál tanultam meg közösségben
gondolkodni. Mikor Nagykovácsiba költöztünk, feleségemmel
tudtuk: egyik feladatunk a helyi kulturális élet felpezsdítése.
Ezért hoztuk létre a Nagykovácsi Nemzeti Színházat. Igaz,
hivatalos formában ez nincs így bejegyezve…Sok kollegám- pl.:
Gados Béla, Tóth Tamás, Besenczi Árpád - lép fel a színház
produkcióiban.
-Több zenés-énekes darabban léptél fel. A főiskolán
jó énektanáraid voltak?
-Igen, de sosem akartam énekes színész lenni. Ettől függetlenül,
mikor énekes szerepet kaptam, sikerült helyt állnom a színpadon.
Természetesen jártam énektanárokhoz is. Sokat köszönhetek Sőtér
Magdolna hangképző tanárnak és Bagó Gizellának
-Mit kell tudni a Könnyű Esti Sértés zenekarról?
-Ez a Vígszínházban alakult színészzenekar, melynek énekese
vagyok. Alkalmanként lépük fel. Ilyen egy színházi ünnepnap,
vagy nyíltnap. Farsangi ünnepeken is fellépünk, ha hívnak
minket.
-Ha már a zenénél tartunk… Nagybátyád, Oberfrank Géza,
karmester egy ideig az Operaház zeneigazgatója volt, testvéred,
Péter pedig szintén karmesterként a dalszínháznál dolgozik.
Ti képviselitek a családfán az első művészeti hajtást?
-Géza nagybátyám édesanyja
nagyon szépen zongorázott, tehát nagymamámnál tört fel az az
„erecske”, ami Gézánál „patakká”, majd nálunk
„folyammá” duzzadt. Nagybátyám hatására testvéreimmel
együtt általános iskolás korunkban hangszeres oktatásban vettünk
részt. Péter volt, aki úgy döntött, hogy a zenei vonalon
halad tovább. Így ő nem a piaristáknál, hanem a zeneművészeti
szakközépiskolában tanult tovább, de volt egy lelki atyja, aki
a rend szellemiségét közvetítette felé.
-„Csak egy éjszakára” a címe annak a műsornak,
melyet a nagykovácsi-i társulattal a sajtó szerint Kecskeméten,
a nagytemplomban is előadtatok. Ez válasz a 2004-es népszavazás
eredményére?
-Pontosan. Nagykovácsiban kint járt Takaró Mihály
irodalomtörténész, aki Wass Albertről és hazafias költeményekről
tartott előadást. Megismerkedtünk vele, megbeszéltük a részleteket,
s nagyon hamar össze is állt a műsor.
-Jól tudom, hogy feleséged, Juhász Róza színművész
Nagykovácsiban rendezőként is kipróbálhatta magát?
-Igen, ő rendezte a Ravaszy és Szerencsés c. darabot.
Ezt a művet, annak idején a piaristáknál is játszottuk. Ez a
darab volt a Nagykovácsi Nemzeti Színház első nyári bemutatója.
Idén pedig Tamási Áron Énekes madár székely nép játékát
szeretnénk színpadra állítani. Ha hívnak minket, szívesen
megyünk ezzel a darabbal más településekre is.
- Beszélgetésünkre egy szinkronmunkából érkeztél.
Mondják, a szinkron világa sem a régi. Egyetértesz ezzel?
-A színészeknek szükségük lenne kamarai védelemre,
hiszen felhígult a szakma, s azt hívják, aki olcsóbb. A
színigazgatóknak és a filmeseknek nem érdekük ezen a
helyzeten változtatni. A színésztársadalom pedig képtelen az
összefogásra. Ha lenne kamaránk, lehetne a szinkronstúdiót
végzetteknek is dolgozniuk, de mások lennének az anyagi feltételek.
A Színészkamara létrehozása pedig az Országgyűlés feladata
lenne.
- Több nemzetközi produkcióban is játszottál.
Partnere voltál már Michael Yorknak, Gérard Depardieu-nek,
William Hurtnek és Franco Nerónak is. Mennyire kell tudni ahhoz
angolul, hogy egy ilyen filmben részt vehessél?
- Nem szükséges felsőfokú nyelvtudás, de ha
jelentkezünk egy casting-ügynökségnél az adatlapon fel kell tüntetni,
hogy milyen nyelven, s milyen szinten beszélünk. Nem a nyelvtudásomért
hívtak a nemzetközi produkciókba, hanem, mert vannak olyan
filmszerepek, melyek hiteles arcot és karaktert igényelnek. Ezek
„néma” szerepek. A stábbal való kommunikáció viszont megköveteli
a hétköznapi szintű angol-tudást, s az sem árt, ha megértjük
a rendező instrukcióit.
-A Sacra Coronában Géza királyt alakítja. Gézáról
több vélekedés van. Egyesek szerint ügyes reálpolitikus volt,
s ő maga nem volt mélyen hívő, mások fanatikus kereszténynek
mondják. Milyen a te Géza-képed?
-Az az uralkodó, akire a sors nagy feladatot bíz, de
lelki alkata és érzékenysége miatt sokat viaskodik magában.
Nehezen tudja magát döntő lépesre szánni bizonyos harcászati
és politikai helyzetben. Géza nagy problémája az, hogy miközben
mélyen vallásos, hívő ember, a történelem olyan dolgokat kényszerít
rá, amelyek számára belső konfliktusokat okoznak. Az uralkodó
olyan problémákkal vívódott, amelyek nagyon ismerősek sokunk
számára, akik megpróbálunk az élet mai útvesztőiben
eligazodni. Ő nem egy olyan praktikus ember, mint testvére, László.
Az alakítás közben igyekeztem megmutatni érzékenységemet,
mert úgy gondolom: rokon lelkek vagyunk Gézával. Természetesen
nem tudhatom pontosan, hogy milyen ember is volt valójában…
-Nem kaptad meg, hogy
mit magyarkodsz ezzel az alakítással?
-Nem, de nem is hiszem,
hogy ez magyarkodás lett volna. Azt tudom, hogyha valaki Koltay Gáborral
forgat egy magyar témájú filmben, nem feltétlenül tesz jót
magának. Szemtől szemben nem bántanak, de úgy érzed, mintha
egy kapu bezárult volna előtted.
-Talán ebből ered, hogy nem halmoztak el díjakkal?
-Inkább
úgy hiszem, hogy nem is hoztak olyan helyzetbe, hogy felvetődjön
egy díj az esetemben. Neves, szereposztó kolleganőm azt sem
tudta a minap, hogy még a társulat tagja vagyok. Hát ennyi hatásom
volt rá a saját színházamban az utóbbi pár évben.
-A tavalyi katolikus városmisszió egyik szervezője
voltál. Egy színész, egy művész személyes példájával,
vagy nevével, esetleg népszerűségével segíthet a hit
terjesztésében, vagy az értelmiség felelősségérzetéről
van szó?
-Nem szervezője voltam, hanem színészeket verbuváltam
a fellépésekre. Nagyon örültem annak, hogy sok színész,
akinek fontos a hit és a keresztény értékrend, vállalta a közreműködést.
Jelenits tanár úr tanította nekünk: az emberek jelek egymás
számára. Vannak olyan emberek, akik még nagyobb jellé akarnak
válni, ilyenek a színészek. Annak, aki színházban, vagy a médiában
szerepel nem mindegy, hogy mit képvisel, mit mond, s milyen tevékenység
közben látja a publikum. Hatalmas a felelőssége. Mindenki példából
él. Ha egy színész egy tv-műsorban trágárul beszél, akkor a
néző átveszi tőle, mert azt hiszi, ez a divat. Ha azt látjuk,
hogy egy kormányzat mindent megenged magának, hazudozik, s sok
mindent büntetlenül meg lehet úszni, akkor mi is – tisztelet
a kivételnek – megpróbálunk a könnyebbnek látszó úton járni.
Azt mondom: jónak lenni jó, szeretni kell egymást, vigyázzunk
a másikra, s válasszuk a jobbik utat. Természetesen ebben hinni
kell, hinni abban, hogy érdemes, s abban is: egy színésznek óriási
a felelőssége. Ha van egy olyan lehetőség, mint amilyen a városmisszió
volt, akkor az a dolgom, a közreműködést vállaló kollegáimmal
együtt bíztassam az embereket. A városmisszió mottója volt:
Reményt, jövő adok nektek! Ez a lényeges, mert mit látunk?
Nincs jövőképünk, reménytelenek, boldogtalanok és depressziósak
vagyunk. Ki lehet lábalni a mocsárból, ha egyszerre mondunk
igent az életre. Idén, a Biblia Évében Nagykovácsiban, a
helyi művelődési házban, minden vasárnap egy órás felolvasást
tartunk a Bibliából.
-Volt, amikor azért adtál vissza szerepet, mert az
ellenkezett értékrendeddel?
-A Vígszínházban szerződés kötelez arra, hogy a rám
kiosztott szerepet a legjobb tudásom szerint játsszam el. Így
ott szerepvisszaadásról nem lehet szó. Szinkronnál egyszer előfordult
az, hogy nem voltam hajlandó ordenáré szövegeket mondani, így
visszaadtam a szerepet.
-Igaz, hogy járod az országot egy hazafias és
„istenes” versekből álló kamaraesttel, vagy csak tervbe
volt véve ez a sorozat?
-Nem hazafias versekről van szó. Az est címét József
Attilától vettük: Valljalak, tagadjalak. Istenkeresés a történelemben…Ember
és Isten kapcsolatát, annak változásait, a keresés, elvesztés
és megtalálás útját járja be ez az összeállítás. A műsorban
részletek hangoznak el többek között a Biblia Teremtés könyvéből,
az Ómagyar Mária siralomból, József Attila verseiből és Madách
Tragédiájából. A Teremtéstől eljutunk a teljes nihilig,
mikor az értékek földbetiprása, a családok tönkretétele a cél.
Marx pl. leírta egy művében, hogy a Sátánnal milyen szövetséget
kötött. De!!! A műsor végén Ady, József Attila verseivel
arra mutatunk rá: mégis van Isten, s az ő útját kell követni.
A zárás a Tragédia utolsó képe: „ember küzdj, és bízva bízzál!”
-Egy oratóriumban Reményik Sándor Templom és iskola
c. költeményét énekelted. Mit gondolsz: ma is ugyanúgy kell
kiállni a templom és az iskola mellett, mint Erdélyben,1925-ben
a mű születése idején?
-Akkor nem éltem, így nincs összehasonlítási alapom.
Olvasmányaimból viszont arra következtetek: szinte állandóan
ugyanazokért a célokért, eszmékért kell harcolni ugyanazon
csoport tagjai ellen. Az istenesek és az istentelenek harcáról
van szó. Ha a reformkor dokumentumait olvassuk, rájövünk, a
problémák azonosak, csak a szereplők nevei változtak. Azt
mondják: nyitva vannak a templomok, menj be, s imádkozzál, közben
pedig a keresztény értékek kiirtásán dolgoznak. Az iskolát
illetően pedig az az érzésünk: a magyarság szervezett elhülyítése
folyik, a „birkává nevelés”. Egy ilyen korszakban hatalmas
felelőssége van mindenkinek, mert nem mindegy, hogyan nevelem
gyerekeimet, milyen példát mutatok a felnövekvő nemzedék számára.
Medveczky Attila
|