2008.03.21.
Kórházprivatizáció-disznó
döntés született
A
HospInvest Zrt. nyerte el az egri Markhot Ferenc Kórház üzemeltetési
jogát. A megyei közgyűlés 21 igen és 19 nem szavazattal döntött
a négy és fél órás vita végén. A határozat után a
demonstrálók egy élő kismalacot tettek a közgyűlés elnökének
asztalára, mondván, disznó döntés született. Eger városa is
átvette volna a kórház működtetését, de ezt a közgyűlés
leszavazta. Maradt két pályázat, a debreceni egyetemi kórházé,
valamint a HospInvest Zrt.-é. Többek között a gyöngyösi kórházat
is működtető magáncég képviselőjét azonban percekig nem
hagyták szóhoz jutni. Az egri kórház főigazgatója, dr. Sebes
Gábor, aki a gyöngyösi kórháznál már egyszer előkészítette
a terepet a HospInvest Zrt. számára, most az egri kórházban,
irányítása alatt, ugyanezen zrt. kaparintotta meg a jogokat.
Dr. Sebes Gábort, az egri Markhot Ferenc Kórház főigazgatóját
szerettük volna megkérdezni, miért szolgálja ki a HospInvest
Zrt.-t? Ám a főigazgató úr nem kívánt nyilatkozni a Magyar Fórumnak.
A tiltakozók között az Egészségügyi és Szociális Ágazatban
Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének (EDDSZ) helyi tagjai –
köztük Cser Ágnes, az EDDSZ elnöke – is ott voltak. „A
demokratikus jogok sorozatos megsértésével zajló közgyűlésen,
nyilvánvalóan törvénytelen pályázatkiírást követően,
nyilvánvalóan érvénytelen döntéssel a HospInvest »kapta« a
kórház működtetését” – mondta az elnök asszony. Cser Ágnes
az európai versenybírósághoz írott, soron kívüli vizsgálatot
kezdeményező beadványát kiegészíti az egri üggyel, annak
azonnali vizsgálatát kérve. Vajon miért részesíti előnyben
a szocialista vezetésű Heves megye a HospInvest Zrt. által
hitelekből megvalósítandó fejlesztést, ahelyett, hogy az Eger
megyei jogú város önkormányzatával együtt gyarapítaná a térség
egészségügyét, így Heves megye közönségének, polgárainak
vagyonát? A Heves Megyei Közgyűlés ellenzéki Fidesz frakcióvezetőjét,
dr. Tatár Lászlót kérdeztük a kórházprivatizáció folyamatáról.
– A Fidesz a
privatizáció ellen szavazott, de hogyan tovább?
– A regionális közigazgatási hivatalhoz fordultunk a
február 29-i megyei közgyűlés egyes napirendi pontjai törvénytelen
határozatainak megsemmisítése érdekében. Beadványunkban
jeleztük a közigazgatási hivatal felé, hogy a Heves Megyei Közgyűlés
elé került pályázat nem volt jogilag érvényes. Nem megfelelő
a HospInvest Zrt. által a Heves megyei önkormányzathoz beadott
pályázati anyagnak a csatolt igazolása arról, hogy a társaságnak
2005. január 1-jéig visszamenőleg nem volt sorban álló számlája
(amelynek kifizetését inkasszóval kellett elérni). Ehelyett
egy olyan dokumentumot nyújtott be a pályázó, miszerint a
2008. január harmadikát megelőző két évben nem volt ilyen követelés
a cég felé. Tehát egy év tartozásmentességét nem igazolták.
Ismert: a HospInvest-csoportnak éppen a milliárdos tartozások
okoztak gondot az elmúlt időszakban. A pénzügyi stabilitás
bizonyítását illetően hároméves időszakot kellett volna
igazolni. Az egri székhelyű Heves Megyei Markhot Ferenc Kórház
működtetési és vagyonkezelői jogának múlt heti nyertese véleményünk
szerint érvénytelen pályázatot adott be. Nem teljesítette a pályázathoz
szükséges részvételi feltételeket, ezért ki kellett volna zárni.
– Miért kellett
a kórházra pályázatot kiírni?
– Ennek szükségességét az egyfős többséggel
rendelkező szocialista frakció erőszakolta ki. Indokként azt
hozták fel, hogy a súlyponti Markhot Ferenc Kórház vesztesége
kezelhetetlenné válik, és ezért jelenlegi, közintézményi
formájában tovább már nem lehet működtetni. A Fidesz polgári
frakciónak egészen más volt a véleménye. Hatékonyan a
jelenlegi formában is működtethető az intézmény, ésszerű,
racionális átszervezésekkel segíthettük volna a kórház
megmaradását, fenntartását. Ez az egyfős szocialista többség,
ami 21-19 arány, minősített többséget biztosít részükre.
Ezt kihasználva nyílt pályázatott írtak ki. A pályázat kiírásával
kapcsolatban is megtettük a közigazgatási hivatal felé észrevételeinket.
A mi álláspontunk szerint egészségügyi közszolgálati
feladat és vagyonkezelés tárgykörében, akár egy vagy akár két
szerződés keretében, egy húszéves koncessziót csak közbeszerzési
eljárás keretében lehet megoldani. A szocialista többség ezt
is elvetette, és így történhetett meg, hogy nyílt pályázatot
írtak ki.
– Mekkora a kórház
adóssága, és minek köszönhető, hogy felhalmozódott?
– Mivel MSZP megyei vezetés van rendszerváltás óta,
ebből adódóan úgy gondolom, a politikai felelősség a
szocialistáké. Jelezném azt, hogy a kórház működtetésével,
gazdálkodásával kapcsolatos gondunkat 1998 óta folyamatosan
jelezte a Fidesz-frakció. A megyei vezetés mindösszesen annyit
tett, hogy az elmúlt tíz év alatt 5 kórházigazgatót
fogyasztott el, de a hatékony működés irányába egyetlen lépést
sem tett. A hiány nagyságának érzékeltetésére elmondom,
hogy az elmúlt időszakban a pénzügyi bizottsághoz beérkezett
adatok alapján ezt 500-600 millióra becsülték. Emiatt a Fidesz
kezdeményezte, hogy a kórház élére új igazgató kerüljön,
így a jelenleg megbízott dr. Sebes Gábor főigazgató ténykedése
alatt ez a hiány 260 millió forintra csökkent. Egy hét és fél
milliárdos éves költségvetésű intézménynél, úgy
gondolom, a 260 milliós hiány nem katasztrófa. Hozzáteszem,
hogy a hiány nem közvetlen az egészségügy minőségi szolgáltatását
érinti, hanem inkább a technikai kiszolgáló oldal miatt gyülemlett
fel, mint például a mosoda, étkeztetés stb. Ha ezeknek a
racionális átszervezése megtörtént volna, akkor tovább
lehetne csökkenteni a veszteségeket. Tehát semmi indoka nincs a
kiszervezésnek.
– Milyen feltételekkel
adták el a kórházat?
– Gyakorlatilag a HospInvestnek rövid, közép- és hosszú
távú orvosszakmai programjait kellett volna bemutatnia a kiírás
szerint. A megye egészségügyi helyzetével összhangban olyan típusú
fejlesztéseket, amelyek indokoltak lennének az elkövetkező öt
év alatt. Ez mintegy hatmilliárdos beruházást igényelne.
– Álljunk meg egy pillanatra, frakcióvezető úr. A
magyar egészségügy „megmentőjeként” számon tartott
HospInvest Zrt. 2006-os mérlegadatai szerint egy 5,3 milliárd hiánnyal
küzdő cégcsoport. Elbocsátások, profilszűkítés és kormányközelség,
ez jellemző a HospInvestre. Hogyan lesz képes egy ilyen cég
finanszírozni az ön által említett összeget?
– A pályázati kiírásban csak annyi szerepelt, hogy 600
milliós bankgaranciával rendelkezzen a cég, gazdasági
szempontból a pénzügyi bizottság nem is foglalkozott a pályázattal.
A szocialista frakció úgy gondolta, ezek nem olyan kérdések,
amiket figyelembe kéne venni. Így lesöpörte az asztalról
felvetéseinket. A HospInvest mérleghiányára utaló adatok a pályázati
anyagból nem derültek ki.
– Három pályázó volt, azok miért lettek elutasítva?
– Valójában csak egy pályázó volt a HospInvest
mellett, a Debreceni Orvostudományi Egyetem. Eger város önkormányzata
pályázaton kívül tett ajánlatott a kórház működésének
átvételére, így ez nem minősült pályázatnak. Eger, mint
megyei jogú város arra tette meg ajánlatát: ha a Heves Megyei
Közgyűlés nem tudja ellátni a feladatát a kórházzal
kapcsolatban, akkor ezt Eger városa átveszi, és biztosítja az
intézmény további eredményes működését. Ezt a szocialista
frakció zsigerből elutasította, mondván, ha a Heves Megyei Közgyűlés
nem tudja működtetni, akkor arra Eger városa sem képes. A
Debreceni Orvostudományi Egyetem ajánlatát, egy összehasonlítás
szerint, rosszabbnak ítélték, mint a HospInvestét.
– A közgyűlésen
aztán elszabadultak az indulatok…
– Az a magatartás, ahogyan az MSZP kezelte az ügyet, azt
eredményezte, hogy a közgyűlés hangulata paprikás volt. Ez
nem a képviselőkre, hanem a civil szférára értendő, amit
természetesnek tartok, miután az érdekképviseletekkel, civil
szervezetekkel, szakszervezetekkel semmilyen egyeztető tárgyalás
nem történt. Az nem tárgyalás, hogy utasítás szinten a
megyei közgyűlés elnöke elmondja a kórház dolgozóinak, mit
fognak tenni. Itt érdemi vitát kellett volna lefolytatni, de a
szocialisták, ahogy országosan, itt a megyében is kizárják az
érdekképviseleteket a döntéshozatalból, figyelmen kívül
hagyják a többség véleményét. Ez a kórház 200 ezer beteg
ellátását biztosítja, éppen ezért is sokkal körültekintőbben
kellett volna eljárni. Szervezeti és működési szabályzatunk
szerint a közgyűlések nyilvánosak, bárki bejöhet, észrevételt
tehet. Tovább borzolta a kedélyeket, hogy magas rendőri biztosítás
mellett tartották meg az ülést, amire eddig még nem volt példa.
Jelentős számban rendőröket, biztonsági cégek embereit mozgósították
a védelmükre. Csak az fél, akinek vaj van a fején.
– Mit lehet még tenni a kórház megmentéséért?
– A közigazgatási hivataltól gyors választ várunk.
Mondja ki, hogy törvénytelenül járt el Heves Megyei Közgyűlés
ebben a napirendi pontban, mondja ki, hogy a Hosp- Invest pályázata
érvénytelen, és kötelezze a közgyűlést új határozat
meghozatalára. Azt, hogy a jogi eljárások miként fognak
alakulni, nem tudjuk megjósolni, de úgy gondoljuk, hogy azok az
indokok, amikre hivatkozunk, tényszerűen alátámasztják az ügy
törvénytelenségét.
– Köszönöm, frakcióvezető úr!
Kinek az érdeke, hogy Hatvan, Gyöngyös, Heves megye
valamennyi kórháza után Kazincbarcika is, mint „koronaékszer”,
a HospInvest Zrt. tulajdona legyen? Információink szerint a
pesterzsébeti és az újpesti rendelőintézet közül is
valamelyikre fáj a foguk. Ugye, önök is egyetértenek azzal,
hogy az Európai Unió versenybiztosának fel kell derítenie: miként
értelmezik hazánkban a versenyt? Utolsó vagyontárgyainkat
hordják szét, európai pénzekkel megtámogatva, ahelyett, hogy
az önkormányzati tulajdont fejlesztenék.
Oláh János
|