vissza a főoldalra

 

 

 2008.03.21. 

Ma már Medveczky Ádám is díjas lehet

Meglepődött, hogy az idén önnek ítélték az alternatív Kossuth-díjat?

 – Nagyon. Amikor a kuratórium elnöke, Gyurkovics Tibor értesített, hogy én kapom ezt a magas kitüntetést, szóhoz sem jutottam.

 – Elfogadta volna az állami Kossuth-díjat az idén, a mostani ciklusban?

 – Igaz, gondolkoztam ezen, de egészen bizonyos, hogy nem fogadnám el. Egy kompetens államférfi egyébként azt mondta, a Medveczky ne is számítson a Kossuth-díjra, amíg a MIÉP-pel szimpatizál. Szerintem ez az igazi diszkrimináció, és nem az, amivel például a MIÉP-et vádolják. Az alternatív díjra én büszke vagyok, és nem nézem a politikai oldalát. Olyan művészóriásoktól kaptam, akiket igen nagyra tartok. A kuratórium tagjai Gyurkovics Tibor, Melocco Miklós, Makovecz Imre, Jankovics Marcell és Schrammel Imre. Mindegyikükre – ideológiai és pártszempontokon kívül – szájtátva nézek fel, csodálom emberségüket és művészetüket. Amikor a Kiváló és Érdemes Művész kuratórium tagja voltam az 1998-tól 2002-ig tartó szakaszban, kényesen ügyeltünk az objektivitásra. Elegáns és humánus volt ez a kuratórium, ekkor kapott például Fischer Iván is érdemes művészséget. Megérdemelte, mert valóban kiváló karmester. A politikai hovatartozás, én úgy látom, akkoriban egyáltalán nem volt szempont. A leépítések ellen viszont minden jó érzésű muzsikus tiltakozik. Többek között Petrovics Emil, Kocsis Zoltán is felemelték hangjukat, kemény szavakat használtak. Közös nyilatkozatra lenne szükség, határozott tiltakozást kellene szervezni, de olyan makacs ez a reformpolitika, hogy félek, irányítói ezt sem vennék figyelembe. Mindig a minőség javulására hivatkoznak káros intézkedéseikkel kapcsolatban. Folyamatosan azzal ámítják az embereket, hogy az ő érdekükben történik minden, és sajnos ezt nagyon sokan el is hiszik. Egy morbid hasonlat jut eszembe: a háborúban, amikor egy-egy bűnösnek bélyegzett városban minden ötödik vagy tizedik embert lelőttek, a többieket legalább nem áltatták azzal, hogy nekik most jobb lesz. Akkor egyenesen a pusztításról szólt a történet. Nem fogalmazhatunk ilyen élesen, de a cél jól látható: leépíteni, megvonni, szűnjön meg ez, szűnjön meg az, szűnjön meg az egész mindenség.

 – Kocsis Zoltán egy lapunknak adott interjúban azt mondta, a zenekarok felett ott lebeg Damoklesz kardja, és ezzel nem kizárólag az általa vezetett Nemzeti Filharmonikusokra gondolt.

 – Ez a kard nem lebeg, hanem lesújt. Most éppen a Rádiózenekar helyzete mutatja, hogy akarva-akaratlanul, de – hogy kicsit erősebben fogalmazzak – a kultúra irtása zajlik. A Rádiózenekar és énekkaruk mindig kiemelt társaság volt, bejárták Európát, az összes magyar kortárs zenei bemutatót vállalták. Mikor még szegény Lehel György élt, másodkarmesterként turnéztam velük, többek között Amerikában is megfordultunk. Világhírű, elismert nagyzenekar. A költségvetési és létszámcsökkentés nyilvánvaló szándékával, a zenekar tagjainak próbajátékot hirdettek. Megjátszatják őket. Ezek az emberek, a régi tagok, akik már húsz, harminc éve játszanak a zenekarban, már sok mindent letettek az asztalra. Az, hogy ezt művelik velük, teljes görcsösséget vált ki náluk, megalázó nekik, ráadásul az eljárás jogilag sem szabályos. A süllyedő léghajóról a leglényegesebbeket, legértékesebbeket dobják ki. Emiatt később légüres kulturális tér alakul ki, a tátongó semmi. Elválasztják az embereket a kultúrától, amikor kapitalista árucikké próbálják tenni.

 Mint például az oktatást is. A másoddiploma megszerzéséért a hallgatónak jó mélyen a zsebébe kell nyúlni.

 – Igen, ez is a döntéshozók hozzá nem értését, érdektelenségét bizonyítja. Főleg a karmestereket sújtja a másoddiploma kérdése, de a zeneszerzőket, zenetudósokat, operaénekeseket szintúgy. Hát senki nem tudja az urak közül, hogy egy karmesteri felvételihez előtanulmányok szükségesek? Érettségi után senki nem állíthat be az egyetemre úgy, hogy akkor most karmester lesz. Kezdetben én zongorázni tanultam, és miután elvégeztem, szereztem egy zeneelmélet tanári és egy ütőhangszerművész tanári diplomát, csak ezek után vettem a bátorságot, hogy karmesterképző szakra jelentkezzem. Szegény szüleimnek mindenük ráment volna, ha akkoriban az oktatási rendszer a maihoz hasonlóan működik, amikor egy másoddiplomáért súlyos milliókat kell a hallgatónak fizetni. Még valószínűbb, hogy ma nem lennék karmester. Drága nevelőapám falun nőtt fel, nem túl rózsás anyagi körülmények között, mégis két diplomát szerzett, operaénekes lett belőle, mert tehetsége révén megkapta a szükséges segítséget.

 – Az operaház karmestereként vagy a Győri Filharmonikusok karnagyaként is tapasztalja a jelenlegi reformpolitika hatásait?

 – Az operaházban, ahogyan én látom, rendben mennek a dolgok, bár az igazgatóság berkeibe ma már nincs betekintésem. A rendszerváltást követően voltam ott zeneigazgató, és mit mondjak, elég rossz emlékeim vannak magamról. Próbáltam arra használni a pozíciómat, hogy segítsek, ahol tudok, a szó szoros értelmében, de balul sült el. Visszaadtam ezt a posztot, mert rájöttem, hogy az adminisztráció nem az én területem. Nekem muzsikálnom kell. Mostanság sokszor az utcán tudom meg, hogy mi újság az operaház háza táján, de úgy látom, nincs különösebb gond. Győrben ellenben nagyon kell spórolnunk. Megkapjuk a szokásos támogatást, de azon kívül a magunk urai vagyunk, a magunk részéből kell gazdálkodnunk. Panaszra viszont nincs okom. Ha panaszkodom, azt én mindig csak mások érdekében teszem. Nekem karmesteri, tanári pályát adott a jó Isten, operát, szimfonikus zenekart vezényelhetek, úgyhogy bőven elégedett lehetek.

 – Ön sokat dolgozik, ingázik Győr és a főváros között, ráadásul nincs mobiltelefonja, nem autóval közlekedik. Van egyáltalán ideje szép nagy családjára?

 – Hála Istennek, öt gyermekem és két szép unokám van. Amikor csak lehet, velük töltöm az időmet. Sajnos, leginkább csak én látom őket, mert alszanak, amikor korán reggel elindulok és késő este, mikor hazaérkezem.

 Markovics Péter

 Medveczky Ádám az Echo tv-ben:

 http://www.echotv.hu/video/index.php?akt_menu=10&mm_id=16&media=3014&list=1

 (Forrás: magyarhirlap.hu)