2008.03.28.
„Hóhér
vigyázz!”
Siklósi
Beatrix és Matúz Gábor dokumentumfilmje Wittner Mária
életéről.
– Hogyan fogadta,
hogy megfilmesítik az életét?
– Némi izgalommal, és nagy várakozással. Örültem az
ötletnek, és az elejétől fogva támogattam a készítőket.
Egyébként van egy Kárpátia-nóta is a (Neveket akarok hallani
című), amelyben az egyik parlamenti beszédem is benne van.
Dunakeszin, a lakásomon hosszú beszélgetéseket folytattunk és
végiglátogattuk a forradalom, illetve a megtorlás helyszíneit.
– Nem volt megrázó
ismét visszatérni a szenvedések helyszíneire?
– Eléggé megrázó volt, de nem bántam meg: Afféle időutazást
tettem a múltba. Gyakran járok iskolákba, meghívásoknak is
eleget teszek, és ezek alkalmával rengeteget beszélgetünk
’56-ról. Itt elsősorban nem önmagamról, hanem inkább
tragikus emberi sorsokról mesélek, a forradalom leverése és a
kommunista diktatúra következményeiről, amelyeket magam láttam,
és amelyek engem mélyen megérintettek. Katartikus élmény volt
például a Kisfogházban tett látogatás. A Fehér Ház
alagsora, amelynek celláit ottani raboskodásom óta most láttam
először – öt évtized után. Tudja, amikor az ember újból a
fülében hallja a zárkatársak búcsúszavait, rá kellett jönnöm,
hogy ez sohasem fog kitörlődni az emlékeimből. Bármennyire
szeretnék is az egykori hóhérok és fogva tartók, nem felejtjük
el soha, amit velünk tettek.
– Örök dilemma:
meg lehet bocsátani mindezt?
– Mint keresztény embernek, természetesen hinnem kell a
megbocsátásban, és én hiszek is ebben. A hóhér az, aki képtelen
megbocsátani nekünk, az egykori halálraítélteknek. Nekik
kellett volna bocsánatot kérniük mindazért, amit annak idején
velünk és ezzel a nemzettel műveltek. De ez máig nem történt
meg. Sőt, közülük már volt, aki újból lefasisztázott bennünket,
és ellenforradalomnak nevezte a felkelésünket. Talán emlékeznek
még Havas Szófiára… Ha az életünk tönkretételét, a hosszú
rabságot, a családunktól való sok-sok éves elszakítást, a
rengeteg megaláztatást meg is tudjuk esetleg bocsátani,
elfelejteni az ilyet akkor sem lehet.
– Milyen
vonalvezetést követ a film?
– Az ötvenhatos események alkotják a film gerincét, de
emellett én ugyanilyen jelentősnek gondolom mindazok megszólaltatását,
akik részesei voltak az életemnek. Például azok a nővérek,
akik neveltek, vagy éppen Geresdi Ági, aki éveken át volt a
cellatársam.
– Nehéz volt megtalálni életének régi szereplőit?
–Kellett persze kutakodni is, de sokukkal életre szóló
kapcsolatba kerültem, így nem okozott gondot a film kapcsán
felkeresnünk őket. Azokra a nővérekre, akik neveltek, egész
életemben nagy hálával gondoltam, és mindvégig tudtunk egymásról.
Nagyon boldog vagyok, hogy még élnek, és el tudtak jönni a
film bemutatójára is.
– Mindent összegezve,
elégedett az alkotással?
–
Úgy érzem, hogy hitelesen mutatja be az életemet. Ennél többet
pedig nem kívántam akkor sem, amikor elkezdtük a munkát. Talán
csak még annyit, hogy 1956 igaz történetéből is megmutassunk,
felvillantsunk valamit a mai kor fiataljainak. A „Hóhér, vigyázz!”
ennek a vágyamnak is eleget tesz, így elégedett lehetek.
********
Siklósi
Beatrix, a film egyik
alkotója: Az volt a kitűzött célunk, hogy a Kommunizmus Áldozatainak
Emléknapjára elkészüljünk a filmmel. Szerencsére ez sikerült
is.
– Ütköztek-e akadályokba?
– Közvetlen akadályoztatással nem, inkább bürokratikus
eszközökkel próbáltak lassítani, illetve esetleg eltántorítani
bennünket. Jó példa erre a Fehér Házban való forgatásunk.
Ez az épület ugyebár – amely jelenleg Képviselői Irodaházként
működik – annak idején a hírhedt ÁVH egyik központi épülete
volt. Wittner Mária emlékezett arra, hogy ennek alagsorába őt
is levitték, és itt titkos fogva tartó, illetve kínzóhelyek
is működtek. Természetesen ezt mindenki makacsul tagadta.
Amikor a hivatalos engedélyt kértük a ház alagsorában történő
forgatáshoz, közölték velünk, hogy ott semmilyen cellák nem
léteztek, sőt, a földszinten működő központi postázó
alatt már nincsen semmi. Már-már készültünk rá, hogy nem
sikerül bizonyítanunk az egykorvolt vallató- és fogva tartó
helyek létét, amikor – milyen érdekes – éppen belülről
kaptunk titkos segítségeket, ötleteket a folytatáshoz. Akár
azt is mondhatnám, hogy súgtak nekünk. Ennek köszönhetően mégiscsak
sikerült megtalálni a Fehér Ház alatt lévő folyosórendszer
egy részét, sikerült bizonyítani, hogy igenis létezik. Nyilvánvaló,
hogy sokaknak máig kellemetlen ezek napvilágra kerülése, és
talán ezért is ment ilyen nehezen az itteni forgatás. Ami pedig
a vetítést illeti, a film díszbemutatójára az Uránia Nemzeti
Filmszínházban került sor. Hatalmas siker volt, hosszú
percekig zúgott a vastaps. Az igazgató asszony, Bakos Edit
gratulált Wittner Máriának, és nekünk, a készítőknek is.
Ennek ellenére két héttel a bemutató után kiderült, vetítés
mégsem lesz. Indok nincs. Elgondolkodtató, hogy amíg Alföldi Róbert
sok vihart kiváltott filmje – a rendkívül csekély érdeklődés
ellenére – továbbra is műsoron van, a vélhetően telt házakat
vonzó „Hóhér, vigyázz!” nem került be a mozi repertoárjába.
Nyilván nem a szakmaiság döntött tehát…
– Mi döntött
akkor Ön szerint?
–Wittner Mária mind a mai napig aktív közéleti személyiség,
méghozzá megvesztegethetetlen és rendíthetetlen. Emellett
pontosan ismeri a mai elit tagjait, és még véleménye is van.
Amit ráadásul bátran el is mond minden fórumon, így filmünkben
is. Ebben keresem az okokat. Szerencsére az Urániában történtek
ellenére is számtalan helyen megtekinthető lesz majd az alkotás.
Az ország minden régiójába van már meghívásunk, Debrecentől
Veszprémig, Váctól Szombathelyig. Nem kell tehát attól félni,
hogy a produkció nem jut el az érdeklődőkhöz.
– Wittner Máriától is megkérdeztem, Öntől is megkérdezem:
összességében elégedett az alkotással?
– Alapvetően elégedettek vagyunk Matúz Gáborral együtt.
Igazság szerint Wittner Mária élete olyannyira egyedi és
gazdag, hogy bármennyi ideig is forgattunk volna még, egyetlen
filmbe úgysem lehetett volna mindent beletenni. Az előzetes
terveink döntő hányada szerencsére megvalósult. Volt persze,
ami valamely okból kimaradt, de olyan jeleneteket is sikerült
megörökítenünk, ami eredetileg nem is szerepelt a terveink között.
Ez azonban csak a szigorú szakmai megközelítés. Mert nagyon
fontosnak tartom kiemelni, hogy a Wittner Mária életét bemutató
filmnek van egy emberi oldala is. Egyfelől szerettük volna
emberközelbe hozni, a lehető legélethűbben bemutatni azt a
kort, a kommunizmust, amely ’56-ban és utána is uralkodott hazánkban.
Másfelől pedig szerettünk volna egy lelkeket megmozgató, az értékek
jelentőségét kihangsúlyozó filmet készíteni. Olyat,
amelynek megtekintése után talán erőt meríthetünk a hétköznapokra
is. Manapság nagyon hiányoznak életünkből az igazi példaképek,
a vállalható életúttal rendelkező igazi hősök. Wittner Mária
egyike ezen keveseknek, ami reményeink szerint a filmből is kitűnik
majd.
Kovács Attila
|