2008.03.28.
A
hagyományokhoz híven
Salamon
Beáta népzenész, prímás, zenepedagógus
Pécsett született. A hangszeres magyar népzenére 1981-ben
akkori hegedűtanára Patachich Judit hívja fel figyelmét, Bartók
Béla műveinek tanulása közben. 1983-ban megalapítja máig is
működő zenekarát, a Méta együttest, és zenekarával elnyeri
a „Népművészet Ifjú Mestere” címet. Rendszeres Méta-táncház
is ebben az évben indul, még Pécsett. 1985-ben Budapestre, kerül
zenekarával együtt, ahol a Józsefvárosi Klubban 2000-ig működött
a táncházuk. Azóta a Fonóban és a Hagyományok Házában
dolgoznak. 1985-2001: a Budafoki Zeneiskola népi-hegedű tanára.
Ezen kívül táncház - és zenészképző tanfolyamok, külföldi
kurzusok, több népzenei és eddig 16 Méta tábor oktatója. A Méta
együttessel bejárta az egész világot, eddig 9 nagylemezük
jelent meg. Számtalan válogatáson közreműködik még.
1983-ban elnyerik az Ifjú Népművész címet, 1990-ben első
helyezettek a Magyar Televízió folkzenei versenyén, 1998-ban
Emerton díjas a zenekar. 1996-ban diplomázik a Nyíregyházi Tanárképző
Főiskola ének-zene, népzene szakon. Részt vesz a Nemzeti
alaptanterv kidolgozásában. 2004-től a váci Pikéthy Tibor
Zeneművészeti Szakközépiskola népi-hegedű tanára. „Magyar
népzenei dallamgyűjtemény hegedűoktatáshoz” című könyve
2004-ben jelent meg a Hagyományok Háza kiadásában. Ez a mű
hat magyar táncházas zenei témakört ölel át, mintegy 300
dallam részletes lejegyzése bőgő- és brácsakíséret kötetekkel
kiegészítve. Óriási a hiánypótló szerepe a magyar népzenei
oktatásban. Táncegyüttest kísérő zenészként több profi és
amatőr tánccsoport zenei kíséretét látja el. Zenekara a MÉTA
Fesztivál (országos gyermek és ifjúsági koreográfia
verseny) és 16 éve a MÉTA népzenei tábor házigazdája. Három
évig volt a Magyar Állami Népi Együttes folk-zenekarának
prímása. Fellép a Kormorán Memory Band (KMB) produkcióiban
is. Kottagrafikusként dolgozik. A Finale kottaíró programmal vállal
(szabad kapacitásához mérten) lejegyzéseket. Több népzenei
kiadványban vett részt, többek között a saját kötetét is
ő készítette el. Számos sikeres népzenei lemez készítésénél
zenei rendezőként segédkezett. Többek között: Gönczöl
zenekar, Csík zenekar, Vándor vokál énekegyüttes, Parno
Graszt együttes, Majorosi Mariann népdalénekes lemeze. Szívesen
kirándul más zenei műfajokba is. Találkozhatunk nevével a
blues-, beat-, pop-, jazz-, kortárs zenei kiadványokon. Rengeteg
színdarabban is szerepelt zenekarával.
-Mikor vett a kezébe először hegedűt?
-Nagyon
nagy szerencsém volt, mert olyan korban
születtem, amikor odafigyeltek a tehetséges gyerekekre. Még bölcsődében
fedezték fel, hogy nagyon szépen éneklek. Gondolom felkerültem
valamilyen listára, mert óvódás és általános iskolás
koromban többször felkeresték szüleimet azzal, hogy miért nem
zenei tagozatos intézménybe járok. Így másodikba jártam,
mikor hangszeres előkészítőbe írattak be. Mivel igencsak
picike voltam, egy olyan hangszert kellett választani, amit a
legkisebb méretben is készítenek. Ez pedig a hegedű.
-Miért a népzene felé orientálódott? Lehetett volna magából
hegedűs az Operaházban, vagy mondjuk egy „Princess”-féle
formáció tagja?
-A pécsi zeneművészeti
szakközépiskolában egy fantasztikus tanárom volt Patachich
Judit személyében. Ő, amikor Bartók Román táncait tanultam,
elküldött egy népzenei táborba azzal a céllal, hogy
megismerjem azt a magyar népzenét, ami egy különleges játékstílust
követel. Annyira jól éreztem magam a táborban, hogy néhány
év múlva már csak népzenei stílusban játszottam. Természetesen
annak is meg volt a lehetősége, hogy jelentkezzek a Zeneakadémia
klasszikus hegedű szakára, de egyszerűen nem akartam hátul ülni
a pultban egy zenekarban. Tudtam magamról, hogy inkább szólista,
vagy kamarazenész-típus vagyok. Észrevettem, hogy a népzenészek
között alig vannak lányok és képzett hegedűsök, ez is
befolyásolta azt, hogy itt kötöttem ki. Az első szabad
nyaramon újra népzenei táborban vettem részt. Ott ismertem meg
Halmos Bélát, a Sebő és Porteleki Lászlót a Muzsikás
együttes frontemberét, - mindketten részt vesznek a Méta
jubileumi koncertjén - , és még sok mindenkit, akik később
kollegáim lettek. Halmosék már akkor egy két éves táncház-zenész
tanfolyamot vezettek, jómagam ennek a második évét hallgattam
végig. Azt tanácsolták nekem, hogy vegyem fel a kapcsolatot két
pécsi népzenésszel, alakítsak velük egy zenekart, s a legközelebbi
táborba már együttessel érkezzek. Hálás vagyok nekik, mert
nagyon ügyesen irányítottak. 1982 őszén alakult meg a
zenekar, ’83-ban vettük fel a Méta nevet, s még abban az évben
elnyertük az Ifjú Népművész címet.
-Honnan az együttes neve?
-Azt tanácsolták
nekünk: rövid, és külföldön is könnyen kiejthető nevet válasszunk
magunknak. Az akkori brácsásunknak a férje találta ki az együttes
nevét. A méta egy régi sportjáték, de ha ékezet nélkül írjuk
le, akkor mozgást, változást jelent.
-Azt olvastam, hogy munkájuk alapja a táncházi zenélés.
Mit jelent ez konkrétan?
-Ez egy egészen különleges
műfaj, melyben a zenész kiszolgálja a táncost. A munka szolgáltató
jellegű, s igen szigorú szabályoknak kell megfelelnie. Egy egész
táncfolyamatot kell végigjátszanunk egy-egy tájegységhez kötötten.
Ez a feladat nagyon nagy tudást feltételez egy-egy tájnak zenei
-és táncismeretéből. A koncerteken már egy adott falu, vagy tájegység
zenéjéből emelünk ki esszenciaszerűen egy-egy dallamot.
-Ez a munka állandó tanulást követel…
-Folyamatosan tanulunk. Míg egy kalotaszegi prímásnak
elegendő csak saját falujának zenéjét játszania, addig nekem
az összes híres prímás teljes anyagát meg kell tanulnom.
-Merre húzódik gyűjtőmunkájuk
földrajzi határa?
-A magyar nyelvterületet
barangoljuk végig gyűjtés céljából. Eddig főleg Erdélybe jártunk
gyűjteni, ahol észrevettük, hogy szinte falvakként különböző
zenei kultúrával találkozhatunk. Erdélyben nagyon éles népzenei
határok húzódnak meg néha még
egy településen belül is. Van olyan falu, mely három szegre
osztódik, s mind a három külön zenész dinasztiával
rendelkezik.
-Arról lehet
olvasni, hogy Bartók és Kodály miként gyűjtötte a népzenét.
Önöknél milyen a metódus?
- Nagyon nagy
problémánk, hogy Bartókék főleg az énekes anyagot gyűjtötték.
Lajtha László volt az első, aki hangszeres anyagot is gyűjtött,
de mivel ő aránylag kevés helyen fordult meg gyűjtőútjai
alkalmából, sok-sok tudás és anyag veszett el egy-egy zenész
halálával. Az első gyűjtésünk Kalotaszeg környékén történt.
Megkérdeztük, hogy van-e zenész a faluban. A helyiek útbaigazítottak
minket, majd felkerestük az adott muzsikust. Sokan meg is lepődtek,
hogy ilyen céllal keressük fel őket.
-A Méta megjelenése
és működése egyfajta hiánypótlást is jelent?
-Nem szerénytelenségből
mondom, de indulásunkkor a Méta
miattam volt kuriózum. Megjelent egy 19 éves, zenei ismeretekkel
rendelkező lányka, a maga őrült lendületével az addig
autodidakta módon hegedülő zenészek közt. Egy női prímás
eleve különlegesség. Ráadásul a kezdeti felállásban két lány
tagja volt az együttesnek.
-Táncházuk sokáig a Józsefvárosi Klubban volt.
Kezdetben milyen látogatottságra számítottak, s csalódtak-e?
-Egy élvonalbeli
zenekar mindig odafigyel a fiatalokra, s keresi: egy-egy helyettesítés,
vagy „vérfrissítés” szempontjának megfelel-e, s elég
tehetséges-e az adott együttes. Mi a Téka-együttes tanítványai
voltunk, s ők megadták azt a lehetőséget, hogy az Almássy téren
működő táncházukban helyettesítsük őket. A Józsefvárosi
Klubban 1985. február első vasárnapján játszottunk először.
Addig a klubot tizenheten látogatták, s már tavaszra százhúszra
gyarapodott az érdeklődők száma. Tizenöt évig játszottunk
ott, de sajnos a többi ifjúsági klubbal együtt megszűnt a
mienk is. Igaz, a Fonó magára vállalta a táncház-kultúra fővárosi
ápolását, de ez a hely igen távol esik Budapest szívétől.
Van állandó klubunk a Fonóban, ahol minden hónap második
szerdáján játszhatunk.
-Igaz, hogy a zenekar összes tagja egyszerre diplomázott
Nyíregyházán?
-Igen. Úttörőmunkák
következménye, hogy zeneileg alulképzetten tanítjuk a népzenét.
Képesítés nélkül tanítottunk, mert sokáig nem adtak népzene-tanári
diplomát. A nyíregyházi főiskola lehetőséget teremtett az
oklevél megszerzésére azon népzenészek számára, akik akkor
már tanítottak. Nemrég indult el a Zeneakadémián a hangszeres
népzene tanszak. Jelenleg a váci zeneművészeti szakközépiskolában
tanítok népi-hegedűt, így újra – hivatalosan – zeneileg
alulképzettnek számítok.
-A zenekar tagjai
tanítanak még a budafoki Nádasdy Kálmán Művészeti Iskolában?
-Régebben az együttes
összes tagja ott tanított, mára ez megváltozott,
már csak Nagy Zsolt, a Méta brácsása
van jelen a zenekarból. Budafokon kimondta az önkormányzat: a
fejkvóta miatt más kerületből nem fogadnak tanulót a zenei
tanszakba. Így lassan megölik a hangszeres népzenei képzést.
-Olvastam: részt
vettek az alap-és középfokú hangszeres népzenei tantervek készítésében.
Ez mikor volt?
-Amikor a Nemzeti
Alaptantervet hozták létre a ’90-es évek közepén.
Javaslataink be is kerültek a NAT-ba. Andrásfalvy Bertalan
miniszter úr kezdte el szorgalmazni a magyar népzene tanítását.
Az Antall-kormány idején sikerült elérniük, hogy a néptánc-oktatás
bekerüljön a tantervbe. A NAT előkészítése idején megkaptuk
a klasszikus hangszerek tantervét, s ennek alapján kellett
kidolgozni a népzenei tantervet, ami elég nehéz munka volt,
hiszen addig minden népzenét oktató tanár az általa hozzáfért
anyagból tanított. Ezekből az anyagokból kellett egy rendszert
létrehozni. Az általunk kidolgozott tantervek a zeneiskolákra
vonatkoznak.
-Színházi zenészként is fellépnek. Hol játszottak
eddig?
-Már a ’80-as évek közepén felfigyeltek ránk a színházi
szakemberek is,
így Sík Ferenc a Nemzeti Színházból és Berényi Gábor a Játékszínből.
Hálás vagyok az azóta már elhunyt Simon Zoltánnak, a kor
legnagyobb színházi zeneszerzőjének. Ő nyitott volt a magyar
népzene felé. Tőle tanultuk meg, hogyan kell egy színházi est
folyamán játszani, viselkedni. Játszottunk a Nemzeti Színházban,
a Tháliában, de a legtovább, majdnem tíz évig a Vándorfi László
által vezetett veszprémi Petőfi Színházban dolgoztunk. Ezek
az estek mind teltházzal mentek. Jómagam most is játszom színházban,
mégpedig az Örkény Finito verses komédiájában. Sajnos a
teljes zenekart már nem hívják el, mert spórolnak a színházak:
nincs pénz egy teljes együttes alkalmazására.
- Idén 25 éves a
Méta. Március 24-én, Húsvét hétfőjén a 2008-as Tavaszi
Fesztivál keretében, a Művészetek Palotájában adnak
jubileumi, ünnepi koncertet – az alkalomhoz méltó izgalmas
hangzás- és látványelegyítéssel. Milyen műsorral készülnek?
(Az interjú március 9-én készült)
- Gazdag és változatos
koncertet szeretnénk. Ezért meghívtuk az együttes barátait
is. Mindegyik „hazai” produkcióban lesz Métás zenész,
hiszen a fellépő együttesek egyébként is mind ilyen formában
működnek. Külföldi zenészek Írországból
jönnek. A célunk, hogy bemutassuk a magyar népzene valódi helyét,
súlyát és különlegességét Európában. Bebizonyítsuk, hogy
Magyarország nem csak földrajzi, hanem kulturális
tekintetben is Európához tartozik. Fel akarjuk hívni a magyar
hegedűjáték szépségére is a figyelmet. Kiemelendő, hogy a
legnagyobb ír zenekar, a 4menandadog tiszteli és becsüli a
magyar népzenét. A nagy finálét közösen fogják előadni a
magyar és ír zenészek.
-Honnan az ír kapcsolat?
- Két éve én képviselhettem a kontinenst kinn Angliában
a Fiddles of Fire fesztiválon – ez a
világ legnevesebb folk-hegedűs találkozója. A föld majd’
minden országából, Amerikától Indiáig ott voltak a
„legjobbak”. Azután három hétig többek közt az ő hegedűsükkel,
Cathal Hayden-nel együtt turnéztam – innen az ismeretség
és a meghívás. Sajnálatos tény, hogy külföldön a magyar népzene
jóval elismertebb, mint hazánkban. A magyar népzene Magyarországon
kissé mostoha helyzetben van, pedig óvni, ápolni kellene kulturális
kincseinket. Kezdetben kicsit tartottunk attól, hogy Húsvét hétfőjén
nem lesz hatalmas érdeklődés, de már most látjuk: teltházas
koncertet fogunk tartani. Az viszont szomorú tény, hogy több külföldi
érdeklődik az esemény iránt, mint magyarországi. A külhoniak
számára ez a koncert egy kuriózum.
-Miben hasonlít a
magyar és az ír népzenei kultúra?
-Írország egy
szigeten fekszik. Magyarország is izolált helyet foglal el
kulturális tekintetben a régióban. Ráadásul az ír népzene,
hasonlóan a magyarhoz, a hegedűre támaszkodik. Az írek érdeklődőek
és nyitottak más népek stílusai iránt. Hihetetlenül figyelik
a magyar népzenei motívumokat, s próbálják beépíteni
produkcióikba.
-Elképzelhető,
hogy a jubileumi koncert anyaga DVD-n, vagy CD-n megjelenik?
-A koncertet
mindenképpen rögzíteni fogjuk, a megjelentetés viszont a jövő
zenéje. A jubileumi év eseményeiről szeretnénk egy DVD-t készíteni,
s tervezzük, hogy az együttes tagjai szólóalbumokkal
jelenhessenek meg.
-Egy hanghordozót
megjelentetni, majd róla hírt adni, nem filléres dolog…
-Támogatók nélkül lehetetlen elérni a megjelentetést.
Általában szájról szájra megy a hír: megjelent egy új népzenei
album. Hatalmas a népzenerajongók tábora, de ezt a média nem
akarja tudomásul venni.
-Ez az év a
jubileum jegyében fog eltelni, ez sokkal több koncertet is
jelent?
-Bízunk benne.
Most zajlik a koncertek szervezése, így konkrétumokról még
nem tudok nyilatkozni. Szeretnénk idén a határon túlra is
eljutni, sőt Csehországból is kaptunk meghívást, de minden pénz
és szervezés függvénye.
-A KMB-ben is
muzsikál. Ki hívta ebbe az együttesbe?
-Margit Józsi, a
Kormorán hajdani énekese, egy nap felhívott, s megkérdezte,
hogy lenne-e kedvem játszani a KMB-ben. Nagyon szívesen elvállaltan,
hiszen lány koromban nagy Kormorán-rajongó voltam. Érdekes,
hogy Gáspár Álmos, a Kormorán hegedűse ajánlott engem a
Kormorán Memory Band-hez. A két zenekar nem egymás ellensége,
riválisa, ezért szeretném, ha megvalósulna egyik nem titkolt vágyam:
a KMB és a Kormorán közös, nagy koncertje!
-Kottagrafikusként is dolgozik. Mit értsünk ez alatt?
-Számítógépes
kottagrafikára kell gondolni. „Magyar népzenei dallamgyűjtemény
hegedűoktatáshoz” című könyvemben olyan díszítéseket jelölök,
ami elég magas fokú kottagrafikai tudást igényel.
-Több Cd-nek zenei
rendezője. Így a Csík zenekar Senki nem ért semmit lemezének,
mely Fonogram-díjas lett. Mi a feladata egy zenei rendezőnek?
-Szerencsére
nagyon jó a hallásom, s meg tudom mondani, hogy felvétel közben
ki játszott tisztán, s ki hamisan. Tehát addig kell játszania
a stúdióban az adott számot a zenészeknek, míg ritmikailag és
hangilag meg nem felelnek a követelmények. A zenei rendező
feladata itt nem ér véget, hiszen a keverésnél is ott kell
lennem. Ha már esztétikailag nem fogok megfelelni a színpad követelményeinek,
akkor csak zenei rendezéssel és tanítással akarok foglalkozni.
- Mit tanácsolna
egy fiatal, kezdő népzenésznek, hogy mi az, amire legjobban ügyeljen?
-A legfontosabb: legyen pontos, megbízható. Ne vegye túl
lazán az életet. Tehát: tartsa be ígéretét, s tisztelje meg
az a közönséget azzal, hogy ne utcai ruhában muzsikáljon a színpadon–
hiába terjesztik azt, hogy most ez a divat.
-Rendíthetetlenül és igen nagy munkabírással dolgozik,
s közben gyermekét is neveli. Mi adja munkájához az erőt, s
honnan a hit?
-Úgy nőttem fel,
hogy egy elég szigorú napirend határozta meg életemet. Különórák,
leckeírás, stb… Állandó feladathelyzetben voltam/vagyok, s
igyekszem a magam részéről a lehető legjobban megfelelni az
elvárásoknak. Sajnos ma már nem nevelik úgy a gyerekeket, hogy
a feladatokat fejezzék is be. Ez pedig a következetesség elvetéséhez,
hiányához vezethet.
Medveczky Attila
|