2008.11.07.
Nyitottabb Vigadó a céhes városban
Hivatásos
társulattá alakulna a kézdivásárhelyi népszínház –
olvasható a Háromszék c. lapban. A Salamon Ferenc felmondása
miatt július végén megtartott versenyvizsgára egyedül Ferencz
Attila volt alpolgármester jelentkezett. Jelenleg ő igazgatja a
céhes város legfontosabb művelődési intézményét, a Vigadót.
A kézdivásárhelyi Vigadó koncepciójáról, programjairól, a
tervekről s a hivatásos társulattá alakulás kritériumairól
a Kincsem Rádiónak Ferencz
Attila nyilatkozott.
– Bevezetésképpen beszéljünk magáról
a Vigadóról. Mikor és milyen céllal alapították? Ha pontosak
az ismereteim, a 19. század végére kell visszamenni az időben.
– A kézdivásárhelyi Vigadót a városi tanács 1899-es
döntése alapján hozták létre. Úgy határoztak, hogy
kimondottan művelődései célokat szolgáló hajlékot emelnek a
Piactér északnyugati szegletében. Megvásárolták a Cserei
család tulajdonában álló telket, melyen egy földszintes,
zsindelyes vendégfogadó állt, amit lebontottak. 1902-ben tették
le a Vigadó alapkövét. Az építési munkálatokat két évre rá
fejezte be Nagymihály Sándor, helybeli építkezési vállalkozó.
Az eklektikus stílusú épületnek az idők folyamán többfajta
rendeltetésnek kellett eleget tennie. 1949-től 1961-ig folyt az
az aknamunka, melynek eredménye a páratlan szépségű színházterem
1962-es lebontása volt. Nem akarták a román állam vezetői,
hogy a kisebbségek bárminemű hagyományőrző tevékenységet végezzenek.
A magyarok lakta településeken el akarták érni, hogy semmi ne
maradjon abból, ami magyarságunkra emlékeztetne. 2007 tavaszán,
városunk fennállásának 600. évfordulóján helyi vállalkozók,
az önkormányzat és az RMDSZ összefogásával sikerült újjáépíteni
a Vigadó színháztermét. Szerencsére sikerült az épületfalakon
egy olyan freskót megőrizni, amit tavaly egy marosvásárhelyi képzőművész
kiválóan restaurált. Az újjáépített páholyok is
visszanyerték eredeti formájukat, itt a restaurációs munka főleg
megőrzött fényképek alapján folyt. A célunk az volt, hogy az
újjáépítés során a modern funkcióknak is megfeleljen a színházterem.
– A Krónika c. lapban a Vigadó –
rendszerváltás utáni – többször vitatott tevékenységéről
írnak. Ön a város alpolgármestereként hiteles információk
birtokában volt. Milyen jellegű problémákról van szó?
– Elsősorban szervezési problémákról van szó. Volt
alpolgármesterként ismerem azokat az anyagi lehetőségeket,
melyek elődöm rendelkezésére álltak. Úgy vélem, hogy az önkormányzat
kellőképpen finanszírozta az intézményt, biztosította az
anyagiakat, hogy egy 600 éves városhoz méltó kulturális életet
lehessen megszervezni. A probléma az volt, hogy a vállalkozók
és az önkormányzat által finanszírozott művelődési intézményt
nem töltötték fel kellő tartalommal. A Vigadó az elmúlt évek
során befogadó intézménnyé vált. A 21. században ez a
jelleg kevés, tovább kell lépni. Olyan kulturális stratégiát
kell kidolgozni, hogy a vendégelőadások biztosítása mellett
helyi társulatok produkciói is szerepeljenek. Elsősorban a színházra
gondolok, mert a színművészetnek nagy hagyományai vannak Kézdivásárhelyen.
A népszínház ezelőtt 30 évvel kezdte el működését és sok
neves színész származott el a céhes városból.
– Mi ösztönözte arra, hogy elvállalja
az igazgatói tisztséget?
– Sosem gondoltam arra, hogy valamikor ilyen helyzetbe kerülök.
Mindig érdekelt a város kulturális élete. Alpolgármesterként
is besegítettem a közönségszervezésbe, igaz, ehhez nem volt
meg a megfelelő hatásköröm, de amennyire tudtam, támogattam a
Vigadó tevékenységét. Amikor a polgármester úr személyesen
felkért, hogy vállaljam el a tisztség betöltését, egy percig
sem haboztam. Elsősorban nem az anyagiak motiváltak, hiszen
ismerős az erdélyi közigazgatásban dolgozók bérezése, hanem
a magyar kultúra és a hagyományok közvetítése. Ez a lehetőség
megkoronázhatja azokat az elképzeléseket, amelyek az évek során
megfogalmazódtak bennem.
– A népszínház alapító tagjai közé
tartozik. Mit kell tudni erről a társulatról? Főleg amatőrök
a tagjai?
– 1978-ban alakult meg a népszínház, de 8-10 éve
abbahagyta tevékenységét. Érdekes módon talán most, a 30 éves
évfordulón lesz az új népszínház bemutatója, hiszen
szeptemberben újraindítottam ezt az intézményt egy
sepsiszentgyörgyi színész bevonásával. Több mint 20 fiatal
jelentkezett a társulatba, s hamarosan elkezdik az első darab
betanulását. Titkos szándékunk, hogy ebből a műkedvelő népszínházból
egy-két éven belül egy kézdivásárhelyi hivatásos társulat
legyen olyan formában, hogy fele műkedvelő, fele szerződéses,
tanult színészből álljon. Mi nem akarunk más színházzal
versenyezni, hanem egy olyan kézdivásárhelyi népszínházat
akarunk, ami a helyi igényeket ki tudja elégíteni.
– Ennek milyen emberi, szakmai és pénzügyi
követelményei vannak?
– Elsősorban pénzügyi feltételei vannak. Ez az év végén,
a költségvetés elfogadásánál fog tisztázódni. Reménnyel tölt
el bennünket, hogy a mostani városvezetés támogatja ötletünket.
A rendező feladatát pedig Gergely László fogja betölteni, aki
egyik szervezője magának a népszínháznak is.
– A finanszírozás kapcsán működik
a magánmecenatúra is?
– Feltétlenül! Van olyan cég, mely maga kereste meg az
önkormányzatot, hogy a kultúrfinanszírozásban segítsen. A
Vigadó felújítását pl. a Domo cég hozzájárulása nélkül
nem tudtuk volna ebben a formában megvalósítani. Intézetünk
oroszlánrészt vállalt az őszi Sokadalom megszervezésében.
Azt tapasztaltam, hogy a minőségi programok behozása – ami népnevelés
szempontjából is fontos – vonzza a támogatókat.
– Volt alpolgármesterként rendelkezik
akkora kapcsolati tőkével, mely segíthet az intézmény finanszírozásában?
– Természetesen. Amíg tagja voltam a kulturális bizottságnak,
be tudtam kapcsolódni a Városháza által szervezett programokba
is és úgy gondolom, hogy ebben a funkcióban gyümölcsöztethetem
azokat a kapcsolatokat, melyekre szert tettem az évek folyamán.
– Térjünk rá magára az épületre.
Renoválásra szorul a Vigadó?
– Csak az első lépés volt a színházterem átépítése.
Egyrészt egy évben nem lehetett több munkálatot elvégezni, másrészt
az anyagiak sem engedték. A széksorok elhelyezésével vannak
gondok, a világítástechnika sem megfelelő, a szellőzés nyári
időszakban kívánnivalót hagy maga után... A felsoroltak egy része
orvosolható. A székek magasságával és beállítási szögével
kapcsolatos gondok egy részét orvosolták, a későbbiekben még
próbálunk javítani a helyzeten. Legfontosabb szempont jelen
pillanatban a színpad ismételt átépítése, valamint a művészeket
kiszolgáló öltözők és mosdók kialakítása. Ugyanitt említeném,
hogy a Vigadónak nagy szüksége lenne egy ezermesterre, aki a
világító- és hangosítóberendezés kezelése mellett egyéb
feladatokat is ellátna. Hasznosítani kívánom az alagsort is,
az ott lévő termeket átalakítás után be lehetne vonni az intézmény
vérkeringésébe.
Medveczky Attila
|