2008.11.07.
Megidézett magyar hősök
Beszélgetés
Rieger Tibor szobrászművésszel.
- Szülei hogyan élték meg, hogy menekülniük
kellett a szlovák sovinizmus elől?
–
Királyfiakarcsáról nekünk – finoman szólva – mennünk
kellett. Kisgyerekként már éreztem azt a traumát, amit szüleim
átéltek. Az igazi döbbenet akkor ért, amikor a szlovákok
elzavartak otthonunkból. Rozoga csónakunk majdnem elsüllyedt az
átkelés alatt. Nagyon féltem. A Duna másik, magyar oldalán
aztán kicsit megkönnyebbültünk. Ez az egész olyan volt, mint
a Paradicsomból való kiűzetés. A Csallóköz egy nagy, gazdag,
jó földű vidék, s ezt kellett otthagyni. Csallóköz után
1946-ban az osztrák határ melletti Levél községben kötöttünk
ki. A második világégés előtt ez egy gazdag sváb község
volt, ám 1945 után szinte a falu egész lakosságát Németországba
deportálták.
– Maradtak rokonaik az ősi földön, a
határ túlsó oldalán?
– Nem tudok róla. Anyai ágon élnek távoli rokonaim Erdélyben.
A szegény embereknél ez a határ azt eredményezte, hogy idővel
megszűntek, elhaltak a rokoni, baráti kapcsolatok.
– Levél a határsávba tartozott.
Gondolom, folyton igazoltatták magukat?
– Természetesen, hiszen nagyon sokan menekülni akartak
ebből az országból. A határsáv idején a községet szigorúan
őrizték, oda senki be nem jöhetett. Minket is igazoltattak, ha
kimozdultunk. A község új lakossága főleg kitelepített
felvidéki, erdélyi családokból állt. Még egy olasz família
is élt a faluban.
– Több vallásos témájú alkotás fűződik
nevéhez. Kicsiny gyermekkora óta vallásos hitben élt?
– Abban a korban faluhelyen teljesen természetes volt a
vallásos élet; hittanórára járni, misét hallgatni. Elsőáldozó
voltam és ministráltam. A templomba járás hozzátartozott a
mindennapok életéhez.
– Gimnáziumba a győri bencésekhez járt.
Nehéz volt a tanulmányi követelményeknek megfelelni?
– Kis falusi gyerekként kerültem be a bencésekhez, s
mivel a falusi iskolában nem sokat tanultam, sok pótolnivalóm
volt. Az előírt tananyagot maradéktalanul megkövetelték, de
azon felül is, sok-sok tudásban részesültünk. Természetesen
erre csak később jöttem rá. Egy ideig albérletben laktam,
majd bejárós lettem, ami nem volt könnyű, hiszen sok idő
elment az utazással.
– Az atyák akkor egy régi Magyarországot,
az erkölcsöt, a tudást képviselték a terror éveiben?
– Ők ezt így nem mondták ki, de korunkból
visszatekintve látjuk, hogy a keresztény hagyományokat képviselték.
A legendás, nagy hírű, nagy tudású atyák nemcsak tanítottak,
hanem neveltek is. Ezért lelkünk mélyén büszkék voltunk
arra, hogy bencés diákok vagyunk.
– Nem zaklatták önöket, diákokat,
mikor kimenőre mentek?
–
Személy szerint nem volt ilyen élményem. Arra mindig odafigyeltünk,
hogy ne provokáljuk a hatalmat. Ha bőrkabátos ávós keretlegényeket
és gyanús motorosokat láttunk, mindig kikerültük őket. Már
falusi gyerekként megtanultam, hogy érkezésükkor jobb lehúzott
redőny mögül figyelni a terror kiszolgálóit.
– Mit gondol: ma nagyobb a különbség
egy szerzetesi iskola világa és a korszellem között, mint az
’50-es években?
– Jóval nagyobb. 1956 előtt fennmaradt a háború előtti
tisztesség és erkölcs. 1956 bizonyította be, hogy akkor még
nem volt kettéosztva a nemzet, mert csak egységes nép tudott
olyan egyedülálló csodát véghezvinni, mint a 20. század
magyar forradalma. Jelenleg nem a terror, hanem a liberális
korszellem távolít el minket a hittől, a nemzettől.
– Ki biztatta, hogy felvételizzen a Képzőművészeti
Főiskolára?
– Egy győri szobrászművész, Alexovics László képzőművészkörébe
jártam. A mester biztatott a felvételire, hiszen egyáltalán
nem voltam biztos abban, hogy jól ítélem-e meg képességeimet.
– Nem volt rossz ajánlólevél a bencés
gimnázium?
– Sok egyetemre azért nem kerülhettek be kiváló diákok,
mert egyházi gimnáziumban tanultak. Művészeti főiskolákon más
volt akkor a helyzet. Amikor felvételiztem, a bizottságban ülő
pártfunkcionárius megkérdezte tőlem: miért nem vagyok tagja a
KISZ-nek. Azt feleltem: a bencéseknél nem volt KISZ. Erre ő rámförmedt:
arra nem gondolt, hogy megszervezhette volna? Nem tudtam eldönteni:
sírjak, vagy nevessek. Azt hittem, hogy nem is fognak ezért
felvenni. Furcsa módon a felvételi bizottság elnöke, a Sztalin
emlékmű alkotója, Mikus Sándor mentett ki ebből a helyzetből,
aki azt kérdezte: mit szoktam olvasni. Akkor hirtelen az orosz
klasszikusokat kezdtem el emlegetni.
– Míg a bencéseknél izoláltan éltek,
addig Pesten egy más világba csöppent bele. Könnyen megszokta
az új helyzetet?
– Nehéz volt, s főleg az volt a furcsa, hogy nem
lehetett nyíltan beszélni egymás között. A bencés gimnáziumban
megszoktam: kertelés nélkül megmondhatjuk egymásnak a véleményünket.
Azt hittem, hogy ez a főiskolán is lehetséges. Nagyon nehezen
és lassan tanultam meg, hogy vannak emberek, akiknek a jelenlétében
nem szabad nyíltan beszélni. Voltak olyan helyzetek, melyekből,
ha rosszindulatú lett volna a környezetem, nehezen tudtam volna
kimenteni magam. Egyszer az egyik társam azt mesélte, hogy a főiskola
Epreskertjében tőle nem messze sétált Kádár János. Erre egy
tréfás megjegyzést tettem, hogy mit lehetett volna tenni vele.
Megfagyott a levegő… Meg kellett tanulnom, hogy nem jó fejjel
menni a falnak. Azt azért tudni kell, hogy a főiskolán a
marxisták kisebbségben voltak.
– Hazánkban sokáig a szocreál dívott.
Beszélhetünk- e materialista művészetről?
– Szerintem nincs, még akkor sem, ha az alkotó ateistának
vallja magát. Ha egy műnek nincs szellemi tartalma, akkor az már
nem tartozik a művészet keretébe. Valamilyen látens módon a
hitnek meg kell jelennie a művészetben. Az igazán nagy művek
pedig mind rendelkeznek – még a tájkép is – spirituális töltettel.
Ha visszamegyünk az archaikus nagy korszakokra, látjuk: közvetlenül
a hitből fakad a művészet.
– A főiskolásról kikerültek nagy része
értéket teremtett?
– Mindig is volt érték. Hiába próbálták elnyomni, s
hiába volt itt szocreál. Persze az utóbbi keményen rányomta a
bélyegét az alkotásokra, de mindig megjelent az igazi művészet.
– 1964-ben, a főiskola elvégzése után
hol tudott elhelyezkedni?
– Hetedévben, amikor még kezemben volt a menzajegy,
nyugodt voltam. De láttam: ez lejár, s nem tudtam, hogy utána
mit hoz a jövő. Kissé felelőtlenül viselkedtem. Egy kiváló
művészettörténész barátom tanácsára felmentem a Várban lévő
Képző-és Iparművészeti Lektorátusba, bejelentkeztem, s munkát
kértem. Helyből kirúgtak, ám a kérvényt otthagytam az
asztalon. Ennek köszönhetem, hogy hamarosan meghívtak egy pályázatra.
Egy bölcsődébe kellett tervezni egy kisplasztikát, ebből lett
a Kecske c. munkám. Ez után, ha egy kicsit nehézkesen is, de
mindig kaptam feladatot. Kezdettől fogva szabadúszó voltam,
munkahely nélkül dolgoztam. A rendőröknek gyanús voltam,
amikor igazoltattak, mert nem volt munkahelyem. Később beütötték
a rubrikába a Művészeti Alap pecsétjét.
– Akkor szülei nem ok nélkül féltették
ettől a pályától. Nem volt bizonytalan az élete, megélhetése?
– Dehogynem! Végül is megszoktam ezt a helyzetet. Kicsit
korábban, mint az ország lakóinak többsége. Így a rendszerváltás
nekem szakmailag se jót, se rosszat nem hozott.
– A köztéri művek alkotásánál
nagyobb kötöttségről beszélhetünk, mint egy kiállítótermi
szobornál?
– Így van. Esetünkben mindig kötöttségek közepette
kell a művet létrehozni, és bizonyos elvárásoknak meg kell
tudni felelni. A köztéri szobrászat alkotói közé a társadalom
is beletartozik, hiszen nagyon nagy befolyása van rá, hogy
milyen művek születnek a köztereken. Manapság nagyon sok rémítően
sok köztéri szobrot láthatunk a köztereken, s ez főleg a
megrendelőket minősíti. Az egyik pesti kerületben, az önkormányzat
előtti téren olyan Szent István-szobor látható, mely felér
első királyunk emlékének meggyalázásával.
– Önt nem akarták beterelni a szocreál
stílusának istállójába?
– Amikor elkezdtem alkotni, a művészetek területén már
szabadabb volt a légkör. Nálunk alkotott egy Makrisz Agamemnon
nevű görög kommunista szobrász, aki először Párizsban működött,
de Franciaországból nézetei miatt kiutasították, majd a Kreml
parancsára Magyarországon befogadták. Hiába volt kommunista, Párizsból
mégis egy szabadabb szellemet hozott. Szobrai formailag már nem
szocreálok voltak.
– Kezdeti alkotásaitól a jelenig
milyen stílusváltáson ment át?
– A fiatalkori próbálkozásokat leszámítva egyértelműen
kitartok egy figurális ábrázolás mellett, de ezt nem tartom
naturalizmusnak, inkább költői realizmusnak mondanám.
– Egyik cikkben szentendrei szobrászként,
máshol Józsefvárosban alkotóként tüntetik fel, de most Óbudán
él. Ez a műhelygondok miatt van?
– Igen, életem java részét úgy éltem, hogy műterem-gondjaim
voltak. Ha nem olyan túl nagy a feladat, akkor még egy lakás
sarkában is lehet szobrot készíteni. A magasabb alkotásoknál
már gondot jelent, ha nincs megfelelő műtermem. Amikor a
pannonhalmi bencés apátság bazilikájának több mint
5,5 méter
magas millenniumi kapuját kellett elkészítenem, akkor Kozma
Imre atya, volt évfolyamtársam sietett segítségemre. A
Budakeszi úton lévő kápolnát adta kölcsön nekem műterem
gyanánt. Egyéb monumentális alkotások készítésekor művésztelepekre
mentem. A Teleki-szobrot a Kecskeméti Művésztelepen készítettem
el.
– A múlt rendszerben megkérte önt
Fehérgyarmat tanácsa, hogy alkosson szobrot Anya gyermekével címmel.
Ebből Jesse fája lett. Mit szóltak erre a megrendelők?
– Ennek a díszítőplasztikának az lett a címe: Az élet
fája. A magyar művészettörténet egyik kimagasló műve a gyöngyöspatai
Jesse-oltár. Ez inspirált. Az elhelyezésnél ott volt a református
esperes, aki felkiáltott, hogy „de hiszen ez Jesse fája!”
Ezt a tanácsnál tudomásul vették, s nem lett belőle semmi
probléma.
– Megkapta az M.S. mester-díjat. Ahogy
olvastam: ezt az elismerést annak adják oda, aki kirekesztést
szenvedett el a pártállam idején, vagy a pártállami gondolkodásmód
továbbélése miatt. Ön melyik kategóriába tartozik?
– Egy biztos: nem voltam az elmúlt rendszer kedvence.
Igaz, állami kitüntetést eddig ebben a demokratikus korban sem
kaptam. Nem is hiányolom őket, mert látom, hogy mi kell ahhoz,
hogy valaki megkapjon egy állami díjat.
– Művészete rokonságban áll a 16.
század felvidéki mesterével?
– Jó lenne, ha ezt így mondhatnám. M. S mester a képzőművészetben
legalább olyan európai nagyság, mint a költészetben Balassi Bálint.
Kiválóak, s lenyűgözők magyar középkor és a reneszánsz
alkotásai. Ha már a középkornál tartunk: sokan azt mondják,
hogy akkor nemzetközi volt a művészet. Szerintem ez nem igaz. A
német, az itáliai, a francia és a magyar középkori művészet
alkotásainak szín- és formavilága eltér egymástól.
– Hogyan élte meg immár M. S.
mester-díjas művészként, hogy a fővárosból Balatonboglárra
száműzték egyik alkotását, a Teleki Pál-szobrot?
– Hatalmas csalódásként. Nem gondoltam volna, hogy egy
középszerű zongorista meg tudja akadályozni a szobor felállítását.
A szobrot az emlékbizottság eredetileg a budai Várban, a Sándor-palota
mellett tervezte felállítani, de a Fővárosi Közgyűlés
visszavonta a már elfogadott elhelyezési engedélyt. Az egyik közgyűlési
vitában a szocialista és szabad demokrata képviselők azzal
utasították el a szoborállítás gondolatát, hogy Teleki Pál
miniszterelnökségéhez több zsidótörvény elfogadása kötődik.
Esetünkben a történelem hiányos ismeretéről, vagy történelemhamisításról
van szó, mert Teleki Pál neve szóba sem került 1945 után,
mikor a bűnösöket nevezték meg a győztes hatalmak. Érdekes,
hogy a szoborállításnál a kuratóriumban a védnökséget még
Göncz Árpád is elvállalta. Akkor azt hittem, hogy nem lehet
megakadályozni a szobor felállítását. Tévedtem.
– A Somogy megyei SZDSZ szerint ön az
antiszemitizmusnak állított szobrot. Mi erről a véleménye?
– Erről még nem hallottam. Egyszerűen nevetséges.
Magyarországon nem tudják, hogy ki volt Teleki, míg a
lengyeleknél jobban ismerik közéleti munkásságát. Egy
kicsiny ország miniszterelnökeként szembefordult a németekkel,
és nem engedte, hogy Magyarországon keresztül hátba támadják
Lengyelországot. Sőt, több mint 100 ezer lengyel menekültet
fogadott be, köztük zsidókat is. Tudja-e valaki, hogy Teleki Pálról
utcát neveztek el Varsóban, és posztumusz a legmagasabb lengyel
állami kitüntetést is megkapta? A balatonboglári szoboravatón
olyan nagy lelkesedéssel vettek részt a lengyelek, mintha ők
jobban ünnepeltek volna azon a napon, mint a magyarok.
– Mindszenty-szobra sem Pesten áll,
hanem Bécsben. Miért?
– Egyesek állandóan a kirekesztést emlegetik. Tüntetnek
a gyűlölet ellen. Addig szervezkednek a kirekesztés ellen, míg
maguk ki nem rekesztik a köztudatból a magyar múlt hőseit, vértanúit.
Ez a szobor a bécsi irgalmasrendi kórház aulájában áll egy
patinás környezetben. Az avatásra anyaországi és burgenlandi
magyarok jöttek el.
– Ha felkérnék arra, hogy Kun Béla,
vagy Hiller kedvence, Ságvári szobrát készítse el, elvállalná?
– Ez viccnek is rossz. Még rémálmaimban se jöjjön elő
ilyen történet.
– Köztéri szobrainak nagy része főleg
pályázat után készült el?
– Igen, de ez régebbi történet. Jó ideje nem hívnak
se pályázatra és megbízást is alig kapok. Utoljára Kecskeméten
vettem részt pályázaton. A városban Szent István szobrát és
a II. világháború áldozatainak emlékművét készítettem el,
mely a Nagytemplom falát díszíti.
– Győrben és a város környékén
kilenc köztéri szobra van. Annyira szereti ezt a környéket,
vagy jóban van a települések vezetőivel?
– Nem, egyik munka hozta a másikat és pályázatokat
nyertem. A győri Szent Lélek Templom előtt egy Krisztus -
szobrot kellett elkészítenem. Szerénység nélkül állítom,
hogy ez egy jól sikerült alkotás, mert a teret is jól rendezi.
– Műtermében látom a Jedlik Ányos-Czuczor
Gergely szoborpáros kicsinyített mását. Ez az alkotás is Győrben
található.
– Így van, a Széchenyi téren, a bencés gimnázium előtt
van ez a
230 cm
magas bronzszobor, alacsony gránit posztamensen. Ez Győr egyik
legkedveltebb szobra. Jedlik és Czuczor is a győri bencéseknél
tanított.
– Menjünk nyugatabbra. Mosonmagyaróváron
áll az ön által alkotott ötvenhatos emlékmű, ami Krisztus
levételét a keresztről ábrázolja. Gimnazista volt 1956-ban.
Hogyan emlékszik vissza azokra a fényes őszi napokra?
– Akkoriban Győrben voltam, s a forradalom minden helyi
eseményénél jelen voltam, mint egyszerű „közkatona.” A
mosonmagyaróvári véres sortűz hírére mi, diákok, is kimentünk
tüntetni a városháza elé, s fegyvert követeltünk. Végül Földes
Gábor – az utóbb kivégzett színész-rendező – intett nekünk,
hogy maradjunk csendben. Így kezdte a beszédét: gyerekek! Erre
mi megsértődtünk, s zúgolódtunk, hogy ne nézzen minket
gyereknek. Földes elmagyarázta nekünk, hogy jelen pillanatban
csak árt a forradalom ügyének, ha mi fegyvert kapunk. A sortűzzel
kapcsolatban egy mártír református lelkészről szeretnék szólni.
Levél községbe került családjával Gulyás Lajos református
lelkész, aki annak idején kapcsolatban állt Bajcsy-Zsilinszky
Endrével is, és szervezte az ellenállást. A nyilasok elfogták,
de megszökött. Amikor a mosonmagyaróvári tömegmészárlás után
a tömeg az ávósokat meg akarta lincselni, igyekezett egy
keresztény szellemiségű beszéddel lecsendesíteni az
indulatokat. A forradalom után kivégezték. Ez volt a hála…Kádáréknak
kapóra jött, hogy az eseményekben részt vett egy pap, aki ráadásul
1945 után rövid ideig kisgazda országgyűlési képviselő is
volt.
– Jelenleg milyen alkotással
foglalkozik? A Teleki-szobor után nem lett persona non grata?
– Azt nem tudom, hogy ki mit mond a hátam mögött. Azt látom,
hogy némelyek kerülnek a Teleki-szobor megalkotása után. Ezzel
nem foglalkozom, legyen az ő lelkiismereti problémájuk. Nagyobb
rendelésekkel nem vagyok elhalmozva, így jelenleg kisplasztikákkal
foglalkozom. Itt látható egy biblikus témájú kis alkotásom,
melynek címe: Ne féljetek! Jézus, mikor az apostolokkal vízre
szállt és elszenderült, s viharba került a csónak, társai
felébresztették. Ekkor mondta: ne féljetek! Ennek az az üzenete,
hogy mi se féljünk, ne panaszkodjunk egymásnak, hanem cselekedjünk
végre!
Medveczky Attila
|