2008.11.07.
A kamaramuzsika sztárjai
Október
3. és 5. között rendezték meg Kőszegen a XV. Országos
Nemzetközi Kamarazenekari Fesztivált. A versenyprogram a
Jurisics Miklós Gimnázium dísztermében került megrendezésre.
A fesztivál győztese a komáromi Brigetio Kamarazenekar lett.
Magáról a fesztiválról, a győztes zenekar történetéről,
hivatásáról Medveczky Szabolccsal, a Brigetio karnagyával beszélgettünk.
– Először is gratulálok! Kérem,
mutasd be a zenekart. Mit is jelent az a szó, hogy Brigetio?
– Köszönöm a zenekar nevében is. Brigetio jelentős
katonai tábor és polgárváros volt az ókori Római Birodalom
Pannonia tartományában. Az I. század végétől határvédelmi
feladatot látott el. A katonai tábort, másnéven castrumot,
Traianus császár 100 körül kezdte építtetni az észak felől
támadó kvádok ellen, stratégiai fontosságú helyen, a Vág
folyó torkolatának közelében. Az egykori római település
helyén terül el Szőny, Komárom egyik városrésze. A zenekar
1981-ben alakult a Komáromi Állami Zeneiskola – ma Egressy Béni
Zeneiskola – vonós tanáraiból. Tagjaink között megtalálhatók
régi kollégáink, így a nyugdíjba vonult nagy szeretetnek örvendő
Marika néni is. Ő szinte fogalom, mind a zenekar, mind a városban
élő, zenét szerető emberek számára. Marika néni személyesítette
meg a komáromi zeneiskolát közel negyven éven át. Az idősebb
tagok mellett nagy örömmel köszönthetjük növendékeinket is,
akik civil munkájuk mellett rendszeresen járnak mind a Brigetio,
mind az iskolánk Lehár Ifjúsági Vonószenekarának próbáira.
A feltörekvő ifjúságra rendkívül büszkék vagyunk, hiszen
ritkán hallott magas szinten csatlakoznak zenetanáraikhoz. Ahogy
a fesztiválon a zsűri elnöke megjegyezte: ennek a zenekarnak
nincsen gyenge pontja. A zenekar művészeti vezetője, Horváth
Györgyi és jómagam kölcsönösen kiegészítjük egymást. A
Lehár zenekar 1982-ben alakult, kezdetben csak az iskolában
tanuló gyerekekből kerültek ki az együttes tagjai, viszont a
kitartó munkának köszönhetően 1986- ban már eljutottunk Zánkára,
a zeneiskolák zenekarainak országos fesztiváljára. Gyakori
szereplői voltunk Komárom zenei életének. Az évek folyamán több
külföldi meghívásnak is eleget tettünk. Voltunk Németországban,
Szlovákiában, de a legnagyobb megtiszteltetés akkor ért
minket, amikor 1992-ben meghívást kaptunk Prágába, a diákzenekarok
nemzetközi fesztiváljára. Kiemelkedő eredményünknek mégis
azt tartjuk, hogy több olyan öregdiák is a sorainkban van, akik
nem akarták ezt a köteléket felbontani. Így tizenévesek és
harmincasok is játszanak nálunk. A korkülönbségek ellenére
nagyon jó hangulatban dolgozunk. 2005-ben zenei vezetője lettem
a zenekarnak, munkámat sokan segítik.
– Csak klasszikus zenét játszotok,
vagy esetleg modernet is?
– A Brigetio „mindenevő”. Repertoárunkban a barokktól
a XX. századi ifjúsági vonószenekari művekig mindent szeretünk
játszani. Szívesen játszunk Bartók-, Mozart-, Erkel-, Haydn-
és Strauss-műveket is.
– Mennyire számít rangos fesztiválnak
a kőszegi? Mi alapján választották ki a fellépő zenekarokat?
– Ez az egyetlen olyan magyarországi rendezvény, ahol a
nem hivatásos kamarazenekarok bemutathatják tudásukat. Nevezési
díj nem volt. A produkciókat szakértő zsűri értékelte,
melynek elnöke Kostyán Kálmán hegedűművész, a Liszt Ferenc
Kamarazenekar alapítója volt, s részt vett a grémium munkájában
Devich János gordonkaművész, a Kodály Vonósnégyes egyik kreátora
és Devich Sándor brácsaművész, a Bartók Vonósnégyes tagja.
– Milyen műsorszámokat választottatok
ki a versenyprogramra?
– Megpróbáltunk a klasszikustól a XXI. századig terjedő
műfajokból csemegézni. Eljátszottuk Corelli F-dúr concerto
grossóját, Haydn G-dúr szimfóniáját, Marc Bear Intermezzóját
– ami egy 21. századi darab – és Henryk Wieniawski Tarantelláját.
Utóbbinak különlegessége, hogy hegedűre van írva, de mi
vibrafonnal játszottuk el.
– Mivel jutalmazták az első
helyezettet?
– Minden résztvevőt díjaztak. Minket ért az a
szerencse, hogy átvehettük a Magyar Kulturális Intézet különdíját,
mely lehetőséget teremt számunkra, hogy egyedüliként a
fesztiválon szerepelt tíz zenekar közül részt vehetünk a
2008-as Reneszánsz Év zárórendezvényén a Budai Vigadóban.
– Ezzel a koncerttel még többen
megismerik a zenekart és a munkátokat. Hogyan készültök erre
a nagyszabású rendezvényre?
– A Magyar Kulturális Intézet ránk bízta a választást,
milyen műsorszámmal készüljünk az eseményre. Szeretnénk több
oldalról bemutatni magunkat a fővárosi közönségnek. Ez lesz
az első alkalom, hogy Budapesten koncertezhetünk. A műsorválasztásban
arra fogunk törekedni, hogy ne külföldi, hanem magyar reneszánsz
muzsikát halljon a közönség. Az esemény január végén lesz,
addig még van időnk megfelelően felkészülni.
– Készül-e majd hanghordozó a fellépésről?
– Az igazi promóciót valóban az jelentené, ha
megjelenne különböző hanghordozókon a zenekar, de erről még
nincs konkrét információm. A zenekar koncertjein általában készül
videófelvétel, és ha valaki kér, mi szívesen sokszorosítunk
számára.
– Ki a zenekar támogatója?
– Mivel mi nem vagyunk hivatásos kamarazenekar, ezért állandó
anyagi forrásunk nincs. A város képviselő testülete többször
támogatta a zenekart, például kőszegi fellépésünket a
kulturális és sportbizottság szponzorálta, e nélkül nem
tudtunk volna részt venni a fesztiválon. Valóban az együttmuzsikálás
öröme, a szívünk visz előre, amikor láthatjuk, hogy a
kisgyerekek is csatlakozhatnak a felnőttekhez, és ugyanolyan
lelkesen zenélnek.
– Medveczky Ádám, Európa- szerte híres
karmester fia vagy. Gondolom, sokszor előfordul, hogy munkásságodat
az övéhez hasonlítják. Ez büszkeséggel tölt el, vagy
nyomasztó egy idő után?
– Hatéves korom óta második otthonomnak tekintettem a
Magyar Állami Operaházat, ahol közvetlen közelről
figyelhettem, ahogy édesapám dolgozott. Ez inspiráló hatással
volt rám, és a mai napig is nagy tekintéllyel nézek fel rá.
Minden ember számára példaértékű lehet emberségessége. Én
is igyekszem az ő erkölcsi normáit követni. Négy éve
dolgozom vele, ami összekapcsol minket, az a Győri Nemzeti Színház.
Munkánk során soha egy hangos szó nem fordult elő, én a mai
napig tanulok tőle.
– Úgy tudom, hogy ügyes hangszerelő
vagy, zenekari darabok átdolgozója és megpróbálkoztál a
zeneszerzéssel is?
– Pontosan tudtam, hogy a komáromi közönségnek nincs
lehetősége – főleg az anyagiak miatt – Pesten, az Operaházban
megnézni az előadásokat. Azért hangszerelek át népszerű
zeneműveket kamarazenekari formációra, hogy a komáromi közönséghez
eljussanak a klasszikus zene dallamai, legyen szó operáról,
szimfóniáról vagy musicalről. Az általam komponált műveket
nagy sikerrel adják elő a Brigetio és Lehár kamarazenekarok.
– Hol találkozhatnak veletek az újság
olvasói, amennyiben szeretnék a zenekart meghallgatni?
– Rendszeresen játszunk Komáromban a karácsonyi,
tavaszi koncerteken, résztvevői vagyunk a Komáromi Napok
rendezvénysorozatának. Idén az általam komponált Ünnepi misét
fogjuk előadni a révkomáromi Szent András-templomban. Azért
ez a címe, mert a komáromi zeneiskola negyvenéves évfordulóját
ünnepli, és erre kívánunk egy kis meglepetést, örömet
szerezni.
Oláh János
|