2008.11.14.
83 éves lenne Marton László
Marton
László szobrászművész 1925. november 5-én született Tapolcán.
Tizenkét évesen már ismert művész volt, mikor Ferenczy Béni
és Fülöp Elemér meglátogatta és főiskolára javasolta.
1940-ben a korabeli sajtó lelkes hangú cikkekben számol be a
tizenöt éves szobrász csodagyerek munkáiról. Zala vármegye
ösztöndíjával a budapesti Iparművészeti Iskola hallgatója
lesz, itt tanul 1940– 1946-ig. Tizennyolc évesen elkészíti Pásztorfiú
című szobrát, amely ma Tapolcán, a szülői ház előtt áll.
1946-tól a budapesti Képzőművészeti Főiskola hallgatója,
mestere Pátzay Pál. 1950-ben Bemutatkozik a Műcsarnokban
rendezett I. Magyar Képzőművészeti Kiállításon, valamint a
Nemzeti Szalon Ifjúsági Képző- és Iparművészeti Kiállításán.
1952- ben a Képzőművészeti Főiskolán VI. éves művészképzős
hallgatóként fejezte be tanulmányait. A budapesti Fényes Adolf
teremben László Gyulával nyílt közös kiállítása. Megmintázta
Táncsics egész alakos figuráját, melyet Orosházán helyeztek
el. Rá egy évre megbízást kap a Bocskai-domborműre, első díjat
nyert a Szondi pályázaton. 1973-ban tárlata nyílt a mezőtúri
művelődési házban. Felavatták Kölcsey-szobrát Szatmárcsekén,
valamint Dózsa című plasztikáját Mezőtúron. 1983-ban részt
vett a Hadtörténeti Múzeum kiállításán, önálló kiállításon
mutatkozott be Halléban (Németország), II. János Pál pápa
lengyelországi látogatása alkalmából megbízták a Szent
Kristóf című kisplasztika készítésével. 1986-ban tárlata
nyílt a Budapest kiállítóteremben, valamint Franciaországban,
Senlisben. A budapesti Liszt Ferenc téren felavatják a zeneszerzőről
készült szobrát. 1996-ban kiállítása volt Dublinban, a Bank
of Irelandban. Akvarell-kiállítása nyílt Hévízen, felavatták
Nagy Imréről készített mellszobrát. Ugyancsak Hévízen
helyezték el a Kodály Zoltánt ábrázoló mellszobrot. Szobrait
bemutatja a budapesti Bank Centerben. 1997-ben Budapesten
elhelyezik a mártír püspökről, Apor Vilmosról készült emlékművét.
Pannonhalmán felavatják Szent Márton- szobrát. A keszthelyi
premontrei gimnázium aulájában elhelyezik Festetics Györgyről
készített mellszobrát és Vajda János portréját. 1999-ben
megbízást kap a Millenniumi emlékmű (Cantata profana),
valamint gróf Klebelsberg Kunó Budapestre tervezett szobrának
elkészítésére. Tapolcán elhelyezik a Négy évszak című
szoborcsoportot. Felavatják Hévízen a Nimfa díszkutat és dr.
Moll Károly és felesége emléktábláját. Ecce Homo-szobrát
ugyancsak Hévízen helyezik el az új Szentlélek-templomban.
Molnár I. és Dalnoki J. mellszobrát Budapesten, a Népligetben,
O’sváth-emlékművét Csengerben állítják fel. Pápára gróf
Esterházy Károly egész alakos szobrának elkészítésére kap
megbízást. A 2000 Japán felkérésére kiállítása nyílik
Japánban. Munkáit bemutatják: Tokióban, Niigatában,
Tochigiben, Naganóban, Shizuokában és Gunmában. A 2000 Japán–Magyar
Baráti Társaság felkérésére a japán kormány támogatásával
a magyar millennium emlékére nagyszabású önálló kiállítása
volt Japánban. A vándorkiállítást Takamado herceg és Hiszako
hercegnő nyitotta meg az Ikebukuro Art Space Center Galériájában
Tokióban. A kiállítás az Ikeda Art Múzeumban, Tochigiben és
Niigatában volt látható. A budapesti Szikla- kápolnába
elhelyezik Boldog Özséb egész alakos szobrát és Mindszenty József
reliefjét. 2002-ben kiállítása volt a Klovicevi Galériában a
Városi Múzeumban, melyet Orbán Viktor magyar miniszterelnök és
Ivica Racan horvát miniszterelnök nyitott meg. A Nemzeti Színház
bejárati sétánya két oldalára elhelyezték a Mózes- és III.
Richard-szobrokat, valamint a színházi bejárat kétoldali árkádjában
a 14 színészportrét.
Marton László alkotásai kezdettől fogva inkább a hagyományos
figurális szobrászat tradíciójához, mintsem a progresszív irányzatokhoz
kapcsolódnak. Az 1980-as évek elejétől mind nagyobb méretű történelmi
alakjait, mind zsánerszerű műveit az expresszivitás jegyeivel
ruházza fel. Az újraalkotás és a rekonstruálás is szerepet
kapott munkásságában, amelynek jelentős részét köztéri művei
teszik ki. Magyarország városaiban mintegy másfél száz köztéri
szobra áll. Híres Kiskirálylány című szobra Tapolcától
Tokióig emberek százezreit gyönyörködteti. Nevét és munkáit
jól ismerték Párizsban, Londonban, Berlinben, Antwerpenben, a
Vatikánban, sőt Kubában is. Marton szobrászata emberközpontú.
Divatok jönnek, divatok mennek, de ő ragaszkodik ahhoz, hogy az
embernek önmaga megmutatásával szóljon a létezés mibenlétéről.
A honnan jövünk, mik vagyunk és hová tartunk örök dilemmájáról.
Talán ezért is szeret és tud portrét készíteni. A Cziffra Györgyről
készült alkotása ennek a műfajnak a remeklése. Az arcvonások
jól felismerhetők, azonosíthatók, és ami ritkán adatik meg
egy művésznek, Martonnak ismét sikerült: ez a szobor belülről
dereng. „A jó művészi produktum önmagáért beszél. Sugárzása
van, lebilincsel, nehéz tőle megszabadulni. Mindezt tudva, abban
a reményben dolgozom, hogy nekem is sikerül az utókorra egy pár
jó munkámat hátrahagyni. Biztos vagyok abban, hogy az idő csak
azt menti meg, aminek vonzó ereje van. Az olyan munka, ami taszít,
az elveszik” – írta a honlapján olvasható ars poeticában
Marton László. A háromszoros Munkácsy Mihály-díjas, érdemes
és kiváló művész több mint fél évszázados, nemzetközileg
is számon tartott művészi pályafutása elismeréseként
2003-ban részesült Kossuth-díjban. A művész 83. életévében,
október 5- én adta vissza lelkét Teremtőjének. Requiem
aeternam dona eis Domine, et lux perpetua luceat eis. Amen.
Medveczky
Attila
|