2008.11.14.
Eposz
Für Lajos: Fölrepülni rajban c. könyvéről.
A
magyar értelmiségiek igen jelentős csoportjának 1950-90 közötti
hősi cselekedeteiről, nemzeti ellenállási történéseiről
beszél Für Lajos „Fölrepülni rajban” című könyvében,
aminek alcíme: Utak a fórumba. Régen hallott nevek köszönnek
ki a könyv lapjairól, és jól ismert arcok történeteit ismerjük
meg. Ennek a történetnek az egyik főszereplője Kiss Ferenc
irodalomtörténész, aki valamilyen oknál fogva 1984 novemberében
így írt a könyv szerzőjének, Für Lajos egyetemi tanárnak.
Gyanítom, nem véletlenül került e kézzel írott üzenet rögtön
a könyv első lapjaira. Olvasom az ajánlást: Balogh István,
Kiss Ferenc, Száraz György emlékének. Kiss Ferenc „Fölrepülni
rajban…” Lajosom! Nekivágni „raj”-ban jó dolog. De együtt
maradni – ez a virtus. Ölel Kiss Feri. Rózsadomb, 1984.
november. Mi ez a könyv? Személyes lírai visszaemlékezés? Az,
de annál több és más is. Történelemkönyv? Az. Pontos
leirata egy korszaknak. Arcképcsarnok? Az. De egyben ki nem
mondott szelíd szavú ítélet is. Mi ez a könyv? Egy legendás
történet, aminek minden szava igaz. Für Lajos, a későbbi honvédelmi
miniszter 1956 Debrecenének egyik „ellenforradalmi” eleme,
egyetemi tanár, a történelemtudományok doktora. Szavait
tekintve, írásművét olvasva az egykori kálvinista prédikátorokra
gondolunk. A könyv nagyon hasznos és egyben szívet melengetően
szép.
Für Lajos Egyházasrádócon született, parasztcsaládban.
Az apja földművest akart nevelni belőle, az édesanyja tanárt.
A nagy képzelőerővel megáldott édesanya akarata érvényesült,
mert fia Debrecenbe került, a híres Kossuth Lajos Tudományegyetemre,
ahol átélte az egyetemisták – életkor okán is – forrongó
világát. A debreceniség létező valóság, szelleme van és
tartása. Nem véletlenül adta a debreceni fejezet címének a
szerző: Felnevelő évek. És rögtön három egyetemi tanár nevét
emlegeti: Juhász Géza, a Magyar Intézet professzora, Barta János,
az esztétika és a XIX. Századi magyar irodalom nagy tudósa, és
Szabó István történész, a debreceni szappanosmester fia.
Mindhárom professzor a diákok előtt nagy respektussal
rendelkezett. Juhász professzor úrról mesélték később, már
az én időmben, a 60-as évek első felében, hogy roppant szerény
ember volt. Sosem mondta, hogy az én véleményem, azt állította,
hogy az elhangzott mondat a párt véleménye. Elnagyolt és felszínes
jellemzés Juhász Gézáról. Für Lajos pontosabban és szebben
ír a nagy öregekről. „Ahogy beléptünk az egyetemre, szemünkben
ezt a történelmi kontinuitást nap mint nap érzékelhetően két
kimagasló tudós és oktató valósággal megtestesítette. Juhász
Géza és Szabó István. A kissé később odakerült Barta Jánossal
pedig összeállt a szellemi szentháromság.” Majd egy kicsit
lejjebb Juhász Gézáról olvasunk: „Juhász Géza –
hallgatva az idők szavára -– marxizálódott, párttag lett
ugyan, de önmagát megtagadni nem tudta. És ellentétben mondjuk
kollégájával, Kardos Pállal, bizonyosan nem is akarta. Világlátása
a többi között letörölhetetlenül hordozta a debreceni Ady Társaság
rokonsági köteléke révén Gulyás Pál (meg barátja, Németh
László) legfőképpen pedig Móricz, Szabó Dezső és a népi
írók átsugárzó hatását. Puszta megjelenésével is mintha
őket közvetítette volna, még inkább ezt hordozták, amit leírt,
és az élő beszéd bolyhai. Emberi habitusa mindig segítőkész,
jószándékú, töretlen a hite. Megkapó volt, hogy a harmadik
emelet árkádjai alatt ide-oda járkált, kissé bizonytalan,
lebegős lépéseivel „esetlenül”. Leginkább persze az óráival
hatott. A legendában „nyírfakéreg bocskorú szegénység sző
álmot a jómódúak boldogságáról”. Idézem fejből az
irdatlan időkkel ezelőtt hallott és tanult szöveget. Azt, amit
az egyik középkori magyar szent legenda kapcsán mondott. Az intézetbeli
professzortárs Barta János zárkózottabb, és politikamentesebb
egyéniség volt. „Kisember” – ahogy magunk között épp a
szó visszájára nevezgettük. Termete csakugyan alacsony volt,
de a szelleme! Páratlan műelemző. Aki mindig, minden alkotást
az irodalomelmélet és az esztétika nagy távlataiban, értékrendje
szerint mérlegelt, egyszersmind gondosan ügyelt a mű valamennyi
apró részletére, leheletfinom árnyalatokra is. Vérbeli
irodalomtudós volt. Elemzéseiben mondhatni nyoma sem akadt a
marxista- lukácsista paneleknek, a szürke és olcsó
sematizmusnak. …Fejtegetései nyomán szinte kigyúltak előttünk
a műalkotás rejtelmei. Na és Szabó István, a történész.
Annak a debreceni szappanosmesternek a fia. „Magyarországon az
elsők között vagy éppen elsőként művelte az úgynevezett történeti
demográfiát. Az etnikumok időbeli hullámzását azonban úgy
vizsgálta, hogy abba beleszőtte – ahogy maga írta – a település,
birtok, társadalom, gazdaság és politikatörténeti
szempontokat. Megírta 1941-ben a Magyarság életrajzát. Inkább
a jeltelenül folyó, a mélyben zajló történelem vonzotta.
Akkor is, ha jobbágyokról, parasztokról szóltak a tanulmányai,
akkor is, amikor a magyarság történelmi életrajzát foglalta
higgadt és mértéktartó könyvekbe. Kritikusai írták róla,
hogy nem áldozott az irracionális ideológia füstjének, a faji
diszkriminációt pedig egyenesen elutasította.” Három
hatalmas szellem. Ők tanították Debrecenben a Magyar Intézetben,
a Történettudományi Intézetben Für Lajosékat. Ha egyszer
megrendeznének egy monstre pert, azt kutatván, ki tartotta a
lelket a népi-nemzeti irodalomban és történelmi személetben,
kik a felelősök ennek a világképnek a megtartásában, kik a
felelősei 1956 és 1989 ellenállószellemének kialakulásában,
ez a három professzor rögtön az élen szerepelne. Az ő tanítványai
voltak azok a férfiak, akik ébren tartották a nemzeti tudatot
szóval és cselekedettel.
Für Lajos apró részletességgel foglalkozik 1956 Debrecenével,
az első sortűz történetével, majd a megtorlásokkal. Ez a
fejezet már korábban megjelent Bevérzett mámor címen könyv
alakban. A könyvet rovatunkban ismertettük. Így rögtön túl
is lépünk a forradalom utáni korszakba, a megtorlások idejébe,
ahol sokszor és többször sötét, megrögzött ellenforradalmárnak
titulálták a könyv szerzőjét is. És hogy milyen rendet vágtak
a hatalom új urai a sötét ellenforradalmárok között, arról
történészi pontossággal számol be Für Lajos. „Egy 1988-ban
összeállított ellenzéki lista szerint 56 után a fővárosban
dokumentálhatóan 325, vidéken pedig 29, összesen 354 embert
akasztottak fel. A lista azonban – írták – nem teljes. Más
források 380 kivégzésről tudnak. Haynau, aki „csak” 110
embert végeztetett ki, puha kezű inasnak mondható Csermanek- Kádárhoz
képest. Pedig akkor, 1848-49-ben egy éven át tartó fegyveres küzdelem
és nem 12 napos felkelés után lépett működésbe a megtorló
gépezet. Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy csak a budapesti
harcok alatt 2200 ember esett el, és mintegy 20 ezerre tehető a
sebesültek száma. Százak és százak haltak meg, szenvedtek súlyos
sebesüléseket, vidéken a más és más időpontban eldördül
sortüzek során. És nem keveseket sújtott az oroszok november
4-i brutális támadása. A sortüzek, az orosz horda áldozatainak
pontos számát ma sem ismerjük. Becslések szerint 24 ezer
azoknak a száma, akikre hosszabb-rövidebb idejű börtönbüntetést
szabtak ki. Nem tudjuk, hányan voltak azok, akiket csak előzetes
letartóztatásba helyeztek, egy-egy alkalommal begyűjtöttek
majd kiengedtek. Egyes adatok szerint 13 ezer, mások szerint 17
ezer embert internáltak. Szerov tábornok egyik jelentése
szerint a szovjet csapatok november közepéig 4700, más adatok
szerint 6380 főt vettek őrizetbe, tartóztattak le. Közülük
680 szerencsétlent Ungvárra és Sztríjbe deportáltak. A félelemben,
a pánikhangulatban 211 ezer ember, zömmel fiatal menekült el az
országból néhány hét leforgása alatt.” Hosszú és
kacskaringós az út a megtorlásoktól a diktatúra enyhüléséig.
Tudjuk, időközben, ahogyan a költő írja „háltam a bokorban
és padon, volt szúnyogzöngés paplanom”, gyötrelmes út
jutott osztályrészül Für Lajosnak is. Volt segédmunkás és
eldugott helyen általános iskolai tanár. Majd 1964. január 1-én
muzeológus lehetett a Mezőgazdasági Múzeumban. Ismét méltó
munkát kapott a történész. Innentől kezdve szellemi kis körök
alakultak ki Budapesten, Debrecenben, Szegeden és szerte az országban.
A legszebben megrajzolt arc Kiss Ferenc arca. Mindig mindenütt
szervezett és okos szóval irányított. Fiatalon költözött el
az élők közül. Kiss Ferenc, akiről soha, sehol, senki rosszat
nem mondott, mert nem is mondhatott. Kiss Ferenc arcát akkor
rajzolta meg, amikor 1995-ben a Bethlen Gábor Alapítvány kuratóriuma
kitüntette az alapítvány egyik szervezőjét, spiritusz rektorát,
az akkor már súlyos beteg Kiss Ferencet. Így ír róla a barát,
Für Lajos tanár úr: „Boldogabbnak ritkán láttam, mint
akkor, ahogy botjával ide-oda bicegett, baktatott, és mozgatható
bal kezével fogadta a jókívánságokat. Az Ugocsa megyei Péterfalván
született. Önérzetes, kisnemesi jobbágy ősök leszármazottjának
arcán, szemében azon az estén különleges, áttetsző fény
ragyogott. Vagy csak én láttam így. De odaláttam mögéje, föléje
mást is. És ez bizonyosan így volt. Megjelent előttem a
fejkendős, de nagyasszonyi méltósággal járó kelő édesanyja.
A rátarti, büszke, szikár arcú és szigorú tekintetű Homoki
Ida. Rendtartó ősei családfáján talán a felmenőkhöz méltó
utolsó ág. S a képzelt bakugrásaiban látni véltem, hogy az
édesanya kemény vonásai mintha ellágyultak, mosollyá szelídültek
volna. Hiszen az égi mezők magasából alátekintve megrokkant,
de most mégis elégedett baktatgató fiát nézte. Csak nézte, nézte,
onnan föntről, a váltakozó uralmi főségekben – de csak
azokban! – gazdag Kárpátalja titokzatos, csillagos világából.
Nézte a nyári Tisza-partra, s a téli Kárpátokra ráboruló századok,
s a behavazott Tejút végtelen távolából. A bevérzett hadak
útja környékéről, ahol a hágókon és sík mezőkön a
honfoglaló Árpád, a honmentő Rákóczi, s a honvesztő
bitangok meg a betolakodó hódítók hada vonult el, mint
egykoron Világoson, s akkor, ott, azon az estén a képzeletemben
is.” Bizony, bizony Kiss Feri, Kiss Ferenc úr magyar szent volt
a javából. Kifogástalan úriember és nagy tudású. Legtöbbet
Kosztolányiról ő tudta e hazában, meg még sok minden mást. A
korszak számos jeles emberét ismerjük meg és ismerjük fel a könyvben.
Száraz György író. A fiatal D-tiszt ott a jugoszláv határ
mentén belekeveredik a láncos kutya ügyébe. Börtön lett a vége,
majd Budapestre került, és jó barátság szövődött Für
Lajos és Száraz György között. A tehetséges író, aki együtt
haladt a magyarokkal, végül a rendszer embere lett. Számos
sikeres és kevésbé sikeres színpadi mű szerzője. A Kortárs
című folyóirat főszerkesztője. Az Aczél-kör befogadta. Így
a barátság meglazult. Für Lajos megrendítő mondatokkal emlékezik
az egykori barát temetésére. De Száraz már nem a nemzetiekkel
haladt. Ellenpontként ott van Tánczos Gábor, ő meg a DISZ-ből
jött, tragikusan korán elhunyt, de élete végén szót értett
a szellemi ellenállókkal. Bata Imre emlékét már csak sírhantja
őrzi, meg Für Lajos visszaemlékezése. 1956-tól együtt élt
és gondolkodott Kiss Ferenccel, Für Lajossal, és aztán
Budapestre kerülvén a hatalomhoz szelídült. Lényegében átállt.
Donát Ferenc, a kommunista agrárpolitikus. Donát Ferenc szektás
volt a javából. Már az ellenállás erősödő korszakában
voltak fontos gondolatai, de lényegében sosem keveredett a népiekkel,
nemzetiekkel. Egy munkahelyen dolgozott Donát Für Lajossal, néhány
mondaton kívül sosem beszéltek mélyebben dolgainkról. Bíró
Zoli. Az ám, Bíró Zoltán, az MDF első elnöke, egyetemi tanár.
Für Lajossal Dabason, a száműzetésben ismerkedtek meg. Róla mérhetetlen
szeretettel ír a szerző. Aztán megismerjük a népi hurál
korszakát. A népi hurál a mongol parlament neve. Így titulálták
magukat Fürék, akik kocsmáról kocsmára vándoroltak, és
megbeszélték a haza égető gondjait. Itt tűnt fel Ilia Mihály,
a Tiszatáj Aczél által leváltott kiváló főszerkesztője. A
népi hurálban az elnöklő szavat mindig Kiss Ferenc vitte. És
megkezdődött az Erdély járás, a Felvidék járás, a Magyarság
Intézet felállítása körüli harc a hatalommal. Találkozunk
Király Károllyal, a nagyszerű marosvásárhelyi magyarral, aki
a hatalom vezető embere volt Ceausescu idejében, de volt bátorsága
teljesen nyílt sisakkal szembeszállni az őrület világával. Für
Lajos és dr. Bogdán Emil volt a közvetítő a magyarországiak
és Király Károly között. Míg végül az erdélyi magyarság
szörnyű helyzetét ismertetni Illyés Gyulához utazott az üldözött
egykori kommunista, Király Károly. Szinte vadregényes a történet.
Hogyan és mennyit kellet konspirálni Királynak és a
magyaroknak Bogdán Emilnek és Für Lajosnak a kapcsolat
megteremtésében és fenntartásában. Megismerjük az Alföld című
debreceni folyóirat főszerkesztői válságát, Mocsár Gábor főszerkesztőt
leváltották és elüldözték, majd később ugyanezt tették
Ilia Mihállyal. Hősköltemény ez a javából. Megismerjük a
Felvidék nagyon nagy bánatát. Iskolákat zárnak be, az
anyanyelvet akarják megszüntetni, és bent, a magyarok között
is áskálódás, vádaskodás indult meg. Részrehajlás nélkül
írja meg Für Lajos a Duray Miklós- Janics Kálmán vitát. Kölcsönösen
vádolták egymást. A szerző nem beszél félre a történet
ismertetésekor. Ám az eset úgy ér véget, hogy a Bethlen Gábor
Alapítvány díját mindketten megkapják. A leírás olyan, mint
a missa solemnis, az ünnepi szentmise. Teljes a feloldódás és
a katarzis. Jó volt ezeket a sorokat olvasni. És részt veszünk
a monori találkozón. Az ám, Monor! A jelenlévők háromnegyede
szabadkőműves, liberális, Kis János, Bauer Tamás, Lengyel László,
Haraszti Miklós és társaik. Ők vannak többségben. A 45 résztvevő
közül 13 volt nemzeti: Csengey Dénes, Csoóri Sándor, Csurka
István, Fekete Gyula, Für Lajos, Kiss Ferenc, Kósa Ferenc, Sára
Sándor, Sinkovits Imre, Tornai József, Varga Domokos, Vargyas L.
és Vekerdi László. Csurka ott, Monoron, egy rothasztó, erjedő,
cefrés hordóhoz hasonlította a Kádár-rendszert, Lengyel László
meg azt állította, nemcsak erjedt és rohadt az a rendszer.
Gazdasági értelemben olyan növekedés volt itt, amilyen nem
volt a monarchia óta. „Borzasztóan irigyelnek bennünket
szomszédaink.” Ezt a marhaságot a minap Kóka János is
mondta. Für Lajos sebészi pontossággal boncolja fel a monori
találkozó szándékát és történéseit, de ez már az új
korszak egyik első állomása. Itt már a hangot Bíró, Für,
Csurka intonálta. Ez már egy újabb korszak kezdete, miután néhány
évvel később megalakult a Magyar Demokrata Fórum. Éppen ebből
a körből, mely valamikor 1956 után toborzódott. „Lakitelek
ugyanúgy, mint a nagy nemzeti próbálkozások megannyi színhelye
és színtere, beépült a magyar mitológiába. Hová hullott a láznak
bizakodó serege, hová és miért” – tette fel a kérdést könyve
utolsó mondatában Für Lajos. Sokan voltak a meghívottak, de
kevesen a választottak. Innentől új fejezet nyílt az életünkben,
és ez most nyomorúságos, szinte kilátástalan, alapjaiban
elviselhetetlen. Fontos elolvasni Für Lajos könyvét.
(Für
Lajos: „Fölrepülni rajban”, Püski Kiadó, 2007.)
Győri Béla
|