2008.11.14.
Giacomo Pastore: Isten éltessen, Drágám!
(Klub
Színház)
A
Klub Színházat 2004-ben alapították azok a – többségükben
fiatalabb korosztályhoz tartozó – színészek, akik a színművészetet
nem csupán kenyérkereseti forrásnak, hanem hivatásuknak
tekintik. Nem altesti humorral, szaftos beköpésekkel meg jó
pofizással akarják a nézőket becsalogatni, inkább az igényes
szórakoztatás a céljuk. Megalakulásuk óta járják az országot,
havonta 5-6 alkalommal lépnek fel. Állandó otthonuk nincs, művelődési
házakban is tartanak előadásokat, ugyanis darabjaikhoz nem kell
bonyolult színpadtechnika, így a legszerényebb körülmények között
is könnyen el tudják játszani bármelyik produkciójukat.
Jelenleg két vígjátékkal vannak jelen kulturális életünkben,
az egyik Marc Camoletti komédiája, a Leszállás Párizsban, a másik
pedig Giacomo Pastore műve, az Isten éltessen, Drágám! Ez utóbbi
vígjátéknak 2007 decemberében, a Stefánia Palotában tartották
a premierjét. Az Isten éltessen, Drágám! története
napjainkban, valahol a verőfényes olasz tengerparton játszódik.
Pazarul felújított nyaralójukkal akar barátai előtt
eldicsekedni Fiorella, a szenvedélyes szépasszony. Élete párja,
az elhízással küzdő, ennélfogva egyfolytában fogyókúrázó
Bruno olyan, mint amilyenek a déli férfiak általában:
temperamentumos, több szeretőt is tart, de az meg sem fordul a
fejében, hogy őt, a mintaférjet megcsalhatja a felesége.
Ahogyan az már az ilyen komédiákban lenni szokott, mindenkinek
bőven akad titkolnivalója, ami abban nyilvánul meg, hogy félrelépéseiket
mindenféle átlátszó módszerekkel igyekeznek eltusolni. A legváltozatosabb
elkendőzési taktikáik szálaiba egyre jobban belegabalyodnak,
mulatságosabbnál mulatságosabb szituációkba keverednek. Nem
csupán a fent említett házaspárnak van vaj a füle mögött,
hanem még a köztiszteletben álló bíró és igencsak dekoratív
neje is kifelé kacsintgat a házasságból, persze ők is szentül
hiszik, a másik hű hozzá. A cseppet sem könnyű helyzetet
bonyolítja még a bőgőmasina szobacicus, a nagytermészetű
lakberendező, aki az összes nőnemű lénynek csapja a szelet,
valamint az ártatlanul megvádolt kacér leányzó meg az ő bűnügyi
tudósító, látnok „Mammája”. A pontot az i-re a kegyetlenségéről
hírhedt maffiafőnök és érzelgős, de roppant buta titkára,
azaz elintéző embere teszik fel. Helyzetkomikum, vagyis a kikapós
menyecske házavató-születésnapi bulit szervez kappanhájat
eresztett urának, emiatt a lebukást okozó összes veszélyforrás
egy időben és egy helyen van jelen, valamint jellemkomikum egyaránt
található ebben a habkönnyű kis darabban, ami számtalan
esetben olyan magától értetődően varázsolja azt a bizonyos
felhőtlen mosolyt az arcokra.
A
Klub Színház társulata igencsak kitesz magáért. Ők is élvezik
a fordulatos történet színrevitelét, a mókázást, a publikum
megnevettetését. Brunót, a heves vérmérsékletű és a hámból
folyton kirúgó ügyvédet Bodrogi Attila olyan vérbő humorral
jeleníti meg, hogy látványára azonnal nevetni kezd a közönség.
Bodrogi úgy alakítja ezt a folyton füllentő, puhány teremtés
koronáját, hogy senki sem sajnálja azért, amiért egyik
pillanatról a másikra kétségbeesik, vagy a fellegekben jár. Törtei
Tünde viszi fel a színre a csavaros eszű Fiorellát (felső kép),
Bruno feleségét. Ez a kívánatos hölgy minden férfivel flörtöl,
és úgy csapja be bizalmatlankodó párját, hogy a végén még
Bruno kér bocsánatot, amiért kedves nejére gyanakodni merészelt.
A sima modorú Marconi bírót Agárdi László jó kiállású,
elegáns úriembernek formálja meg, aki minden szoknya után
megfordul. A nem evilági dolgok iránt fogékony anyát és túlfűtött
lányát Szórádi Erika és Sipos Eszter kifogástalanul mintázza
meg. A több nőt egyszerre szédítő Antoniót, a lakberendezőt
Juhász Zoltán, a maffiózó Don Vitót Tóth Roland, testőrét
Böröczky Tamás játssza el.
Az
Isten éltessen, Drágám-at, ezt az aranyos, tréfás kis darabot
Juhász Zoltán rendezi. Pastore szellemes komédiája nem
korszakalkotó mű, a drámák aranykönyvébe nem fogják piros
betűkkel beírni a címét, de a nézők olyan estét tölthetnek
el, amikor nem kell bonyolult dolgokat megérteniük, üzenteket
dekódolniuk, mert csak átadják magukat a vigadozásnak, a sodró
lendületnek. A közönség szereti ezt a produkciót, és hálás,
ugyanis minden egyes előadás után vastapssal jutalmazza a társulatot.
Az embert úgy alkotta meg a Teremtő, hogy nem kell neki mindig
magasröptű gondolatokat a fejében forgatnia meg magasztos, világmegváltó
tervekkel foglalkoznia, olykor le kell engednie a napi robotban
felgyülemlett fáradt gőzt. Erre a kikapcsolódásra pedig az
Isten éltessen, Drágám!-típusú komédiák a legalkalmasabbak,
mert – ahogyan ezt Giacomo Pastore műve is tökéletesen példázza
– szívből jövően lehet kacagni rajtuk, és egy ilyen, két
óráig derűre olyan szüksége van mindenkinek, mint egy falat
kenyérre.
Dr. Petővári Ágnes
|