2008.11.21.
130 éve született a magyar Szindbád
A
századelő hiteles krónikása, vagy örök álmodozó? Konzervatív
vagy urbánus? Háborúpárti, Trianon-ellenes, vagy a kommün írója?
Főleg ezekre a kérdésekre keressük a választ Sturm László
irodalomtörténésszel, az irodalomtudományok kandidátusával,
akinek kutatási területe Krúdy Gyula és a századelő magyar
irodalma.
– Krúdy életrajzát olvasva felvetődik
a kérdés: miért tartottak olyan sokáig pályakezdő évei, s
miért csak az 1910-es évek elején születtek első sikert hozó
művei?
– Pályakezdése nem tartott sokáig, mert korábban is
alkotott remekműveket, a Szindbád-novellákhoz méltó írásokat,
rátalált saját hangjára, viszont csak a ’10-es évek elején
fedezték fel igazán a „hajós” megjelenésével és A vörös
postakocsival. Ezek hozták meg számára az igazi sikert.
– Nyíregyházán is írt?
– Gimnazista korában kezdett el írni. El is szökött az
érettségi előtt újságírónak, ám apja visszahozatta és
letetette vele a vizsgákat. Egy olyan pletyka is napvilágot látott,
hogy apja felajánlotta neki: menjen el Angliába egyetemistának.
Krúdy viszont azt felelte: inkább budapesti újságíró lesz.
Akkoriban az újságírás, hírlapírás a fénykorát élte, s
ez volt az irodalom útjára lépés egyik kapuja az új nemzedék
számára. Krúdy nagyváradi kollégái közül is sokan lettek híres
írók, szerkesztők.
– Ha már a híreszteléseknél
tartunk… Olvastam: az apa annyira megneheztelt fiára, hogy
kevesebb pénzt hagyott rá, mint testvéreire.
– Valószínű, hogy így történt, de biztosat nem
tudunk. Két okból haragudott meg fiára, egyrészt házassága
miatt, másrészt, mert írónak állt.
– Több felesége is volt Krúdynak, így
egy Satanella írói álnevet viselő hölgy is.
– Krúdy pont a millenniumi ünnepségek idején került
fel Budapestre, s nemsokára elvette a nála idősebb Spiegler
Arabellát. A nő bohém életformája és zsidó származása
finoman szólva nem tetszett a nyíregyházi rokonoknak. Arabella
három gyermeket szült neki.
– Mit tudunk a gyermekeiről?
– Közülük Krúdy Zsuzsa a legismertebb, aki sokat
foglalkozott apja emlékével, s összeállította az Apám,
Szindbád c. kötetet is. Fia – ha pontosak az ismereteim – könyvtáros
lett, állítólag nagyon hasonlított apjára, de annak alkotóereje
nélkül. Krúdy Gyulának két házasságából négy gyermeke született,
és érdekes módon egy unokája sem lett. Talán kiélte magát a
család egy nagy lobbanással. Gondolhatunk itt Adyra, vagy akár
Arany Jánosra is.
– Térjünk vissza Krúdy írásaira.
Ha valaki megnézi a Szindbád-filmet, azt mondhatja: Krúdy örök
álmodozó volt. Az álom menynyire lényeges az író művészetében?
– Mind az álom, mind az álmodozás jelentős szerepet
kap Krúdynál, sőt – valószínűleg megélhetési okokból
– Álmoskönyvet is kiadott. Értett is valamit az álmok világához,
hiszen apai nagyanyja, Radics Mária – aki az író sok művében
eredeti nevén szerepel – jeleskedett az álomfejtésben, a természetfeletti
érzékelésben. Az unokája által keltett legendákban
javasasszonyként jelenik meg. Az álom szerepe főleg a ’20-as
évek elején – mikor a világháború után szinte kifordul
sarkából a világ – erősödik fel Krúdynál, s ez néhány
szürrealista jellegű művében jelenik meg. Ezekben az években
sokan – Kosztolányi, Babits – fordulnak a regényhez. Krúdy
is ekkortájt több regényt írt, mint novellát. A felfordult
világ szürreális látomásokban jön elő a szerzőnél. Erre példa
az Asszonyságok díja c. regénye, és a Mit látott Vak Béla
szerelemben és bánatban c. regénytöredéke. Az álom irracionális
oldala kerül itt előtérbe. Az álmodozás pedig főleg a vidékre,
Magyarország perifériájára jellemző, így a Nyírségre is.
Krúdy többször megemlíti a nyírségi álmodozókat. Ők egy
hagyományos, de beszűkült életformát követnek, s ezzel
szemben ott van a nagy élet: Budapest. S mindenki arról álmodozik,
hogy egyszer a nagybetűs életbe kerülnek.
– Mennyiben lehet összehasonlítani E.
T. A. Hoffmann bizarr vízióit Krúdy álomképeivel? Hiszen Krúdy
mesevilágot formál a pesti valóságból.
– Ezt még senki sem kutatta igazán. Egy biztos: a
romantika végig jelen van Krúdynál. Az író felhasználja a
romantika elemeit, attól függetlenül, hogy más stílusban
alkot. Egy ironikus, nosztalgikus kettős fénytörésben támaszkodik
a romantikára. A fő példaképe Jókai Mór volt, s leginkább
az ő munkásságához nyúl vissza. A világnak ez a groteszk,
sokszor fantasztikumba hajló képe közös lehet Hoffmannal, bár
teljesen eltérő a kor és a társadalmi közeg. Azt is ki kell
emelni, hogy Krúdy munkásságát nagyban meghatározza a magyar
valóság.
– A Szindbád idején Krúdy már
Budapesten élt. Milyen volt a kapcsolata a fővárossal? Egyesek
szerint biztos elámult, mikor megtekintette a városligeti Ezredévi
Kiállítást, s nagyon szerette Pestet. Ennek viszont
ellentmondani látszik az, amit az őszi utazások egyik fejezetében
ír: „Idegenszerű, új világ keletkezik Pesten, ipari és
kereskedelmi szaga van minden embernek, fantasztikus ügynökök
raja nőtt az aszfaltból, a svindlit büszke mellveregetéssel
munkának nevezik… Haas és Deutsch alatt repedezik a föld, újságvállalatok,
házak, ipari vállalatok inognak… Szinte amerikai verseny
keletkezik… A kávéházak negyedévente cserélnek gazdát. Egy
ember nagyon komolyan meggazdagszik azon, hogy egy esztendő alatt
négy kávéházat vett és adott tovább… A politikai szenvedélyek
a végletekig felizgatják az embereket, a miniszterelnöktől
kezdve mindenki a meggazdagodáson töri a fejét.” – Kísérteties
hasonlóság a mai világgal. Tehát szerette Pestet, vagy
idegenkedett tőle?
– Mind a kettő állítást idézetekkel lehet alátámasztani.
Többször visszautasította a pesti mentalitást, de annak is
tudatában volt, hogy a fővárosban bontogatja szárnyát az „új
világ”. Tudta: itt valami olyasmi jön létre, ami még nem
volt Magyarországon. A jövőt Budapesten látta. Azt a jövőt,
ami nem tűnt nagyon boldognak. Érezte: a változásokkal sok érték
vész el, de abban reménykedett, hogy néhány új keletkezik is.
Krúdy szeme előtt „nőtt ki” egy új Pest, s egy új életmód.
Ő, a nagy megfigyelő nyomon követte ezt az életmódot, és sokáig
nem ítélkezett felette. Majd főleg publicisztikájában és
alakjai által mondta el a véleményét az új életmódról.
Megvalósult a nagy álom: vidékiként Pestre került. De látja
a pesti életforma züllesztő hatását. A kitartott nők, a lecsúszott
egzisztenciák, a hagyományok elvesztése állandó témája Krúdynak,
de az is, hogy a vidék is sokszor bezárul és nem tud emberi
kiteljesedést nyújtó életet adni. Egy sajátos köztes
helyzetet lát: a hagyományok már bomlanak, s az új még nem
alakult ki. Éppen ez a köztesség hozza magával, hogy a romboló
újjal szemben még léteznek szigetek. Így Krúdy az élet
nagyon sok lehetőségét ábrázolja: hol züllésbe vezetőt,
hol felszabadítót. Jellemző témái az utazás, a szerelmi
kalandok, az étkezés és ezek keresését jelentik.
– Krúdy kései novelláiban alig történik
más, mint az, hogy valaki belép egy vendéglőbe, és jóízűen
megebédel.
– Étkezési novellái körül kialakult a bohémség, az
ínyenckedés kultusza. Az biztos, hogy értett az italokhoz, ételekhez,
de ez nem dandyskedés volt nála. Egy életmód töredékeiben próbálta
feltalálni a széttört egészet. A régi magyar életre is emlékeztetnek
ezek a novellák, egy olyan világra, amikor még úgy főztek,
ahogy Krúdy leírja. És a nő is főleg életmódválasztást
jelent nála. Valóban tetten érhető az életműben az ön által
említett változás. Vegyük példának a Szindbád-novellákat.
Az elsőkben Szindbád még utazik, főleg a Felvidéken.
Szerelmet keres, és általában talál. Később a fiát okítja
a szerelemre, másodlagos szerepet kap, majd nem is utazik, hanem
beül egy kocsmába és egy étel segítségével idézi fel az
elmúlt utazások, szerelmek, életmódok, lehetőségek emlékét.
A világ beszűkülésének két értelmezése van. Egyrészt
mutatja, hogy Trianon, a világpolitikai helyzet és persze az öregség
miatt óhatatlanul beszűkül az ember – ez egyértelmű veszteség.
Az étkezésre szorul az életmód. Másrészt a bölcs ember
jelenik meg, aki úgy gondolkodik: nem kell nekem feltétlenül
utaznom, kergetni a szerelmet, mert sok mindent fellelhetek az élet
egy töredékében is. Ennél a pontnál kell kitérnem a filmre,
hiszen a Krúdy-kultusz Huszárik remekműve nyomán elevenedett
fel. A film nagyon hű ehhez a világhoz, ám a kultusz Krúdy
kettős látásmódjának csak egyikét állítja előtérbe. A közönség
főleg a nosztalgiára vevő, pedig az irónia is ott él a művekben.
Krúdy bemutatja a régi, boldog Magyarországot – igaz, a ’67
utáni időket nem kedveli –, de azt is, hogy az már elmúlt, s
tán eredetileg sem volt ennyire idillikus. Krúdynál szinte vibrálnak
a nézőpontváltások, és ez adja stílusának alapját.
Posztmodern irodalomtörténészek a szétesést, az egység
megbomlását, az azonosság hamisságát hangsúlyozzák, s
ezekre Krúdynál találnak is példákat. Ám nézhetjük ezt
fordítva is: egy széteső világban az író mégis az egységet
keresi. Jánosi Zoltán irodalmár egy Krúdyról szóló esszéjében
írja: Szindbád a menekülő élet. Krúdy felismeri: a 20. század
a menekülés kora, ahol minden érték szétesik, országok
hullnak darabjaikra. Az író Szindbádban gyűjti össze azokat
az értékeket, amik még megmaradnak. Ilyen a szerelem, az étkezés,
a régi irodalom.
– Mi az oka annak, hogy Krúdy vonzódott
a különc emberekhez? Adyt is kedvelte, s a költő elismeréssel
nyilatkozott róla.
– Ady Endrében a nagy formátumot becsülte. Erre példa
egyik regénye, az Ady Endre éjszakái. Jellemző, hogy Adyt éjszakai
figurának mutatja, egy sötét korban élő zseninek. Ady valóban
különc is, de ez az alkotásnak rendelődik alá. Az igazi különc
az, aki elvesztegeti életét a különcségben. Ilyen alakokat
vonultat fel Mikszáth saját műveiben. Egyrészt azért vonzódott
Krúdy ezekhez az alakokhoz, mert a különc figyelemfelhívó, s
közönségcsalogató. Másrészt a kimozdult világot, az átmeneti
kort jelenítik meg számára a különcök.
– Térjünk rá Krúdy publicisztikai
munkásságára. Ebből azt szűröm le, hogy kezdetben
lelkesedett a háborúért, majd aztán Károlyiért… Mi ennek
az oka? Álmodozó élete? Az átmeneti kor átka? Mint hírlapíró
sodródott az eseményekkel?
– Mindegyik igaz lehet, s nagyon nehéz áttekinteni, hogy
mikor hogy gondolkozott. Azt nagyon hamar meglátta, hogy a világégés
nem azonos azzal a hagyományos háborúval, aminek a középpontjában
a hősiesség áll.
– Pedig voltak olyan írásai,
melyekben kipellengérezte a háborúelleneseket.
– Nemcsak ő, hanem kezdetben sokan úgy érzékelték a háborút,
mint egy nagy fülledtség utáni tisztító levegőt. A
forradalom iránti lelkesedésének pedig oka lehetett: Krúdy
családjában nagyon erős volt a ’48-as hagyomány is. Nagyapja
századosként Klapka seregében szolgált Komáromnál. Később
egy honvédmenhely vezetője lett. Ő volt az egyik példaképe
annak az írónak, akinél a családi legendáriumnak nagy jelentősége
volt. Az író nagyapjának a testvére nem tette le a fegyvert,
hanem gerillavezérként harcolt, míg agyon nem lőtték. Mikszáth
róla írt a Krúdy Kálmán csínytevései c. kisregényében.
– Térjünk vissza a publicisztikára.
Hitt Károlyiban? A Kápolnai földosztás c. művéből arra
lehet következtetni.
– Ez egy cikksorozat. Feltételezem, hogy kezdetben őszintén
hitt a forradalomban. Azt látta: a háború oly sok pusztítást
hozott, hogy itt valami másnak kell következnie. Írja: 1867- től
valami megrothadt a magyar életben. Ő is, mint később Németh
László, bűnbeesésnek tartotta a kiegyezést. Míg mások azt
mondják: akkor nem volt más út, mint az, amit Deák követett.
Krúdy szerint azonban a kiegyezés hamis útra vitte a magyarságot
és összezavarta azt a tájékozódási rendszert, ami a saját
érdekeink meghatározásának segítésére volt. Ezért egy
alapvető fordulatot látott szükségesnek, és cikkeiben támogatta
a Károlyi-kormányt. Azt is meg kell figyelni, hogy milyen jellegű
volt a támogatás. Igaz: elítélte a régi világot, de aztán
fokozatosan erősödik a nosztalgia a Monarchia iránt. Tehát újabb
kettősség Krúdy látásmódjában. A cikksorozatban elsősorban
a változás alakjait figyeli meg, pl. Károlyit és Hock Jánost,
a papot. Politikai különcök voltak: egy pap és egy gróf a
forradalom mellett. A Kápolnai földosztásban azt írja le: itt
van egy gróf, aki elüt környezetétől és földet oszt. Ez egy
tudathasadásos állapot. S ezzel világítja meg, hogy milyen
tudathasadásos az egész esemény: egy gróf áll a változások
élére. Egy olyan alak, akit igazán egyik társadalmi réteg sem
fogad be. Ennek a különös állapotnak a megjelenítése fogta
meg az írót.
– Mi történt vele 1919 után?
Elfogadta Trianont? Egyik publicisztikájában, a Rab könyvekben
ezt írja: „Mint a galambot, úgy szerették egykor a Felvidéken
a magyar könyvet… mint drága hírhozót várták Erdélyben az
új magyar nyomtatványokat… mint a kedves, vidám vendéget
fogadták Bácskában a pesti kalendáriomokat. Most talán jobban
várják őket, a könyveket, mint valaha. Manapság talán szívesebben
látott vendég volna ő, a magyar könyv a megpróbáltatások éveit
élő testvéreinknél, ha a jelenlegi törvények engednék, hogy
megérkezzenek…” E sorokat 1921. november 20-án írta.
– Károlyiék alatt újságíróként vett részt a közéletben,
a kommün eseményeit passzívan, a Margitszigeten és Várpalotán
vészelte át. A véres események után háttérbe szorult a Károlyi-kormányhoz
fűződő kapcsolata miatt. Meg kell említeni: írt egy
riportszerű, korai szociográfiának is tekinthető művet, amit
1919-ben adtak ki először, s utána csak az új évezred elején.
Ez a ruszinokról szól, s a címe: Havasi kürt. Ezt a munkát Jászi
Oszkár, a hajdani nemzetiségi ügyekkel foglalkozó miniszter íratta
vele. A mű eredetileg propagandaanyagnak készült, de Krúdy
zsenije miatt nagy írás lett belőle. A műnek be kellett bizonyítania,
hogy a ruszinok mennyire ragaszkodnak Magyarországhoz, s a magyar
nemzettel milyen szoros kapcsolatuk van. Ez például egy olyan
szolgálat, amit nem kellett utólag szégyellnie. Krúdy a
trianoni diktátumot – természetesen – nem tudta elfogadni, s
egy írást adott erről a Vérző Magyarország c. kötetbe.
Ebben írja le, hogy egy nagy egységet nem csak területben,
hanem hagyományban is megbontottak. Trianon, mint nagy utazót különösen
érzékenyen érintette. Lezárultak a határok, így szeretett
Szepességébe sem jutott el. Pedig az a Krúdy-életmű három
kiemelt helyszínének egyike a szülőföld és Budapest mellett.
Gyerekként három évet töltött a szepességi Podolinban, hogy
németül tanuljon. Igaz, németül sosem tanult meg, de alapvető
élménye lett ez a három esztendő. A tiszta magyar alföldi környezetből,
egy újonnan alapított városból elkerült egy többnyelvű,
hegyekkel, várakkal ékesített tájra. Olyan helyekre, ahol még
élt a múlt.
– Be lehet-e őt skatulyázni egyetlen
táborba? Baloldali, népi, urbánus vagy konzervatív volt?
– Nem lehet, mert visszatekintve szintetizáló alaknak
mondhatjuk. Azon kortársain kívül, akik felismerték írói
nagyságát, a többség úgy látta személyét, mint egy írogató
úrét. A közvélemény párbajhősnek, bohémnek tekintette. Népi
lett volna? Ismerte a magyar népet, de nem lehet népi írónak
mondani, és parasztokról csak elvétve írt. Főleg a középosztályról,
a dzsentriről, a nemességről írt. A közfelfogásban a
dzsentri rosszalló kifejezéssé vált, pedig nem csak lezüllött,
élősködő urak tartoztak ebbe a táborba. Krúdy és Mikszáth
is értékmegőrző szerepet szánt nekik. Ez is kettősség. Írt
az arisztokratákról is, de meglátta a furcsaságot, pl. azt,
hogy a walesi hercegnek ugyanolyan a mulatozási szokása, mint
egy pesti fiákeresnek. A társadalmi osztályok Krúdynál egy
bizonyos életlehetőséget nyújtanak. Krúdy pedig – akit főleg
a magánéleti vonatkozások érdekelték – azt vizsgálja, az
egyén él-e ezzel a lehetőséggel? Visszatérve a politikai
izmusokra: ahogy Adyt is magáénak vallja mindegyik tábor, ezt
teszik Krúdyval is, attól függetlenül, hogy a marxisták nem
kapkodtak érte.
– Az 1930-as években –úgy tűnik
– a körülötte zajló élet már nemigen izgatja. Ekkor a múltjából,
vagy a halálból jönnek elő az alakok? Szindbád is , mintha a
túlvilágról jönne elő.
– Krúdy sokféleképpen írt a halálról. A halál neki
is alaptémája, mint minden művésznek. Próbakőt jelent: ki,
hogy tud meghalni, miként emlékeznek rá, mennyire befolyásolja
az életét a halálfélelem. A ’20-as években már nem csak az
egyéni halálról van szó, hanem apokaliptikussá, haláltáncszerűvé
válik a világ. Ez így van benne az Asszonyságok díjában is,
melynek főalakja egy temetésrendező, egy derék polgár. Beköltözik
hozzá a Démon, ami haláltudatot jelenthet. Ő, aki a temetéseken
hivatalosan számtalanszor szembesült a halállal, teljesen megváltozott,
mikor személyesen találkozott az elmúlással. A műben végigjárja
az emberi élet nagy állomásait, szenvedélyeit, s meglátja
torzulásait is. Azt, hogy menynyire romlott és kibicsaklott világban
él, s milyen szakadékok állnak a polgári világ alatt. Meglátja
azért a kivezető utat is: az élet adását, a születést, a züllésben
is megőrizhető nemességet. A mű végén a temetésrendező
olyan hagyományos értékekhez tér vissza, mint az áldozatvállalás,
a lemondás és a szeretet.
– Az, hogy Krúdy nem volt hosszú
ideig egy klikknek sem a tagja, az vezetett oda, hogy élete végén
adósságban úszott, s kikapcsolták óbudai otthonában az áramot?
Voltak neki segítői, pártfogói?
– Egy ideig próbáltak rajta segíteni, de
„forradalmi” szereplései miatt nagyon rosszul állt az ügye.
Barátai rábeszélték Babitsot: adjon neki Baumgarten-díjat, de
azt is Kosztolányival megosztva kapta. Igen ám, de abban az évben
nem jelent meg Krúdy-kötet, s díjat csak arra lehetett adni.
Nyomdászok, barátok segítségével jött ki a kötet 1930 karácsonya
után. Trianon előtt még meg tudta azt tenni – s ezzel a csínnyel
több író élt –, hogy egyes műveit több lapnak eladta.
Sokszor más címet adott az irománynak, és kihúzott, beleírt
a szövegbe, ami nagyon megnehezíti a Krúdy-kutatók dolgát. Később
már nehezen ment ez a kis csínytevés. Miért maradt pénz nélkül?
Nem spórolt, elosztogatta a pénzét, hatalmas borravalókat
adott. Egyszer megjegyezte, hogyha félretette volna azt az összeget,
amit sikeres éveiben keresett, egy bérházat vehetett volna
Pesten. Nem akarta felhalmozni a pénzt, hanem csak az életre, az
értékekre akart költeni, ami, ha tetszik felelőtlenség, ha
tetszik, „aranykori” magatartásra utal.
Medveczky
Attila
|