2008.11.21.
Árpád-házi Szent Erzsébet ünnepe
Minden
kornak megvannak a maga csillagai: régen, a keresztény középkorban
a szentek voltak a vezérlő csillagok. Napjainkban inkább «
filmcsillagok », sportbajnokok lelkesítik az ifjúság jórészét;
bár vannak olyanok is, akik újra felfedezték Jézus Krisztust,
a « szupersztárt ». Az eszmények és értékek csillaghullásának
korát éljük. Mondhatnak-e még nekünk valamit a középkori
szentek, így például Árpád-házi Szent Erzsébet?
A
világegyház ebben az évben ünnepli az Árpád-ház Magyarországról
német földre került leánya halálának 750. évfordulóját. Régi
feljegyzések szerint Klingsor, a legendás erdélyi mesterdalnok
a XIII. század elején megjósolta: « Látom, hogy Magyarországon
egy olyan ragyogó csillag támad, amelynek fénye elhat egészen
Marburgig, Marburgtól pedig besugározza az egész világot. »
Ha rövid életét tekintjük, — huszonnégy évet élt —, úgy
jelenik meg előttünk mint ellobbanó üstökösláng, valójában
azonban bevilágítja a századokat. Mert az Isten- és az
emberszeretet hőse volt, és a szeretet fénye örök. Kevéssel
halála után egyik első méltatója, Heis-terbachi Caesarius
ciszterci szerzetes így kezdte Erzsébet életrajzát: « A
tiszteletreméltó és Istennek oly drága Erzsébet, előkelő
család szülötte, úgy ragyogott föl e világ sűrű ködhomályában,
mint a hajnalcsillag. »
Erzsébet csak négy évet töltött Magyarországon, élete
két évtizedét Thüringiában, német földön élte le. Egyesítve
magában e két nép legjobb tulajdonságait, európai távlatokban
gondolkodó szentté, az evangéliumi egyetemes szeretet megtestesítőjévé
vált. Nem véletlen, hogy az említett két országon túl Európa-szerte
ismerik és szeretik, különösképpen francia, olasz és belga földön.
Árpád-házi Szent Erzsébetet többek között olyan nagy
művészek festették meg, mint Fra Angelico, Jan van Eyck, Hans
Holbein, Mantegna, Raffaello, Simoné Martini, Andrea del Sarto és
Murillo. Számos magyarországi képtár, múzeum, templom őrzi képét
vagy szobrát; életének jeleneteit pedig a « szegények bibliája
» mintájára megörökítették kórházakban, ferences
kolostorokban és templomokban Marburgtól Asszisziig, Königsfeldentől
Salamancáig, Lübecktől Bártfáig és Kassáig.
Szentek családjából származott a magyar föld e ragyogó
alakja. A sort Szent István nyitotta meg, feleségével Boldog
Gizellával, folytatta Szent László és leánya, Szent Piroska,
valamint Skóciai Szent Margit. De szentek növekedtek közelében
is: férjét, IV. Lajos thüringiai őrgrófot a helyi egyház
mindmáig « szentként » emlegeti, leányát pedig, a premontrei
Gertrudot a boldogok sorában tiszteljük. Közvetlen rokonai körül
is említsünk meg néhányat: unokahúgai voltak Boldog Kinga,
Boldog Jolánta, Szent Margit és Csehországi Boldog Ágnes, távolabbi
unokahugai pedig Portugáliai Szent Erzsébet és Árpád-házi
Boldog Erzsébet domonkos apáca. Ez utóbbinak tössi legendájában
megható lapokat olvashatunk a « szent nagynéniről ».
Családja azonban távolról sem csak szentekből állt.
Erzsébet alapvetően magyar egyéniségét a legeltérőbb
nemzeti beütések színezték. Apai nagyapja a bizánci neveltetésű
III. Béla volt, az Árpád-ház Szent István és Szent László
után legnagyobb uralkodója. Bizáncból hozta magával az
antiochiai származású Chatillon Anna Ágnes hercegnőt: házasságukból
utolsó gyermekként született Erzsébet édesapja, a későbbi
II. András.
A történelem tanúsága szerint András nem tartozott a
kemény jellemű egyéniségek közé. Nyugtalan természete nem
egyszer könnyelmű politikai kalandokba sodorta - alig tudunk
sikeres politikai sakkhúzásáról vagy sikeres hadi vállalkozásáról;
fényűző életmódja erejét felülmúló költekezésre késztette,
- adósságaiból haláláig nem tudott kikeveredni; állhatatlansága
és ingatagsága pedig nemegyszer szószegésbe vitte. Inkább a körülmények
és erős egyéniségek sodorták, mintsem akarata. Pontosabban:
meráni Gertrúd, nagyravágyó felesége, Erzsébet tragikus sorsú
édesanyja tüzelte és kergette többször is becstelen politikai
kalandokba. Gertrúd valóban céltudatosan arra tört, hogy
minden akadályt elhárítva az útból, magyar királyné legyen.
Célját el is érte: 1205. május 29-én megtörtént a koronázás.
A meráni származású királyné azonban lenézte magyar
alattvalóit, gátlástalan bőkezűséggel osztogatta az ország
javait arra érdemtelen rokonainak. Elvakultságáért életével
fizetett: a magyar főurak 1213-ban meggyilkolták.
Kik voltak Erzsébet anyai ági rokonai? Honnan volt
tragikus sorsú anyjában ez a féktelen nagyravágyás és
elvakult gőg? - Gertrúd apja, IV. Berthold, Andechs grófja kora
egyik leghatalmasabb fejedelmei közé tartozott. Uralmát
kiterjesztette Bajorország, Isztria, Meránia, Horvátország és
Dalmácia vidékére is. Hőstetteiről korabeli énekek adnak hírt.
Groitzschi Ágnessel kötött házasságából nyolc gyermek született:
kalandorok és szentek vegyesen. Berthold két leányát, Ágnest
és Gertrudot királynévá tette; Hedvig a sziléziai Henrik
herceg felesége lett; már 1267-ben szentté avatták. Mechtild
(más források szerint Matildé) a kitzingeni bencés kolostor apátnője
volt haláláig. Erzsébet nagybátyjai különösen kalandos életpályát
futottak be: Ottó római király lett, Berthold és Eckbert pedig
egyházi pályára léptek. Mindhármuknak része volt Sváb Fülöp
meggyilkolásában. Mivel Berthold és Eckbert lába alatt forróvá
vált a talaj, jobbnak látták, ha egy időre elhagyják a tett
színhelyét. Mindketten nővérüknél, Gertrúd királynénál
kerestek menedéket. Viselt dolgai miatt az időközben kalocsai
érsekké megtett Bertholdnak innen is menekülnie kellett. II.
András III. Ince pápához intézett levelében így jellemezte
kalandor sógorát:
Atyaságtoknak is feltétlenül tudomására akarjuk hozni,
hogy a kalocsai érsek, akiben úgy megbíztunk, s akit mindenek
felett olyan buzgón szerettünk és pártfogoltunk, hogy emiatt
országunk nagyjai és kicsinyei szinte meggyűlöltek minket,
(...) a vagyont, amit jóemlékezetű feleségünk fiaink és leányaink
számára összegyűjtött, becslés
szerint hétezer márkát,
tudtunk nélkül magához
vette és elvitte.
Berthold később még visszatért magyar földre, de távolról
sem lelkipásztori buzgóságtól vezetve... Eckbert Bamberg püspöke
lett. Világi főúr maradt a püspöki székben is, a krónikák
a bellicosus, háborúskodó jelzővel emlegetik. Erzsébet életében
fontos szerepet játszik majd, akárcsak Mechtild, a már említett
kitzingeni apátnő.
Katona József Bánk bán c. tragédiájából is jól
ismerjük a « gyülevész » merániakat. Amikor a pártütők
merényletet terveznek a mindenható Gertrúd ellen, Petur bán így
jellemzi a királynét és nagyravágyó családját:
Petur: Midőn Pozsonyvárban Erzsébetet általvevé Lajos
thüringiai herceg számára a követség - ó mikép állt ottan
ő! Egész ország csupán nyelvén lebegni
láttatott: «
Köszöntöm uratokat (így szólt), mondjátok neki, hogy ezen
csekélységgel elégedne meg: ha Isten éltet, még idővel a
legtöbb drágaságokkal fogom tetézni.» -
S kirakta a szörnyű sok kincseket, amelyeken Thüringia
elvakult. Hogy álla ottan Endre, hátul egy szegletben - Endre, a
magyar király!- Pirulva morgott a magyar, s te Bánk a köntösét
rántád, hogy előbbre menjen. - Sírt bennem a lélek, hogy a
pazarlást szemléltem, és minden magyar szeme könnyekbe lábbadt.
Honnan volt az a kincs? Bánk, nem felelsz? - Tulajdonunkat elvévé,
od'adta a hazájabéli cinkossinak, s kihúzta a szegény
magyarnak a kezéből a kényért, s azt megette a meráni
fegyveres. Lerontatá atyáink várait, s meráni fegyverest
rakott oda; elszedte hivataljainkat, és a puszta bán-névvel
cifráza fel. Eckbert, az öccse, alig törölte le Fülöp
királynak a vérét kezéről, s itt a scepúsi földet elnyeré.
Berchtold az üstökét sem tudja még befonni, s már érsek, bán,
vajda, s Bács-Bodrog megyékben főispán leve.
Bánk bán, II. Szakasz
/A gyönge Endre csak árnyék ily nő mellett. Midőn leányukat,
a négyéves Erzsébetet (Szt. Erzsébet) Pozsonyvárban Lajos thüringi
herceg (Landgraf) számára átvette a követség: Endre, a király,
mint jelentéktelen személy álla Gertrúd mögött, úgy hogy Bánknak
kellé köntösét megrántania, s figyelmeztetni, hogy lépjen elébb.
A királyné volt minden, mindenben: 'egész ország az ő nyelvén
látszott lebegni'./ (Arany János)
II. András és meráni Gertrúd leányában tehát szentek
és kalandorok vére folyt. Erzsébet temperamentumában érdekes
módon jelentkeznek ezek a sajátos genetikai adottságok. Ő is
dinamikus, vállalkozó szellemű egyéniség, hajlik a szertelenségre,
túlzásokra. Rendkívül nagyvonalú, természetes könnyedséggel
lép át társadalmi korlátokat és kötöttségeket. Megvan
benne a tékozlásra való hajlam, valamint a hőstettekre képes
zseniális szív. Kezdetben nehezen érti a kicsinyeskedőket és
botránkozókat. Keményen meg kell harcolnia azért, hogy
felejteni tudjon és szívből megbocsátani. Altruista típus,
aki mindig másokért él: férjéért, gyermekeiért, aztán
egyre táguló körben családjáért, a szegényekért, betegekért,
testi-lelki szenvedőkért. Természetévé válik az áldozat.
Ez lesz öröme, az örömszerzés pedig legfőbb célja.
Szenvedélyes természet, jókedvében és fájdalmában féktelenségre
hajlamos. Rendkívüli energia feszül benne; ez hajtja a fiatal
leányt hosszú lovas száguldozásokra, később a szenvedő
Krisztusért vállalt kemény vezeklésekre. Szeretni is csak
szenvedélyesen tud. Övéinek való odaadottságában végtelenül
boldog fiatal asszony és édesanya. Férjének mindvégig mámorosan
szerelmes hitvese, gyermekeinek pedig meleg szívű, ugyanakkor érdekeikért
harcolni tudó bölcs édesanyja.
De ne vágjunk elébe a történetnek. Ismerkedjünk meg közelebbről
az egyetemes szeretet e zseniális Szentjének életútjával. «
Isten házikója » — ez lenne, egy bizonyos népi etimológia
szerint, az Erzsébet név jelentése. Pillantsunk be ebbe a « házikóba
». hogy megcsodálhassuk azt a Krisztus-arcot, amelyet a Szentlélek
alakított ki Erzsébet lelkében. Úgy tekintsünk a 750 év távolából
most elénk lépő Árpádházi Szent Erzsébetre, mint Isten felénk
forduló szerétének tündöklő csodájára.
1. A
kislány
II. András és meráni Gertrúd öt gyermeke sorában Erzsébet
a középső helyet foglalta el. Megelőzte őt Mária és IV. Béla.
Utána következett Kálmán, majd András.
Pozsonyban vagy Sárospatakon látta meg a napvilágot
1207-ben (a hónapot nem ismerjük). Budán keresztelték meg nagy
ünnepélyességgel. A szertartást valószínűleg Berthold nagybátyja,
akkor már kalocsai érsek, végezte. Élete első négy évéről
mit is jegyezhettek volna fel a krónikák? Inkább csak a legendás
elemeket ismerjük.
/Mikoron
esze kezdött növekedni, olly nagy malasztot ada neki az Úr
Isten, hogy mindenek csodálkoznak vala rajta. Mert láttyák vala,
miképpen gyorsan fut, siet az szent egyházhoz, melly ájtatosan
hall misét, melly nagy gondot visel az szegényekről/
(Érdy kódex, 1524).
A kor szokása szerint szülei igen korán döntöttek sorsáról.
1211-ben megjelent a királyi udvarban I. Hermann thüringiai őrgróf
leánykérő küldöttsége, Walther von Vargila lovag vezetésével.
Az őrgróf Hermann fia számára kérte meg Erzsébet királykisasszony
kezét.
A tervek politikai háttere nem egészen világos. Valószínű
azonban, hogy I. Hermann egy előkelő házassággal akarta
helyrebillenteni zilált anyagi egyensúlyát és megerősíteni
állásait Brunswick Ottó és Sváb Fülöp versengő királyok között.
Szüksége volt egy királyi hozományra és a « napkeleti » király,
II. András erkölcsi támogatására. Talán Gertrúd bátyja,
Eckbert is támogatta a tervet. Az is feltehető, hogy Ottokár
cseh király szerette volna szorosra fűzni a három szomszédos
ország szövetségét. Hogy II. Andrásnak jelentett-e valamit a
thüringiai szövetséges, nem tudjuk. Minden esetre, a Magyarország
felé mindig hódító szándékkal tekintő német fejedelmek
egyikének barátsága némi biztonságot is jelenthetett. - De
ennél többet nem igen mondhatunk.
Kik voltak Erzsébet kérői? Milyen család készült őt
befogadni?
A thüringiai őrgrófi dinasztiát Szakállas Lajos alapította
meg a XI. század elején. Az őrgrófság majd egy évszázados
belső harc után kezdett fölvirágozni. I. Hermann őrgróf
(+1217) nagy udvart tartott, szerette a költőket, pártolta a
minnesangereket. Egy XIII. századi hagyomány szerint egy időben
a wartburgi udvarban tartózkodott a híres dalnok, Walther von
der Vogel-weide, és az éppen a Parsifalon dolgozó Wolfram von
Eschenbach.
A mindig hangos, vendégjárta udvarban az őrgróf felesége,
Wittelsbach Zsófia (+1238) képviselte a vallásos hit szellemét,
ugyanakkor következetes akarattal alakította fiai jövőjét. Az
őrgróf inkább a fegyvert forgatta, a béke időszakaiban pedig
irodalommal, zenével foglalta le magát; az egyházzal, vallással
mindig hadilábon állt.
Gyermekeik így következtek egymás után: Hermann (+1216),
Lajos (1220-1227), Henrik Raspe (+1248), Konrád (+1241) és Ágnes.
Zsófia asszony meg volt győződve arról, hogy a magyar király
leányával kötött házasság mindenképpen megszilárdítja Thüringia
európai tekintélvét.
A von Vargila lovag által vezetett küldöttséget a királyi
pár Pozsonyban fogadta. Több napos ünnepséget, lovagi tornákat
rendeztek számukra; ezek során pedig kikérdezték őket az őrgrófról,
I családjáról, anyagi helyzetéről... A kis Erzsébet mit sem
tudott az életét eldöntő beszélgetésekről. Megcsodálta a különleges
ruhába öltözött lovagokat, akiknek beszédéből nem értett
egy árva szót sem. Legszívesebben anyja vagy apja kezét fogta,
amikor éppen őt is behívták, aztán az ő biztonságot sugárzó
közelségükből méregette a rá-rámosolygó különös
idegeneket.
Végül is létrejött a megegyezés, megkezdődtek az úti
előkészületek. Gertrúd királyné királyi bőkezűséggel állította
össze a kis Erzsébet útipoggyászát, férje és a kincstárnok
pedig az alig ötéves menyasszony nászajándékát. Szolgák
hada készítette, csomagolta az arany és ezüst serlegeket,
kelyheket, diadémokat, fejdíszeket, koronákat, gyűrűket, nyakékeket,
násfákat, a hímzett, aranysujtásos, gyöngyökkel kivarrt
selyem- és brokátruhákat, a legfinomabb bőrből szabott kis
cipellőket, prémeket, szőnyegeket, asztalneműt, - Erzsébet színezüstből
készült kis fürdőkádját. A királyi pár mindehhez 1000
aranyat is mellékelt azzal az ígérettel, hogy a hozomány többi
részét később utánuk küldik. Lajos életírója megjegyezte
(Vita Ludovici), hogy Thüringiában még soha nem láttak ennyi
kincset egy rakáson! Erzsébetet természetesen játszótársak,
udvarhölgyek, dajkák, szolgálók, nemes lovagok egész hada kísérte.
A búcsúzás fájó volt. Erzsébet nem sokat értett az egész
készülődésből. Csak akkor sírt fel, amikor anyja a szokottnál
erősebben magához szorította és átadta von Vargila lovagnak.
Jó kezekbe helyezte, a lovag élete végéig hűséges szolgája
és barátja maradt a magyar király leányának.
Hermann őrgróf és Zsófia Eisenachban fogadták a királyi
gyermeket. Velük tartott az éppen kamaszkorba lépő Hermann, a
vőlegény is. A két gyermek idegenkedve nézett egymásra. Erzsébet
túl kicsi ahhoz, hogy vadászni mehessen vele, - gondolta
Hermann. Vajon szeret-e ez a nagy fiú virágot szedni és pörgettyűt
forgatni? - kérdezte magában Erzsébet. A riadt szemű kislányt
Zsófia vette ölébe és anyás mozdulatokkal elringatta. Másnap
indultak tovább Wartburgba.
Itt hamarosan megtartották az ünnepélyes eljegyzést, aztán
a jövendő menyegző előrejelzéseképp a két gyermeket közös
ágyba fektették. Hermannt hamarosan elnyomta az álom, Erzsébet
azonban sokáig nyitott szemmel meredt a baldachin aranyos mintáira.
Anyjára gondolt és a pozsonyi játszópajtásokra. Aztán
csendesen ő is álomba szenderült...
Az őrgróf gyermekei és Erzsébet életét a játék és a
tanulás töltötte ki. Az irodalomkedvelő Hermann őrgróf méltó
nevelést akart biztosítani az élénk szellemű magyar királyleánynak.
Erzsébet így bizonyára megtanult nemcsak írni, olvasni, hanem
megismerkedett a kor lírájával, az Európa sorsát irányító
királyi, fejedelmi családok történetével, bepillantást nyert
a művészetbe, talán a latin nyelv elemeit is elsajátította.
Vallásos neveléséről a magyar és német udvari papok,
valamint a gyermekei nevelésére felügyelő Zsófia
gondoskodott.
A feljegyzések szerint Erzsébet játékos gyermek volt.
Hamar megtanult és igen szeretett lovagolni, szívesen részt
vett mindenféle akkoriban szokásos társasjátékban. Kecsesen táncolt,
kedves, meleg hangon énekelt. De értelme nyíladozásától
kezdve szeretett imádkozni is, hosszabb-rövidebb ideig a
templomban tartózkodni. Szerette játszótársait is bevezetni a
homályos várkápolnába. Ilyenkor aztán kisfiúk, kislányok
versenyt fújták az Ave Máriát... A vár körül mindig
megjelenő koldusok szíves barátra találtak a magyar kislányban.
Zsófia is jó néven vette, hogy Erzsébet nagylelkűen
adakozott, de szigorúan megrótta «illetlen» rohangálásai,
szertelen jókedve, hangos kacagása miatt. Hiszen Erzsébet a
tartományi őrgróf hitvese lesz, meg kell tanulnia az önfegyelmet,
el kell sajátítania az udvari etikett kivételt nem ismerő előírásait.
1213-ban iszonyú csapás érte a kislányt. Zsófia ugyan
csak annyit közölt vele, hogy édesanyja meghalt, de a hét éves
Erzsébet álmában véresen összekaszabolt anyját látta, aki könyörögve
kérte közbenjáró imáját, hogy megszabaduljon embertelen kínjaitól.
Erzsébet zokogva, jajongva imádkozott anyjáért... Egy újabb
álom vigasztalta meg, amelyben szenvedésétől megszabadult
anyja megköszönte imáit. Erzsébet csak jóval később tudta
meg, mi történt 1213. szeptember 28-án a pilisi erdőben...
Akkor már a gyilkosokért imádkozott összetört szívvel. De már
most is megsokszorozta apró áldozatait, hosszabban imádkozott,
szívesebben időzött a Megfeszített előtt. Ami még feltűnőbb
volt: egyszerű ruhába akart öltözködni, jobban kereste a szegények
társaságát. Nem mindenki értette ezt a leendő fejedelemnőhöz
nem illő magatartást. A betegeskedő Hermann nem sokat törődött
menyasszonyával. Erzsébetnek legjobb pajtása és lovagja a
fiatalabb fiú, Lajos lett.
Anyja tragikus halála után három évre, 1216-ban Erzsébet
elvesztette vőlegényét, a 19. évébe lépő Hermannt is. A
kilenc éves magyar leány jövője hirtelen bizonytalanná vált.
Erzsébetet Hermann számára kérték meg; most mit csináljanak
vele? Hazaküldjék? De akkor vissza kellene származtatni a hozományt,
amelyből már nem sok maradt. Itt maradjon? De minek? Kolostorba
küldjék? De akkor hogyan számolnak el vele a magyar királynak?
A családi tanácsot ekkor már Zsófia vezette. Hermann őrgróf
ugyanis már nem volt beszámítható állapotban. A minnesángerek
barátja, aki annyit harcolt az egyház ellen, aki háborút
viselt a mainzi érsek ellen, kiközösítve, szellemileg teljesen
elborultan, 1217-ben meghalt. Erzsébet önzetlen jóakaróját
vesztette el «apósában». Jövője ezzel teljesen bizonytalanná
vált.
Nehéz korszak köszöntött rá, pontosan akkor, amikor a
legnagyobb szüksége lett volna a szeretetre. A haláleseteket fölfogta,
de kétes helyzete egy elemével nem volt tisztában. Arról volt
szó, hogy II. András szerencsétlen politikája miatt eljátszotta
az Árpád-házi királyokat eddig mindig övező tekintélyét. A
magyar király ugyan szerencsés újabb házasságot kötött -
Capet Courtenay Jolánnal majd két évtizeden át élt boldog házaséletet
-, de ellentétbe került a nemesekkel, a lovagokkal, az egyházi
méltóságokkal, főképp az esztergomi érsekkel. Az ország
javait idegenekre, izmaelitákra és zsidókra bízta, emiatt
megrovásban részesült III. Ince pápától, sőt az esztergomi
érsekkel való villongásai miatt a kiközösítés büntetését
is országára vonta... 1217-ben, tehát I. Hermann halála évében,
hosszas unszolásra elindult ugyan a Szentföldre, de néhány hónap
múlva minden kézzelfogható siker nélkül visszatért. III.
Honoriusz pápa előtt így magyarázta gyors visszatérését:
Mikor sok úti veszedelmen keresztülmenve Magyarországba
érkeztünk, még hitványabb gonoszságot kellett tapasztalnunk,
mint amit addig hallottunk, s amit egyháziak éppúgy elkövettek,
mint világiak. Azt is tudja meg Szentségtek, hogy amikor
Magyarországba visszaérkeztünk, nem Magyarországot, hanem egy
elgyötört, feldúlt és minden kincstári jövedelméből
kifosztott országot találtunk, úgy, hogy sem adósságunkat,
amelybe zarándoklatunk (tehát nem kereszteshadjárat!) kevert
bennünket, megfizetni, sem országunkat
előbbi állapotába visszaállítani még
tizenöt esztendő alatt sem tudjuk.
A leírtak - ez alkalommal - sajnos teljes mértékben
megfeleltek a valóságnak. Magyarország elszegényedett,
anarchia dúlta. A királynak a megújuló halicsi hadjáratok
miatt sem ereje, sem pénze nem volt az ügyek rendezéséhez. II.
Andrásnak sikerült eltékozolnia apja, III. Béla kincseit,
elszegényítenie az országot, elégedetlenné tenni annak minden
rendbéli lakóját és magára vonni az egyháziak, sőt a pápa
haragját.
Erzsébet minderről nem tudott, meg sem értette volna.
Csak azt érezte, hogy körülötte fagyos lett a légkör, hogy
akik eddig szerették, most ingerült szavakkal utasítják
rendre. Nem mondta ki, de megsejtette, hogy az események összejátszása
folytán felesleges, kényelmetlen lény lett a wartburgi várban.
A serdülőévek küszöbén egyedül Istenre számíthatott,
és ezt jól tudta. Megsokszorozta imáit, szorongásai közepette
a Keresztrefeszítettől kért erőt. Hallgataggá vált, és még
feltűnőbb szeretettel kereste a szegények társaságát. Nem
leereszkedett hozzájuk, hanem magát is szegénynek tartotta. Egy
volt közülük, még ha díszesebb ruhát viselt is. Ez a lelkület
késztette arra, hogy egy vasárnap, amikor az őrgrófi család körében
részt vett Eisenachban a szentmisén, a Keresztrefeszített előtt
levegye fejéről a koronát. Nem akart arany fejéket viselni,
amikor Megváltója töviskoronát hord.
Egy valaki csendes vonzalma vigasztalta csak, Lajosé, aki
Hermann bátyja halála után az őrgrófság örököse lett. Az
Erzsébetnél hét évvel idősebb Lajosban lassan megérlelődött
az elhatározás: nem engedi, hogy a magyar királyleányt hazaküldjék,
de azt sem, hogy Erzsébet apáca legyen. Feleségül veszi. A
koraérett Erzsébetben viszonzásra talált Lajos mély vonzalma.
Az együtt töltött gyermekévek szokása szerint továbbra is
kedves bátyámnak és kedves húgomnak szólították egymást,
de már szerelmesként tekintettek egymásra.
Gyakran együtt jártak lovagolni - ilyenkor Erzsébet
versenyt száguldott a lovagokkal -, az udvari összejöveteleken
együtt táncoltak, úgy intézték mindig, hogy egymás mellé
kerüljenek. Ha az őrgróf távol volt, Erzsébet alig tudta türtőztetni
türelmetlenségét. Egy gyermek és egy fiatal szerelmes öröme
keveredett benne, amikor «kedves bátyja» végre visszatért.
Boldogan vette át ajándékát, amit Lajos soha nem felejtett el
hozni. Azaz hogy egyszer mégis megtörtént, hogy üres kézzel
állított be egy útjáról. Erzsébet kétségbeesett zokogásra
fakadt, attól félve, elveszítette Lajos szerelmét. Annyira gyötrődött,
hogy régi barátja, Walther von Vargila lovag nyíltan felvetette
a kérdést a fiatal őrgrófnak: Mi a szándéka Erzsébettel?
Lajos a szemben levő hegyre mutatott: Ha az mind aranyból lenne,
akkor sem adná Erzsébetért! Egy más alkalommal lovag társai
azt ajánlgatták, tegyen úgy, mint mindenki más: csillapítsa
fiatalsága hevét fiatal leányokkal... Lajos haragosan
hallgattatta el a kéretlen tanácsosokat. Szívében már hűséget
esküdött Erzsébetnek.
Közölte megfellebbezhetetlen elhatározását a családi
tanáccsal: feleségül veszi Erzsébetet. Wartburgban és Thüringiában
megkezdődtek az előkészületek.
2. A
hitves és édesanya
A fényes esküvőt 1221-ben tartották meg Thüringia és más
tartományok főurainak jelenlétében. Megjelentek természetesen
a magyar király küldöttei is, újabb kincsekkel gazdagítva
Erzsébet hozományát. Erzsébetet Walther von Vargila vezette az
oltárhoz, az a nemes lelkű lovag, aki 10 évvel ezelőtt a négy
éves királyleányt elhozta Magyarországról. Az egyházi
szertartást az eisenachi templomban tartották meg, a fényes ünnepségeket
pedig a wartburgi várban. Az alig tizennégy éves Erzsébet szépsége
és a 21. évében járó Lajos ereje teljes pompájában
ragyogott. A két
fiatal boldogsága nem ismert határt.
A három napos lagzi ünnepet jelentett a tartomány szegényeinek
is, Lajos ugyanis bőséges ajándékkal bocsátott útjára
minden bekopogót. (Adósságba is keveredett, amelyet később
csak egy birtoka elzálogosításával tudott kiegyenlíteni.)
1222. március 28-án Creuzburgban megszületett Erzsébet
első gyermeke, akit nagyapja emlékére a Hermann névre
kereszteltek. Nemsokára magyar nemesek érkezését jelentették
a boldog szülőknek. II. András küldte őket azzal a meghagyással,
hívják meg a fiatalokat egy utólagos «nászútra». Jó
kezekben tudva a kis Hermannt, szeptember 29-én útnak indultak,
mégpedig mindketten lóháton. Erzsébet mint kitűnő lovas
minden nehézség nélkül megtette a hosszú utat. A 15 éves
asszony kitörő örömmel látta viszont Pozsonyt, ölelte át
megőszült apját és megemberesedett testvéreit. Ekkor szerzett
tudomást az elmúlt év szomorú eseményeiről és anyja
meggyilkolásának tragikus részleteiről. Tudni akart mindent,
hogy aztán ismét zokogva imádkozzék anyjáért és a gyilkosokért.
Minden bizonnyal csitítgatta Béla herceget, aki azzal vádolta
apját, hogy tehetetlenségében nem állt bosszút Gertrúd
gyilkosain. Erzsébetnek látnia kellett az ország elszegényedését,
hallania az elégedetlenkedők szavát. Aggódva nézte a szegénység
szembeszökő jeleit: a megromlott pénzt, a parlagon heverő földeket,
a társadalmi életet át- meg átszövő igazságtalanságok
megnyilvánulásait. Az Aranybulla kibocsátásának éve volt
ez... Megismerkedett természetesen apja második feleségével,
és megnyugvására szolgált kölcsönös szeretetük.
A király - ki tudja, milyen forrásból merítve -
elhalmozta vejét ajándékokkal (Lajosnak erre az útra is kölcsönt
kellett fölvennie) és leányát az elsőhöz hasonló újabb
gazdag nászajándékkal bocsátotta útnak. András király és
Jolán királyné szívből örültek, hogy Erzsébetet boldognak
látják.
Az Árpád-házi királylánynak fájdalmas volt az elszakadás
a hazai tájtól. De Lajos lovagolt mellette; Erzsébet, ha rátekintett,
senkivel sem cserélt volna ezen a földkerekségen! És várta őt
kisfia! Erzsébet tudta, hogy küldetést kell teljesítenie; búcsút
mondott hát szülőhazájának, amelyet ebben az életben többé
nem lát viszont.
Német földön ez idő tájban telepedtek le az első
ferencesek. Köztük volt Rodeger testvér, akit Erzsébet gyóntatójának
kért fel. A ferences hatására fellobbant benne az önként vállalt
szegénység vágya, szigorúbbá vált aszkétikus élete, elmélyült
imaélete és kiterjedtebbé vált szeretetszolgálata. Mindez nem
csökkentette, hanem növelte a házastársak szeretetét. Amikor
Lajos hosszabb-rövidebb útra indult, Erzsébet lovon kísérte.
Sem a nyári hőség, sem a téli hideg nem akadályozta meg
ebben. Ha nem maradhatott mellette, gyászruhát öltött, és számolta
a pillanatokat, amikor újból átölelheti. A krónikás szerint
ilyenkor «több mint ezerszer csókolta szájon» nagy örömében.
Az is megtörtént, hogy egyszer, mise alatt, Erzsébet ráfeledkezett
daliás férjére... Az oltárra tekintve azonban hirtelen a
megfeszített Krisztust látta maga előtt. A két szeretett arc különbsége
keserves zokogásra késztette. Lajos melléje térdelt, úgy
vigasztalta; hosszan imádkoztak a Kereszt előtt... Aztán még mélyebben
szerették egymást.
Csodálatos egység, összhang alakult ki közöttük. Erzsébet
kimondhatatlanul szerette Lajost, Lajos ugyanígy Erzsébetet,
Istenszeretetük nem akadálya, hanem belső tűzforrása volt
egymás iránti szerelmüknek.
Erzsébet egyre nagyobb szükségét érezte annak, hogy többet
imádkozzék. Mivel családja és a hozzáfordulók szolgálatai
miatt erre nappal nem jutott elég ideje, hát az éjszakai órákból
lopott el. Észtevétlenül fölkelt, aztán az ágy mellett imádkozott,
néha addig, míg csak a földre nem bukott a fáradtságtól.
Olykor Lajos melléje térdelt és két kezében melengette Erzsébet
imára kulcsolt kezét... Másszor, kedves szóval kérte, kímélje
egészségét, s ismét lefektette. Az is megesett, hogy a szolgáló,
aki azzal volt megbízva, hogy Erzsébet lábát meghúzza, és
keltse fel imádkozni, véletlenül Lajos lábát húzta meg... Az
ifjú férj úgy tett, mintha aludna, és esze ágában sem volt fölkelteni
a mélyen alvó Erzsébetet.
A fiatal asszony a szenvedő Krisztus iránti szeretetből -
a kor szellemének megfelelően - súlyos vezekléseket is kirótt
magára. Hányszor megtörtént, hogy éjjeli imája és önmaga
megostorozása után mosolyogva tért vissza Lajoshoz! Ezt a
vezeklést már nem akarta férjével megosztani. Lajos azt is megértette,
hogy Erzsébet nem akar olyan ételt vagy italt magához venni,
amely valaki megkárosításából származott. (Magyarországi és
thüringiai tapasztalatai birtokában Erzsébet egyre élesedő
szemmel fürkészte a szegénység - és mások gazdagsága! -
legmélyebb gyökereit.) Hány lakomáról kelt fel anélkül,
hogy egy darab kenyéren kívül mást evett volna! Lajos
kimentette őt az asztaltársaság előtt, amely nem értette sem
Erzsébet «szeszélyeit», sem azt, miért ülnek egymás mellett
a lakománál. Asszonynak akkoriban az asztal végén volt a
helye.
Mai ésszel alig tudjuk megérteni, hogy ez a fiatal asszony
az egymást követő terhességek ellenére hogyan folytathatott
ilyen kemény vezeklő életet. Az udvari nép nem sejtette, hogy
csillogó ruhája alatt vezeklő övet hord, hogy rendszeresen
ostorozza magát, böjtöl. Csak elbűvölő szépségét, kedves
mosolyát, boldog szerelmét és mindenkit megértő szeretetét látták.
A többi Erzsébet - és részben Lajos - titka maradt.
Erzsébet, érezve, hogy Isten ismét gyermekkel áldotta
meg, hálából férje segítségével menedékhelyet alapított
árva gyermekek számára. Számon tartotta a gyermeket váró anyákat,
maga kereste fel, őket, segített a szülésnél, keresztanyaságot
vállalt, ajándékkal halmozta el a családokat, és továbbra is
figyelemmel kísérte sorsukat. A menhely árvái anyjuknak hívták
a fejedelemasszonyt, aki szinte mindennap felkereste őket és eljátszott
velük. Lajos mindenben szabad kezet engedett hitvesének.
1224. március 20-án, Neuenburgban hozta világra Erzsébet
második gyermeküket, aki nagyanyja tiszteletére a Zsófia nevet
kapta. Az anyai boldogság ismét a szegények szolgálatára késztette.
Amint példaképe, Assziszi Szent Ferenc, Erzsébet is kezdte
azokat keresni, akiktől mindenki menekült. Előszeretettel
gondozott leprásokat, a legtermészetesebb mozdulattal fürdette
őket, tisztítgatta sebeiket, és soha el nem mulasztotta, hogy
megcsókolja őket. Nem félt a fertőzéstől vagy gyermekei
megfertőződésétől. Ismét csak Lajos beleegyezésével 28 ágyas
kórházat építtetett, ahová rendszeresen lejárt beteget ápolni.
A legenda szerint egyszer annyira nem talált már helyet az egyre
érkező betegeknek, hogy egy leprás férfit férje ágyába
fektetett. A váratlanul hazaérkező őrgrófot az udvaroncok
sietve tájékoztatták a «merényletről». Lajos azonban az ágyon
fekvő nyomorultban lelki szemeivel meglátta a szenvedő
Krisztust. - Kedves húgom, fordult Erzsébethez, csak nyugodtan
fektess ágyamba máskor is ilyen betegeket.
1225-ben Lajosnak II. Frigyes hívására hadba kellett
vonulnia. A tartomány kormányzását ifjú feleségére hagyta.
Nehéz évek következtek. Éhínség pusztított, járványok
tizedelték a lakosságot. Erzsébet férje távoztakor letette díszes
ruháját és munkába állt. Ereje teljes bevetésével próbálta
orvosolni a természeti katasztrófa és a társadalmi igazságtalanság
ütötte sebeket. Kinyittatta Wartburg magtárát, a felhalmozott
gabonát kiosztotta kenyérnek és vetőmagnak. Naponta 900 szegényt
élelmezett. A munkaképeseknek szerszámot adott a kezükbe, a nőket
megtanította fonni. Szabad idejében udvarhölgyeivel maga is
szorgalmasan font. Eladta ékszereit, mindent pénzzé tett,
csakhogy enni adhasson az éhezőknek. Nagy körültekintéssel
szervezte meg a tartomány élelmiszerellátását. Környezete bámulattal
adózott az alig tizennyolc éves fejedelemasszony szervezőképességének,
szűkebb családja azonban egyre növekvő aggodalommal leste «esztelen
tékozlását». Mivel azonban Erzsébet volt az őrgróf
teljhatalmú képviselője, nem mertek nyíltan fellépni ellene.
Minden esetre tájékoztatták Lajost Erzsébet esztelenségeiről.
Az Itáliából visszatérő őrgróf azonban mindent jóváhagyott,
amit felesége távollétében tett. Csak egészséget féltette.
Erzsébet valóban nem kímélte magát feladatköre ellátásában.
Fiatal erővel győzte gyermekei
nevelését, a napi szeretetszolgálatot, az éjjeli imákat
és kemény vezekléseket. Mint a tartományi őrgróf hitvesének
«reprezentálnia» is kellett: vendégeket fogadni, szórakoztatni
őket, ellátásukról gondoskodni, táncolni, társas játékban,
vadászaton részt venni... És ez utóbbi szórakozásokban Lajos
otthonlétekor nem volt hiány. Szalézi Szent Ferenc a jámborság
útjáról elmélkedve többek között ezt írta Filóteának:
Ha a szerény okosság megkívánja, végy részt a játékban
vagy a táncban. Árpádházi Szent Erzsébet is megjelent a társas
mulatságokon anélkül, hogy jámborságán csorba esett volna. A
szentek szívében olyan mély gyökeret vert a jámborság, hogy
az őket körülvevő fény és pompa is annak növekedésére
szolgál.
Erzsébetben olyan ismeretlen energiaforrások fakadtak,
amelyekre néha ő maga is csodálkozva tekintett. Tájékozatlannak
érezte magát, szeretett volna többet tudni az Istennel megélt
bensőséges szeretetkapcsolat titkairól. Mint minden gondolatát,
ezt is megosztotta férjével. Lajos hát tudós pap után nézett,
aki tovább segítené feleségét az istenszeretet útján. Így
került az udvarhoz a híres német szónok és aszkéta, Konrád
mester. Ő azonban csak úgy vállalta Erzsébet lelkivezetését,
ha az őrgrófné engedelmességet fogad neki. Erzsébet alázattal
meghajolt a «tudós pap» kívánsága előtt. Nemcsak
engedelmességet fogadott, hanem tisztaságot is arra az esetre,
ha valaha özvegyen maradna. Konrád mester viszont szigorú életszabályokra
kötelezte Erzsébetet: önkéntes szegénységet, a megvetés
szeretetét, az emberi vigaszról és örömről való lemondást
kívánta meg tőle. Lelkére kötötte az állandó ima gyakorlását,
a felebaráti szeretet a böjtöt és a folytonos bűnbánatot.
Konrád, ez a módszeres, rideg aszkéta, a legkisebb engedetlenséget
is kegyetlen szigorral büntette. Ő maga is megostorozta Erzsébetet,
vagy - ami Erzsébet számára még fájdalmasabb
volt -
udvarhölgyeire vagy szolgálóira mérte ugyanezt a vad büntetést.
II. Frigyes császár, aki már megkoronázásakor, 1215-ben
megígérte III. Ince pápának, hogy keresztes hadjáratot vezet
a Szentföldre, IX. Gergely ismételt ösztökélésére elhatározta,
hogy beváltja fogadalmát. Értesítette vazallusait, elsők között
a thüringiai őrgrófot, akinek vitézségét már volt alkalma
megcsodálni. 2000 lovagot kellett toboroznia, 100 hajót
felszerelnie a lovagok és a lovak számára, valamint 100.000
aranyat összegyűjtenie a kiadásokra. A hildesheimi püspök
osztotta ki a kiváltságosoknak a vörös keresztet, amelyet ruhájukra
varrva ettől kezdve viselniük kellett mint elkötelezettségük
jelét. Lajos nem tette fel a keresztet, nem is szólt róla egy
szót sem az ismét gyermeket váró Erzsébetnek. Egy este Erzsébet
Lajos táskájában rakosgatva ráakadt a keresztre. Egy pillanat
alatt felfogta, mit jelent ez a vörös posztódarab.
Felsikoltott, és ájultan zuhant a földre.
Iszonyú harc kezdődött lelkében. Először kérlelte
Lajost, ne menjen, gondoljon érkező gyermekükre... Napokba
telt, míg beletörődött az elválásba, elfogadta mint Isten
akaratát. A közeli elválás tudata még elválhatatlanabbá
tette őket. Mindent apróra megbeszéltek, végül közös
akarattal felajánlották Istennek születendő harmadik gyermeküket.
Lajos fivérére, Henrik Raspéra és anyjára, Zsófiára bízta
hitvesét. Induláskor Erzsébet szintén nyeregbe szállt és egész
nap szorosan férje mellett lovagolt. Elérkeztek Schmalkaldenbe,
ahol a keresztesek gyülekeztek. Innen a szabály szerint a kísérőknek
vissza kellett térniük. Erzsébet azonban férjével maradt, a
keresztesek seregével lovagolt még három napig, egészen Thüringia
határáig. Ekkor Rudolf der Schrenk lovag így szólt Lajoshoz: -
Kegyelmes uram, itt az ideje, hogy kegyelmes asszonyunk visszatérjen.
Ennek most meg kell történnie. Az ezt követő jelenetet a thüringiaiak
nem felejtették el soha. Erzsébet zokogva borult férje karjába,
nem tudott megválni tőle, el szerette volna kísérni a Szentföldre.
Lajosnak kellett erősebbnek lennie: lóra pattant és indulást
vezényelt a kereszteseknek. Erzsébet szívszaggató fajdalommal
és kimondhatatlan sejtelmekkel indult visszafele. Özvegynek
tekintette magát, fekete ruhát öltött. De nem adhatta át magát
teljesen fájdalmának; gyermekeire, a meglévőkre, és a jövendőre
is kellett gondolnia. Az imának, a munkának és szeretett szegényei
szolgálatának élt.
3. Az özvegy
Szeptember 29-én, Szent Mihály ünnepén Erzsébet egészséges
kislánynak adott életet. Férje ekkor már halott volt. Soha nem
jutott el a Szentföldre. Otrantóban megbetegedett és szeptember
11-én, miután gyűrűjét átadta Berthold udvari papnak azzal a
meghagyással, hogy vigye el Erzsébetének, békében elhunyt.
Mindössze 27 évet élt.
A gyermekágyban fekvő, gyöngélkedő Erzsébet előtt
napokig titkolták a hírt. Amikor már lábadozott, Zsófia közölte
vele Lajos halálának hírét és átadta neki utolsó üzenetét,
a gyűrűt. Erzsébet mintegy magán kívül rohant ki a szobából,
- Halott! Meghalt! Akkor meghalt számomra is az egész világ és
minden öröme! Mindent elvesztettem! - kiáltozása betöltötte
a termeket. Amikor szolgálói utolérték és szobájába
visszavezették, Erzsébet élettelenül omlott a földre. Környezete
attól tartott, megzavarodik.
Gyermekei gondja terelte vissza a hétköznapokba, a józanság
útjára. A fivérek - sógorai - gyásza elég hamar elmúlt, anyósa
némán szenvedett, Erzsébet pedig egészen magányos lett. Egyelőre
még nem vette észre két sógora, Henrik Raspe és Konrád ferde
pillantásait, amikor indult le a kórházba, szegényeihez. A két
testvér attól tartott, hogy Erzsébet - aki talán már nincs is
észnél - folytatja eddigi tékozlását. Gyökeres gyógymódot
eszeltek ki: megfosztották
vagyona kezelési jogától, valamint a férje után járó
birtokok haszonélvezetétől. Hogy valami úton-módon
megszabaduljanak tőle, lehetetlenné akarták tenni a 20 éves özvegy
életét. Erzsébet hamar felismerte, hogy Wartburgban nem élhet
tovább lelkiismerete szerint, ezért ő is döntő lépésre szánta
el magát. Elhatározta, hogy ebből a szorítóból az egyetlen
lehetséges módon szabadul: elhagyja Wartburgot, boldogsága színterét.
Egy októberi napon távozott anélkül, hogy valaki észrevette
volna. Az igazat megvallva nem tudta, hová menjen. Első éjszaka
majd csak kap valami szállást Eisenachban, ahol nem él olyan
ember, aki meg ne tapasztalta volna segítőkész szeretetét. Besötétedett,
ő pedig egymás után kopogott be a jól ismert eisenachi polgárok
házába. Senki sem fogadta be. Végre egy vendéglős megengedte,
hogy egy istállóban meghúzza magát. Íme, itt a régen várt
pillanat, amikor hasonlóvá válhat az önmagát szeretetből kiüresítő
Krisztushoz! Szegény lehet, megvetett! A mindenkitől
elhagyatott, mindenéből kifosztott Erzsébet szívében hirtelen
titokzatos öröm ébredt. - Amikor éjfélkor megszólalt a
szomszéd templom matutinumra hívó harangja, Erzsébet a
ferencesek zsolozsmájára sietett. Az ima végén arra kérte a
barátokat, énekeljék el vele együtt a Te Deumot ezért a
hihetetlenül nagy kegyelemért! - Aztán visszament az istállóba.
A szétszórt szalmán lepihent.
De hát nemcsak őróla volt szó, hanem három gyermekéről
- Gertrúd alig egy hónapos - és jogaikról. Hermannt, Zsófiát
és a kis pólyást másnap a két hű szolgáló, Guda és
Isentrud lehozták a várból. Ők is úrnőjükkel maradtak ezentúl.
Megkezdődött Erzsébet vándorélete. Egy-két napig egy öreg
pap házában húzta meg magát; onnan egy rideg szívű eisenachi
polgárhoz parancsolták a várból, de Erzsébet, mivel
gyermekeinek a legszükségesebbet sem tudta biztosítani,
hamarosan elmenekült. Visszatért a vendéglős istállójába.
Gyermekeit, szerencsére, ekkor jó emberek elvállalták. Erzsébet
magával hozott néhány ékszerét adta nekik viszonzásul. Ö
maga pedig dolgozni kezdett. Fonással kereste meg betevő falatját.
Ebből a szerény keresményből, az őt még itt is megtaláló
szegényeknek is tudott adni valamit, megosztotta velük azt a
keveset, amit két keze munkájával keresett. És mégis: egy
alkalommal régi ismerőse és gondozottja, egy öreg
koldusasszony, durván belelökte a Lobersbach egyik gázlójánál
a sáros vízbe. Erzsébet úgy vélte, ez méltó jutalma azért,
hogy egykor fényes ruhákban és ékszerekkel csillogott. Aztán
kissé följebb ment, ahol tiszta volt a patak vize, kimosta ruháját
és hálálkodva tovább haladt.
Mechtild, kitzingeni apátnő, értesülve unokahúga szomorú
sorsáról, érte küldött. Erzsébet egy ideig a kolostor lakója
volt. Ha nem is rangjának megfelelően, de legalább emberi körülmények
között élt. Kitzingenből nagybátyja, Eckbert bambergi püspök
hívta magához, és rendelkezésére bocsátotta Pottenstein várát.
Erzsébet innen átlátogatott Erfurtba és anyja szülőhazájába,
Andechsbe is. Eckbert püspök, akiben élt nővére, Gertrúd
nagyaravágyása, eközben újabb házassági terveket kovácsolt
megözvegyült unokahúga számára. A kérő ez alkalommal nem
volt más, mint II. Frigyes császár... Erzsébet előtt egy
pillanatra megcsillant a császári korona.
Aztán határozottan nemet mondott. Nem mondta meg nagybátyjának,
hogy fogadalom köti, attól félve, hogy ez alól, mivel magánfogadalom,
a püspök föloldja. Amikor Eckbert erősködött, olyan
energikus választ adott, hogy a püspök látta, kár minden további
szóért. Hát hadd menjen Erzsébet- a saját feje után, ha
annyira szegény akar lenni! Megértette, hogy unokahúga csak
gyermekei jövőjét akarja biztosítani, - ezt egyengette itt is
-, önmagának a szegénység és szeretet útját választotta.
Azt nem is sejtette, milyen rendkívüli kegyelmek erősítették
Erzsébetet ebben a megdönthetetlen elhatározásában. Egy látomásban
Mária, a Patrona Hungáriáé, elfogadta Erzsébetet leányának
és tanítványának, Krisztus pedig állandó jelenlétének örömével
árasztotta el. Az volt csak nyilvánvaló, hogy Erzsébet
megnyugodott, arcát ismét pirosra festi az öröm és megszokott
kedves szavával fordul mindenkihez. Hamarosan egy újabb fájdalmas
megpróbáltatást kellett kiállnia.
Az Otrantóban megbetegedett Lajos meghagyta híveinek, hogy
a kereszteshadjárat befejeztével vigyék vissza földi maradványait,
és temessék el Reinhardsbrunnban az általa alapított
kolostorban. A lovagok teljesítették vezérük utolsó kívánságát.
A thüringiai őrgróf csontjait tartalmazó koporsót
Eckbert püspök mellett a gyászruhás Erzsébet fogadta. Amikor
a templomban, az özvegy kívánságára felnyitották a koporsót,
Erzsébet zokogva borult a fehér, bebalzsamozott csontokra.
Berchtold káplán szerint aztán hangosan így imádkozott:
Uram, köszönöm Néked nagy kegyelmedet és irgalmadat,
hogy teljesítetted szegény szolgálóleányodnak nagy kívánságát,
és súlyos bánatomban megvigasztaltál azzal, hogy szabad volt látnom
még az én kedves bátyám és barátom földi maradványait. Valóban,
egész szívemmel szerettem őt, jobban bármi másnál a földön.
De nem ejtek panaszos szót azért, hogy Néked áldozta magát,
és miközben a Te akaratod szerint segíteni akart a Szentföldnek,
idegenben lelte halálát. Te tudod: ha megfelelne isteni elhatározásodnak,
akkor férjem élete, édes közelsége, drága, vidám arca
kedvesebb lenne nekem a világ minden öröménél, gyönyörénél,
tisztességénél és élvezeténél. Szívesen élnék vele szegénységben,
mennék vele minden áldott nap koldulni, csak láthatnám újból
szeretett vonásait, örvendezhetnék ismét olyannyira vonzó társalkodásának!
Ám a Te akaratoddal szemben, én legdrágább Uram, nem áhítozom
semmire sem. Öt és magamat a Te isteni akaratodba ajánlom. Nem
kívánom, hogy bár élne még a férjem, ha ez a kívánság akár
csak hajszálnyival is vétene a Te isteni akaratod ellen!
Az őrgróf hűséges lovagjai ekkor tudták csak meg,
milyen sorsra jutott szeretett fejedelemasszonyuk. A gyászszertartás
és temetés után Walther von Vargila lovag a többik nevében
felelősségre vonta Lajos két öccsét, Henrik Raspét és Konrádot.
A két fivér bocsánatot kért a történtekért és ünnepélyes
ígéretet tett, amelynek értelmében Erzsébet visszatérhetett
Wartburgba és szabadon használhatta özvegyi birtokainak jövedelmét.
Ugyanekkor Erzsébet levelet kapott IX. Gergelytől, aki atyai szóval
bátorította kitartásra és a szeretet gyakorlására, továbbá
Konrád mestert hivatalos védelmezőjévé nevezte ki. (Érdekes
módon Konrádot, akit ugyan közben kineveztek inkvizítornak,
nem láttuk Erzsébet mellett kemény megpróbáltatásai hónapjaiban.)
Erzsébet tehát rövid időre visszatért Wartburgba. Itt egészen
gyermekeinek, az imának és az áldozatos szeretetszolgálatnak
szentelte magát.
Amikor már tisztázódott, milyen javak felett rendelkezhet
(hozománya maradéka, özvegyi birtokok haszonélvezete), Erzsébet
a család eléggé egyértelmű javaslatára Marburgot választotta
állandó tartózkodási helyéül. Új élete nyitányaként
nagypénteken, az eisenachi ferences templomban, az oltárra téve
a kezét lemondott akaratáról és minden földi vonzalmáról.
Amikor vagyonáról is le akart mondani, Konrád mester elrántotta
az oltártól. Gondoskodnia kell gyermekeiről, a szegényeket
kell szolgálni, hogyan tehetné ezt vagyona nélkül? Lesz
alkalma így is a teljes lemondásra.
Erzsébet ettől kezdve egyszerű szürke köntösben járt,
mint Assziszi Ferenc követői.
Ö volt az első nő, aki német földön magáévá tette -
mint családi keretben megmaradó harmadrendi - a Poverello életeszményét.
Talán tudta, hogy Béla fivére is rokonszenvvel tekint a
ferencesekre. (Később IV. Béla is ferences harmadrendi lett.)
Erzsébet legfőbb gondja továbbra is gyermekei jövőjének
biztosítása volt. Elsőszülöttének, Hermann-nak, Creuzburgban
nyújtott megfelelő nevelést. Zsófiát 1229-ben eljegyezte a
brabanti herceggel, Gertrudot pedig, férjével tett felajánlásuk
értelmében, az altenburgi premontrei kolostorba adta.
4. a
szegények anyja
A marburgi vár egyelőre lakhatatlannak látszott, Erzsébet
ezért a közeli Wehrdában telepedett meg. Fából és vályogból
kis házat építtetett, ebben lakott két hűséges szolgálójával
Gudával és Isentruddal. Tevékenységét itt is azzal kezdte,
hogy kórházat alapított, mégpedig az 1226-ban meghalt Assziszi
Szent Ferenc tiszteletére. Összeszedte a környék
nyomorultjait, és naponta több órát töltött gondozásukkal.
Egyébként gyapjúfonással szerezte meg kenyerét. A fonalat az
altenburgi kolostor vette meg, jóval olcsóbban, mint mástól.
Amint sógorától pénz érkezett a marburgi vár berendezésére,
Erzsébet azonnal összehívta a környék szegényeit és nagy
lakoma keretében az utolsó fillérig mindent kiosztott közöttük.
Este a távolabb lakókat nagy tűz mellett összegyűjtötte, leült
közéjük és a pattogó lángok mellett velük együtt énekelt.
Társainak pedig örvendezve ismételte: - Ugye, megmondtam
nektek, hogy csak boldoggá kell tenni az embereket!
Erzsébet kálváriájának híre eljutott Magyarországra
is. II. Endre követeket küldött azzal a megbízással, hogy
hozzák haza leányát. A követek a marburgi kis házban akadtak
úrnőjükre, aki szorgalmasan font. A látványtól megdöbbenten
kérlelték királyuk leányát, térjen vissza hazájába, éljen
rangjának megfelelően. Erzsébet csendes szóval, szelíd
mosollyal és ésszerű érvekkel győzte meg a küldöttséget
arról, hogy neki helyben kell maradnia. Legmeggyőzőbb érve ez
volt: biztosítania kell gyermekei méltó nevelését és ki kell
vívnia legidősebb fia, Hermann őrgrófi jogait. Apjának ő a törvényes
örököse. - A követek tehát Erzsébet nélkül tértek vissza
Magyarországra.
A
szeretetszolgálat e nehéz éveiben a ferences szellemben élő
fejedelemasszony útja igen meredekké vált. Felfelé törekvését
Konrád mester a maga sajátos módszereivel nagyon is megkönnyítette.
Először is minden neki kedves személytől el akarta szakítani.
Ezért eltávolította két hűséges szolgálóját, Gudát és
Isentrudot, akik gyermekkora óta vele voltak. Helyettük Konrád
egy együgyű leányt és egy kegyetlen hajlamú, mogorva vénasszonyt
küldött, hogy ezek próbára tegyék Erzsébet türelmét. A
gyakorlatban a fejedelemasszonynak kellett kiszolgálnia őket, utánuk
takarítani, mosogatni, mosni. Tette szó nélkül, kedves
mosollyal, egyre növekvő belső boldogsággal.
Hogy kipróbálja engedelmességét, Konrád a
leglehetetlenebb tilalmakkal nehezítette meg életét és
szeretete kiáradását. Erzsébet mindig engedelmeskedett, de
zseniális szívvel játszotta ki kegyetlen mesterét, ha a
szeretet azt kívánta. Konrád pl. megtiltotta, hogy nagyobb pénzadományt
adjon a szegényeknek: Erzsébet erre nemes fémből veretett dénárt
osztott ki (apja pontosan a fordítottját tette). Konrád
megtiltotta, hogy egyszerre több dénárt adjon: Erzsébet intett
kedvenceinek, hogy jöjjenek gyakrabban. Konrád kiszabta, hogy
csak egy kenyeret adhat: Erzsébet malomkenyér nagyságú
kenyeret süttetett. Aztán az újabb tilalom arra kényszerítette,
hogy csak egy-egy karajt osztogasson: Erzsébet erre akkorát
szelt, hogy abból egy egész család jóllakhatott.
Házába fogadott egy vérhasban szenvedő kisfiút. Agyába
fektette, hogy mindig segítségére lehessen. Éjjelente is fölkelt,
kimosta ruháit, megtisztogatta. Gondos ápolása ellenére a
gyermek hamarosan meghalt. Ekkor Erzsébet egy leprás kislányt
vett magához, és leleményesen bujtatta Konrád mester elől,
nehogy az eltiltsa tőle. A rendszeres kórházi munka után
felkereste az öregeket, a járni nem tudó betegeket. Fürdette
őket, kimosta ruhájukat, levágta hajukat, körmüket, közben
mindenféle módon igyekezett őket
felvidítani.
Pénzt és alamizsnát azonban csak annak adott, aki nem
tudott dolgozni. A munkaképes felnőtteknek itt is szerszámot
nyomott a kezükbe; aratás idején pl. sarlót és ugyanakkor erős
szandált hogy a tarló ne törje fel lábukat. Egy fiatal leányt,
aki tilalma ellenére kétszer állt sorba alamizsnáért, azzal büntetett,
hogy levágatta a haját.
Konrád mester rettentő haragra gyulladt, amikor tudomást
szerzett a leprás gyermek ápolásáról, - féltette ugyanis
Erzsébetet, akit maga a Pápa bízott gondjaira. De aggódását
különös módon fejezte ki: engedetlenségéért megkorbácsolta
Erzsébetet és a szó szoros értelmében porig alázta. A kislányt
pedig eltávolította. Amikor Konrád mester eltávozott, Erzsébet
egy kiütésekkel teljesen elborított kisfiút vett magához. Ezt
mosdatta, kenegette mindenféle gyógykenőccsel. Ez a gyermek ott
ül majd halálos ágya mellett is...
Konrád mester eljárása még a korszellem ismeretében is
vadnak és kegyetlennek tűnik. Erzsébeten kívül talán senki
nem bírta volna ki ezt a «bölcs» lelkivezetést... Furcsa módon
mégis olyan szóbeszéd járt, hogy Konrádot és Erzsébetet bűnös
viszony kapcsolja egymáshoz. A képtelen rágalom egyszer
eljutott a jó von Vargila lovag fülébe is. A hűséges barátot
annyira bántotta ez a feltételezés, hogy egy alkalommal
felkereste úrnőjét és szokott nyíltságával megkérdezte az
igazság felől. Erzsébet nem botránkozott, hanem hálát adott
Istennek, hogy esetleg e szóbeszéd révén megszabadítja az
utolsótól, amihez még ragaszkodnék: jó hírnevétől. De aztán
gyermekeire gondolva rámosolygott az öreg lovagra, félrehúzta
egyik válláról darócruháját és megmutatta a Konrádtól
elszenvedett ostor- és botütések nyomait. íme, így szereti őt
a «szent pap»!
Már akkor távoli vidékekről is érkeztek hozzá lelki és
testi bajban szenvedők. Ha kilépett kis házából, hogy nehéz
terhet hordva a közeli kórházba siessen, vakokkal, bénákkal,
leprásokkal, rokkantakkal, mindenféle szerencsétlennel találta
szembe magát. Aki tudott, hangos szóval gyógyulásért könyörgött
hozzá, aki meg már szólni sem volt képes, kiszolgáltatottságával
indította irgalomra. Erzsébet rendszerint melléjük térdelt és
velük együtt imádkozott Isten gyógyító hatalmának megnyilvánulásáért.
És imája nyomán talpraállt a béna, visszanyerte látását a
vak, megtisztult sebeitől a fekélyes... Híre kelt a marburgi
fejedelemasszony csodatevő hatalmának. Azt rebesgették, hogy
Isten a halottat is feltámasztja, ha Erzsébet kéri... Erzsébet
anyai szeretete valóban mindenkit átölelt és feltétlen
bizalma «hegyeket mozgatott». A megfeszített Krisztus látta
mindenkiben, Öt szolgálta, szerette egész lénye teljes odaadásával.
A Megfeszített Krisztust ismerte csak, nem tudott másról... -
Az Úr jelen van! - ismételte gyakran. A gyógyulásokon nem csodálkozott,
mivel átélte, hogy Isten hatalma működik és általa. Neki -
és ez volt meggyőződése, - semmi szerepe sincs az esetekben.
Isten jó, Isten hatalmas, Isten mindent megtehet, Isten szeret!
Hát van ennél «természetesebb»?
Akik távolról figyelték, ilyesfélét sutyorogtak: lám
milyen gyorsan elfelejtette férjét, mennyire szívből tud
kacagni, mennyire nem gyászol többé! Egy előkelő özvegynek sírást,
szomorúságot írt elő az etikett, nem pedig ragyogó örömet,
énekszót és szétsugárzó boldogságot!
Erzsébet gazdag élete a beteljesedéshez közeledett. Konrád
mesternek előre megmondta, hogy hamarosan meghal. Míg járni
tudott, meglátogatta kedvenc betegeit, intézkedett javadalmairól,
gyermekeiről és emléket adott övéinek. Mindössze két hétig
feküdt csendes nyugalomban. Állította, hogy alig szenved. Három
nappal halála előtt mindenkit elküldött, hogy zavartalanul készülhessen
az Örök Bíró előtt való megjelenésre. Ezekben az utolsó
napokban Konrád mester tartózkodott mellette. Erzsébet néha
meg-megszólalt, elmesélte például a Lázár feltámasztásáról
szóló evangéliumi történetet. Ajkáról olykor édes énekszó
hallatszott. Amikor megkérdezték, honnan ez a csodálatos
dallam, Erzsébet így válaszolt: - Közöttem és a fal között
egy madár oly csodálatosan énekelt, hogy vele kellett
dalolnom... Aztán megint Jézusról beszélt, ragyogó arccal
hangosan elmélkedett Jézus születésének órájáról. Ebben
az ujjongó örömben mondta: - Eljött az óra, amikor Isten magához
hívja barátnőjét. Aztán 1231. november 16-ról 17-re virradó
hajnalon mosollyal az ajkán elaludt Istenben.
A ferencesek kápolnájában ravatalozták fel szegényes
csuhájában, amit annyira szeretett. Négy napig zarándokoltak
hozzá Thüringia lakói. Nem érte imádkoztak, hanem égi közbenjárásáért
esedeztek. Sírja mellett már a következő napokban csodák történtek,
beleértve halottak feltámadását is.
A női szív összes bájaival és vonzalmaival s a középkor
mély kereszténységének szigorával, változatos fiatal élet
varázsával s az égbe emelkedő erény érettségével lép elénk.
Tizenhárom évvel már hitves, tizenkilenccel özvegy, huszonnégy
évvel halott lett Erzsébet, a kereszténység öröme és dicsősége.
A keresztény asszony-ideál, szent Ferenc «nővére», Fra Angelíco
ecsetjének alakja, «spectaculum mundo et angelis».
Mit csodáljunk benne? Azt az örökszép
hitéletet, mely őt a világból felsőbb, tisztább fénybe
emelte, vagy azt a fesztelen, kedves lelkületet, mely erőszak nélkül
mindent eligazít, eltűr s kellemével bilincsel és győz? Mit
csodáljunk benne, azt, hogy gyermek maradt végig s huszonnégy
évvel már a paradicsomot s a Golgothát bejárta? Azt-e, hogy
szent Ferenc köpenyét II. Frigyes koronájánál többre becsülte?
Mit csodáljunk benne? Azt a Te Deumot az éjjeli, téli csöndben,
vagy azt az éneket, melyet halálakor a legenda szerint Marburg
vidékének éneklőmadarai zengtek a halottasház szerháján?
Harmónia, Glória, Te Deum az egész élet. Íme az Istennel
egyesült, gazdag fogékony léleknek élete; a tudomány szétszedi
elemeit, a bölcsészet kommentálja; de azt megalkotni egyik, sem
képes: az Isten kertiében szokott az nőni, ott feslik, ott
virul és illatozik. A magyar egyháznak alig van más emléke
szent Erzsébettől, mint egy darab száraz fa a nyoszolyájából
az esztergomi székesegyház kincstárában; bár virágoznék ki
a hétszázéves emlékeknek száraz fája szent Erzsébet erényeinek
követésében; bár éledne föl köztünk szelleme, a gyakorlati
hit, mely az égbe néz, midőn a földön jár, mely nemcsak lát,
de tesz is.
Prohászka Ottokár, Elmélkedések az Evangéliumról, Bp.
1928. II. 236-237.
Konrád mester kötelességének tartotta, hogy tájékoztassa
IX. Gergely pápát a vezetésére bízott fejedelemasszony szent
haláláról. A pápa válaszában megbízta a német inkvizítort
a szenttéavatás előkészítésével. Konrád tehát bizottságot
alakított, kihallgatta a csodák tanúit, jegyzőkönyvet készített.
Ezt a gyűjteményt Relatio authentica miraculorum néven ismerjük.
Konrád még megírta a fejedelemasszony életrajzát, elhagyva
azokat a részleteket, amelyek sérthették volna Erzsébet sógorait.
De bármennyire buzgólkodott is lelki vezetettje szenttéavatásáért,
nem érhette meg. 1233. július 30-án a kegyetlenségéről hírhedt
inkvizítort egyik felbőszült ellensége meggyilkoltatta. Erzsébetet
ekkor már a «glória Teutoniae», Németország dicsősége néven
kezdték emlegetni, Konrád mesternek viszont a «Németország
ostora» cím jutott.
1235-ben a pápa a hildesheimí püspököt bízta meg Erzsébet
ügyének képviseletével. Ekkor készült a Dicta IV. ancillarum,
a négy szolgáló tanúvallomása (Guda, Isentrud, Irmengard és
Elisabeth). A jelentést szigorú vizsgálatnak vetették alá. Végül
is IX. Gergely az itáliai Perugiában, a világ számos bíborosa,
pátriárkája és püspöke jelenlétében 1235. május 26-án, pünkösd
ünnepén Erzsébetet a szentek sorába iktatta. A világegyházzal
a pápa a Gloriosus in majestate k. bullájában közölte az örvendetes
eseményt.
Leánya szenttéavatását még megérte II. András, akit
előzőleg a pápa - lánya érdemeiért - feloldott a kiközösítés
büntetése alól. Az első templomot Szent Erzsébet tiszteletére
sógora, a német lovagrend nagymestere, Konrád emelte Marburgban.
Öt évvel Erzsébet halála után, 1236. május 1-én került sor
az új szent földi maradványainak oltárra emelésére. A
marburgi templom oltára előtt felállított koporsót körülvették
Erzsébet gyermekei, sógorai, négy érsek, nyolc püspök, számtalan
német és magyar nemes és lovag, megszámlálhatatlan ember az
egész német földről, Magyarországról, Csehországból és
francia földről. Egykorú feljegyzések szerint mintegy
1,200.000 ember volt tanúja a megindító szertartásnak. A
koporsót II. Frigyes császár és az érsekek vitték a vállukon
és helyezték az oltárra. A nép megdöbbent csendben figyelte,
amint II. Frigyes levette fejéről a koronát és azt Erzsébet
fejére helyezte ezekkel a szavakkal: - Ha nem tudtalak császárnővé
koronázni ezen a földön, fogadd tiszteletem jeléül ezt a
koronát, aki Isten országában
már Királynő vagy.
(Forrás:
ofm.hu)
|