2008.11.21.
A hungarikumok védelmében
Budai Beatrix
énekesnő Budapesten született.
1989-tõl
kezdte zenei tanulmányait. A Kispesti Zeneiskolában indult
„zongorista" pályafutása és a kispesti Ady Endre Zenei
Általánosban zenei osztályában végzett. 1996-ban felvételt
nyert a lőrinci Vörösmarthy Mihály Zenei Gimnáziumba.
1998-ban már vidéken, a Váci Zeneművészeti Szakközépiskolában
folytatta tanulmányait magánének szakon. 1999-ben Sasvári Sándor
megalapította SASI-TESHOW nevű zenekarát, melyben a zenekar
megszűntéig vokálozott. 2000-ben érettségi után tagja lett
az Operettvilág színtársulatának, mellyel 2006-ig Európában
és a tengerentúlon is nagy sikerrel lépett fel. 2003-ban Ausztráliában
1 hónapig vendégszerepelt Lehár Ferenc: A Víg özvegy c.
nagyoperettjével. 2003. októberében Szombathelyen a városi
sportcsarnokban Kálmán Imre Marica grófnőjében énekelte
Manja, a cigánylány szerepét. 2003. októberében Felvidéken,
a Komáromi Színházzal Neil Simon: Furcsa pár c. vígjátékában
játszotta Gwendoline szerepét. 2006-ban Maros Gábor társulatának
tagja. Szerepei: Kálmán Imre: Marica grófnő – Manja a cigányasszony,
La Mancha lovagja - Házvezetőnő. 2007-től az MTV Csináljuk a
fesztivált című műsor vokalistája. 2007-ben megnyerte a Hálózat
Televízió Nefelejcs Nótashow tehetségkutató műsorát.
Budai Béla
zongoraművész 1951-ben született Budapesten. Hat éves korától
zongorázni tanult, majd Filharmónia Működési Engedélyt
kapott. l969-1975-ig a vendéglátó iparban dolgozott. 1975-től
kizárólag műsor kiséréssel foglalkozik. 1981-1990-es évek közepéig
rendszeresen járt Kanadába és az Egyesült Államokba. A
felsorolás igénye nélkül az alábbi művészekkel turnézott:
Horváth Pista, Harangozó Teréz, Máté Ottília, Agárdi László,
Kibédi Ervin, Melis György, Aradszky László, Poór Péter,
Kalmár Magda. Az 1994-es USA-beli turnén a Csongrádi Kata -
Harsányi Frigyes csapattal többek között 1 hétig vendégei
voltak Carter elnöknek, aki a Habitat for Humanity fővédnöke.
Az egyik műsor alkalmával magát Cartert is sikerült kísérnie,
aki a Habitat himnuszát énekelte. Magyarországon szinte
mindenkivel dolgozott; így a Vidám Színpadon egy zenés
darabban Bajor Imrével, Nádas Györggyel és Csala Zsuzsával,
Papadimitriu Athinával, amit évekig nagy sikerrel játszottak az
ország nagy kultúrházaiban és színházaiban is telt házak előtt.
-Beatrix – Petőfitől kölcsönözve
– minek nevezzelek? Magyarnóta-énekesnőnek, operett-énekesnőnek?
Budai Beatrix: Több műfajban is otthonosan mozgom, így énekesnőnek
nevezem magam. Nagyon sokféle zenét hallgattam gyermekkoromban
is, hiszen apukámat szinte az összes fellépésre elkísértem,
s ő kiváló énekesekkel, színészekkel dolgozott együtt.
Magyarnóta -énekesekkel és könnyűzenészekkel is. Otthon
pedig jazz-t hallgattunk kazettáról. Így az összes létező
zenei stílussal „megfertőződtem.” Már gyermekkoromban
elhatároztam, hogy énekesnő leszek, de azt nem, hogy melyik műfajban.
Középiskolás koromtól, amit hozott a sors, több stílusban
kipróbáltam magam. Hála Istennek sok helyre hívnak hol
operettet, hol nótát énekelni.
-Technikailag azonban
nem mindegy, hogy mit adsz elő.
Budai Beatrix: A zeneművészeti szakközépiskolában
klasszikus képzést kaptam, így könnyebb műfajt csak később
énekeltem. Vallom, hogy a magyar nótához is szükséges a képzett
hang. Ma sajnos sokan úgy énekelnek a tv-kamerák előtt, mintha
kocsmaasztalnál lennének. Úgy érzem, hogy az operett és a
magyar nóta, az a két műfaj, mely passzol hangi adottságomhoz.
-Béla, te mikor határoztad
el, hogy zenész leszel?
Budai Béla: Anyagi ágon – négy-öt generációra
visszamenőleg - zenészcsaládból származom. Egy nagybátyám
cimbalmosként az Állami Népi Együttes alapító tagja volt.
Nagypapám pedig bőgős volt. „Ott nőttem fel” az Erkel Színházban,
már három-négy éves koromban jelen voltam a próbákon. A színpad
süllyesztőjéből hallgattam a zenét és az énekeseket.
-Hol tanultál zenét?
Budai Béla: A Benczúr utcai Erkel Ferenc zeneiskolába jártam,
ott tanultam zongorát és klasszikus zenét 10 éven keresztül.
Nagyon komoly koncertek voltak az iskolában. Érdekes módon ott
szeretettem meg a kor könnyűzenéjét. A jazzt és a tánczenét.
Kipróbálták zenei képességeimet egy ún. ötórai teán.
Megfeleltem, s már 16 éves koromtól vendéglátóhelyeken
zongoráztam. Ebből elég jól meg tudtam élni. Előfordult,
hogy egy nap 12 órán keresztül zenéltem. Akkoriban még nagyon
sok zenés kávéház, vendéglő, presszó volt, melyek árait a
magyarok pénztárcájához voltak igazítva. Visszasírom azt a
korszakot, mert legendás előadókkal játszhattam nagyon
kellemes helyeken. Abban az időben nagy éjszakai élet volt, többek
között ott ismerkedtem meg Máté Péterrel, Cserháti Zsuzsával,
s aztán Ők csábítottak el a kisérés felé. Később a vendéglátóhelyeken
már nem becsülték meg a zenészeket. A zenész csupán kelléke
lett a vendéglőnek. Ha valami probléma volt, akkor a zenekart
hibáztatták. Mindig zenekarokban játszottam, dobos, basszus gitáros
mindig volt. A csapat mindig változott, mert a vendéglátóiparban
nem lehetett azzal muzsikálni, akivel szerettem volna. Az Országos
Szórakoztató Zenei Központ (OSZK) határozta meg azt is, hogy
kivel mehetünk ki Nyugatra, ahova általában egy-egy beépített
embert kiküldtek az adott zenekarral. Ha valaki „tégla-gyanús”
volt, akkor máris kiszálltam a zenekarból, hiába ért azzal
anyagi kár. Egyszer egy hároméves skandináviai szerződést azért
utasítottam vissza, mert tudtam, hogy a zenekar egyik idős tagja
beépített ember. Így aztán a vendéglátóiparral nem mentem
ki külföldre. Első külhoni utamat zongorakísérőként tettem
meg olyan művészek társaságában, akiket barátomnak tudhatok.
-Beatrix, te is a
zongorával kezdtél. Ez az ún. „zongora-kötelező” miatt történt,
vagy apád nyomdokába akartál lépni?
Budai Beatrix: Nem volt ilyen célom, mert tudtam, hogy én
ahhoz nem lehetek soha olyan képzett. Igaz, apu mutatatta meg
nekem kislány koromban a zongora billentyűit, s tanított meg néhány
gyermekdalra. Amikor Budáról Kispestre költöztünk, szüleim
zenei általános iskolába írattak be. Zeneiskolában viszont
csak egy év múlva tanulhattam, mert lekéstük a beiratkozást.
Szüleim ezért magánúton a kerület legjobb zongoratanárához
járattak. Olyan jól megtanultam zongorázni, hogy két-három év
múlva már az iskola 100 tagú kórusát kísértem és kamarazenéltem
is.
Budai Béla: Bea, három év alatt
megtanulta hét-nyolc év zeneiskolai anyagát.
Budai Beatrix: Arra bíztattak, hogy jelentkezzek a
konzervatórium zongora szakára. A legnagyobb produkcióm, melyre
büszke vagyok: Rachmaninov Cisz-moll prelude-ja volt.
-Végül is a váci konzervatóriumba kötöttél
ki, de már magánénekre jártál.
Budai Beatrix: Pesti gimnazistaként egy musicel-stúdióba
jártam az Aranytíz Művelődési Központba. Tanáraim O.Kovács
Szilveszter –aki előbb volt énekes, mint tv-és - és felesége
Óhegyi Filoretti voltak. Énekórán sokszor kérdezték, miért
nem járok konziba. Akkor Szilveszter a Vácott tanított, s rábeszélt:
próbáljak meg felvételizni a magánének-tanszakra. Megfogadtam
a tanácsát, felvettek, s ott tanultam tovább.
-Szopránnak képezték a hangod?
Budai Beatrix: Először nem. A gimnáziumban sokáig alt,
illetve tenor szólamot énekeltem. A konziban egy év alatt úgy
„kinyitották” a hangomat, hogy jelenleg akár három oktávon
belül is tudok énekelni. A legjobban a magasabb lágékban érzem
jól magam.
-Még középiskolás korodban kerültél
Sasvári Sándor zenekarához?
Budai Beatrix: Igen, pont 18 éves születésnapomon jelent
meg az a lemez, ami kereskedelmi forgalomba került. A Sasi-Teshow
egy családi zenekar volt, melyben Sasvári Sándor nővére volt
az énekesnő, akinek férje dobolt az együttesben. Édesapám
akkoriban nagyon sokat dolgozott együtt Sanyi sógorával, így
adott volt, hogy ki lesz a billentyűs. Az egyik barátnőm pedig
vokálozott. Így apu révén kerültem be – próbaéneklés után
- az együttesbe, vokálozni. Majdnem négy évig működött ez a
tíz tagú zenekar. Musicaleket, latin dalokat és rock and roll-t
játszottunk.
-Voltak példaképeid?
Budai Beatrix: Nem csak voltak, vannak is! Példaképeim: Máté
Ottilia, Kovács Apollónia- mindkettőtől nagyon sokat tanultam,
az utóbbitól főleg a színpadi alázatot. A színpadi mesterséget
pedig Zsadon Andreától és Szolnoki Tibortól tanultam meg. Érettségi
után ők hívtak engem az Operettvilág társulatába. Ezt is apu
révén értem el. Ő mindenhova beajánlott, én pedig
megfeleltem. Vinnem kellett egy klasszikus dalt és egy operettet
is. Kezdetben a kórusban énekeltem. Akkor készültünk Strauss:
Egy éj Velencében c. darabjára, melyben már volt egy rövid szólóm
is. Így indult el operett-karrierem. 2000-től hat éven keresztül
játszottam Zsadon Andreáékkal.
-A szombathelyi Marica grófnőben már
komoly szereped volt.
Budai Beatrix: Így van, Manját, a cigányasszonyt énekeltem.
Maga a darab Manja dalával kezdődik. Ezzel dobtak be igazán a mély
vízbe. Később Kalmár Magda adta át nekem ezt a szerepet,
amikor már egy másik társulattal turnéztam. Az Operettvilág társulatával
több külföldi vendégjátékon vettem részt. Velük léptem
fel szilveszteri gálákon Zürichben, Frankfurtban, Bécsben és
Ausztráliában. Az utóbbi helyen, egy hónapon keresztül a Víg
özvegyet adtuk elő saját díszletekkel, jelmezekkel különböző
városokban.
-Payer
András nyilatkozta lapunknak: Olyan zenekarok élnek meg, akiknek
fogalmuk sincs a szakmáról, s tagjaik nem tudnak zenélni. Betáplálnak
egy rendszert a szintetizátorba, s úgy csinálnak, mintha zenélnének,
pedig nem érinti a billentyűt a zongorista keze. Így órákon
át „kamuznak” egy lakodalmon, vagy bármely összejövetelen.
Az élő zenét játszó művészek közben otthon éheznek. Ezt
kikérem magamnak! Balogh Csibe Jenő, aki Magyarország egyik
legjobb jazz-zongoristája volt, abba halt bele, hogy nem tudta
kifizetni a villanyszámláját. Béla, osztod ezt a véleményt?
Budai Béla: Teljes mértékben egyetértek. Jenőt nagyon jól
ismertem, segítettem is anyagilag. Nem az egyik legjobb, hanem a
legjobb zongoristája volt az országnak, minden műfajban
otthonosan mozgott, s tán ez okozta a vesztét. Nagyon sok irigye
volt. Az ilyen kamu-zenélés megcsúfolása a magyar zenei hagyományoknak.
Tudás nélkül lehet ezzel pénzt keresni. Természetesen ez nem
csak a zenélésre vonatkozik.
-Megéri ma hiteles, tehetséges művésznek
lenni Magyarországon?
Budai Béla: Anyagilag nem, de az önbecsülés miatt igen.
Azt mondják a tehetségesekről: jaj, szegény, ő egy nagyon jó
zongorista. De azt hívják el haknikra, akik technikailag kiválóan
tudják kezelni a hangszerüket. Nem játszanak rajta, csak
nyomogatják a gombokat. Ezzel spórolnak is, mert így elég egy
jó szintetizátort kezelő embert megfizetni a zenekar helyett.
-Nem féltetted lányod, amikor erre a pályára
lépett?
Budai Béla: Dehogynem! Minden nap úgy kelek fel, hogy azon
gondolkodom: mit tartogat számára a jövő ezen a pályán? Féltem,
hogy ebben a farkastörvényekkel irányított világban, melyben
nincs barátság, összetartás, s az irigység dominál hogyan
fog boldogulni. Látom, hogy a fiatal tehetségekre mennyire
irigyek az idősebb, már befutott énekesek.
-Bea,
nem csak operettben szerepeltél, hanem prózában is. Mégpedig
egy Neil Simon –darabban…
Budai Beatrix: Igen, a Furcsa párban, melyet a komáromi színházban
játszottunk. Történt, hogy egy felvidéki színészkollegámmal
Zsadon Andráékkal turnéztam Németországban. Őt felhívta a
színház rendezője, hogy tud-e valakit az Operettvilágból, aki
beugrana Gwendoline szerepébe. Kollegám rávett arra, hogy 2 nap
alatt betanuljam a szöveget. Így egy lejárópróbával és külön
súgóval meg tudtam oldani a feladatot. Ezzel a darabbal aztán
Tatán és Bábolnán is felléptünk.
-Lámpalázas típus vagy?
Budai Beatrix: Egy minimális drukk mindig van bennem, de
csak addig, míg színpadra nem lépek. Természetesen ezen a prózai
előadáson nagyon izgultam. Hiszen nem csak szöveget kellett
mondanom, hanem játszanom is. Ettől függetlenül jó kedéllyel,
könnyedén vettem az akadályokat.
-2007-ben volt Nefelejcs Nótashow. Ki bíztatott,
hogy vegyél részt ezen a vetélkedőn?
Budai Beatrix: Anyukám olvasta az interneten, hogy lesz ez
a verseny a Hálózat Tv-ben. Befizette nekem – tudtom nélkül
– a jelentkezési díjat, majd arra kért, hogy menjek el a
meghallgatásra. Elmentem, s a zsűri beválogatott a tv-ben
szereplő 28 ember közé. A zsűriben helyet foglalt: Berkes János,
Kállai Bori, Madarász Kati, Nagy Edmund és Lengyelfi Miklós,
volt tv-és szerkesztő, a Ki mit tud? ötletgazdája. Nagy
megtiszteltetést jelentett számomra, hogy ő adta át a díjat.
Sajnos, azt a 6 millió forintot, amit papíron nyertem, eddig nem
kaptam meg. Ezért perben is állok a Nefelejcs Nótashow céggel.
Tudtommal nincs kifizetve a zsűri sem. A versenyt úgy hirdették
meg, hogy 12 millió forint pénzbeli nyereményt osztanak ki a díjazottak
között. Az eredményhirdetésnél közölték: ez nálam 6 millió
forint értékű exkluzív szerződést jelent. Tehát
ledolgozhatom a nyereményt. Több száz előadást, Cd-t és
DVD-t ígértek erre az évre, ebből sem lett semmi. Magánúton
sem lehet CD-t kiadnom, mert akkor a szerződés szerint megbüntethetnek.
A legborzalmasabb az volt, hogy meghirdették a Nefelejcs 2-t, a
nevezési díjakat beszedték, de nem tartották meg a versenyt.
Ekkor, idén augusztusban döntöttem úgy, hogy ügyvédhez
fordulok. Az egész vetélkedőnek egyetlen egy hozadéka volt,
hogy sokan megismertek engem, s hívnak az ország különböző tájaira.
Az MTV-ben is vokálozom a Csináljuk a fesztivált c. műsorban.
Az idősebb nótaénekesek közül ezért sokan irigyek rám, sőt
úgy tudják: megkaptam a 6 millió forintot.
- Béla, milyen terveid vannak a jövőt
illetően?
Budai Béla: A jövőt a lányomban látom, hogy tovább
viszi ezt a műfajt, és remélem, hogy így ketten még nagyon
sok örömet tudunk szerezni a nóta, operett és zene kedvelőinek.
-S mi lesz 10-20 év múlva? Ki fogja
hallgatni a magyar nótát? Azt a magyar nótát, melyet a
komolyzene-kedvelők és a rockerek többsége nem igazán kedvel.
Budai Béla: Abban bízok, hogy lesz igény a hiteles magyar
zenére. Tudatosan száműzik a magyar nótát, a népdalokat a médiumokból.
Veszítsük el gyökereinket- ez a cél.
Budai Beatrix: Annak idején az OSZK-ban vizsgázni kellett,
ha valaki magyar nótát akart énekelni. Ez a vizsgarendszer és
az ehhez kötődő működési engedély megszűnt, így bárki énekelhet
a színpadon. Ha pénzed van, akkor bemehetsz egy kis kereskedelmi
tv-be, s magyar nótát énekelhetsz a kamerák előtt. Ezzel is
lealacsonyítják a magyar nótát, ami abszolúte nem könnyű műfaj.
Ha zeneileg képzetlenektől halljuk a nótákat, akkor meg lehet
érteni, miért is idegenkedünk tőle.
-Béla! Barátod, Agárdi
László színművész indul el a MIÉP színeiben a ferencvárosi
időközi országgyűlési választáson. Milyen embernek ismered
őt?
Budai Béla: Lacit több mint 20 éve ismerem, s csak jót
tudok róla mondani. Őszinte, mindig kiállt az igaz ügy
mellett, nem tűrte el környezetében a hazug, ámító
embereket. Ezért is, szókimondó volta miatt, száműzték a
szakmából. 1991-ben egy hosszabb kanadai turnén vettünk részt,
és ez alatt sokat beszélgettünk Lacival. Elmondta, hogy
mennyire szívén viseli a magyarság állapotát, a szegények
sorsát, s kiáll a család és az értékek mellett. Ha megválasztanák
olyan politikus lenne belőle, akire mindenki joggal, okkal felnézhetne.
Medveczky Attila
|