2008.11.21.
Mai telepi srácok fotói az Új Színházban
A
Fotóhónap 2008 kiemelt tárlataként szokatlan helyszínen, az
Új Színház épületében nyílt meg Simonyi Balázs fotóművész
Panelkapcsolatok 1. – Telepi srácok című, a lakótelepek
ellentmondásos világába kalauzoló kiállítása. A Volksbank
"kiállítóterme" igen formabontó, hiszen az emelet két
oldalfolyosóját nem tekinthetjük klasszikus értelemben vett
galériának. Hogy az art deco stílusú színházi enteriőrből
mégsem kívánkozik el a telepi miliőt bemutató tárlatanyag,
az a fekete-fehér fotósorozatban feltáruló betonmonolit-világ
dokumentumainak és a kiállítás magával ragadó hangulatának
tulajdonítható. Tizenhat fotóból áll a válogatás, amely kevésnek
tűnik ugyan, de e sajátosan kelet-európai mikrotársadalom és
lakóinak ábrázolásához elegendő. Más eszköztárral, de
Tarr Béla Panelkapcsolat, Szomjas György Roncsfilm vagy Falfúró
című filmjei is a kilátástalanság, a beletörődés, a reménytelenség,
a kudarcba fulladó újrakezdések és a folytonosság már-már
posztapokaliptikus környezetbe ültetett víziói és ma is aktuális
korlenyomatok. (A Szomszédok, alkotóinak szándéka ellenére,
nem jutott át a pszeudovalóság dimenziókapuján.)
Fotósunk nem fukarkodik a szuburbánus dekadencia látványelemeivel,
de azokra fókuszál, akik mindezt megtöltik élettel. Meglátása,
miszerint a fotó "kortalan, nyelvtelen s ettől egy kicsit
mindenkié", bizonyítást nyer, mivel képei nem győzködik
nézője szubjektumát. Persze nyilvánvaló, hogy a visszacsatolás
más a telepi léttapasztalatokkal felvértezett befogadónál,
mint annál, aki valósággal szédül a betonon. A Jós utcai lakótelep
panorámaképén épületek és növényzet álharmóniája tárul
fel, de mintha csak a vasbeton nőtte volna be a flórát; a
Szigony–Práter utca lepukkant lépcsőházában hiphopszerkós
srácok mosolyognak, egy másik fotón a panelóriások falai
rideg börtönudvart alkotva meredeznek az alant focizó lurkóra.
A Kaszásdűlőn szánkózó gyerekek mögötti
betonmonstrummal szemben hatalmas gyárkémény tornyosodik –
hja, a jó munkásember szippantson egy kis ipari füstöt is a
reggeli harmattal, gondolhatták az elvtársak.
Simonyi négy éve kutatja-rögzíti ezt a világot, próbálja
feltérképezni a mai ifjúság viselkedés- és létformáit.
"A generációs szakadék feltűnő: manapság teljesen mások
a fiatalok mintái, mint tíz vagy húsz évvel ezelőtt,
ugyanakkor a tevékenységeik a lakótelepen, nemigen változtak"
– mondja. De mi is változhatott azóta, hogy ez a szovjet szcenárió
– és ismét a franciáktól lopva: a jakobinus forradalmi
gyakorlat után ezúttal Le Corbusier architektus rémálma –
alapján közösségépítőnek és idillinek hazudott emberkísérlet
elnyelt kétmillió magyar állampolgárt, nyolcszázezer panelodút
rejtő betonrengeteggel körülbástyázva történelmi városmagjainkat?
A panelprogram mindezeken mit sem változtat: hiába a
nyugatiakhoz és az új lakóparkokhoz képest viszonylag időtálló
épületszerkezetek, a színes vakolatok, a nagyobb közterek és
az ilyen-olyan kreatív megoldások, egy panelház tizedik emeletén
valószínűleg továbbra is ritkán hangzik el a mondat, hogy jé,
és mégis mozog a Föld! A még élhető és a lepusztult
szoc-kockavilágok csapdába szorult lakói – idősek és
fiatalok, ragaszkodók és elvágyók, de költözni képtelenek
– testközelből érzékelhetik az országszerte nyilvánvalót,
hogy hát bizony csöppet ránk száradt a szocializmus
vasbetonszaga. De vajon kinek is jutna eszébe manapság
mindennapi termeszmunkája magasabb értelmét keresni, ha azt látja,
a hely és a közösség, amelybe született, menthetetlenül
megrekedt az idő posványában?
(Forrás: Magyar Hírlap)
|