2008.11.21.
Örkény István: Macskajáték
(Turay Ida Színház)
Örkény
István tragikomédiáinak java része regényként született
meg. Színpadi művek írására felesége, Radnóti Zsuzsa ösztönözte
őt, mert úgy vélte, Örkény prózai alkotásai jó, groteszk
drámákat rejtenek magukban, csak ki kell onnan, a novellákból,
kisregényekből szabadítani őket. A Macskajátékot 1963-ban írta,
aminek cselekményideje a Kádár János-i kötélkort felváltó
kemény diktatúrához kötődik. Ebben a kisregényében az öregedés
szomorúságát mulatságosan mutatja be, ugyanakkor nagyfokú érzelmességgel
is, mert azt a régi igazságot bizonyítja, a szerelem nincs
korhoz kötve. Drámává 1969-ben dolgozta át, aminek 1971-ben,
a Szolnoki Szigligeti Színházban, Székely Gábor rendezésében
volt az ősbemutatója. Azóta se szeri, se száma a felújításoknak,
Magyarországon, a határon túli színházakban, de a világ számos
színpadán is műsorra tűzték, és fogják tűzni. A darab iránti
érdeklődést emelte, hogy a Macskajátékból Makk Károly
1972-ben filmet forgatott Dajka Margit és Bulla Elma, valamint
Balázs Samu és Törőcsik Mari főszereplésével. A
Macskajáték legfrissebb változatának bemutatója október 17-én
volt a Turay Ida Színház vendégjátékának keretén belül az
Újpest Színházban. A Macskajáték cselekménye egy testvérpár,
a valaha két szép Szkalla lány leveleiből, telefonbeszélgetéseiből
bontakozik ki, halad előre. A kissé szertelen és slampos özvegyasszony,
Orbán Béláné Budapesten, szűkös anyagi körülmények között
morzsolgatja hétköznapjait. Erzsi nyugdíjas énektanárnő, és
beleszeret Csermlényi Viktor hajdani énekesbe, aki fénykorában
az operaszínpadok ünnepelt sztárja volt, de mára már csak
torz árnyéka önmagának, hangja megkopott, és akkora a hasa,
mint Falstaffnak. De a Macskajáték nem csupán erről a kései,
megmosolyognivaló érzelemről szól, hanem az emberi társkeresés
örök igényéről, azért mert testünk öregedik, a lelkünk még
nem, és szeretne szeretni. Miért nevetséges az – legyen bár
férfi vagy nő –, aki nem úgy viselkedik, ahogyan azt elvárják,
vagy ahogyan illik? A történet másik szereplője, Orbánné
testvére, Giza, aki éppen ellentéte nővérének. München
melletti szép, tágas villában tölti mindennapjait, szerető
család veszi körül. Giza rokkant, tolókocsiban ül, rendkívül
higgadt, megfontolt, és mindig rendezett a külseje. Ez a kétféle
magatartásforma és világfelfogás ütközik össze a drámában.
Erzsi folyton nyüzsög és szenvedélyes, a szovjet blokk szürkeségében,
embernyomorító reménytelenségében vegetál, Giza rendkívül
visszafogott és józan, a nyugati, fogyasztói társadalom által
nyújtott bőségben, anyagi és szellemi biztonságban él. Azt
szeretné, ha Erzsi hozzá költözne, mert így megfelelően
tudna gondoskodni róla, nem szenvedne semmiben hiányt. De Orbánnénak
esze ágában sincs az NSZK-ba menni, saját kis mikrokörnyezetében
nagyon otthonosan érzi magát, és úgy éli az életét, ahogy
neki tetszik: szomszédjaival hol kibékül, hol haragban van, a
varrónőtől kezdve a boltoson át a piaci kofáig mindenkivel állandóan
pöröl, időnként megleckézteti kedvetlen lányát meg fafejű
vejét, barátnőjével naponta összerúgja a port, hetente tyúkhúslevessel
látja vendégül csalfa szívszerelmét, és ugráltatja albérlőjét,
Egérkét, akivel úgy játszik, mint macska az egérrel. Eközben
a nézők szeme előtt feltárul ennek a szeretnivaló asszonynak
a sorsa, addig a háttérben, mint komor, áthatolhatatlan fal ott
tornyosul az 1960-as évek Magyarországának kilátástalansága,
jövőtlensége. Orbánné egyszerre kemény és lágy, erős és
gyönge, érzékeny és érzéketlen, sértődékeny és
odamondogató karakterének megformálása színésznők álma.
Pásztor
Erzsi (felső képen) alakítja ezt az ezerarcú, tűzrőlpattant
asszonyt. Szerepmegformálásáról csak a legmagasabb elismerés
hangján lehet szólni! Ő az a művész, akinek a színészmesterségbeli
tudás a kisujjában van. Pásztor Erzsi olyan Orbánné,
amilyennek Örkény István megírta. A közönség is tisztában
van ezzel, ezért jutalmazza őt szűnni nem akaró tapssal. A
mozgáskorlátozott, mindig elegáns Gizát Tóth Judit személyesíti
meg. Mimikájának, testtartásának békét sugárzó
visszafogottságával ellenpontozza Orbánné nyugtalanságát. A
két színésznő tökéletesen kiegészíti egymást. Csermlényi
Viktort, a kappanhájat eresztett énekest Konrád Antal viszi fel
a színre. Olyan férfit állít a publikum elé, aki öntelt, hiú
és felfuvalkodott, saját magának sem meri bevallani, hogy eljárt
felette az idő. Földi Teri játssza Orbánné barátnőjét,
Paulát, aki roppant csúnya dolgot művel: elszereti a nyugállományú
énektanárnőtől a valaha szebb napokat látott hőstenort.
Teremi Trixi (alsó képen) Orbánné örökösen fanyalgó lányát,
Pozsgai Zoltán pedig sótlan vejét viszi fel a színre. Őze Áron
rendező magát az Örkény-művet állítja színpadra, nem erőszakol
bele semmi olyant, ami nincs benne, vagy távol áll a darab
szellemiségétől, ezért ennyire egészséges és „kerek” ez
a produkció.
Dr. Petővári Ágnes
|