2008.11.21.
A
saját élet és a nem saját
(Memento Korrobori)
A
témát nem én vetettem fel, hanem felháborodott balliberális
hangok, amelyek eltúlzottnak tűnő csacsenolással utasították
vissza azon halk-halovány sajtóbeli felvetéseket, hogy a pénzügyi
örvényben fuldokló Magyarországnak odadobott IMF-mentőöv ügyesen
álcázott csapda: ha belekapaszkodunk, kihúznak ugyan a vízből,
de a továbbiakban az ő feltételeik szerint kell élnünk, mint
általában az adósrabszolgáknak. Ők majd megmondják, milyen
legyen a költségvetésünk, mire mennyit költsünk, mire ne költsünk
semmit, és mik lehetnek azok az – általuk preferált – célkitűzéseink,
amikért semmi sem lehet drága – nekünk. A felháborodottak
felháborodásuk indokaként magát a józan észt (common sense)
hívják tanúul: ugyan már, hogy lehet olyan képtelenséget állítani,
hogy valaki, aki él, nem a saját életét éli, hanem másét?
Ez abszurdum és zagyvaság. Nos, sejttanilag egészen biztosan
az, de úgy egyénileg, mint társadalmilag talán nem annyira. Az
éli a saját életét, aki a saját sorsát éli, amennyiben
viszont mások által rákényszerített sors alatt nyűglődik,
joggal mondhatja, hogy az nem a saját élete. A tűzkarikán átugráló
cirkuszi tigris, az akrobatanőt az ormányán hintáztató elefánt,
az állatkert – nála alig nagyobb – betonmedencéjében ácsorgó
víziló, vagy a sötét pesti lakás levegőtlen szobájának
kalitkájában élő egzotikus kakadu teljes joggal érezheti azt,
hogy ez nem a saját élete. Pontosan úgy, miként a magyar társadalom
érezheti 1867, az ezerszer átkozott Habsburg-kiegyezés óta,
amelynek első számú feltétele az volt, hogy a cseh beamterek,
a germán professzorok, katonatisztek és főpapok, a zsidó sajtócézárok
és színházigazgatók, a tót köztisztviselők az új rendben
is a helyükön maradnak, mert magyar nem kerülhet döntési pozícióba.
(Emlékeztetnék rá, hogy Antall 1990-es paktumának ugyanez volt
az ára.) Egy 1948-as Bibó-tanulmány néhány sora tökéletesen
jellemzi ezt a helyzetet: A kiegyezéses, majd utóbb az
ellenforradalmi magyar közéletben sem miniszter, sem községi
jegyző, sem bankelnök, sem ipartestületi elnök, sem akadémiai
elnök, sem tanfelügyelő nem lehetett olyan ember, aki döntő
pillanatban nem volt hajlandó vagy nem volt képes egy
rendeletben, egy fegyelmi határozatban vagy egy pohárköszöntőben
magáévá tenni a közösségi hazugságoknak azt a rendszerét,
melyen ez az egész közélet felépült.” Az így verbuválódott
nemzeti középosztály által vezetett magyar társadalom –
(amely amúgy, Bibó sorainak papírra kerülését követően
kapott még 8 év Rákosi-korszakot, 33 év Kádár-érát és újabb
két évtizedes, teljes kifosztottságot hozó, Antallos- Gyurcsány-os
neoliberális diktatúrát, rendszerváltás címszó alatt) –
oly mértékben idegen érdekek, idegen ízlés, idegen észjárás,
idegen bosszú és közöny gondjaira volt bízva, hogy joggal
mondhatja a XXI. század küszöbét átlépve: ami itt és velem
történik, az nem az én életem, nincs közöm hozzá, mert mások
akarják általam. Az 1867-es nagy változások óta, ha lassan és
fokozatosan is, de következetesen és megállíthatatlanul idegen
érdekek eszköze lett a magyarság, idegen célok harctere
Magyarország. Ezt az állapotot folytatni, erősíteni – ha éppen
nem megkoronázni – szándékozik az IMF a nekünk felajánlott
horribilis kölcsönnel. Gyurcsány persze elfogadta, mert Gyurcsány
mindenhez partner, ahol és amikor le kell törni a jogosan öklelő,
netán teljesen békés magyarság szarvait. Sőt, ők már akkor
is tördelik, amikor még csak potenciálisan létező, majdan
esetlegesen kinövő szarvakról van szó. Amit az MSZP és az
SZDSZ a rendszerváltozás óta a magyarság létérdekei ellen
elkövetett, a legsúlyosabb politikai bűntett, ami a keresztény
Európában elképzelhető: árulás. Hazaárulás. Hogy ez csupán
hatásos szópuffogtatás? Nem az, ugyanis gyermekien egyszerű
logikával levezethető: ha egy kormányzat nem nemzetének és népének
elemi érdekei mentén tevékenykedik, nem annak életminőség-
javítását tartja legfőbb feladatának, hanem más,
nemzetidegen pénzügyi erők és multinacionális üzleti érdekek
elvárásait teljesíti szolgamód, akkor az áruló. Az MSZP/
SZDSZ-kormányoknak mindig előbbre való volt a sztrádaépítő
multi vagy a plazaépítő zsidó érdek felkarolása, akár az
irracionalitás szintjén is: a Balaton déli partján, az asztal
lapjánál alig egyenetlenebb terület fölé emeltek „völgyhidat”,
melynek árából jövőre vidáman ki lehetne fizetni a 13. havi
nyugdíjat, Budapest belvárosát pedig példa nélküli módon
telerakták plazákkal. Párizsban a Peripherique- nek nevezett körgyűrűn
belül egy sincs, igaz, annak mentén, és azon kívül számolatlan.
Száz szónak is egy a vége: aki a hazát árulja el vagy árulja
ki – szinte mindig áron alul, alaposan leértékelve, SALE!
felirattal ellátva – az hazaáruló. Nincsen ebben semmi túlzás,
ez egyszerű, higgadt ténymegállapítás. És hogy lehet-e úgy
élni, hogy nem a saját életünket éljük? A probléma már
Adyt is foglalkoztatta. 1917-ben írta az erről szóló
Korroborit, igaz, csak hét év elteltével, a halála után,
1924-ben merte leközölni a Nyugat. Ebből idézek néhány sort:
„Micsoda gyávaság még meg nem mondani, hogy a Korroborit űzzük,
járjuk pár évtizedek óta a Duna-Tisza táján? (…) A már
megcsinált kultúrák lemásolt zeneszerszámaival foglalt itt
helyet a zsidóság. S mi, akik magyaroknak nevezzük magunkat, gyűlölve-vágyva
ropjuk a szerelmi táncot. (…) Ők, a zsidók, mint az ausztráliai
asszonyok, kezelik a hangszereket. Mi, a pusztuló férfi-médiumok,
táncolunk haraggal és szerelemmel, gyűlölettel és vággyal
– rogyásig.” Lám, lám, nincs új a nap alatt. Javaslom,
hogy az Ady-féle állapotrajzot nevezzük ezentúl „XX. századi
Korroborinak”, az általam megpendítettet pedig XXI. századinak.
Csupán csak azért, hogy rend legyen.
Szőcs
Zoltán
|