2008.10.03.
Túlélésünk feltétele a saját föld feletti rendelkezés
–
Dr. Tanka Endrétől kérdezem. Mit gondol, miért éppen a földbirtokviszonyok
izgatják a legjobban az egyetemi tanárokat és a gazdálkodókat
is?
– A 21. században túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a föld
az etnikai túlélés végzetes drámájának színtere lett, és
a vele kapcsolatos kérdések minden eddigi korszaktól eltérő módon
jelennek meg. Magyarország legalább 500 éve birodalmi függőségben
él, és az idegen elnyomás ellen eddig a túlélés parancsára
az önvédelmi reflexek újraéledtek. A parasztság erkölcse és
hagyományai, kultúrája biztosították ezt, de a mai helyzet
teljesen más, mert a földügy is kettős harapófogóba került.
Egyrészt a globális tőkeuralom pénzgyarmatosításának igáját
szenvedjük, másrészt pedig civilizációs összeomlás is
fenyeget bennünket. Persze a kettő szorosan összefügg, hiszen
nyilván a tőke önzése vezetett oda, hogy egy véges bolygón végtelen
gazdasági növekedést akar megvalósítani a saját profitérdekei
végett, és elfeledteti az emberiséggel, hogy a civilizációknak
éppen úgy élettartama van, mint az egyes embernek. Történetileg
bizonyított, hogy a letűnt civilizációkat mindig a tőke mohósága,
az esztelen pazarlás, a talaj elpusztítása ítélte halálra. A
túlzott mohóság ökológiai öngyilkosságot eredményezett,
kezdve a görög, római, a maja, a húsvét-szigeti és egyéb
kultúráktól. Egyedül Egyiptom élte túl a föld kizsákmányolását,
mert az a Nílus ajándéka volt. Ott mindig megújult a termékenység.
A lényeg az, hogy a földi élet 50 éven belül, ha az emberiség
a jelenlegi pusztítást nem tudja megakadályozni, az élőlények
nagy része számára fenntarthatatlan lesz. Kevesen tudják, hogy
a termőföld előbb fogyhat el, mint az olaj és a földgáz.
Montgomerynek, egy amerikai kultúrantropológusnak és ökológusnak
a kutatásai bizonyítják, hogy a különböző korszakokban
mennyi volt a minimális földkészletigény, az ökológiai lábnyommal
is összefüggésben. Ma kéttized hektár van egy főre vetítve,
ami a minimális élelmiszer-biztonságot megköveteli, és a század
közepére egytized hektárra csökkenhet ez az érték a népességi
nyomás és a pusztítás miatt. Az élelmiszer-világválság
ennek a robbanása, a jéghegy csúcsa. Tudjuk, hogy három év
alatt a világ gabonakészlete 50%-kal csökkent, és 2015-re akár
az ötödére is visszaeshet. A társadalmi hatásokról sem
szabad megfeledkeznünk, mert népvándorlási hullámokkal, menekültáradatokkal
kell szembesülnünk. Az Európai Bizottság 2020-ig 20 millió
bevándorló befogadását tervezi, az ENSZ-statisztika szerint a
környezeti menekültek 40 millióan vannak, ez a szám a század
közepére már 150 millió fölé növekedhet. Eltekintek attól,
hogy a Világbank a század közepére a magyar népességet 7
millióra becsüli, ami szerinte meg is felel az ország eltartóképességének.
Együttható okok miatt most már Magyarország is kiemelt migrációs
célországgá vált, hiszen a pannon biogeográfiai régiónak a
biztonsága, a földrajzi biztonsága, a földkészlete, az édesvízkészlete
2 milliárd embernek a fenntartását tudja biztosítani. Mégis népességzuhanást
élünk meg, ami kiemelt migrációs célországgá tesz minket.
Ez azt jelenti, hogy ha nincs egy nemzeti önvédelmi eszköztár,
mint etnikum teljesen felmorzsolódhat a magyarság. Az etnikai túlélésnek
két alapvető feltétele van. Először is az állam szerezze
vissza az önrendelkezését a saját államterületét alkotó földre
vonatkozóan, hogy a tulajdoni és használati viszonyait állampolgárai
érdekében szabályozhassa. A másik ilyen követelmény az élelmiszer-
önrendelkezésnek a visszaszerzése, tehát az, hogy a mezőgazdaság
és élelmiszeripar teljesítőképességét és hasznosítását
ugyancsak önmaga határozza meg. Jól tudjuk, hogy uniós tagságunk
feltételei kizárják mindkét megoldást. A földre vonatkozó
önrendelkezést a közösségi jog zárja ki, hiszen közismert,
hogy alkotmányos tételekről van szó. A közösségi jog az elsőbbségi
doktrína, ami a tagállami jog felett áll és a földet jogilag
is tőkének minősíti. Az élelmiszer-önrendelkezést pedig a közös
agrárpolitikának a diktátuma zárja ki, ami arra kárhoztatott
bennünket, hogy csak alap- és nyersanyagtermelő,
nagybirtokrendszert fenntartó mezőgazdaságunk lehet. Még az önellátási
szintünk is teljesen lecsökkent, szinte kizárólag felvevőpiacként
működik. Az a helyzet, hogy a földünk nemzetstratégiájáról
kell beszélni, de tudni kell, hogy mit tervez számunkra az unió,
ezt hogyan tudjuk, és hogyan kell a túlélés érdekében ellensúlyoznunk.
Kevesen tudják, hogy az unió nemcsak hétéves ciklusra, hanem a
következőre is tervez, az uniós jövőkép pedig nem más, mint
a magyarság európai modelljének teljes feladása.
– Franciaország
15 éves állampolgársághoz, helyben lakáshoz, nyelvismerethez,
szakmai ismerethez köti, hogy valaki földbirtokot vásároljon.
– Messziről indítottam ezt a beszélgetést, mert a földünk
nemzetstratégiájának a közelébe sem jutottam. Most elmondanám,
hogy miért adja fel 2020-ig a közös agrárpolitika a magyarság
európai modelljét. Ez érinti a családi gazdaságokat is. Az
egy más kérdés, hogy mennyiben közelíthetünk mi is, például
a mezőgazdasági üzemszabályozással, egy olyan önvédelmi
ernyőhöz, amit a dán, francia és egyéb fejlett agrártérségek
biztosítanak. Mi lesz 2020- ig a mezőgazdasággal? A mezőgazdaság
eltartóképessége drasztikusan csökken, a foglalkozás
visszaesik, állandósul az agrár-munkanélküliség.
– De ez önfeladás.
– A versenyképesség azt követeli, hogy a jelenleg tízmillió
európai gazdaság arányát 47%-kal csökkentsék. A tervek
szerint a mi térségünkben négymillió gazdaságot kell felszámolni.
A családi gazdaság leépül. Az unió tervei szerint a gazdák
vessék magukat alá a tőke vertikális integrációjának, a
nagy agrobiznisz cégóriásoknak, amelyek egyébként az egész
termékpályát uralják és a profit óriási részét viszik el.
Erre tények utalnak. Például meg kell nézni az angol földbirtokszerkezetet.
Anglia 69%-a nagybirtok, ötszáz és ezer hektár fölött vannak
a gazdaságok. Lényeges, hogy a földhasználatot hogyan váltják.
Amikor látjuk, hogy a világ nem képes megtermelni a szükséges
alapélelmiszert, akkor az unió azt tervezi, hogy a teljes földalap
42%-a az élelmiszertermesztést, 58%-a pedig a bionergetikai növények
termesztését szolgálja. Természetesen Magyarország túllicitálja
ezt is. Nálunk az elfogadott terv az, hogy legalább egymillió
hektáron kell bioenergiai növénytermesztést folytatni. Tehát
ne életet teremjen a föld, hanem pénzt a tőkének. A politikát
nem érdekli, hogy éhséglázadások vannak az élelmiszerár-robbanás
következtében, ez egy diktátum. Tegyük még hozzá azt is,
hogy 2013 után, 2018-ig a KAP (Közösségi Agrár Politika) első
pillére gyorsan leépül. Megszűnik a belső piac támogatása,
megszűnik a közvetlen termelőtámogatás, az úgynevezett SPS,
tehát a termeléstől elválasztott átalánytámogatási
rendszer. Most végre fellélegezhetne a kelet-európai termelő,
ha már nem a termelést és annak a mennyiségét támogatják, hát
a vidéket kell támogatni, de mégsem. Kiderült, hogy a vidékfejlesztés
forrása, az úgynevezett EMVA (Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési
Alap) minden tengelyén lecsökken a támogatás. Miért? Ez is szándékos.
A szerkezetváltás levezénylése után a vidéki társadalom életképességének
csupán a minimumát őrzi meg, vagyis a falu ebben a felfogásban
feudális csökevény. Nincs rá szükség, ahogy Mihályi Ernő
ezt nálunk is kifejtette.
– De hát ez
csakis az ultraliberálisok világképe.
– Igen, de ha az unió jövőképe is hivatalosan erről
szól, akkor mit lehet mondani? Mindezt azzal indokolják, hogy
versenyképesség kell. Ahhoz, hogy a tizenkettők, az új belépők
valamennyire fölzárkózzanak, a keserű pirulát le kell nyelni.
Ebben a térségben a gazdaságok 50%-át kell megszüntetni
ahhoz, hogy a tizenötök hatékonyságának a felét elérjük.
És ezért nem lenne helyes a vidék támogatása, mert akkor
nincs mobilizáció, a vidékről nem mozdulna el a munkaerő, nem
mennének el külföldre, nem mennek bérrabszolgának. Tehát el
kell onnan zavarni őket.
– Nincs
munkahely. Tombol a munkanélküliség.
– Végre elérkeztünk a nemzetstratégiához. A lényeg
az, hogy amit a trianoni ország- és népcsonkítás 88 év alatt
nem tudott elérni, tehát az államiság és az etnikum teljes
megsemmisítését, az most megvalósulhat. Ezt egy új Trianon
kettős harapófogóval, a tőkeszabadság diktátumával egy-két
évtized alatt teljesítheti, ha nincs megfelelő nemzeti önvédelem.
Tehát a megmaradás feltétele egy hosszú távú nemzetstratégia
kidolgozása hazánkban, ennek kikényszerítése a politikai döntéshozóktól.
Most kell beszélnem arról, hogy ennek milyen értékrenden kéne
alapulnia. Ha Magyarország nem lenne uniós tagállam, akkor ez a
kérdés fel sem vetődne, mert a Szent Korona- tan megoldja a
gondokat, hiszen kizárólag a koronát illeti minden föld, a
korona legföljebb birtoklási jogot ad mindenki másnak. Ez azt
is jelenti, hogy közérdekből kizárja a jogi személyek és a külföldiek
földszerzését. Ám jelenleg ez szóba sem jöhet, mert nem
vagyunk függetlenek, uniós tagállam vagyunk. Ehhez képest az
értékrend az, ami járható az unión belül. Ez az ökoszociális
piacgazdaság modellje, ami nincsen, mert csak elviekben létezik,
de mint ideológia, annyiban kikezdhetetlen, hogy valóban a
fenntarthatóságot szolgálja. Az a lényege, hogy a gazdaság, a
társadalom és a környezet elé azonos követelményeket támaszt.
Tehát: akkor fogad el gazdasági teljesítményt, akkor van
versenyképesség, ha az egyben kielégíti a társadalomnak és a
környezetnek az igényeit. Például a mezőgazdaságban a
nagybirtokrendszert meg kell szüntetni, mert az nem ad életminőséget,
nincs a földnek eltartóképessége, a biológiai sokféleséget
fölszámolja. Pontosan a versenyképesség követeli meg, hogy
kis- és középüzemek legyenek, és ne legyen nagybirtok. Ezt
jelenti az ökoszociális modell.
– Amit egyébként
szavakban hirdet az Európai Unió.
– Így van. Ez nem uniós találmány. Legyünk büszkék
arra, hogy Veres Péter 1948-ban írt könyvében leszögezi: nem
a nép van a gazdálkodásért, hanem a gazdálkodás van a népért.
Ez az ökoszociális modell lényege. David Korten is pont ezt tűzte
zászlóra, hogy nem az ember van a gazdaságért, hanem a gazdaság
van az emberért. Ez lehet az értékrend. A föld tekintetében
gyökeresen át kell alakítani a funkcionális torzításokat. A
haszonelvű birtokpolitika teljesen egyoldalúan kimerevítette a
földnek a tőkeképző, tőkemegtérülési és tőkehasznosító
funkcióját. Mintha csak termelőeszköz lenne. Hát nem így
van. Ehelyett valós társadalomgazdasági szervezetfunkciókat
kell előtérbe állítani. Melyek ezek? A föld egyben államterület,
a föld a társadalmi formáció alapja, a föld erőforrásmonopólium.
Az első azt jelenti: egy uniós tagállamnak is létfeltétele a
saját államterülete feletti rendelkezés az állampolgárok érdekében.
A föld nemcsak egy termelőeszköz, hanem hatalmi, politikai,
uralmi tényező, tehát aki annak nincs a birtokában, mindenki mást
kizár ebből az első állításból. Akié a föld, azé az ország.
– Erről tárgyaltak
Tiszakürtön, azért, hogy ne csak a nagybirtok uralkodjék ezen
a földön.
- Nem a kormánypolitika hozta ezt. Arról van szó, hogy a
támogatási rendszer azt jelentette, hogy a támogatásból eleve
az összgazdaság 91%-át kizárták, tehát halálra ítélték.
Így állt elő az a helyzet, hogy összesen 200 ezer gazdaság
kap állami támogatást. A nemzetstratégiára visszatérve: öt
alapelemét látom. Az egyik a csatlakozási szerződés földre
vonatkozó rendelkezéseinek a felülvizsgálata. A másik a földtörvény:
a hatályos földtörvény intézményrendszerét, az üzemszabályozást
a közérdeknek megfelelően át kell alakítani. Harmadik eleme,
hogy be kell vezetni a mezőgazdasági üzemszabályozást. A
negyedik eleme: a földvédelmet teljesen új értékrendre kell
alapozni. Az ötödik elem az élelmiszer-önrendelkezés
visszaszerzésének kérdésköre.
– Az üzemszabályozás
fogalmán mit ért, tanár úr? A birtokméretet?
– Nem. Ez azt jelenti, hogy a fejlett agrártérségekben
először a családi gazdasági modellt erősítenék meg a feudális
nagybirtok visszarendezése ellen. Ennek sokkal nagyobb lett a
jelentősége, amikor kiderült, hogy a közös agrárpolitika egy
nem piaci modell, hanem egy bürokratikus koordináció, ami az erőforráskínálatot
korlátozza, és így tart fenn egy mesterséges egyensúlyt. A túltermelés
visszafogása címén önkényesen leszűkíti a termelési
kapacitást, úgy, hogy kvótarendszert vezet be, kötelező földkivonást,
és így a túltermelés címén kisebb kapacitás marad. Ezt nem
engedi át a tizenötöknél lévő agrárpiac a tőkeérdeknek,
hanem technikai módon korlátozza a tőkét közérdekből. Arról
van szó, hogy bárki – akár természetes, akár jogi személy
– bármilyen címen, ha földet használ – lehet tulajdonos
vagy bérlő – egyetlen üzemet tarthat fenn, és ennek a
birtokméretét közérdekből korlátozza az állam, azt mondja,
hogy van egy minimális mérete, egy hektár, amely támogatási
alap is, és egy maximális mérete. Ezt persze rugalmasan az
egyes termesztési technológiák és régiók szerint állapítja
meg. Ekkor alanyi és tárgyi feltételeket rendel. Azt mondja,
hogy helyben lakás, állandó letelepedés, szakképesítés,
foglalkoztatási határérték. Ha ezt Magyarország bevezeti, márpedig
tényleg bevezetheti, ezt a közösségi jog nem zárja ki,
tulajdonképpen lehetővé válna hosszabb távon a földalap újraosztása.
Két alapcélt kéne teljesíteni. Egyrészt a nagybirtokrendszert
arra kényszeríteni, hogy átrendeződjön kisés középüzemekké,
tehát másoknak is juttasson a földből, a másik alapcél az,
hogy teljes egészében ki kell zárni a nyereségszerző és a külföldi
ingatlan- és földspekulációt. Tehát ez lenne a lényeg, de
mindezt úgy lehetne megvalósítani, ha a szabályozás a teljes
földalapra, és az összes árutermelő gazdaságra kiterjedne. Kötelező
érvényű, általános hatályú lenne, tehát minden árutermelőre
kiterjedne, és mondjuk öt év átmeneti időt adna arra, hogy átalakuljanak
a gazdaságok. Tehát ne 50 ezer hektárt tartsanak fenn, hanem
mondjuk a gabonatermesztésnél 500 vagy 1000 hektárt, de annál
többet ne, és csak egy üzemet. Ezt az üzemi jogállást össze
kell kötni a közösségi és a nemzeti kiegészítő agrártámogatással,
tehát az SPS alanyi támogatással. Magyarán csak az az üzem részesülhet
uniós támogatásban és kiegészítő nemzeti forrásban,
amelyik aláveti magát a mezőgazdasági üzemszabályozásnak.
Ez hosszabb távú megoldás lehet. A KDNP már egy törvénytervezetet
ki is dolgozott, ami nem ennyire radikális, de kezdő lépés
lehetne ahhoz, hogy elmozdulás történjen. Ha az első lépést
megteszi Magyarország, a közösségi jognak szerez érvényt. Ne
tévedjünk, a csatlakozási szerződés felülvizsgálata nem az
jelent valami különleges magyar igényt, hanem éppen a közösségi
jogot kívánná érvényesíteni Magyarország és az új belépők
államjogi státusa javára. Arról van szó, hogy ez a szerződés,
a csatlakozás a földpiacra kettős államjogi státust hozott létre.
Egyet a szuverén tizenötöknek, egy másikat pedig az új belépőknek,
akiket megfosztott a szuverenitástól. Ez jogi kérdés ugyan, de
a korábbi belépőknél az volt a jogalap, hogy a római szerződés
295 cikke alapján nem adták át a sem a földalapra, sem a
tulajdonra, sem a használatra vonatkozó rendelkezési jogot az
uniónak. Azt mondták, hogy a szerződés nem érinti a tagállamokban
fennálló tulajdoni rendet, így ez annyira szilárd törvény
lett, hogy a későbbi alkotmánymódosításokba és minden
jogforrásba is bekerült.
–A tizenötöknél.
–Igen. Az új belépőknél viszont a tőkeszabadság lett
érvényesítve, illetve a négy uniós szabadságból az első,
hogy jogilag a föld is tőkének minősül, szemben a tizenötökkel,
ahol legföljebb nemzeti elbánást kell biztosítani az ott
megjelenő külföldi tőkének, letelepedőnek vagy cégnek. Nálunk
viszont más a helyzet. Ahogy a tőke szabad áramlását nem
lehet korlátozni se a tagállamok, se harmadik ország között,
úgy a földnek a szabad forgalmát, a tulajdoni és használati
rendelkezését sem lehet korlátozni. Az a lényeg, hogy ez nem
jogszabályon alapul, hanem csak egy politikai megállapodáson,
tulajdonképpen alávetésen. Magyarán se az uniós jogban, sem a
hazai jogban nincsen ennek alkotmányos erejű jogalapja, ez csak
egy kiterjesztő jogértelmezés. Ez csak formális jogsértés.
Vannak azonban súlyos tartalmi jogsértések is. Például a
magyar szuverenitás elvonása súlyos jogfosztás az államjogi
státusunkban. Miért? Mert a közösségi jogba ütközik: felszámolja
az uniós integrációnak a legfontosabb pillérét a jogegyenlőséget.
A tagállami jogegyenlőséget. Van az általános egyenlőség, a
jogegyenlőség, és ez alapjog, amit az európai közösség bírósága
elismer és a gyakorlat ezt a római szerződés 4 cikkelye alapján
kiterjeszti az azonos versenyfeltételek biztosításának követelményére
is. Tehát nem követelne Magyarország többet, mint a közösségi
jog szerinti jogegyenlőség helyreállítását, ami viszont a földügyben
megszünteti a gyarmati alávetését, a kiszolgáltatottságát.
Ezt követné annak leszögezése, hogy Magyarországot, az államterületét
alkotó föld tulajdonát és használatát illetően épp olyan
állami önrendelkezés illesse meg, mint a tizenötöket. A fogadókészségéről
tudni kell: ez nem olyan egyszerű kérdés, mert nemzetközi
szerződés tartalmazza, a csatlakozási szerződés, hogy az
alkotmány 25 szakasz c pontja szerint nem lehet országos népszavazást
tartani hatályos nemzetközi szerződésről, kötelezettségről.
Tehát ez csak olyan politikai elkötelezettség alapján indulhat
meg, amit egy egyszerű népszavazás nem tud kikényszeríteni.
Azért hangsúlyoztam a fontossági sorrendet, mert ha a
legfontosabbat meg tudja oldani Magyarország, akkor kit érdekel
az, hogy a derrogáció, vagyis a külföldi földterület szerződés
(?) tilalmának az átmeneti fenntartása mikor jár le, 2011-ben
vagy nem. Javaslatom megvalósítása rögtön azzal járna, hogy
mi is csak nemzeti elbánást nyújtanánk, és akkor van mezőgazdasági
üzemszabályozás, és csak az itt letelepült, a mi feltételeink
szerint üzemet fenntartó gazdálkodók kapnának támogatást,
senki más nem. Így az egész földspekuláció elesne. A másik
gyakorlati – sokkal reálisabb – kérdéskör a földtörvény
módosítása. Ha csak néhány intézményt sorolok fel, akkor is
lehet érzékelni, hogy azt az alapcélt kell megvalósítani,
hogy a földtulajdon és földhasználat a föld fekvése szerinti
településen letelepedett, mezőgazdasági szakképzettségű és
élethivatású mezőgazdasági termelő gazdát, tehát természetes
személyt, helyi vállalkozót illesse meg. Az egész célrendszer
középpontjában egy új fogalom áll: a nemzeti vagyon. Az
alkotmány csak az állami tulajdont nyilvánítja nemzeti
vagyonnak, ellenben például a környezetvédelmi törvénnyel,
amely a természeti értékeket is annak nyilvánítja. A lényeg
az, hogy az államterületet alkotó termőföld a tulajdoni formától
függetlenül nemzeti vagyon, ami lehetővé teszi, hogy a teljes
államterületet alkotó földalapba az állam közérdekből
beavatkozzon. Tehát korlátozza a földhasználat feltételeit a
közszükségleteknek megfelelően. Ezt az alkotmányba is be kéne
emelni. Ez kizárja, hogy pl. a földhasználat célrendszerét a
tőkeuralom és a tőkehasznosítás diktálja. Mondok még egy-két
intézkedést: az önkormányzat tulajdonszerzését meg kell változtatni.
Jelenleg az a helyzet, hogy az önkormányzat kötvényt bocsát
ki, ami által pénzfedezethez jut, ezzel fölvásárolja –
persze különböző, esetleg nem legális eszközökkel – a
belföldi kisemberek földjét, amit a következő nap egy tollvonással
belterületté nyilvánít, az attól kezdve már ingatlannak minősülő
földet tálcán kínálja a külföldi befektetőnek. Ezért
mondom, hogy az önkormányzat nem szerezhet földtulajdont, csak
lekötött célvagyonként, elidegenítési terhelési tilalom
mellett, és csak közcélra használhatja fel, tehát nem adhatja
el. Magyarország minden további nélkül ezt megteheti, ebbe
senki nem szólhat bele, még csak szerzett jogot sem korlátoz,
tehát ez nem egy uniós tilalom. Továbbá a belterületi föld
is lehet termőföld. Most nem minősül a belterületi föld termőföldnek,
ezért erre is irányulnak a haszonbérleti korlátok. Meg kell változtatni
a helyben lakás fogalmát. Nem lehet helyben lakó egy nagyüzemi
földhaszonbérlő, mint egy cég fiktív tulajdonosa, hanem csak
a tényleges helyi gazda, és így a jogi személy cégek
tulajdonosait ki lehet zárni abból az elővásárlási sorrendből,
ami most elsősorban őket illeti meg. Akkor is, ha életükben a
lábukat nem tették be Magyarországra. Csak egy részvényt vásároltak
vagy üzletrészük van annál a cégnél, amelyik a földet
haszonbérli. Vagy például a tanya. Jelenleg a tanya ingatlannak
minősül és jogi személy, bárki tetszőleges számú tanyát vásárolhat.
Hát ezt is meg kell változtatni. Termőföldnek kell minősíteni,
és ezzel a tulajdonszerzéséből eleve ki lehet zárni a bel- és
a külföldi jogi személyt. Nagyon fontos a földhaszonbérletnél,
hogy meg kell szüntetni a tőkeberuházás spekulációs földszerzési
jogát, ez az integrációs alhaszonbérlet, és még fontosabb,
hogy a gazdasági társaságnak és a szövetkezetnek a térmértéki
kiváltságát a haszonbérletnél meg kell szüntetni. Ezt a közösségi
jog írja elő, a csatlakozási szerződés, csak senki nem hajtja
végre. Nem is lehetne nagybirtokrendszer, ha 2004-től a földhaszonbérlet
mértékét a nagyüzemeknél leszállították volna arra a törvényes
mértékre, ami a magánszemélyt megilleti, és
300 hektár
. Ilyen változtatások kellenének. A semmiségi jogokat is újra
be kellene vezetni, amik meggátolnák, hogy az úgynevezett
zsebszerződéseket az ingatlan nyilvántartásba bejegyezzék.
Ezeknek az intézkedéseknek a végrehajtása 180 fokos fordulatot
jelentene a földtörvényben, anélkül, hogy ez a közösségi
jogba ütközne. Tragikus a földvédelem helyzete. Erről külön
kellene beszélni. 68-ig, ahogy Fazekas Béla annak idején megírta,
az erőszakos gigantomán iparosítás Svájc államterületét elérő
nagyságú földpazarlást hajtott végre, tehát ekkora termőföldtől
fosztotta meg Magyarországot. Ez sajnos 1989 után folytatódott.
Mivel lehet most már ezt megfékezni a megmaradás érdekében?
Azzal, hogy a földkivonást ne az önkormányzat és a földhivatal
dönthesse el, hanem csak központi államigazgatási szerv országgyűlési
felügyelete alatt, az Állami Számvevőszék ellenőrzése
mellett történhessen meg. A lényeg az, hogy földet ne lehessen
spekulatív célra kivonni. A másik szempont az, hogy főszabállyá
kell tenni a földkivonás nagyon szigorú tilalmát, és csak egészen
kivételesen szűk körben, kizárólag közérdekből lehessen a
földet a termelésből kivonni. A tőkehasznosítás itt semmiféle
jogcím nem lehet. Továbbá teljesen más jogalapra kell helyezni
a földkivonást és a földvédelmi járulékot, mert ha a föld
értéknek a sokszorosát nem köti ki az állam, akkor a beruházó
azt mondja, hogy az egész beruházási költségnek 1-2%- a, azt
leírom, az semmi, és annyit viszek el, amennyit akarok. Nem. A
sokszorosát kell kiszabni, hogy azt mondja a tőkés, dehogy
fogok én termőföldet vásárolni, majd hülye leszek, nekem ebből
nem lesz profit. Legvégül az élelmiszer önrendelkezésről szólnék
egy-két szót. Ez nemzetközi mozgalom. A kistermelők összefogtak,
nemzetközi szervezeteik vannak, amelyek azt követelik, hogy a
WTO-tól az agárszabályozást el kell vonni, hogy az agrárkereskedelmet
ne szabályozhassa. Egyébként a WTO-nak köszönhető az, hogy
850 milliárd ember éhezik. A közös agrárpolitikát is
teljesen át kell alakítani, vissza kell szerezni a szuverenitást.
Ez nem magyar találmány, hanem nemzetközi mozgalom, de azt tűzi
ki, hogy az erőforrások föld, víz, egészséges vetőmag, a
helyi közösségek kezébe kerüljenek. Az élelmiszer világválság
és az árrobbanás rendkívüli módon felértékeli a paraszti
munkát. Az önellátás, a helyi feldolgozás, a piac, a multi üzletláncok
kikapcsolása az egyedüli járható út. Magyarországnak is létfeltétele,
hogy tegyen a szerves vidékgazdálkodásért, és az államnak is
alkotmányos felelősségévé kell tenni, hogy az ország élelmiszertermeléséről
és piacbiztonságáról gondoskodjon. Illetve megszüntesse azt
az utólagos termékfelelősséget, amit az uniós jog ránk kényszerített,
ami az élelmiszerbiztonságot is kizárja. Ezek az elemek csak
együttesen tudják megváltoztatni a mai birtokpolitikát, és ha
a társadalom képes kikényszeríteni a politikai döntéshozóktól
megvalósításukat, akkor megvalósítható a hosszabb távú
nemzetstratégia a fenntartható fejlődés érdekében.
Győri Béla
|