vissza a főoldalra

 

 

 2008.10.03. 

A beiskolázás terhei

Kőbányai András és Ildikó számára is nehezen teljesíthető feladatot jelent az általános iskola első osztályát most elkezdett kislányuknak a tanszerek megvásárlása. A házaspár mindkét tagja a 30-as éveinek elején jár, ám több szempontból is hátrányos helyzetűek, ami manapság nem egyedi jelenség. Idegrendszeri és szívbetegsége miatt a férjet már a 20-as éveinek közepén leszázalékolták, a legutóbbi felülvizsgálaton 86%-os rokkantságot állapítottak meg nála. Az ipari tanulóként eltöltött időnek és néhány éves munkaviszonyának köszönhetően 48 ezer forint rokkantsági nyugdíjat kap. Szakmájában – jeles eredménnyel végzett, mint asztalos – még csökkentett munkaidőben sem dolgozhat, rokkantnyugdíján kívül nem rendelkezik jövedelemmel. Felesége, Ildikó autófényezőnek tanult és le is vizsgázott, de állítása szerint ebben a szakmában egy nőnek szinte lehetetlen elhelyezkedni, többnyire a férfiak által keresett pénz töredékét ajánlják föl neki, ha egyáltalán válaszra méltatják. Férjének ápolásáért havi 20 ezer forint illeti meg, és alkalmanként takarítást is vállal, összességében néhány tízezer forintért. Segélyt soha nem kértek, de jövedelmük a családi pótlékkal együtt sem éri el a százezer forintot. Szerencsére a feleség nagymamájának kétszobás lakásában élnek, és a 82 éves néni 62 ezer forintos nyugdíja is hozzájárul költségeik fedezéséhez. Kislányukat, Beátát – aki egy rendkívül intelligens, jó képességekkel rendelkező gyermek – nehéz anyagi helyzetük miatt íratták be egy számos szociális juttatást, ellátást biztosító, ám főleg halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek által látogatott alapítványi iskolába. Így Beáta ingyen kapja meg tankönyveit, térítésmentesen étkezhet, ajándékcsomagokban is részesülhet, csakhogy osztálytársainak többsége nagyon alacsony kulturális szinten álló családokból érkezett, ami semmiképpen nem lesz jó hatással az értelmes kislány szellemi fejlődésére. Andrásnak és Ildikónak még a kedvezmények ellenére is több mint 20 ezer forintjukba került a tanszerek és taneszközök beszerzése. Táskát, tornaruhát, tornacipőt, fürdőruhát, fürdősapkát, füzeteket, festékeket, ecseteket, rajzlapokat, dossziékat stb. kellett vásárolniuk. Így szeptemberben 23 ezer forinttal csökkent az amúgy is szűkös körülmények között élő család megélhetésre felhasználható jövedelme, de gyermeküknek biztosítottak mindent, amit csak az iskola kért. Az általam bemutatott család helyzete korántsem egyedi, sőt vidéken, főleg a kistelepüléseken még sokkal nehezebb körülmények között élő családokkal is találkozhatunk. A sokszor kényszerűségből ingázó, alkalmi munkából tengődő, vagy önellátásra berendezkedő falusi magyarok helyzetét az is rontja, hogy többségük már csak büszkeségből sem kér a különféle segélyekből. Gyermekeiktől pedig már a helyi iskolát is elveszik, fárasztó és költséges utazásra kényszerítve őket. Magyar Bálint és Hiller István jóvoltából a legvagyonosabb rétegek fiataljainak képzésére berendezkedő felsőoktatás mellett a közoktatásban is egyre nehezebb a szerényebb jövedelmű magyar családok gyermekeinek a helyzete. Pedig a magas szintű, a tehetséges gyermekek szellemi fejlődését elősegítő és ingyenes közoktatás biztosítása olyan állami feladat, ami alapvető feltétele kellene, hogy legyen a fejlődő, gyarapodó Magyarországnak. A gyermekes szülők terheinek növelése, a tankönyvek, tanszerek árának folyamatos emelkedése, és ezzel együtt a közoktatás színvonalának tudatos csökkentése katasztrofális állapotokhoz vezethet.

 

Varga Imre