2008.10.03.
Harc a minőségért
Payer András énekes, zeneszerző
1941. július 31-én született. Zenei pályája a ’60-as évek
elején kezdődött el. 1961-től napjainkig meghatározója a
magyar könnyűzenei életnek mint szerző és úgy is mint előadó.
Elsősorban, mint táncdalszerző vált ismertté, de énekesként
is sokan kedvelik. Az 1963-as év meghatározó volt a számára,
ugyanis ettől az évtől kezdődően dolgozott együtt S. Nagy
Istvánnal, hazánk egyik legelismertebb szövegírójával. A páros
első nagy sikere az „Ó, egy Alfa Romeo” című daluk volt.
Payer Öcsi a beatkorszak egyik legsikeresebb szerzője volt,
olyan nagyságok énekelték dalait, mint Németh Lehel, Záray Márta,
Vámosi János, Kovács Erzsi, Koncz Zsuzsa, Toldy Mária, Sárosi
Kati, Hofi Géza, Zalatnay Cini, Aradszky László, Magay
Klementina, Szécsi Pál, Katona Klári, Mikes Éva, Komár László,
Koós János és a sort lehetne folytatni. Nívós zenekaroknak is
írt dalokat, főként a ’60-’70-es években az Omega, Illés,
Bergendy együttes, valamint a Magyar Rádió Big Bandje is műsorán
tartotta a Payer dalokat, akárcsak napjainkban a legfiatalabb
generáció sztáregyüttesei, mint pl. a Cotton Club Singer’s,
valamint a Republic együttes. Szólóénekesként is remekül megállja
a helyét, a Minden jót, Mónika az egyik legközkedveltebb
zeneszáma még a mai napig is. Szép elismerés érte a szerzőt,
amikor 1999-ben megkapta az évi eMeRTon életműdíjat. A szerző-énekes
emellett számos színdarabhoz írt zenét, valamint a legkitűnőbb
magyar jazz-rock zenészekkel kortárs mai magyar költők verseit
is megzenésítette. Napjainkban is igen aktív zenei munkássága,
melyet a közelmúltban megjelent számos zenei album fémjelez. A
„Minden jót, Mónika” című Hungaroton kiadvány szép
sikereket ért el, nemkülönben, mint a saját kiadványai (pl.
„Minden ember szerelmes lesz egyszer”, vagy „Nem mondhatom
el”) Legbüszkébb „Az annyi arc ismerős” c. életmű kiadványára,
melyben 45 esztendő dalterméséből mintegy 90 felvétellel
jelentkezik. A Magyar Köztársaság elnöke 2004-ben Payer Andrásnak,
érdemes és eredményes munkássága elismeréseként, a Magyar Köztársasági
Arany Érdemkereszt kitüntetést adományozta.
– Gyógyszerészhallgató voltál. El
is végezted az egyetemet?
– Tréfásan szólva: az egyetem végzett el engem.
Orvostanhallgatónak készültem, de nem vettek fel erre a szakra.
Ennek két oka volt: nem voltam túl jó káder, mert
patikatulajdonosok voltak a családban. A másik: a felvételin
kissé indiszponált voltam, mert előző éjszaka mulatoztam. Így
egy-két pont hiányzott az orvosira. Ezért áttanácsoltak a pécsi
gyógyszerész szakra. Felmenőim közül sokan voltak gyógyszerészek,
így követhettem volna a családi vonalat. Ám a zene, akár egy
gyönyörű nő, elcsavarta a fejem. Maradtam a zenénél.
Lediplomáztam, de gyógyszerészként egy percig sem működtem.
– Édesapád tanácsára jelentkeztél
először az orvosira?
– Igen, de ő nem zárkózott el attól, hogy fiából zenész
legyen. Jó hangú, és hallású gyerekként az iskolában mindig
szólót énekeltem. Apám megérezte zenei tehetségem. Amikor látta,
hogy egészen fiatalon komoly sikereket érek el, támogatta elképzelésemet.
Azt mondta: „édes fiam, becsüld meg magad, de ezt a szakmát
komolyan kell végezni, nem úgy, mint az egyetemet.” Bizonyára
megfenyített volna, ha a zenei pályán nem viszem semmire nemtörődömség
és különböző linkségek miatt. Hála Istennek a zene erősebb
volt minden olyan ingernél, ami eltéríthetett volna a pályáról.
– Igaz, hogy édesapád találta fel a
Quarelint?
– Így van, a Chinoinban kísérletezte ki. Áttételesen
ez okozta a halálát is. Nyolc éven át tesztelték a gyógyszert.
Szinte mindenki ezt szedte fejfájás ellen, még a pártvezetők
is, de mégsem ütötték rá a körpecsétet. Tehát nagyon
lassan haladt a találmány elfogadtatási procedúrája. Apám
viszont nem vett be olyan személyt az üzletbe, aki esetleg segíthetett
volna. Nem volt jó üzleti érzéke; nem tudta, hogy ilyen
esetben nélkülözhetetlen a kapcsolati tőke. Így Don Quijote-ként
szélmalomharcot vívott. Mire a találmányt bejegyezték, hét
infarktust hordott ki lábon, annyira szívére vette ezt a
dolgot.
– Mennyi pénz ütötte a markát ezért
a felfedezésért?
– Nevetséges kis elismerést kapott 1973-ban. Akkor 50
ezer forintért örök áron megvették tőle a jogokat.
– Térjünk vissza pályafutásodra. Mi
volt az első hangszered?
– Másodikos gimnazista voltam az 1956-os forradalom idején.
Akkor apám egyik iparművész barátja, Szabó Feri bácsi egy
gitárt hozott nekem. Azzal a hátsó szándékkal, hogy inkább
spanyol gitáron játsszak, minthogy részt vegyek a harci eseményekben
egy „davaj gitár”-ral… Nagyon féltettek; amikor
befordultak az orosz tankok a Hegedűs Gyula utcába, elbújtattak
a padlásra. Remegve várták, hogy feljönnek a megszálló
csapat tagjai. Feri bácsi megmutatta nekem, hogy miként kell
spanyol gitáron játszani, mert azt ujjal kell pengetni, nem
pedig pengetővel. 1957 februárjára, mikor újra iskolába jártam,
már egy-két nótát is el tudtam játszani. Kísérni tudtam saját
énekemet, így produkciókat érlelt meg bennem a két és fél hónapos
„forradalmi oktatás”. Ennek az volt az előnye, hogy a lányos
házakban tartott különböző zsúrokon „mini előadásokat”
tarthattam. Budai úrilányok rendezték ezeket a zsúrokat. Az
anyukák örültek ezeknek az összejöveteleknek, mert addig is
tudták, mit tesznek lányaik. Akkoriban ez a fajta szórakozás
tartalmasnak és kulturáltnak számított. Táncoltunk az akkori
slágerekre, s hallgattuk a Music USA-t. Egyszer Németh László
egyik lánya, Csilla hívott el engem egy ilyen zsúrra. Ezt soha
nem felejtem el, itt adtam elő először egy önálló 20-30
perces produkciót. Hála Isten sikeresek voltak ezek a fellépések.
Néha eszembe jutott egy-egy dallamfoszlány, amit lejegyeztem, s
ezeket is előadtam. Akkor már zongorázni is tanultam a szomszédék
hangszerén.
– Intézményes keretek közt is tanultál?
– A Goldmark Károly Zeneiskolába jártam, s magánúton
pedig Serédi Lajosné tanárnőnél tanultam. Az ő férje a
hajdani hercegprímás unokatestvére volt.
– Németh László lánya, Serédi
Jusztinián rokona… Nem rossz kapcsolatok.
– Valóban, ilyen körökben forogtam. Egyre jobban
felfele ívelt a pályám, s 1961-ben megírtam első dalomat,
amit egy évre rá Záray Márta adott elő. A dal címe: Nem kívánhatsz
tőlem túl sokat. Ezt követően egyre gyakrabban vittem el
dalaimat az Országos Rendezőiroda épületének halljába. Egy
szál gitárral mutattam be nótáimat a házba belépő sztároknak:
Németh Lehelnek, Kovács Erzsinek, Koós Jánosnak, s még
sorolhatnám. Egyszer, amikor az Alfa Romeo c. dalt mutattam az
oszlopok közt Koósnak, odajött hozzánk Róna Tibor, az ORI
dramaturgja, a rádió kabaréműsorának egy írója. Megkérdezte
tőlem: kié ez a nóta? Azt feleltem: az enyém és S. Nagyé. Közöltem,
hogy azt szeretnénk, ha Koós Jani énekelné el. Erre azt válaszolta:
„Koós bármikor elénekelheti, de az 1963- as szilveszteri műsorban,
melyet egyaránt közvetít a tv és a rádió, ti fogjátok előadni.”
Tehát akkor jelentkeztünk nyilvánosan, mint Payer–S. Nagy duó.
Ez a felállás egy évig tartott, s hatalmas sikereket arattunk.
Ennek az oka, hogy zenénk különbözött a hagyományos magyar tánczenétől.
Az akkori felvételek a mai napig is megállják a helyüket, mert
melodikusak, s fiatalos hév és nyers erő van bennük. Koncertszínpadokon,
kabarékban, divatbemutatókon vettünk részt. S. Nagy István
viszont azt mondta: nem akar tovább színpadon lenni. Egy év
kihagyás után úgy döntöttem, hogy egyedül folytatom. Szinte
beleőrültem abba, hogy esténként nem mehetek fellépni. A
legnagyobb baj, ha egy fiatalembernek tele van a pénztárcája és
nem tudja magát hasznosan lekötni. Ilyenkor könnyen a züllés
útjára tévedhetünk. Elhatároztam: szólóban fogok énekelni,
ezért egy évig énektanárhoz jártam. 1967-ben már szólistává
váltam.
– Azt írják rólad, hogy feltámasztottad
a hagyományos tánczenei stílust. Tehát előtted ez a stílus a
sírban volt?
– Ez a feltevés nem állja meg a helyét. Angolszász és
latin stílusban játszottam. A hagyományos magyar lírát keményítettem
be. A magyar tánczenét nagyon tisztelem, s feladatomnak tartom
életben tartását. Remélem, hogy lesz is rá lehetőségem az
egyik médiumnál, de babonából nem árulom el, hogy melyiknél.
Tudom, hogy azt a tánczenét, amit jómagam és neves kollegáim
művelnek, nagyon szereti a közönség. Ezt bizonyítják fellépéseink
is. Ezért abszurdum és bűn, hogy jelenleg csak elvétve sugározzák
a magyar rádiókban számainkat. Nem tudom az okát, de az én
korosztályom zeneszerzőit – tehát nemcsak az én szerzeményeimet
– alig játsszák. Néhány archív anyag hallható csak tőlünk.
Ez ellen ízig-vérig tiltakozom. Aktív emberként ebbe nem
vagyok hajlandó beletörődni. Nem csak az előadókról, hanem a
szerzeményekről is beszélek. Dalainkat életben kell tartani,
mert vannak olyan kitűnő fiatal előadó kollegák, akik nagyon
kedvelik azokat. Példa erre, hogy majdnem két éve járunk egy
olyan Máté Péter-műsorral, amiben fellép Malek Andrea, Bebe,
Gáspár Laci, Gallusz Nikolett és még sorolhatnám a fiatal
tehetségeket. A közönség akkor is szereti ezeket a dalokat, ha
fiatalok éneklik. Amit mi teszünk, az egy kulturális hadjárat
a régi dalok mellett. Nem vagyok egy maradi ember, ezt bizonyítja,
hogy több szerzeményemet átdolgozom a mai kor zenei ízlésének
megfelelően. Ami a legfontosabb: dalaink szövegei értelmesek, s
szólnak is valamiről. A mai dalok többségénél a szövegíró
kitalál egyetlenegy mondatot, s azt ismételgetik, s néha káromkodnak
egyet. Ez a divat. A mi dalainkra viszont bravúros versek íródtak,
olykor költemények is. Jelenleg a szerzők fantáziája vagy
megrekedt, nincs szókincsük, vagy tudatos hülyítés folyik.
– Tudtommal jó barátság fűzött Szécsi
Pálhoz és Németh Lehelhez.
– Így van. Németh Lehelt 1964-ben kiüldözték ebből
az országból. Egy Rajk András nevű újságíró olyan ocsmány
cikkeket írt róla, hogy el kellett mennie. Azt írta róla, hogy
50 forinttal többet kért egy fellépésért. Viszont Németh
Lehel arra a koncertre vitt magával egy olyan mikrofont és erősítőt,
melyek megelőzték korukat. Ezt követően egy évre eltiltották,
s artistaként kereste kenyerét. Szécsi Palit pedig testvéremként
szerettem. Az egyik híres slágeremet, a Gedeon bácsit ő énekelte.
– Ezek az énekesek annak idején sztároknak
számítottak?
– Igen, de nem a szó mai értelmében. Az ő hangjuk,
produkciójuk mögött a tudás állt és nem a bulvársajtó.
Sokkal kisebb „trambulinról” indultunk, mint a mai felkapott
sztárok. Manapság, ha valaki megtetszik egy szerkesztőnek,
akkor már naponta róla szólnak a hírek. Mindent megcsinál egy
ilyen emberke, csak éppen a szakmáját nem műveli. Főz, piócát
eszik, pucérkodik, gusztustalanodik egy valóság show-ban. Ez elég
ahhoz, hogy a bulvármédia érdeklődése rájuk szegeződjön.
Ha Szécsi Palinak bármelyik szerzeményét lejátsszák, halála
után 34 évvel még mindig felismerik a hangját, szeretik, s úgy
fogy a lemeze, mintha még élne. Ő úgy lett a közönség
kedvence, hogy nem főzőcskézett és meztelenkedett a tv-ben.
– Németh Lehel munkáját nemrég
Lakiteleken elevenítetted fel…
– Augusztus 20-án Lakiteleken Lezsák Sándor vendégeként
vettem részt egy nagyon szép megemlékezésen. Az
istentiszteletet követően Németh Lehelről kellett egy 30
perces portrét készítenem. Lehel kanadai tartózkodása után a
Lakitelekhez tartozó Tőserdőn élt párjával együtt. Ott vendéglátással
– panziót üzemeltetett – és kárpitozással foglalkozott.
Nagyon szerette a zenészszakmát, de sokkal büszkébb volt annál,
hogy kilincseljen azért, hogy szerepelhessen. Egy olyan magának
való tősgyökeres magyar volt, akit nem lehetett megtörni.
– Nem tartod gondnak, hogy ma nem egyes
személy, hanem a számítógép írja a dalokat?
– Ez egy nagyfokú perverz és tisztességtelen eljárás.
Így nincs szükség képzőművészre sem, csak be kell
programozni egy gépet, s az majd portrékat fest. Embertelenedünk,
s az igazi művészek közben tönkremennek. Olyan zenekarok élnek
meg, akiknek fogalmuk sincs a szakmáról, s tagjaik nem tudnak
zenélni. Betáplálnak egy rendszert a szintetizátorba, s úgy
csinálnak, mintha zenélnének, pedig nem érinti a billentyűt a
zongorista keze. Így órákon át „kamuznak” egy lakodalmon,
vagy bármely összejövetelen. Az élő zenét játszó művészek
közben otthon éheznek. Ezt kikérem magamnak! Balogh Csibe Jenő,
aki Magyarország egyik legjobb jazz-zongoristája volt, abba halt
bele, hogy nem tudta kifizetni a villanyszámláját. Egy Európa-klasszis
művész volt, de nem foglalkoztatták, el akarta adni az autóját,
hogy pénzhez jusson, de az sem sikerült. Hazafele menet a lépcsőházban
szívéhez kapott, s meghalt hatvanéves korában. Ez is a lélektelen,
materializálódott világ bűne közé tartozik. Pedig szükség
van a jó muzsikára, hiszen köztudott a zene lélekgyógyító
szerepe. Aki pedig nem zenél, csak kamuzik, s ellopja a lehetőséget
a profiktól, de nem épül a melódiákból, mert fogalma sincs
arról, hogy mit csinál.
– Pénzt azért kap ezért.
– Valamennyit. Fél áron megy el a rendezvényekre, s így
a piacot is rontja. Azért hívják őt, mert olcsó és rossz. A
minőség már nem érdekli a megrendelőt. Az ad egy kis reménysugarat,
hogy a közönség újra kezd érdeklődni az élőzene iránt.
– A te dalaid főleg az érzelemre
apellálnak. Hol a határ az érzelmes és a szirupos dal között?
– Egy igazi jó slágerdalra rá lehet fogni, hogy
giccses, de mégis eléri a közönség lelkét és szívét. A lényeg,
hogy hatásos és egyéni legyen. Így lett sláger pl. az Angéla
vagy a Pancsoló kislány dala. Abból kell kiindulni, hogy egy
szerző megálmodja, s megírja azt, amit a nagyközönség
mindennap érez, de nem tud megfogalmazni. Ettől válik a dal
sikeressé. Az én dalaim általában a szerelemről szólnak kellő
temperamentummal. Az elmúlt időszakban sokszor versre írtam
dalaimat. Így zenésítettem meg Gyurkovics Tibor, Baranyi Ferenc
és Szenes Iván költeményeit. Szerelmes versekre írok.
Dalaimmal nem szoktam politizálni. Célom, hogy a közönséget
megajándékozzam szerzeményeimmel, s így kellemes időtöltést
biztosítsak számára. Egy sláger meghallgatása közben el kell
lazulnunk, és akkor észrevesszük a világ szépségeit, csodáit.
Sosem a rosszra, hanem a jóra figyelmeztetem az embereket.
-Mely színdarabokhoz írtál zenét?
– Abody Béla, a Vidám Színpad legendás igazgatója
felkérésére sok dalt írtunk S. Nagy Istvánnal együtt. Ezek a
dalok mind-mind sikeres – legalább kétszázszor játszott –
produkciókban szerepeltek. Akkor egy híres társulat működött:
Kabos László, Kibédy, Kazal, Felföldi Anikó, Balogh Erzsi, Géczy
Dorottya voltak a színház tagjai. A színdarabokat Bárány Tamás,
a betétdalokat pedig mi írtuk.
– A hajdani éra mennyiben szólt bele
a dalok szövegébe?
– Működött a cenzúra. Az első számomban eredetileg a
következő szöveg volt: „és az első édes éjszakát rólad
álmodom át.” Ezt nem engedték ebben a formában; az éjszakát
– ami a cenzorok szemében a fülledt erotikát jelentette –
randevúra kellett átírni. Érdekes, abból a dalból, amit elsőnek
nem engedélyeztek, mindig siker lett. Ilyen volt a Gedeon bácsi
is. Ennek első verziója Slézinger bácsi volt. Ezt a nevet nem
engedélyezték, így lett belőle Gedeon. A napokban arra
gondoltam: kár, hogy megszüntették a sanzonbizottságot. Hiszen
olyan förtelmes produktumok jelennek meg a lemezboltokban, amiket
még a legnagyobb jóindulattal sem lehet művészetnek nevezni.
Az ocsmány és magyartalan beszéd dívik ezeken a felvételeken.
– 1987-ben arcüregbénulást kaptál.
Számoltál vele, hogy ezzel véget ér pályafutásod?
– Igen, mert egy évig nem tudtam színpadra menni. Új
elfoglaltság után kellett néznem. A nejemmel együtt
beiratkoztunk egy vendéglátóipari szakközépiskolába, arra
gondolva, hogy ha szállodatulajdonos, vagy vezető szeretnék
lenni, legyen meg ehhez a megfelelő szakismeret és az iskolai végzettség.
Tíz hónapig kezeltek. Hála Istennek meggyógyultam, pedig
nagyon kevés esély volt rá.
– Kamatoztattad tudásodat, s nyitottál
egy lottózót.
– Így van, két lottózót nyitottam, de már csak a
feleségem foglalkozik velük. Szerencsére megy az üzlet. Először
cukrászdát nyitottam, de miután leégett a zsámbéki főiskola
épülete, elveszítettük vevőkörünket.
– Lottózótulajdonosként hiszel a
szerencsében?
– Nem csak pénzt lehet nyerni a szerencsével. Ha egy szép
és aranyos párom van, az számomra a legnagyobb szerencse, és a
sors ajándéka. Talán romantikusan hangzik: egy nagyon szép
családom van, s ennek alapja a kölcsönös megértés és
tisztelet.
– Egy időben a zsámbéki képviselőtestület
tagja voltál. Érdekel a politika?
– Érdekelt volna, ha lett volna foganatja annak, amit meg
akartam valósítani. Oly sok akadékoskodással és meg nem értéssel
találkoztam, hogy az egészségem látta ennek a kárát. Ezért
a négyéves ciklus végén befejeztem a képviselőséget. Már fáradt
vagyok ahhoz, hogy evidenciákért harcoljak.
– Hosszabb távollét után miként
sikerült ismét visszakerülnöd a könnyűzenei életbe?
– Nem volt nehéz, mert szeretem a zenét, s megmaradtak a
kapcsolataim. Lassan visszakerültem a zenei vérkeringésbe. A
visszatérésben segítségemre voltak a hajdani Petőfi Rádió
vezetői is. Akkor még sugározták a dalaimat. Nem csak rólam
van szó, mert még Charlie dalait sem játsszák annyit, mint
kellene, de ezt elmondhatjuk több kortársam szerzeményeiről
is. Minden évben igyekszem valami újat felmutatni, hogy ne
unjanak meg. Tehát nem archív felvételekre tátogok rá a
koncerteken. Azokat a dalokat, amiket meg akarok újítani,
meghangszereljük zenészbarátaimmal, s korszerű technikával létrehozunk
egy zenei alapot. Két lemezt készítettem saját kiadásban, s
most is szándékomban áll újabbal megjelenni. A koncertekre
pedig legalább egyórás műsorral készülök. A közönség régi
nótákat hallhat vadonatúj „köntösben”. Sok helyre hívnak:
egy hónapban átlagosan nyolc-tíz fellépésem van.
– Vannak új szerzeményeid?
– Tudnék írni, de nem érdemes. A dalokat éltetnie kéne
a médiumoknak. Ma nem érdemes zenét szerezni, mert olyan a
helyzet, mint azé a gyereké, amelyet boldogan megszül az édesanyja,
de enni már nem ad neki. Ma a szerzők kevés teret kapnak. Régen,
ha a zenei szerkesztőnek megtetszett egy szám, azt sűrűn
hallhatta az ember a rádióban.
– Fellépsz a határokon túl is?
– Igen, hívnak a magyarlakta részekre is. Nagyon szeretnék
egy hosszabb erdélyi turnét szervezni magamnak, mert azon a területen
még nem koncerteztem. Idén májusban léptem fel Pátriumban,
Nagyváradon, ahol egy nagyon jó hangulatú koncertet sikerült
produkálni. Eredetileg ötven perccel készültem, de a vastaps
miatt ezt még negyvennel toldottam meg. A határon túli magyar közönség
még mer szórakozni. Nincs bennük gát, hangulati kötöttség
és görcsösség. Talán nekünk itt, az anyaországban újra el
kéne sajátítanunk a szórakozás felszabadító és hiteles
formáját.
Medveczky Attila
|