2008.10.10.
A barna pópa
Végvári
Vazul OFM : Kelj föl lantom, citerám c. könyvéről
Ismét
október van, és emlékezünk. Megérzésem szerint 2008. október
23-án nem lesz semmi, nem lesz forradalom, legfeljebb a rendőrök
kordont állítanak, könnygázt spriccelnek, és különböző
rafinált eszközöket vetnek be az emlékező tüntető magyarok
ellen. A nemzet egységesen még ma sem emlékezik 1956 októberére.
Ezért mindent megtettek és megtesznek ma is. Letagadják,
lehazudják az égről a csillagokat, és a magasságból az
Istent. Letagadják ami történt 1956. október 23. és november
4-e között. Régen volt, amikor Márai megírta a versét:
Mennyből az angyal. Régen volt, amikor maga a költő is elámult:
„ilyen nagy dolog a szabadság”! Nagyon nagy dolog volt a
szabadság, mert emberek ezrei adták érte életüket.
Egy törékeny, vékony testalkatú, barna rendi öltözetben,
dobtáros géppisztollyal járó ferences szerzetes védte Buda várát
1956. november 4-étől egészen a Vár elestéig. November 7- én
el kellett tűnni a Várból a gyerekvédőknek, az egyetemistáknak,
és Végvári Vazul ferences szerzetesnek is, bár ő még visszatért
a tett színhelyére szerzetesi öltözékében. Az oroszok megállították,
Vazul atya elmagyarázta nekik, hogy ő „pópa”. Innen a név:
Barna pópa, akit később halálra kerestek országszerte. Annak
idején, 1956-ban október 26-án az esztergomi ferences rendházat
titokban elhagyta Végvári Vazul, Budapestre ment gyalog, hogy a
forradalmárok, szabadságharcosok oldalára álljon. A ferences
rendi öltözetben a kordán (ez egy kötélszerű ruhadarab, amit
a habituson helyeznek a derékra) három csomót kötöttek: egyik
a tisztaságot, másik a szegénységet, a harmadik az engedelmességet
jelképezte. Bár a rendi elöljárók megtiltották a
ferenceseknek, hogy kimenjenek a vérzivatarba, az utasításnak Végvári
Vazul nem tett eleget. Megsértette a regulát. Így ír erről könyvében
ez a nagyszerű ember. „Október 23-án, kora reggel szerzetes
elöljáróm tiltó parancsa ellenére megszöktem az esztergomi
ferences rendházból. (Amikor bennünk a magyar és a keresztény
konfliktusba kerül egymással, akkor az egyéni lelkiismeretnek
kell dönteni arról, hogy mit tegyünk.)” Végvári Vazul
hallgatott a lelkiismeretére, és a ferences rend magatartására
jellemző, hogy évtizedek múlva ugyanott, Esztergomban
visszafogadták feltétel nélkül az emigrációból hazatérő
ferences papot, ugyanabba a kolostorba. Különös, nagyon különös
század ez a múlt század. A tengernyi civil hős és áldozat
mellett sok, igen sok a névtelen és neves pap és szerzetes, aki
az engedelmesség és a magyarság közötti konfliktusban a
magyarság mellett döntött, vagy konfliktus nélkül is vállalta
a hivatását, és önnön tragédiáját. Soroljuk? Egy másik
szerzetes, ugyancsak ferences, páter Kis László Szaléz. Ő tízgyermekes
családból származott. Az édesapa cipészmester volt, anyja,
Halász Piroska meg a gyermekeket nevelte istenhitre. Páter Kis László
Szaléz életét áldozta hazájáért és hitéért. A barátot
Gyöngyösön 1946. április 28-án letartóztatták, majd kényszervallatás
után koncepciós perben halálra ítélték. 1946. december 10-én
az ítéletet végrehajtották. Nyughelye ismeretlen. Őt követte
évekkel később – többek között – Brenner János ifjú káplán,
a szombathelyi római katolikus püspökség áldozópapja.
Brenner atyát, az ifjú papot elcsalták a plébániáról egy álhírrel,
beteghez hívták éjszaka, majd brutálisan meggyilkolták. Így
járt Kenyeres Lajos római katolikus pap is a Tisza mentén,
Martfű és Tiszavárkony közelében. Bestiálisan végeztek
vele, majd a Tiszába vetették. Egy évvel később találták
meg a holttestet a Tiszában. De mi történt Pap Béla karcagi
református lelkésszel, akinek jobb lábát – rajta bakanccsal
– a Bakonyban találták meg? Soha nem derítették ki a hatóságok
a bűntényt. Gulácsi Lajos ávósoknak adott menedéket a
mosonmagyaróvári sortűz után. Hálából ezért őt is kivégezték.
Sírja ott van Mosonmagyaróváron a civil áldozatok között. Életben
maradt Tabódi István plébános úr, Recsk lakója. Akkor még
huszártisztként vitték a lágerbe. Majd három év után
szabadult, és pap lett belőle. A megbocsátás papja. Sok, igen
sok az áldozatok száma.
Csak néhányat említettem most, ahogy végigolvastam Végvári
Vazul történetét. A ferences rendi szerzetes Székesfehérváron
született, édesapja vasutas volt, nyolcan voltak testvérek. Először
Pécsre járt iskolába, a gyalogsági hadapródiskolába. Majd
valahol Németországban hadifogságba esett, így ezután meglátogathatta
a diadalmas szovjet térségeket hadifogolyként. Hazatért, először
kereskedelmi iskolát végzett, de így vall a további sorsáról
páter Végvári Vazul. „Leérettségiztem a várbeli Toldi
Ferenc Gimnáziumban. 1948- ban az egyházak üldöztetése idején
számomra is fontos volt a hit védelme. Így kerültem Assisi
Szent Ferenc vonzásába. A kapisztrán rendtartomány Széchenyi
novíciátusában a gyöngyösi és az esztergomi teológián
gyorsan teltek az évek. A korábban óhajtott nagycsalád-álmokat
az örökfogadalommal magam mögött hagytam. Pappá szenteltek
1953 augusztusában, és prefektus- nevelőként esztergomi fiúgimnáziumunk
internátusában kezdtem meg szolgálatomat.” Tehát
1956, a
forradalom végnapjai. Ezekre a napokra így emlékezik Végvári
Vazul. „Nagy Imre rádiószózata meghallgatása után
felsiettem a Várba, hogy a korábbi beadványomról a bíboros érsekkel
értekezhessem. (Néhány nappal előbb írásban kértem tőle
egyházi menedékhelyek érseki kijelölését a nép haragja elől
menekülő kommunista pártfunkcionáriusok számára. A törvényes
igazságszolgáltatás biztosításáig.) Nagy Imre és Tildy Zoltán
a kiélesedett helyzetben gondoskodni kívántak Mindszenty bíboros
biztonságáról. Hajnalban előbb a parlamentbe hívták, majd a
neki is felajánlott jugoszláv követség védelme helyett, saját
kérésére az amerikai követségre menekítették. Eközben (bár
akkor még nem tudhattuk), már folyamatban volt a cselszövés,
mely Maléter Pálnak és delegációjának sorsát Tökölön
megpecsételte. Így az Úri utcába már hiába mentem. Ez végtelenül
lehangolt. Tanácstalanul indultam lefelé a köves utcán a Bécsi
kapu felé.” Megismerhettük a budai vár védelmének történetét.
A védők gyerekek voltak, iskolások, egyetemisták. Tehát „a
Hess András téri diákszállónál nagyszámú egyetemista gyülekezett.
Egy főhadnagy magyarázott, és válaszolt a fiataloknak.
Jelentkeztem nála beosztást kérve. Nem tudott fegyvert adni;
mind elkelt. Az épület előtt felbúgó autóból egy
egyetemista az ott csoportosulók felé ezt kiáltotta: »Akinek
fegyver kell, a Bimbó utcai kapitányságon még kaphat.« Futva
értem a kapitányságra. Már ott sem volt fegyver. Az üres szobák
egyikében sarokba állítva egy závárzat nélküli puska
fogadott. Csalódottan, de tettre készen és futólépésben
siettem újra vissza a Várba. A védelem megszervezésével
kapcsolatban konkrét kérdéseket tettem fel a főhadnagynak. Tétova
válaszait hallva vállalkoztam, hogy védelmi tervet készítek a
várnegyed számára. A diákszállóból kifelé menet mellém
csatlakozott egy tányérsapkás férfi ezekkel a szavakkal: »Ne
kérdezze a nevemet, hallottam, hogy mit mondott a főhadnagy bajtársnak.
Csak kövessen. Megmutatom, hol találhat térképet.« Ezzel a várgondnokság
épületéhez kísért. Értesítést kaptunk Marián alezredestől
(Marián a Műszaki Egyetem katonai parancsnoka volt). Fegyvereket
rejteni! Mindenki azonnal tűnjön el a Várból! Hatalmas túlerő
közeleg. Irtóztató csend támadt. Akkor én a köztük idegen
egész bensőmben remegve belekiáltottam a lépcsőház feszült
és bamba csöndjébe: »Átveszem a parancsnokságot.« Innentől
kezdve egészen a harcok végeztéig a barna pópa volt a Vár
katonai parancsnoka.” Ultimátumot küldtek a szovjetek fel a Várba.
Tegyék le a fegyvert, határidő reggel 7 óra. Hírt kaptunk,
emlékezik vissza Vazul atya. „Öt páncélos közeledik az
Ostrom utcán…” „próbáltam megközelíteni a Bécsi kapu
jobb oldali feljáratát. Aztán kúszni kezdtem fölfelé.
Valahonnan magasabbról rövid sorozat pattogott a kőlépcsőkön.
Egy egyetemista a levéltár felől próbált feljutni a gépágyúnkhoz.
Már egyikünknek sem sikerült. Akkor vettem észre, hogy korábbi
utasításomat követve a kézigránátokat is idehordták
beosztottjaim, mikor a lakókra tekintettel és a robbanásveszélyt
megelőzendő, a Dísz tér 3-at kiüríteni kényszerültünk. A
várparancsnoknak fő törekvése volt: nem engedni felmorzsolni
az ellenállók erejét. A közvetlen összeütközést mindig
kikerülték. De nem hagyták nyugodtan a szovjet erőket egy
percre sem. A legváltozatosabb módszereket eszelték ki és
alkalmazták. A meredek várbéli utcákat zsírral vagy kenőszappannal
kenték fel, így a szovjet járművek csúsztak-másztak, de nem
jutottak előre. Miközben támadták az oroszokat, változatos módon,
a polgári lakosság életét védték. Különös ez a szerzetes,
a gerillaháború módszereit is ismerte. „A gyász napján,
november 7-én reggel pontosan 7 órát mutatott, jelzett az első
szovjet ágyúlövés.” „Az orosz páncélosok vastalpai már
a Hunyadi sétány irányából is felcsörömpöltek. Most mit
csinálunk? Ránéztem az órámra, mondanom kellett valamit:
Fegyvert rejteni! Pucolás ki a Várból! Találkozunk délután
3-kor a Lajos utcai iskola előtt, a villanyóránál…” És a
szerzetes még két alkalommal visszatért a Várba, a megszállt,
körülzárt Várba. Különös Végvári Vazul története.
Honnan volt tudása, intellektusa, bátorsága ehhez az egész élethez?
Maga Végvári Vazul beszél hitének és erejének forrásairól.
„A kalocsai kollégiumban, ahol a gimnáziumot végeztem, diákéletünk
klastromízű volt ugyan, de a kor problémái felé nagyon is
nyitott. Így például az érettségi előtt álló, akkor
nyolcadikos diákok külön önképzőkörhöz tartoztak, amely az
ontológia, ismeretelmélet, természet- és társadalombölcselet
kérdéseivel foglalkozott. E filozófiai kört 1895-ben hívták
életre az alföldi kisváros iskolájának jezsuita tanárai.”
„Ehhez a korszakhoz tartozik egy téli látogatás a kalocsai
kubikosok egyesületében. Egy fiatal tanárunk, aki sokszor
emlegette nekünk a szegények igazát, egy vasárnap délután
megfogta „úri kis kezünk”, és néhányunkkal kisétált a városszéli
földmunkás kaszinóba. Alighanem ismerték már az emberek, mert
mindjárt körülvették. Mi hallgattuk a nagy társalgást, mint
kinyilatkoztatást. Az akkor 27 éves Kerkai Jenő, a KALOT későbbi
megalkotója, mert ő volt a kalauzunk, ennél is konkrétabban
foglalt állást. Röpiratban ismertette Prohászka Ottokár szociális
elveit (1898-ban már az egyházi nagybirtok tarthatatlanságát
hangoztatta), vagy kikelt az olyan keresztények ellen, akik az
Evangéliumot spanyolfalnak használják kizsákmányoló praktikáik
leleplezésére.” A hit, a hazaszeretet és az emberszeretet
forrásait kutatva megtaláljuk Prohászka Ottokárt is. „Diákkorom
óta gyakran jár eszemben Prohászka Ottokár, a Rómában képzett
teológus, 28 évesen az esztergomi papnövendékek lelkivezető-
spirituálisa. Ő a parlament felsőházának tagja, közéleti és
mozgalmi ember, filozófus és esztéta, misztikus természetbarát.
Mindig újragondolkodtat az egyénileg valóban szegény, igénytelen
és aszketikus férfi, a szociálisan érzékeny reformer, keresztény
politikus, igen termékeny és változatos érdeklődésű író
és poéta. Szülőhazám, Székesfehérvár püspökeként egyben
a Magyar Tudományos Akadémia tagja, társadalomébresztő és lánglelkű
szónok, a budapesti Egyetemi Templom szószékén, ahol fáklyáját
kiemelte kezéből a halál angyala. Emlékszem rá úgy is, mint
akinek pesti szobrát ifjú-marxista szenvedéllyel segített ledönteni
a később nemzetközi prominenciára jutott költő, aki utóbb
maga is a recski haláltáborban nyögte a nagy Sztalin öklének
ütéseit. (A trubadúr Prohászka sokkal szekurálisabb poétatársát,
a haláláig szégyenkező humanistát Faludy Görgynek hívták.)”
Kik nevelték Végvári Vazul ferences szerzetest? Kalocsán
a jezsuiták, Székesfehérváron Prohászka, majd a hazához örökkön
hűséges Krisztus trubadúrjai, a bohém szerzetesek, a barna
habitusú szerzetesek. Áldott legyen a nevük. Igen, ezek a hűséges
papok. Eszembe jut hirtelen a vagány újpesti jezsuita, Ispánky
Béla, Mindszenty titkára, akit a nagy Berkesi (kicsi volt, mint
a töpörtyű) vallatott, és igyekezett megalázni. Berkesi
persze hogy tudta, hogy papi embert kínoz. Vallatás közben
felszólította a jegyzőkönyvvezető ávós nőt: húzza fel
szoknyáját, és mutassa meg combját a „vágyakozó” papnak.
Nem volt kísértés, csupán gyalázat volt a jelenet. Berkesi
meg, a kis ronda zsidó, tovább faggatott. Arra volt kíváncsi,
Ispánky Rómában az egyetemen kikkel tanult, kik voltak évfolyamtársai.
A szellemes, művelt és vagány Ispánky azonnal válaszolt: „Taddeo
Gaddi.” Már rohant is ki az al ávós, hogy megkeresse az ávósok
által felállított regiszterben a veszedelmes jobboldali
nyugat-európai bűnözőt. Kereshette Taddeo Gaddit, a trecento
vagy a quattrocento korának híres festőművészét. Vallatás közben
nagy humorral Ispánky Béla kicsomagolta a stollwercket és szájába
nyomta az ütődött ávósnak. Ispánky Béla 1956 után London
magyarjainak plébánosa lett. Az ám: Taddeo Gaddi és Berkesi
András, meg Ispánky Béla londoni lelkészünk, sem észben, sem
intellektusban nem voltak egymással versenyképesek. Mintha
manapság csendesebb lenne az egyházak világa. Mintha
kiszorultak volna, vagy engedték volna kiszorítani magukat a
hazaszeretetből és a mindennapjainkból. Eszembe jut: két évvel
ezelőtt október 23-án nagy volt a tömeg az Astoria és a
Ferenciek tere környékén. Ünnepelt és emlékezett a
legnagyobb ellenzéki párt, és jöttek a rendőrök, ütöttek-vágtak,
mint a cséphadaró. Hegedűs Kolos atya, ferences rendi szerzetes
kinyitotta a Ferenciek terén a templomajtót, és beengedte a tömeget,
a menekülő tömeget. Majd szépen becsukták a kapukat. Vannak
itt hétköznapi hőstettek, és ezerszámra szép, tiszta szándékú
cselekedetek. Ezért ne is ítélkezzünk hamar. Végvári Vazul
ma ismét Esztergomban él, teszi a dolgát. Papként, szerzetesként
és magyarként. Azt tudni kell, hogy a szerzetesrendek mindig az
anyaszentegyház szellemét adták, a világi papok az egyház
napi életét „igazgatták”, működtetik ezt a hatalmas közösséget.
1990 óta egyre több – bár korántsem elég – szerzetes
gyakorolja hivatását, köztük Vazul atya is. Aki a mostani kötetével
az elfelejtett vagy az elhallgatásra ítélt korszak hiteles tanúságtevője.
Nemcsak az emlékező sorok értékesek ebben a kötetben, hanem a
versek és a meditációk is. Értékes könyv.
(A
„Kelj föl lantom, citerám. Zsíros kenyérrel, kiskabátban
mentek háborúba” című könyvet a Polgári Magyarországért
Alapítvány támogatásával az esztergomi ferencesek adták ki
2006-ban.)
Győri Béla
|