2008.10.10.
44 éve a pályán – Balogh Márton népdalénekes
– A nyáron jelent meg lapunkban egy
interjú Madarász Katalin nótaénekessel. Ő mesélte, hogy szülei
kedves tanítványa voltál. Énekre, vagy táncra tanítottak?
–
Katika édesanyja, Balogh Teruska néni kicsiny gyermek koromban
tanított táncra, ezért első mesteremnek tekintem őt.
– Ha megkérdezték a 10 éves Marcikát,
hogy kicsi fiam, mi szeretnél lenni felnőtt korodban: mit válaszoltál?
– Nagy hatással volt rám Homoki Nagy István Gyöngyvirágtól
lombhullásig c. filmje, s ezért erdész szerettem volna lenni.
Ebből aztán semmi sem lett, pályám másképp alakult, ami
megmaradt, az a természet szeretete. Nem csak az erdőt, de az
Alföldet is nagyon szeretem, csodás természeti kincseket lehet
felfedezni még a sík területen is.
– Mindenki számára meghatározó,
hogy mit hoz otthonról. Milyen útravalót kaptál a szülői háztól?
– A szülői háztól nem a táncot, hanem az éneket
kaptam útravalóul. Anyai nagymamám és édesanyám nagyon szépen
énekelt. Abban az időben még éltek a régi népszokások disznótorok,
tengeritörések, fosztások alkalmával is. Régebben a vacsorákhoz
cigányzenészeket is hívtak. Az otthon hallott dalok belém ivódtak,
s én is nagyon szívesen csatlakoztam az éneklőkhöz. Előfordult,
hogy a település fiataljai „kölcsönkértek” énekelni édesanyámtól,
ha a szomszédban cuhárét rendeztek. Az alföldi szervezett táncalkalmakat,
bálokat nevezték így. Sportoltam, szerettem focizni – bár
nem tudtam, így enyém lett a kapusposzt –, de a tánc győzött.
Nagyon jó helyi mestereim voltak, egyik nagynéném és a férje
táncosok voltak, fiatalon én is roptam velük, és később
Madarász Katival is. Mikor már hivatásos táncos lettem, a környéken
előadásokat tartottunk Katival, több táncos és egy cigányzenekar
társaságában.
– Úgy tudom, hogy nem szakadt meg a
kapcsolatod szülővárosoddal, s a Kevi Művészkör vezetője
vagy.
– Beszéljünk múlt időben: egy ideig a művészkör
megbízott vezetője voltam. Sajnos halálozások miatt és anyagi
támogatások híján szünetelteti tevékenyégét a Kevi Művészkör.
2002-ben az a nagy megtiszteltetés ért, hogy szűkebb pátriám
engem választott meg nagykunkapitánnyá. Az a dolgom, hogy az
országban, s Európában a Kunság kultúráját terjesszem.
– Ha visszaszámlálunk az időben:
1964-ben indult a pályád. Hol? A Honvéd Művészegyüttesnél,
vagy az Állami Népi Együttesnél?
– A nyolcadik osztály elvégzése után Szolnokon voltam
inas, ipari tanuló. A városban pillanatokon belül felvételt
nyertem a Tisza Táncegyüttesbe, s ott táncoltam három és fél
évig. Ott vált „szerelmemmé” a tánc és a népdal. Akkor
– bár a mai napig tisztelem a becsületesen dolgozó kétkezi
munkásokat – elhatároztam: hivatásos, profi táncos leszek.
Ennek érdekében nagyon sokat kellett dolgoznom, mert alacsony
vagyok a néptáncosokhoz képest. Míg a többiek moziba mentek,
addig én a kultúrházban gyakoroltam. Ennek a munkának meglett
az eredménye. 1963-ban, az első, szolnoki Alföldi Néptáncfesztiválon
odamentem Rábai Miklós mesterhez, az Állami Népi Együttes tánckarának
vezetőjéhez azzal, hogy felvételizni szeretnék az együttesbe.
1964- ben sikerült a felvételi, de nem tudtak státust adni
nekem, ezért Rábai mester tanácsára átjelentkeztem a Honvéd
Művészegyüttesbe. A mester megígérte: szól, ha üresedés
lesz az Államinál. Így 1964. október 2-ától kezdve két éven
keresztül a Honvédban táncoltam, majd Rábai mester, ígéretéhez
híven áthívott az általa vezetett együttesbe. Tizenöt év után,
mikor házasságom tönkrement, s elváltunk feleségemmel, váltanom
kellett. Az a pénz, amit az Államinál kerestem, kevésnek
bizonyult, így a vendéglátóiparhoz kerültem. Gulyás-
partikon táncoltam. Egyszer nagy sikerrel beugrottam a
lebetegedett énekesnőnk helyébe. Azóta nem csak táncolok,
hanem énekelek is. Egyik táncos kollegám mutatott nekem egy
cikket: a Magyar Rádió és Televízió 1981-re meghirdette a második
Röpülj Páva Népdalversenyt. Elég jól vettem az akadályokat;
enyém lett a verseny nagydíja, míg Szvorák Kati kapta az első
helyezést. Innentől kezdve megváltozott az életem; otthagytam
a vendéglátóipart, mert a döntő után felhívtak a Honvéd Művészegyüttestől,
hogy felajánlanak számomra egy szólista státust. Nagy örömmel
mentem vissza, s szebbnél szebb feladatokat kaptam, még prózai
előadásokban is szerepeltem. Rendszeresen felléptem a Szalai
Antal által vezetett cigányzenekarral. Két világ körüli turnén
vettem részt az együttes zenekarával és a férfikarral: a Háry
János toborzóját énekeltem el, s a produkció alatt táncoltam
is.
– Magyar rockoperákban is szerepeltél.
Ki keresett fel? Szörényi Levente?
– A ’80-as évek elején játszottuk Tündérkert c. műsorunkat.
Amikor ez hanghordozóra került, akkor Levente volt a zenei
rendező. Innen az ismeretség. 1983-ban már énekes voltam, de
az István, a királyban még táncosként vettem részt. Majd
1985-ben Koltay Gábor rendezésében játszottuk Viktor Máté
Itt élned, halnod kell oratóriumát. Jómagam Rákóczi szerepét
kaptam meg. 1990-ben felhívott Szörényi, s arra kért, hogy az
István, a király szegedi és népstadionbeli előadásában a
regőst – amit régebben ifj. Csoóri Sándor játszott el –
énekeljem el. Nagyon örültem, hogy a kor híres rockereivel léphetek
fel egy színpadon. Ezt követte két év múlva az Atilla
rockoperában a táltos szerepe, amit direkte az én hangomra írt
a szerző. Még az előző évadban kaptam meghívást az
Operettszínházban játszott rockopera, a Kolombusz indián főnökére.
Ötvenöt előadás ment belőle, s abból ötvenhárom teltházas
volt. Sajnos Szinetár Miklós levette ezt a Bubik István címszereplésével
játszott előadást a repertoárról.
– Mit szólsz az István, a király körül
kirobbant botrányhoz?
– Pontos információim nincsenek az üggyel kapcsolatban.
Mélyen elszomorít a régi szereplőgárda mellőzése. Egy
biztos: évekkel ezelőtt ígéretet kaptam Leventétől, hogy a
jubileumi előadáson azok vesznek részt a darabban, akik
legutoljára játszották. Így én is benne lettem volna. Még
arra sem tartottak minket érdemesnek, hogy a főpróbára meghívjanak
minket. Ne csak a bántó dolgokról beszéljünk: csodás élményben
volt részem, mikor 1996-ban elénekelhettem Illés Lajos Magyar
ének c. művének egyik szólamát.
– 1999-től 2002-ig legalább 100
alkalommal nagy sikerrel adta elő a Bocskai Szabadegyetem
Irodalmi Színpada Trianon-műsorát. Te is részt vettél ebben
az előadásban. Nem ért semmilyen kellemetlenség, vagy mellőzöttség
ezért?
– Konkrétan a Trianon-műsor miatt nem, de azért, mert
MIÉP-szimpatizáns vagyok, s ezt fel is vállalom, ért mellőzöttség.
Valaki megsúgta nekem, hogy egy filmszerepre mást kértek fel
helyettem. Bezárultak előttem a stúdiók és a lemezgyárak
kapui. Többször kaptam a fejemre, hogy miért magyarkodom, s azért
is, mert az általam nagyon tisztelt Csurka István mellett állok.
Azt mondom erre: a rendezvényeken senkit sem gyalázok –
megjegyzem, a párt szónokai sem teszik ezt –, hanem művészetemmel
járulok hozzá az adott műsor sikeréhez. Nem akarok
panaszkodni, mert a párt nagygyűlésein kiváló emberekkel,
politikusokkal és művészekkel ismerkedtem meg.
– Hogyan telnek napjaid? Ha jól értesültem,
egy magánegyetemre jársz és tanítasz is.
– Sajnos ráérek erre, mert 1996 óta nyugdíjas vagyok.
Még nyugdíjasként felléptem a Honvéd Művészegyüttes műsoraiban,
de mára megszűnt ez az intézmény. Az egészben az az abszurd,
hogy miután kimondták, hogy vége, bejelentették, hogy – több
jeles táncossal, rendezővel, énekessel együtt – a Honvéd Művészegyüttes
örökös tagja lettem. Jelenleg a Kőrösi Csoma Sándor Magyar
Egyetemre járok a magyar néptanító szakra. Még nem végeztem
el az egyetemet, csak harmadéves vagyok, de tavaly Farkas Lőrinc
rektor úr felkért rá, hogy népdalokról s azok gyűjtéséről
beszéljek a hallgatóknak. Így egyazon intézménynek vagyok a
hallgatója és tanára is. Beléptem a Magyar Hagyományőr Világszövetségbe,
2005-ben pedig a Horthy Miklós által alapított Történelmi Vitézi
Rend Nemzetvédelmi Tagozatába nyertem felvételt.
– Ha visszatekintesz az elmúlt 44 évre,
mit mondasz: megérte? Nem gondoltál arra, hogy jobban jártál
volna, ha régebben más pályát választasz?
– Erre sosem gondolok, mert én protekciók nélkül,
szorgalommal jártam végig pályámat. Sikereim voltak, s a Honvéd
és az Állami Népi Együttesnek köszönhetően sok szép külföldi
helyre jutottam el. Egész életemben azt csináltam, amit
szerettem. Ez kárpótol mindenért!
Medveczky Attila
|