2008.10.10.
Keresztény ifjak Felvidéken
A
felvidéki Keresztény Ifjúsági Közösségek, rövidítve a KIK
nevű szervezet augusztus 29. és 31. között ünnepelte
megalakulásának huszadik évfordulóját Pozsonyivánkán. A találkozóra,
amelyen több mint kétszázan vettek részt, Magyarországról,
Erdélyből és Kárpátaljáról is érkeztek vendégek. A
KIK szellemiségéről, feladatairól, küldetéséről dr. Puss Sándor
pozsonyi jezsuita atya (képen), a szervezet egyik alapítója,
lelki vezetője nyilatkozott.
–1561-ben a jezsuiták letelepednek
Nagyszombatban; Oláh Miklós esztergomi érsek hívására rendházat
és gimnáziumot alapítanak. Néhány év múlva Kassán, Vágsellyén,
Znióváralján, Érsekújváron jelennek meg. Milyen erős északi
szomszédunknál a jezsuita rend? A fiatalok közül mennyien választják
ezt az életformát?
– Ismerve mind a magyarországi, mind a felvidéki
helyzetet; egyre gyengébb a rend. Míg az ’50-es évek után a
jezsuitáknak el kellett hagyni Magyarországot, megtiltották működésüket,
s megszűnt a formáció, addig Szlovákiában „föld alatt” működött
a rend. Amikor 1984-ben beléptem a rendbe, két lehetőség között
választhattam. Ha magyar provinciába akarok belépni, akkor
emigrálnom kell, ha maradok, akkor pedig titokban kell működnöm.
Ez a helyzet eredményezte, hogy 1950 óta évente 3-4 fiatal lépett
be a szlovák jezsuita rendbe, így nálunk nincs olyan generációs
probléma, mint Magyarországon. Egészen a 2000-es évekig erősek
voltunk, de azóta egyre kevesebben jelentkeznek a rendbe. Most értük
el azt a 120 fős létszámot, ami Magyarországon sokáig a
maximumnak számított.
– Magyarok is jelentkeznek a szlovák
rendtartományba?
– Átlagosan ötévente egyszer. Egyik magyar rendtársam
autóbaleset miatt kómában fekszik. A közelmúltban belépett két
Kassa-melléki magyar fiú, ők viszont nem érettségiztek le, így
csak testvérek lehetnek.
– Az atya Krisztus katonájaként
Pozsonyban teljesít szolgálatot. Lehetséges a koronázó városban
magyar nyelvű szentmisét, hittanórát tartania?
– Felajánlom a segítségem, ha szükséges, akkor
megteszem. Működnek helyi hitoktatók, akiktől nem akarom
elvenni a kenyerüket. Jómagam inkább oda megyek tanítani,
szolgálatot teljesíteni, ahol nincs magyar nyelvű hitoktató és
pap. Pozsonyban még vannak magyar és magyarul beszélő lelkészek.
Probléma főleg a szórványban van, ahol kevesebb létszámban
élnek magyarok. Ilyen az Ipolyság és Rozsnyó környéke. A
Rozsnyói Egyházmegyében szinte nincs magyarul beszélő és a
magyarokat szerető pap. Interneten és telefonon tudnak elérni
azok, akik magyar nyelvű szentmisét szeretnének hallgatni.
– A Párbeszéd jezsuita portált
olvasva láttam, hogy a szlovákiai jezsuiták nem engedik el a
fiatalok kezét; táborokat szerveznek számukra, pl. Rózsahegyen.
Valóban ennyire erős ott az ifjúsági pasztoráció?
– Azzal, hogy rajtunk kívül szaléziánusok és
ferencesek is szolgálnak, kijelenthetjük: az ifjúságnak nem
engedi el a kezét az egyház.
– Térjünk rá a KIK 20. születésnapjára.
Ha jól tudom, ha a miniszteri jóváhagyásra figyelünk, csak 2
év múlva lenne ez az évforduló.
– A Keresztény Ifjúsági Közösségek 1988-ban alakult
felvidéki katolikus fiatalokból. A szervezet tagjai azt vallják
magukról: a keresztény szabadság eszménye kovácsolta eggyé
őket. A szervezetről a legrégebbi dokumentum ’88-ban datálódott,
amikor egy titkosrendőri hivatkozásra utalva belső rendőrségi
irat született. Ebben felhívják arra a figyelmet, hogy Csallóközben
létezik egy ifjúsági keresztény csoportosulás. Azt tudom,
hogy már 1985-ben működtek kisebb közösségek, de nem
szervezeti formában. A politikai fordulat után, 1991 novemberében
hivatalosan is bejegyeztük magunkat.
– Elképzelhetőnek tartja, hogy besúgók
is működtek a közösségekben?
– Manapság nagyon sok papot, rendtársaimat is meggyanúsítottak
azzal, hogy együttműködött az államvédelmi szervekkel. Arról
nincs tudomásom, hogy a szlovák jezsuiták között szándékosan
akartak volna rosszat a rendnek. Voltak olyan naiv tagok, akik azt
hitték, hogy a jelentéstétellel csak jót tesznek nekünk.
– Milyen céllal alakult a Keresztény
Ifjúsági Közösségek, és mit sikerült azokból elérni?
– Célunk akkor a hiánypótlás volt – csinálni azt,
ami akkor a 80-as években még alig létezett: ifjúsági
csoportok, találkozók, lelkigyakorlatok, képzőtáborok stb.
Arra gondoltunk, hogy a kommunizmus nem fog megszűnni, ezzel a
rendszerrel együtt kell élni, ezért titkos kapcsolatokat
akartunk kialakítani. Olyan „titkos ügynökségünk” volt,
melynek köszönhetően mindenkihez eljutottunk. Érdekes, de
sokkal jobban működtünk akkor, mint most. Akkoriban, ha egy
magyar főiskolás Pozsonyba érkezett, el tudtuk érni, s be
tudott kapcsolódni valamelyik közösségbe. Arra jöttünk rá,
hogy jobb megőrizni a bensőséges kapcsolatrendszert, mert a
hivatalos, bürokrata, tagsági díjas szervezkedés elriasztja a
fiatalok többségét. Elértük azt, hogy ma már nem kell
mindent nekünk egyedül csinálnunk. A ’90-es évek elején
fellendült a cserkészet, alakultak ifjúsági szervezetek, az
Egyház is részben felvállalta ezen teendőket. Így most már
„specializálódhattunk”. A hangsúly fokozatosan a fiatal
családok gondozására terelődött.
– A nevükben a keresztény szó
szerepel és nem a katolikus. Nem utasítják el egy evangélikus
magyar közeledését sem?
– Soha nem utasítottuk el őket, de bevallom: nem is
kerestük a lutheránus magyarokat, mert tudtuk, hogy egy kiváló
szervezetük van. Mint jezsuita ragaszkodtam ahhoz, hogy kerüljük
a katolikus szót, mert az kötelez. Akkor tudtak volna a működésünkről.
– Milyen feladata van annak, aki belép
a KIK-be? Csak személyek, vagy csoportok is csatlakozhatnak?
– Egyének nem jelentkeznek hozzánk. Ragaszkodunk hozzá,
hogy az egyén valamilyen közösséghez tartozzon. Gyakorlatilag
csak közösségek nyilvántartását végezzük. Ezért sem tudok
pontos taglétszámot mondani. Egy KIK-esnek el kell látnia a közösségben
vállalt feladatát. Naponta imádkozzon velünk, értünk.
Havonta legalább 2 közösségi találkozón részt kell vennie.
Évente éljen jogaival és jöjjön el (legalább néha) a közösségek
nagytalálkozóira. S ami nélkül nehezen KIK-es egy KIK-es:
mindent írásban is rögzítsen: vezessen egy krónikát, ill.
saját naplóját; a közösségvezetők pedig havonta küldjenek
beszámolót, hogy évente ki tudjuk mutatni: merre is haladunk?
– Az egyik programnál azt olvastam:
szervező a Puss-család. Testvérei, unokaöccsei is részt
vesznek a programok lebonyolításában?
– Egy nálam hét évvel fiatalabb öcsém van, nős, hat
gyermeke van, s feleségével együtt ő szokta szervezni a házas-hétvégeket,
családi programokat.
– Honlapjukon láttam, hogy elég színes
a programkínálatuk. Mi ennek a titka?
– A dolog – azt kell, hogy mondjam: elég prózai. Nem
szívesen hívunk vendégelőadókat – igyekszünk mindent önerőből
megoldani. Sok rejtett tehetség van köztünk. Ma már oda
jutottunk, hogy szinte minden fiatalságot, családot érintő témához
találunk saját köreinken belül komoly előadókat.
– Atya 2005 tavaszán védte meg a Pázmány
Péter Katolikus Egyetem hittudományi karán doktori dolgozatát,
melynek témája: a szüzesség eszménye a II. vatikáni zsinat
utáni egyházi dokumentumokban és annak bemutatása az ifjúsági
pasztorációban. A fiataloknak előadást szokott tartani erről
a témáról is?
– Igen, bár a téma korántsem egyszerű. Az Isten országáért
vállalt szüzesség a „világban maradva” is megélhető eszmény.
Ezért a megszentelt élet intézményeinek eszményei között
ott kell szerepelnie a „szüzek rendjének” is katekézisünkben.
Állítjuk, hogy ez az újraéledt, Istennek szentelt életforma
hatékonyan tudja feltárni legmélyebb valóságában a szüzesség
evangéliumi tanácsának különleges és egyedi voltát. II. János
Pál pápa ezt mondta a magyar fiataloknak: „Isten nem köti gúzsba,
nem teszi sivárrá ifjúságtokat. Azt kívánja, hogy életetek
legyen, egyre bőségesebb életetek. Legyetek »tiszták, hősök,
szentek«.” Alapvető lelkipásztori elv, hogy egy kötelező
eszme eléréséhez hozzá kell tartoznia az ideál, az eszménykép
bemutatásának is. A lelki gondozás egyik legjobb módszere, ha
kicsit magasabb mércét állítunk a fiatalok szeme elé, amely
majd könnyebbé teszi számukra a kötelező befogadását és elérését.
A tisztaság mint erkölcsi norma úgy válik elérhetőbbé, ha
megismertetjük a tisztaság „hőseit” is, a szenteket. Ebben
az esetben a szentek közül is a szüzek azok, akik ebben élen
haladhatnak. Amikor II. János Pál pápa azt kívánja a magyar
fiataloktól, hogy legyenek „tiszták, hősök, szentek”,
akkor akarva-akaratlanul azok a szüzek és vértanúk jutnak eszünkbe,
akiknek a tisztaság megőrzése pártfogóinak kell lenniük
valamennyi keresztény életében. A szexualitás nem azonosítható
az erotikával. Az Istennek szentelt személyeknek szüzességüket
és nemiségüket harmonikusan kell megélniük. Annak ellenére,
hogy a szexualitást nem nyilvánítják ki aktívan, nemiségük
mindenütt jelen van. Az erósz arra szolgál, hogy megtalálják
a szeretet és önátadás egyéb megnyilvánulási formáit. Tehát
mi azt is szeretnénk, hogy azok a keresztény nők, akik nem házasodtak
meg és elfogadják a szüzesség eszményét, ún. megszentelt életet
éljenek. Ők a szüzek rendjének tagjai. Sok helyen a lelkipásztort
segítik munkájukban, illetve a szórványban – ahol kevés a
magyarul beszélő pap – hirdetik Isten igéjét.
– Legyen kedves szólni a jövőbeni
tervekről.
– Most, hogy már szervezni tudunk, anyagi támogatás nélkül
is, a jövő évben komoly szaktekintélyeket szeretnék meghívni
– mi meg majd kicsit pihenünk, amolyan szabad évet tartunk.
Ezt tettük a 10 éves jubileum után is. Először is ősztől
indítunk egy szabadegyetemet. Én szeptembertől Budapesten is
fogok tanítani, cserébe pedig küldök majd előadókat az
anyaországból. Elsőként Kiss Ulrichot várjuk, aki az
okkultizmus, ezoterika „hírhedt” leleplezője. Novemberben Bíró
László püspök atya lesz a vendégem 3 napra, szintén itt az
ivánkai központunkban. A tél folyamán dr. Patsch Ferenc filozófus
fog tartani itt előadásokat, a jövő évre pedig már elfogadta
meghívásomat Prof. Somfai Béla, aki szexuáletikát adott elő
a múlt évben nagy sikerrel Szegeden. Ami a távlati terveinket
illeti, ráhagyom a tanácsadó testületre – egyrészt ezért
is hívtam össze ezt az ünnepi nagygyűlést.
Medveczky Attila
|