2008.10.10.
Házi kedvencek
(Ulrich Seidl filmje)
Szeptember
25-én, a Moziünnep alkalmából a Szent István körúton nyílt
meg a kicsinosított Kino mozi. Nem ismeretlen hely ez, 1911-tól
fogadja a filmek szerelmeseit, első neve Elite volt, majd Mesevár
lett, a szovjet megszállást követően Tanács, a rendszerváltás
után Szindbád, három hete pedig Kino. Mundruczó Kornél, Petrányi
Viktória és Balassa Péter üzemelteti a Kinót, mert úgy ítélik
meg, hogy az amerikai piff-puff filmek a multiplexeket teljesen
elborítják, ugyanakkor tucat számra akadnak olyan nézők,
akiknek igényük van tartalmas művészfilmekre, amiket klubszerű
mozikban vetítenek, ahol a bárban egy pohár jó bor, vagy egy
zamatos kávé mellett találkozhatnak egymással, zenét
hallgathatnak, beszélgethetnek. A Kinóban nem csupán filmekre
lehet beülni, hanem alkalmanként színházi előadásokra is, állandó
könyvtár és időszaki képzőművészeti kiállítás várja az
érdeklődőket, tehát bátran kijelenthetjük, összművészeti
kulturális hellyel gazdagodott fővárosunk.
Terveikről, programjaikról a negyedévenként megjelenő Kino
Times című újság számol majd be. Első hetüket Ulrich Seidl
osztrák rendező öt dokumentumfilmjének – Tervezett veszteség,
Házi kedvencek, Kebelbarát, Tudod, hogy van ez Jézus, Modellek
– és két nagyjátékfilmjének – Kánikula, Import/Export
– műsorra tűzésével kezdték meg. Az 1952-ben Bécsben született,
és azóta ott élő Seidl mögött 16 film elkészítése áll.
Nincs olyan alkotása, amelyik ne okozott volna botrányt, ugyanis
filmjeinek mondanivalójával, kérdésfelvetéseivel, képi
megfogalmazásmódjával „direkt” provokálja a nézőket. A Házi
kedvenceket 1995-ben forgatta, és bizony 13 esztendőt kellett várni,
hogy itthon is látható legyen. A Házi kedvencekből hiányzik
az a sztereotip – a gazdagságot, a tisztaságot, a kedélyességet
mutató – Ausztria-kép, még nyomokban sem fedezhető fel a
„sógoroknál” megszokott „gemütlich” környezet. A film
jeleneteinek döntő többségét az osztrák főváros külső,
lepusztult kerületeiben vették fel. Szereplőinek java része a
társadalom peremére sodródott, vagy onnan kiszorult emberből
áll, vannak közöttük hajléktalanok, vagy valamiféle silány
lakásszerűségben vegetáló férfiak.
A nők helyzete talán egy kicsit előnyösebb, saját lakással
rendelkeznek ugyan, de berendezési tárgyaik az elemi jó ízlést
is nélkülözik, kivéve azt a mutatós, negyven körüli
asszonyt, akinek otthona valamiféle polgári miliőt sugároz. A
film vége felé látható az a tehetős házaspár, akik afgán
agár fajtájú kutyáikkal kiállításokra járnak.
Ulrich
Seidl mozija arról szól, hogy a társadalom alappillérétől, a
családtól megfosztott nők és férfiak nyomasztó magányukban
mit művelnek szegény, jobb sorsra érdemes állataikkal. Ebben a
filmben a gazdák nem éheztetik, ütik, vagy kínozzák kutyáikat,
hanem éppen ellenkezőleg, agyonra etetik, ölelgetik, cirógatják,
csókolgatják őket, és ezzel a túláradó szeretettel legalább
annyira rosszat tesznek nekik, mintha súlyosan bántalmaznák őket.
Többnyire keverékkutyák ezeknek a szörnyű, időnként hányingert
keltő imádatrohamoknak az elszenvedői, elvétve akad közöttük
fajtatiszta példány, macska azonban még véletlenül se.
Szerencsétlen kutyák kénytelen-kelletlen, de eltűrik a
babusgató, gügyögő és mégis erőszakos emberi megnyilvánulásokat,
szemmel láthatóan ugyanolyan pocsékul érzik magukat, mintha
agyba-főbe vernék őket. Ulrich Seidl nem csak a beteg lelkű állattartókat
és ferde érzelmeiknek sajnálatra méltó tárgyait állítja
filmjének középpontjába, hanem azokat az önzetlennek tűnő
embereket is, akik összeszedik a kóbor ebeket, és csöpp kis
lakásaikba, vagy barakkjaikba viszik őket. Ezeknek a négylábúaknak
legalább olyan sanyarú a sorsuk, mintha kivert kutyaként
csatangolnának. A filmben van olyan házaspár, akinek gyufás
skatulya méretű otthonában több, mint 20 kutya tanyázik. Merő
szívjóságból vették magukhoz a kidobott kutyákat, csak Korfu
szigetéről 8 darabot gyűjtöttek be. Sajnos nem tudnak megfelelően
gondoskodni róluk, ennivalóra még csak telik nekik, de az állatoknak
nincs életterük, összezsúfolódva, egymásra acsarkodva sínylődnek
a szűk szobában.
Ulrich
Seidl A Házi kedvencekben azért tart tükröt a nézők szeme elé,
hogy mind egy szálig borzadjanak el a vásznon látottaktól,
ugyanis a filmbéli nők meg férfiak az állataikat nem kutyaként,
a maguk istenadta helyén kezelik őket, hanem abnormális módon
valamiféle gyerek, feleség, vagy férj pótlékként bánnak velük.
A dokumentumfilm szereplői emberi tulajdonságokkal ruházzák
fel kutyáikat, emberi reakciókat várnak el tőlük, és nem
veszik észre, hogy ezekkel a boldogtalan jószágokkal mennyire
embertelenül viselkednek, mert megfosztják őket természetes közegüktől.
Dr. Petővári Ágnes
|