2008.10.17.
Névtelen hősök
2008-ban
jelent meg a Hét Krajcár Kiadó gondozásában Borbély László
első novelláskötete, az Üzenet a ringből. Borbély László
1968-ban született, s 1992 óta hírlapíró. Szépprózáit
rendszeresen közlik az irodalmi lapok. Hitvallása szerint: aki
szereti a másikat, az nemcsak felelősséget érez iránta, hanem
engedi szabadon küzdeni sorsával. A Kincsem Rádiónak Borbély
László (képen) nyilatkozott.
– Először egy kis definíció. Miben
is különbözik egymástól az újságíró és a hírlapíró?
– A hírlapíró olyan szépíró, aki újságba is ír.
Nemcsak a hírek után rohan, hanem jelen van a mindennapokban, kíváncsi
az emberekre, nyitott a sorsok, a drámák iránt. Mivel a szigorú
értelemben vett újságírói műfajokban ezek teljes mélységükben
nem jelenhetnek meg – esetleg a riportban – novellákban, tárcákban,
regényekben ábrázolja hőseit. Az újságíró megreked a felszínes
tragédiák ábrázolásán. A klasszikus értelemben vett hírlapírás
időszaka sajnos a második világháború után leáldozott. A hírlapírás
majd teljesen kiveszett a mai magyar sajtóból. Nagyon kevés
napilapban van tárcanovella.
– A könyv címe: Üzenet a ringből. A
ring egy jelképes hely. Azt jelenti, hogy mindannyian szorítóban
élünk?
– Ez egy nagyon pontos meghatározás. Szerepelnek a
novellákban sportolók is, de számomra az ökölvívás egy írói
szimbólum, annak a harcnak a kifejezése, amit a sorsunkkal vívunk.
– Jómagam nem vagyok sportszakértő,
de azt tudom, hogy a szorítóban vannak szabályok. Az élet szorítójában
úgy látom, hogy jobban boldogulnak, akik áthágják ezeket a
szabályokat.
– Látszólag ez így van, csakhogy mi az ő arcukat akkor
látjuk, amikor sikeresek, „zsákmányt szereznek”. Van
azonban egy másik arcuk, ami a szenvedés, a bukás idején
jelenik meg. Mindenkinek megvan a maga Szent Ilona-szigete, s nem
tudja megúszni, hogy oda kerüljön.
– Regényeidben, novelláidban nem híres
politikusokat, uralkodókat, közéleti személyiségeket ábrázolsz,
hanem a mindennapok hőseit. Miért?
– Jómagam is a mindennapok kisemberei közé tartozom, az
ő világukat ismertem meg sportújságíróként, s ma is közöttük
élek. Velük érzem azonosnak magamat, s problémáink is hasonlóak.
Próbálom azokat megtalálni közülük, akiket ki tudok emelni a
magam írói eszközeivel. Talán nem fellengzős, ha azt mondom,
hogy szeretném megváltani őket azzal, hogy megírom a sorsukat.
– Realista vagy naturalista írónak
mondod magad?
– Realistának. Írásaim érthetőek, s nem nélkülözik
a cselekményeket. Novelláim atomszférája hasonlít az olasz
neorealizmus képi világához. Visconti és De Sica nevét említhetem.
Az embert ábrázolom, de nem szocialistarealista módon.
– A bevezetőben, a könyv 5. oldalán
ezt írod: „átlényegülhetsz, meghaladhatod önmagad és megmérkőzhetsz
a lényed mélyén rejtőző idegen árnyékalakkal, akit
ellenfeled jelképez.” Tehát önmagunkkal is harcolunk a szorítóban?
- Ezzel az idézettel arra utalok, hogy elsősorban mindig
önmagunkkal harcolunk. Amikor konfliktusaink vannak, akkor saját
magunkkal van bajunk. Nem találunk vissza egy mélyebb dologhoz,
ami lehet szakrális, vagy természetfeletti is. Az összes külső
konfliktusnak ez az okozója.
– Világod hősei csak önmagukra számíthatnak,
vagy azért létezik transzcendencia is? Legalább olyan fokon,
mint Hubay Miklós Tüzet viszek c. drámájában, ahol a létezés
egy másik dimenziójában jelennek meg haláluk után a főszereplők?
– Létezik egy ilyen világ írói univerzumomban, de az
Üzenet a ringből c. könyv novelláiban ez nem jelenik meg olyan
erősen, mint az egyik kisregényemben, A lándzsa Longinusában,
ami egy golgotai történet.
– Az egyik alapkérdésed: ki van a
maszk mögött? Szerinted létezik olyan ember, aki nem visel álarcot?
– Nem, mert gyermekkorunktól kezdve – nem mindig
tudatosan – különböző szerepeket alakítunk. Vannak bizonyos
emberek, akiknek krízisbe kell ahhoz kerülniük, hogy megismerjék
saját és mélyebb valójukat. Csak a krízisben érzik meg, hogy
maszkot viselnek, de az, hogy ki van a maszk mögött, csak a test
börtönfalainak lehullásakor derül ki. Erről Hamvas Béla írt
nagyon mélyrehatóan.
– Novelláid hőseit egy-egy valós
személyről mintáztad?
– Sok közöttük a valós személy, az újságírással
eltöltött évtizedek alatt találtam rájuk és történeteikre,
de a novellák világába érve kissé átalakulnak. Sokszor több
személyből gyúrok össze egyet, hiszen a szépirodalom ezt
megengedi, sőt el is várja. Egykori osztályfőnököm szerint
az anyaggyűjtést már kiskorom óta műveltem, amikor csendes
szemlélődéssel „képmagnóként” raktároztam el a történeteket
és a személyeket. Ez egy kegyelmi ajándéka az Úrnak.
– A történetek valóban megtörténtek,
vagy csupán megtörténhettek volna?
– Az utóbbi igaz. Valami valóságalapja mindegyiknek
van, de nem valós eseményeket írok le. Erre nagyon jó példák
azok a novelláim, amik a Népligetben játszódnak le a két világháború
között. A ligeti mutatványosok világát Kemény Henrik és Dózsa
László révén ismertem meg. Olyan helyzetbe kerültem, hogy tovább
tudtam álmodni az ő álmaikat.
– Ezek a novellák már megjelentek-e
valahol?
– Folyóiratokban, irodalmi lapokban. Így a Havi Magyar Fórumban,
a Lyukasórában és a Poliszban. Megragadom az alkalmat, hogy
megköszönjem a lapok szerkesztőinek, hogy elfogadták egy
fiatal író műveit, s megbíztak bennem.
- Nem vagy kezdő író, hiszen két
kisregényed A lándzsa Longinusa és az Utca napos oldalán, a Dózsa
Lászlóról szóló Bohóc vérben és vasban, a Koncz Gábor életét
bemutató Kaszkadőr nélkül és a Reviczky Gáborral megjelenő
interjúkönyvecske már régebben megjelent. Az antikvárius c. tárcanovellád
2002-ben nemzetközi nagydíjat nyert. Nem vagy egy futtatott, sztár
író. Az óriásplakátokon nem a te könyveidet reklámozzák.
Érdemes így írni?
– Érdemes, mert nekem az írás örömet okoz. Saját
magam is ki tudom bontani munka közben. Létezik egy kör,
melynek tagjaival író-olvasó találkozókon rendszeresen beszélgethetek,
s nekik tetszik az a világ, amit ábrázolok. Nem mindenki
igazodik a kor, s az üzlet elvárásaihoz. Nem azért írok, hogy
híres, vagy gazdag legyek. Az írás és az olvasás életem részévé
vált.
– A könyvbéli első novella címe:
Tizenkilencezer forint. Arról az összegről van szó, melyet a
szocialisták beígértek a nyugdíjasoknak. Ez a pénz kell a
családfőnek, mert nem bírja kifizetni a festőket. A família
adósságban úszik. Meg kell hát keresni a nyugdíjas nagybácsit,
a hajdani bokszolót. Mire az unokaöcs megtalálja a nagybácsit,
az a pénz egy részét eljátssza, a másikat pedig ellopják tőle.
Ez a nagybácsi, Pálinkás Jamesz egy jó sportoló volt, de lett
egy rendőrségi ügye, próbaidős lett, majd jobban lecsúszott
az ital és az olcsó nők miatt. S ő mondja a következőt:
„Ha sokáig nézed az örvényt, az örvény visszanéz rád.”
Az örvény tehát a pusztulást jelenti?
– A bukást, a tudati és egzisztenciális leépülést.
Ebben a novellámban azt vizsgáltam, hogy változtatott-e rajta
valamit is ez a tizenkilencezer forint. Semmit. Pedig Jamesz
mellett ott áll a fiú, aki megpróbálja kiemelni őt beszűkült
világából. Ha tragédiát ábrázolok is, akkor is meg kell
adnom a figuráknak a kiút lehetőségét.
– Szabadfogás c. novellád hőse egy
író, aki a sportrovathoz kerül, majd akkor ér révbe, mikor
egy csaló sportolóval sikerül interjút készítenie. Ebben az
íróban nem te vagy benne?
– Minden hősömben benne vagyok, legyen az ellenszenves,
vagy szimpatikus. Szeretem azokat az alakokat, akiket ábrázolok.
Soha nem találok ki történetet elejétől végéig. Először
az alak és egy jelenet zajlik le „előttem”. Amíg nincs meg
a hősöm, addig képtelen vagyok kitalálni a sztorit.
– A könyv közepén olvashatjuk a címadó
novellát. Üzenet a ringből. Ennek első és utolsó mondata:
„Engedj küzdeni halálomig.” Szerinted sokan adják fel inkább
a meccset?
– Egyre többen. A napi híreket olvasva tudjuk: milyen
sok szenvedélybeteg él az országban, s az önpusztító életforma
dívik szinte az összes korosztályban. Az emberek összeomlanak,
s nem bírják ki azt a stresszt, amibe sokszor saját magukat
kergetik bele. Sokat foglalkozom a múlttal, s látom, hogy szüleink,
nagyszüleink, akik több háborút és rémuralmat éltek át,
nem az önpusztítást, hanem a krízishelyzetekből való értelmes,
humánus kiszabadulást választották.
– Egy másik téma: idén Ócsán
megkaptad a Falu Tamás-díjat. Egy lexikonban a következőt
olvastam az 1881-től 1977-ig élt íróról, költőről: „szívesen
idézte az apró élettényeket, ezekből igyekezett általános
érvényű tanítást elvonatkoztatni.” Te ebben őt követed?
– Abban mindenképpen követem őt, ahogyan a
mindennapokat, s azok jelenségeit ábrázolta, s a részben
megmutatta az egészet. Az utóbbi években kezdtem el ismerkedni
Falu Tamás művészetével, bár azt korábban is tudtam róla,
hogy 1932-ben megnyerte a Pesti Hírlap dalpályázatát a Magyar
visszhang című munkájával, mely később Igazságot Magyarországnak
címen vált ismertté és népszerűvé. Falu Tamás életművének
egyik legfontosabb üzenete a létszemlélete: a legtermészetesebb
eszközökkel volt képes ábrázolni környezetét, természetes
derűvel, játékosan vetett számot élettel és halállal,
gondolkozásra késztette olvasóit, akik verseit vagy prózáit kézbe
vették.
Medveczky Attila
|