2008.10.17.
Rövidlátó, felelőtlen hatalom
Konrad Lorenz: Ember voltunk hanyatlása c. könyvéről.
„Ez
idő szerint az emberiség kilátásai a jövőre nézvést rendkívül
borúsak. Felettébb valószínű, hogy nukleáris fegyvereit önmaga
ellen fordítva gyors, de a legkevésbé sem fájdalommentes öngyilkosságot
követ majd el. S még ha ez nem történik is meg, lassú halál
fenyegeti, megmérgezi, mellesleg pedig megsemmisíti a környezetet,
amelyben és amelyből él. Még ha idejekorán megálljt
parancsolna is vak és hihetetlenül ostoba ténykedésének, ki
van téve annak a veszélynek, hogy fokozatosan elsorvadnak
mindazon tulajdonságai, amelyek emberi voltát alkotják. Számos
gondolkodó felismerte ezt, és jó néhány könyv tartalmazza
azt a felismerést, hogy a környezetpusztítás és a kultúra
hanyatlása kéz a kézben járnak.” E korántsem derűs sorokat
Konrad Lorenz írta az Ember voltunk hanyatlása című könyvének
előszavában. Konrad Lorenz a múlt század nagy gondolkodója,
orvos, etológus, filozófus, Nobel-díjas. Egész életében
tanulmányozta az állatok, az emberek viselkedését, és súlyos
következtetéseket vont le az emberiség jövőjét illetően. Tétele:
a haladás fikció, annak cikcakkjai súlyos következményekkel járnak.
Az élővilág egyetlen célja a fajfenntartás és a fajfenntartás
környezeti feltételeinek megteremtése. Gondolkodásmódjára
jellemző, hogy egy jezsuita szerzetes tételével kezdi könyvét.
Pierre Teilhardt de Chardin Az emberi jelenség című művében
azt írja, hogy a földünket körülvevő szférákon túl
(sztratoszféra, ionoszféra) van a legkülső kör, a nooszféra.
A nooszféra a lelkek sokasága. Az ember meghal, lelke elhagyja a
testét, és elfoglalja örök helyét a nooszférában. S akkor
ér véget a világ, a földi élet, amikor a nooszféra zsúfolásig
megtelik, már nem lesz helye egyetlenegy árva léleknek sem, nem
is lesz rá szükség, mert addigra mindenki és minden meghal.
Teilhardt de Chardin képe költői, azt is mondhatnánk, kissé
spekulatív, de nagyon szép. A Vatikán sokáig nem nézte jó
szemmel a szerzetes írásműveit. Ma már elfogadják tanait,
amelyekről a következőként ír Konrad Lorenz: „A legjelentősebb
lépést a teremtés és az evolúció azonosításában Teilhardt
de Chardin tette meg. Felismerése, miszerint minden egyes evolúciós
lépéshez értékgyarapodás kötődik, a mi világszemléletünk
szempontjából éppoly alapvető fontosságú, akár az övét
tekintve. Csakhogy úgy véli, hogy az élettelennek élővé, az
alacsonyabb rendűnek magasabb rendűvé válásának evolúciós
útja alapvetően eleve meghatározott, predeterminált – így
hitt Oswald Spengler is kultúránk elkerülhetetlen pusztulásában.”
Konrad Lorenz megállapítja, hogy az emberek túlnyomó többsége
még ma is boldogan hiszi, „hogy civilizációnk előrehaladása
kényszerű, eleve elrendelt módon értékgyarapodáshoz
vezet”. A tudós könyv szerzője ennek pont ellenkezőjét
vallja. Hartmannra hivatkozva kijelenti a Nobel-díjas gondolkodó,
hogy az ember nem akar szembenézni a valósággal, mint vele
szemben abszolúte közömbössel. Úgy gondolja, hogy az élet máskülönben
mit sem ér. Igen, hát az élet hiábavalósága a nagy kérdés.
Vagy mégiscsak van értelme? Szikáran csak annyit közöl velünk
a szerző: „Minden egyes élőlény anatómiájának és
viselkedésének célszerű volta kizárólag és bizonyíthatóan
a lehető legszámosabb utód létrehozására, azaz a faj
fennmaradására irányul, és semmi egyébre.” A filogenezis,
azaz a törzsfejlődés – mi úgy tanultuk –, a törzsfejlődés
és az egyedfejlődés lényegében megegyezik. De Konrad Lorenz
odajut, hogy azt mondja: a törzsfejlődés megállt, nincsenek
meg hozzá a feltételek. A filogenezist egyébként is cikcakkok
jellemzik. Míg az ontogenezis, az egyedfejlődés útja szinte nyílegyenes.
Messziről indít a szerző, amikor ezt magyarázza. „Emberi
tervek esetében előfordulhat, hogy hirtelen felbukkanó, előre
nem látott körülmények a tervezőt arra kényszerítik, hogy a
már elkészült struktúrákat eredeti szándékától teljesen
eltérő célra alkalmazza. Kastélyokat iskolákká és idősek
otthonává alakítanak át, a régi hajókat pedig kaszárnyákká.
A törzsfejlődés történetében azonban olyan irányváltások
fordulnak elő, amelyek összehasonlíthatatlanul nagyobb eltérést
jelentenek az alkalmazkodás korábban, már hosszabb ideje követett
irányától. Az effajta kurzusváltások néha olyan felfedezésekkel
magyarázhatók, amelyek egy meghatározott élettérben következtek
be, és képessé tették az illető állatokat, hogy új ökológiai
zugokat vegyenek birtokukba. Ilyen »találmány« a halak úszóhólyagja.”
A magasabb rendű állatok történetéből is felmutat egy példát.
„A négylábú, szárazföldi hüllők és emlősök visszatérnek
a világ tengerébe. Ezzel nem azoknak a vízben élő négylábúaknak
a kialakulására gondolok, amelyek, mint például a tengeri teknősök,
a krokodilok, a fókák és rozmárok megőrizték a négylábúak
általános alakját, hanem azokra az állatokra, amelyek testi
formáját és mozgásuk mechanikáját tekintve ismét teljesen
halszerűekké váltak: a hüllők közül az ichthyosaurusokra és
az emlősök közül a cetekre.” Ez is egy cikcakk a törzsfejlődésben.
„Érdekes, hogy az emlősök közül csak a szirének (tengeri
tehenek) és a cetek nem mennek ki soha a szárazföldre, azaz az
ellés a vízben történik. Azt a nyilvánvaló veszélyt, hogy
az újszülött vízbe fullad, a ceteknél igen érdekes ösztöncselekvések
akadályozzák meg: egy másik, az éppen borjazó egyeddel baráti
viszonyban lévő nőstény – gyakran annak felnőtt lánya –
már az ellés alatt készen áll arra, hogy a kicsit, mihelyt előbukkan,
a tenger felszínére vigye: a fején egyensúlyozva megfelelő
helyzetben tartja úgy, hogy annak lélegzőnyílása, az ún.
fecskendezőlyuk, a víz színe fölé emelkedjék.” Micsoda
„mechanizmusok”, lélegzetelállító. Igen ám, de a tengeri
tehenek nem csinálnak atombombát. Egyetlenegy céljuk van: utódjaikat
életben tartani. Azt is megtudjuk a könyvből, hogy „minél előrehaladottabb
és speciálisabb az alkalmazkodás, annál kevésbé viseli el
annak megváltozását, amihez alkalmazkodott. A fecskék és a
sarlós fecskék bámulatra méltóan alkalmazkodtak a repülő
rovarok megfogásához; e fajok csoportjai sikeresek, és nagyszámú
egyedük él a mérsékelt égöv északi részén. Egyetlen más
madárfélénél sem ismerünk olyan megsemmisítő katasztrófákat,
mint amilyenek ezeket a fajokat tizedelik, ha hirtelen korán áll
be az őszi rossz időjárás, és megszűnik a rovarok röpködése,
mielőtt a madarak megkezdenék őszi vonulásukat.” Éppen
ennek a jelenségnek voltunk tanúi az idén Magyarországon,
amikor egy át nem gondolt ötlet alapján repülőgéppel szerették
volna szállítani a fecskéket a meleg égövi Izraelbe. Mindjárt
áttérünk az ember világára, csak még egy példa az állatok
életéből. Bizonyos fajta „abberációra”. „A fajfenntartás
szempontjából értelmetlen, kedvezőtlen és csak az egyed
genomjának előnye által kiválasztott tulajdonságok közé
tartozik a kölyök megölése is, amelyet a langur majmoknál és
az oroszlánoknál figyeltek meg. Egy-egy hímnek mindkét fajtánál
több nőstényből álló háreme van. Ha az addigi pasa át kell
hogy adja a helyét egy másiknak, utóbbi agyonharapja a még az
anyjával élő összes kölyköt, ami számára szaporodási esélyt
jelent, mert az anyák emiatt hamarabb tüzelnek ismét, korábban
hághatja meg őket.” Még egy szó erejéig maradjunk az állatvilág
szexuális viselkedésénél. „A fajtiszta, szürke lúd tojóknál
a szexuális magatartás erős gátlások alatt áll, amelyeket
csak a gúnárral való hosszú kapcsolat és egy igen komplikált
rituálé képes megszüntetni. A gúnár udvarlása és a tojó tétova
beleegyezése az emberi párok kialakulásával oly sok ponton
analóg, hogy amikor ezeket pontosan leírjuk, magunkra vonjuk
mindazok gúnyolódását, akik az analógiáról mit sem tudnak.
…Nekünk, embereknek is vannak programozott reakcióink, amelyek
a szociális viselkedés bevált, ritualizált formáinak megőrzését
szolgálják. Az effajta rituálék tudniillik azok, amelyek
bizonyos fokig a közösség struktúrájának csontvázát alkotják,
miközben a mi szempontunkból teljesen közömbös, hogy ezek a
genomban vagy a tradícióban gyökereznek.” A gondolatsort
folytathatjuk úgy is, ha összehasonlítjuk a tradicionális
viselkedést a világszerte terjedő liberális gondolkodással.
Na, most érkezünk el lassan a lényeghez, az emberi társadalom
magatartásához. Azt írja a szerző: „Úgy látszik, egyes
ifjak nem értik, hogy a technokratikus sikertársadalom elleni lázadás
jobb kilátásokkal kecsegtet, ha nem rúgják fel a jó modort, a
méltóságot, és az esztétikai- etikai szokásokat. A mai ifjúság
lázongása mindenesetre azt jelzi, hogy ha csak részletekben is,
de sejtik az igazságot, az emberi szellem a technokrácia útján
haladva magának az életnek és ezáltal az emberi léleknek is
ellenségévé vált. A tízparancsolat csak az emberi társadalom
anonimmá válásával veszíti el alapvető hatékonyságát.”
A kulturális fejlődés érdekes módon mintha kevéssé
foglalkoznék az emberi egyed jó közérzetével. Lorenz mondja:
„Elszörnyedve halljuk, hogy az inkák kétségkívül magas
kultúrája miféle szörnyűségekre és elnyomásra volt képes
anélkül, hogy a tömegek lázadását idézte volna elő. Ha
tekintetbe vesszük, miféle alapvető emberi jogokról mondanak
le önként a mai ipari társadalmakban élő emberek, fel kell
tennünk magunknak a kérdést: a lényeget tekintve megelőztük-e
az inkák társadalmát; a stressz, amelynek társadalmunk minden
tagja ki van téve, napról napra növekszik.” Jó messziről
indul a szerző, amikor visszamegy egészen az inka birodalomig.
De itt vagyunk a mai világban, és így értjük meg azt a tételt,
hogy a haladásról beszélni szinte dőreség. „A világot
jelenleg uraló technokratikus rendszerrel szemben kétségbeejtően
nehéz érvényesülnie annak a felfogásnak, mely szerint szükség
van a termelőeszközök decentralizálására, és az állandóan
gyorsuló gazdasági növekedés leállítására.” Ezt az egész
folyamatot az egyre kíméletlenebb versenyszellem jellemzi. Azt
mondja Konrad Lorenz, hogy „a feltartóztathatatlan
versenyszellem végső soron az emberiség kollektív öngyilkosságához
vezet”. A verseny kísérő jelensége egy új, speciális terület,
egy új iparág, a reklám. „A mai civilizált ember csak saját
szakterületén érzi illetékesnek magát, és szinte örül, ha
megszabadul olyan problémák felelősségétől, amelyek nem az
ő témájához kapcsolódnak, hanem általános érvényűek.
Sajnos néha késztermékként hajlandó megvásárolni a
politikai véleményeket is, a különböző véleménygyártók
pedig ennek megfelelően el is látják a kívánt áruval, aminek
aztán éppolyan propagandát csinálnak, mint a fogyasztási
javak előállítói. A kozmetikai cikkek gyártói nem lanolint,
hanem reményt árusítanak. Mint ezt egyikük állítólag
kifejtette Aldous Huxleynak. A lanolin olcsó, a reményért
azonban a gyártók ennek az árnak a sokszorosát kérik.”
Száz szónak is egy a vége. „Nagyon is fennáll annak a
lehetősége, hogy megmeneküljünk a mérgezések, a radioaktivitás,
a túlnépesedés és a többi veszély okozta pusztulástól, eközben
azonban az emberiség olyan merev, állami jellegű szerveződése
jön létre, amely lejtmenetbe kényszeríti további fejlődésünket.”
Ez pedig az, hogy a világot ma uraló „technokratikus
rendszernek az a szándéka, hogy a kultúrák közti összes különbséget
eltüntesse”. Az emberiség olyan úton indul el ezáltal,
ahonnan nincsen visszatérés. „A gazdasági növekedés és a
fogyasztói igényeknek a propaganda által kiváltott növekedése
ezt példázza; de a leggorombább példa a nukleáris energia
felhasználása. Egy atomerőmű élettartama legfeljebb húsz-harminc
év, ám legalább húszezer esztendőig változatlanul tovább
sugárzik, ennyi az atomhulladék felezési ideje. Mivel minden
atomerőmű szükségszerűen el akarja adni a termelt energiát,
egyidejűleg életre hívja azt az ipart, amely az említett húsz-harminc
esztendő elteltével szükségessé teszi egy új nukleáris erőmű
megépítését. A visszafordíthatatlan fejlemények effajta veszélyeit
soha egyetlen felelős sem említi. A gazdasági-műszaki
programokról rövidlátó és felelőtlen emberek döntenek, akik
nemcsak ökológiailag tökéletesen tudatlanok, hanem az élő
természet értékeivel szemben is vakok. A ma élő emberek többsége
azonban csak passzív ellenállást tanúsíthat.” És még egy
igen súlyos figyelmeztetés. „Bolygónk egyetlen »törvényes«
bevétele a napsugárzás. És minden gazdasági növekedés,
amely több energiát használ fel, mint amennyit a nap küld, adósságokba
veri a világgazdaságot.” Konrad Lorenz könyve végén azt írja,
hogy van okunk az optimizmusra. Egész pontosan vallja: „Mint
hivatástudattal bíró orvosoknak, kötelességünk, hogy úgy
cselekedjünk, mintha optimisták volnánk. Erre a derűlátásra
azonban van is némi okunk.” Vigyázzunk, nagyon vigyázzunk,
vonja le végül az olvasó a következtetést. „Egy nem emberi
világrend kialakulása fenyeget.” Ezt az utolsó mondatot is
Konrad Lorenztől idéztem.
(Konrad
Lorenz: Ember voltunk hanyatlása. Cartafillus Kiadó, 1996.)
Győri Béla
|