2008.10.24.
A haladás téveszme
Jókor
vettem kézbe Ortega, A tömegek lázadása című könyvét. Zűrzavaros
pénzügyi válsággal tarkított világban élünk. Ortega meg
azt írja ebben a könyvben – nagy kérdőjellel –, hogy amíg
dollár van, haladás is létezik? Na hát ez nem egészen így
van. Ez a nagyszerű munka századra szólóan meghatározta Európa
filozófusainak gondolkodását. Ortega perrendtartásszerűen
bizonyítja, hogy haladás pedig nincs. Igaz, hogy Párizsban, a
XIX. Században csak 10 lakásban volt fürdőszoba, és lám, ma
már mindenütt van. Ez nem azt jelenti, hogy a szaniteripar
fellendülése önmagában haladást hozott az emberiség életébe.
Ortega az ipari civilizációt, a haladásnak vélt technikai mozgást
nem tartja az emberiség sorsát eldöntő, meghatározó jelenségnek.
Mintha valami ilyesmit írt volna éppen a múlt heti számunkban
ismertetett Konrad Lorenz könyvében, aki kijelentette, hogy a
világban egyetlen mozgató erő van, a fajfenntartás ösztöne.
Ortega spanyol filozófus, 1883- ban született és 1955-ben halt
meg. Őt tartják a spanyol filozófia megújítójának. Két
hasonló című könyv: Ortega: A tömegek lázadása és David
Riesmann A magányos tömeg című könyve. Riesmann amerikai
szociológus. Homlokegyenest ellenkező következtetésre
jutottak. Riesmann azt írja, hogy egészen a XIX. Század második
feléig a belülről irányított embertípus élt, lélegzett és
dolgozott. Ez a kapitalizmus kezdeti szakaszának puritán embere.
Aztán az ipari produktivitás növekedésével megszületett a
fogyasztó, a konzumáló embertípus, a kívülről irányított
ember. Érdekes, amit Riesmann ír, az új ember – már ez a kívülről
irányított ember – egyre jobban érdeklődik a művészetek,
ezen belül is a zene, az érzelmeket kifejező irodalmi alkotások,
valamint a sport iránt. A pedagógia megpróbálja ezeket az új
területeket ellenőrzése alá vonni, hatásaikat be akarja
kapcsolni a nevelésbe. Riesmann megállapításával szemben –
ha a világra nézünk – merőben más jelenségeket látunk. Az
eltömegesedés, a sivárság, a konzumfogyasztás, az uniformizálás
megannyi jelét. Jaj annak a világnak, amelyik nem tesz különbséget
a civilizáció és a kultúra között. Ortega különbséget
tesz. Ezért izgalmas a könyve. De miért az ellentét az általam
önkényesen kiválasztott két gondolkodó között? Számomra Németh
László adta meg a magyarázatot. Azt írja a minőség forradalmában
Németh László Ortegáról: „Az újabb spanyol irodalom emlékeztet
a magyarra. Emlékeztetnek a viszonyok, amelyek közt támadt s
emlékeztet a szerep, amelyet betölt. A francia író művelt földön
termeli növényeit, s nincs másra gondja, csak a gazdálkodásra.
A spanyol, mint a magyar, földet tör, magot hozat, a talaj természetét
kémleli, kereskedik, és fogyasztót toboroz. Van gazdag,
klasszikus irodalma, amelynek mostohább éghajlati viszonyok között
magja szakadt, s vannak európai törekvései, amelyekkel szemben
az egész Spanyolország egyetlen ugar. Az újabb spanyol írók
1898 óta (a Nyugatnál is nyugatabbra) olyasformán nyugatosak,
mint mi 1908 óta. Európai szempontokkal fedezik föl, s az európai
műveltség injekcióival élesztgetik Spanyolországot. Az első
kezembe került spanyol könyvön megéreztem ezt a helyi és erkölcsi
rokonságot, s egyetlen európai irodalomban sem honosodtam meg
olyan könnyen, mint a spanyolban.” Németh László további
megállapításait még idéznem kell. „Ortega ismert csillagképéből
ma három ábra bontakozik ki: 1. Az európai műveltség végveszélye
összeveri, s a tömegek fölé dobja a lappangó, de értékes
elitet; Európa túlteszi magát fojtogató nemzeti kényszerképzetein,
egy új nemesség új munkára forrasztja össze s méltó
programot ad a világnak. 2. Míg korábbi cikkeiben Ortega az
orosz forradalmat a marxizmustól is idegen ázsiai jelenségnek
tekintette, mely nyugatra nem harapódzhat át, ma Európa nagy
pangásában el tudja képzelni győzelmét. Tartalma Európa múltjához
méltatlan, mégis meghívó nagy erőfeszítésekre, s ha nem állítunk
ellene nemesebbet, hipnotizálni fogja Európát. Az élet megszűkítését,
legszebb lehetőségek feladását jelenti, de egy alacsonyabb
szinten mégis stabilizál.
3. Ha
a kommunizmus is életképtelen, jön a fejletlenség, a barbárság.
A tömegek fölélik tartalékaikat, visszasüllyednek egy múlttalan,
jövőtlen világba. A civilizáció elpárolog az emberek körül,
s visszamarad egy megfogyatkozott, félvad világ »az örök szürkület
népeivel«”. Németh László Ortegát, az ortegai gondolatvilágot
úgy ismerte, mint a saját tenyerét. Rögtön értette a spanyol
filozófus megállapításait. „Korunknak az a jellemzője, hogy
a közönséges lélek nemcsak tudatában van közönségességének,
hanem van mersze, hogy jogot követeljen a közönségességnek,
és mindenütt azt érvényesíti. Ahogy Észak-Amerikában mondják:
nem illik különbözni. A tömeg eltipor mindent, ami különböző,
kiemelkedő, egyedi, minőségi és kiválasztott. Aki nem olyan,
mint mindenki más, aki nem úgy gondolkodik, mint mindenki más,
az kockáztatja, hogy kiközösítik.”
Nézzünk csak szét Európában, de akár Magyarországon
is. De folytassuk az ortegai gondolatot. „Mélységében minden
sors drámai és tragikus. Aki még nem érezte a markában
valamely veszedelmes korszak lüktetését, az még nem jutott el
a sors mélyére, az csupán cirógatta eddig a sors zsenge orcáját.
A mi korunkban a legrettenetesebb tényező a tömegek mindent elsöprő,
erőszakos erkölcsi lázadása, mely kényszerítő erejű, megfékezhetetlen
és kétértelmű, mint maga a végzet.” De hogyan jutottunk idáig?
Azt írja a filozófus: „Új környezetbe – fizikai és társadalmi
értelemben is újba – kerül az emberi lét. Három elv hozta létre
ezt az új világot: a liberális demokrácia, a tudományos kutatás,
és az iparosodás. E két utóbbi összevonható a technika kategóriájába.
Egyik elv sem a XIX. század találmánya, hanem a két megelőző
századból ered. A XIX. századnak ezeknek az elveknek nem a
feltalálása, csupán a meghonosítása írható a javára. Ám
az elismerésükön túllépve azt is fel kell mérni, milyen könyörtelen
következményekhez vezettek.” A következmény a tömegesedés.
Ezzel szemben áll a nemesség. Megint csak Ortegát idézem. „A
nemesség kifejezés hivatalos terminusként csak a római
birodalomban tűnik fel, akkor is azért, hogy szembeállítsák a
már hanyatlásban lévő öröklődő nemességgel. A nemesség
számomra az igyekvő élettel azonos, amely önmaga tökéletesítésére
törekszik, és amely igyekszik túllépni azon, amit elért, és
önmagának kötelességként és igényként kijelölt célok felé
halad. E szerint a nemes élet épp az ellentéte a közönséges
vagy tehetetlen életnek, mely mozdulatlanul magába zárkózik, s
örök immanenciára van kárhoztatva, amelyből csak valami külső
erő kényszerítheti ki.” A nemessel áll szemben a tömegember.
Íme Ortega vizsgálódásának leirata: „A tömegember tökéletesnek
tartja magát. A kiválasztottak között ellenben roppant hiúnak
kell annak lenni, aki tökéletesnek érzi magát, saját tökéletességébe
vetett hite pedig nem naivitáson alapul, nem képezi lényegi részét
személyiségének, hanem merő hiúság az, ami még saját magának
is kiagyalt, délibábos és kétes jellegűnek tűnik. Azért van
szüksége a hiú embernek másokra, mert velük akarja megerősíttetni
az önmagáról megálmodott képet. Következésképpen a nemes
ember még ebben a beteges esetben, még a hiúság »vakságában«
sem érezheti magát igazán tökéletesnek.” Ne feledjük,
mikor írta ezeket a sorokat José Ortega y Gasset. A XX. század
első harmadában. És most figyeljünk. „Mindenki láthatja,
hogy Európában különös dolgok történnek. Ezekre a különös
dolgokra példaként néhány olyan politikai mozgalmat említhetek,
mint a szindikalizmus és a fasizmus. Nem mondják, hogy csakis újszerűségük
miatt találjuk őket különösnek. Az európaiak újító kedve
eredendő tulajdonság, ami olyan mozgalmas történelembe
hajszolta őket, amilyet nem találni sehol másutt. Ezeknek az új
jelenségeknek a különbsége tehát nem az újszerűségüknek
tulajdonítható, hanem rendkívül fura arculatuknak. A
szindikalizmus és a fasizmus különböző formáiban először
jelenik meg Európában az az embertípus, aki nem akar észokokkal
érvelni, s nem akarja, hogy igaza legyen, egyszerűen csak eltökélte,
hogy érvényesíti véleményét. Ez az újdonság: az ahhoz való
jog, hogy ne legyen igaza, az értelmetlenség létjogosultsága.
Lényegében véleményt akar alkotni, de nincs szándékában
elfogadni a véleményalkotás szabályait.” A múlt század történelmi
perverzitásairól, a fasizmusról és a bolsevizmusról még egy
gondolat. „…Európában és környékén most kialakuló két
új politikai irányzat a vizsgálatunk tárgya. És nem az eszmékben
rejlő pozitív tartalom miatt, hiszen ha elkülönülten nézem,
természetesen van benne részigazság – a világegyetemben
vajon hol nincs egy szemernyi igazság? –, hanem azért, mert
oly anakronisztikusan történelmietlenül adják elő az
igazukat. Mindkettő a tömegember jellegzetes mozgalma, amit tartós
emlékezet és történelmi tudat nélküli középszerű, korszerűtlen
emberek irányítanak, lévén, hogy mind azok, és kezdettől
fogva úgy viselkednek, mintha máris letűntek volna, mintha már
az élő jelenben is a régmúlt faunájához tartoznának.”
Ortega nem sokat beszél mellé, a lényegre tapint. Mindjárt közli
velünk, hogy „de könnyű is lenne a dolgunk, ha egy ilyen
minden teketória nélkül kimondott nemmel eltüntethetnénk a múltat.
De a múlt lényegét tekintve revenant. Ha kidobják, visszatér,
elkerülhetetlenül visszatér. Ezért csakis úgy lehet túllépni
rajta, ha nem dobjuk ki, ha számolunk vele, ha cselekedeteinket
figyelembe vesszük, hogy kikerülhessük, s hogy megkerülhessük.
A múltnak megvan a maga igaza. Ha nem ismerjük el, ismét ki
fogja követelni magának, és mellesleg azt is érvényesíteni
fogja, amiben nincs igaza. A liberalizmusnak is megvolt a maga
igaza, s azt el kell ismernünk per secula seculorum. De nem volt
mindenben igaza, s amiben nem volt, azt meg kell vonnunk tőle.
Európának meg kell őriznie alapvető liberalizmusát, ez a továbblépés
feltétele.” Szinte szégyenkezve írom le, hogy az a
liberalizmus, amiről Ortega beszél, nem az a liberalizmus, amiről
Kis János és eszmetársai beszélnek. De térjünk vissza oda,
hogy a múltat nem lehet végképp eltörölni. Az ún. haladás
ez a világtörténelem nem a múlt elpusztítását jelenti.
Szemléletes példát hoz erre a kiváló filozófus. Ideírom.
„Gyónni ment a cigány; az elővigyázatos pap azonban először
azt kérdezte meg tőle, hogy vajon ismeri- e Isten törvénye
szerinti parancsolatokat. A cigány azt felelte: nézze tisztelendő
atyám. Én biz’ meg akartam tanulni mindet, de az a hír járta,
hogy eltörlik őket. Hát nem ugyanez a helyzet a mai világban?
Az a hír járja, hogy már nem érvényesek az európai
parancsolatok, s ennek tudatában sokan – sok ember és nép –
kihasználja az alkalmat és imperativusok nélkül él. Merthogy
eddig csak európai parancsok léteztek. Nem arról van szó, hogy
– mint más alkalmakkor történt – újonnan kibontakozó normák
lépnek a régiek helyére, vagy hogy valamely frissen támadt hevület
ifjonti tüze elnyeli a korábbi kialvóban lévő buzgalmakat. Ez
lenne a természetes. Sőt: a régi nem azért régi, mert elöregedett,
hanem mert már létezik egy új elv, amely újdonságánál fogva
egyszerre érvényteleníti a korábbit. Gyerekek nélkül nem öregednénk
meg, vagy legalábbis sokkal később lennénk öregek. Ugyanez a
helyzet a gépekkel is. Egy tízéves autó sokkal öregebbnek tűnik,
mint egy húszéves mozdony, mégpedig annál az egyszerű oknál
fogva, hogy a gépjárműtechnika sokkal gyorsabban fejlődött.
Az ifjúság új nemzedékeinek a sarjadásából következő
hanyatlás tulajdonképpen az egészség jele.” Végül a kérdések
kérdése: „Európa erkölcs nélkül maradt? Nem arról van szó,
hogy egy most születő erkölcs kedvéért a tömegember lemond
egy elavult morálról, hanem arról: életmódjának épp az a lényege,
hogy életét semmiféle erkölcsnek nem akarja alávetni. Egy szót
se higgyetek el, ha azt halljátok, hogy a fiatalok »új erkölcsöt«
emlegetnek. Kategorikusan tagadom, hogy ma Európa bármelyik
szegletében létezik egyetlen csoport is, amelyet erkölcsnek
nevezhető, új ethos alakított volna ki. Amikor új erkölcsről
beszélnek, valójában egy újabb erkölcstelenséget követnek
el, s a legkényelmesebb fortéllyal végzik a porhintést.”
Ortega könyve maga a credo.
(José Ortega y Gasse: A tömegek lázadása; Pont könyvkereskedés,
Budapest, 1995.)
Győri Béla
|