2008.10.24.
A nyomozó
(Gigor Attila filmje)
Gigor
Attila első nagyjátékfilmjét, A nyomozót az idei, a 39.
Filmszemlén láthatta először a közönség, és már ekkor is
valóságos díjeső hullott rá, összesen ötöt kapott: Gigor
Attilának a nemzetközi zsűri döntése alapján a legjobbnak ítélt
közönségfilmért a Moziverzum-díjat, az Országos Diákzsűri
által alapított Zöld Holló-díjat és a legjobb forgatókönyvíróit
adták, a Herendi Gábor vezette zsűri a legjobb férfialakítás
díjával A nyomozó főszereplőjét, Anger Zsoltot jutalmazta, a
legjobb vágásért járó Arany Olló-díjjal pedig Kovács Zoltánt
tüntette ki. Gigor Attila Galambos Attilaként született
1978-ban, és abban a legendás Simó Sándor-féle rendezői osztályban
kezdte meg tanulmányait. Rövid ideig színész is volt, de érdeklődése
inkább a forgatókönyvírás és a rendezés felé vonzotta. A
nyomozó a diplomamunkája, ami azért megy ritkaságszámba, mert
egész estét filmet csak elvétve forgatnak pályakezdő rendezők.
A szélesebb nézőtábor tagjai ez év október 2-ától ülhetnek
be rá, és a multiplexekben vetítik, ami bizony nagy bátorságról
tesz tanúbizonyságot, mert a forgalmazók túlbecsülik az érdeklődők
számát, ugyanis csak a megrögzött „magyar filmnézők”
fogják kitüntetni a figyelmükkel, más közönséget, vagyis az
izgalmas autósüldözéses, robbantásos amerikai filmrajongó plázafiúkat
és plázacicákat nem igazán lehet vele becsalogatni a moziba.
Ahhoz nem elég pörgős, meg nincsenek benne vadító
szexjelenetek és jó laza dumák, a film fanyar humorára ez a réteg
pedig nem vevő. Gigor
Attila
filmje egy szimpla, nem valamiféle különleges kegyetlenséggel
elkövetetett emberölésről szól. Az az érdekesség benne,
hogy aki utánajár a dolgoknak és kideríti a történteket, az
bizony nem a rendőrség tagja, hanem maga a tettes. Ennek az
egyszemélyű gyilkosnak és nyomravezetőnek, azaz a főhősnek,
Malkáv Tibornak roppant viszolygást keltő foglalkozása van: kórboncnok.
Ez a hallgatag, arcizomrángásos, mackótermetű, jó harmincas férfi
nem csak előkészíti az orvos számára a hullákat, hanem azt követően,
hogy a doktorok befejezték a munkájukat, újra kezébe veszi a
tetemeket: összevarrja, majd megszépíti őket, kifesti arcukat,
kirúzsozza szájukat. Nincs más hozzátartozója, csak a rákbeteg
anyja, és úgy, a maga módján udvarol a szomszédos kifőzde se
nem szép, se nem csúnya pincérlányának, Editnek. Anyja gyógyítására
Svédországban van esély, csakhogy a műtét zsáknyi pénzbe
kerül. Malkávot egy félszemű felbujtó személyében megkísérti
az ördög, igencsak kerek összeget ajánl neki, ha elvállalja,
hogy elteszi láb alól a kiszemelt áldozatot. Malkáv
boncmesteri precizitással végez a számára ismeretlen fickóval,
és mint aki jól végezte a dolgát, hazamegy. Otthon várja őt
Szirmai Tibor levele, amiből megtudja, testvérei vannak, ugyanis
nagytermészetű apjának három nőtől három gyereke született.
Lassanként világossá válik számára, hogy akit megölt, az
nem más, mint Szirmai, a féltestvére. Ezek után kezd nyomozni,
hogy „cui prodest?”, azaz kinek az érdeke, ki ültette őt
fel és végeztette el vele a piszkos munkát, s szép sorjában
mindent kiderít.
Ez
így elmondva izgalmas krimit sejtet, de a látottak alapján egyáltalában
nem az. Csigatempóban megy előre a cselekmény, párbeszédre
alig-alig kerül sor, a szófukar főhős többnyire csak maga elé
bámul. Időnként művészfilmes megoldások szakítják meg ezt
az amúgy is döcögős tovahaladást. Malkáv álmait, és ritkán,
de azért előforduló kétségeit élénkpiros, beszélő rákok
adják a néző tudtára. A film humora igencsak áttételes, elvétve
vannak benne szaftos kifejezések, jó beköpések. Mosolyogni inkább
a szereplők jellemén lehet. A nyomozó összes karaktere –
kezdve a főszereplőn át a megbízóig – antihős. Malkáv
bamba alak, Edit igénytelen nő. A film legbizarrabb jelenete az,
amikor Malkáv paradicsomos kólát iszik. A legfurcsább az a
szerelemszerűség, ami Malkávot és Editet összeköti. Ebben a
kapcsolatban nem dúl ám a „lamúr”, nem izzik körülöttük
a levegő, és ez a nagydarab, lagymatag fickó kedvesét még ágyba
sem akarja vinni, csak moziba jár vele, és idióta,
tankos-romantikus filmeket néznek együtt. Anger Zsolt formálja
meg a főhőst, az ő Malkávja nyugodt, szenvtelen, amolyan „fát
lehet a hátán vágni” típusú férfi, aki érzelmeit nem
tudja kimutatni, ugyanis nincsenek neki. Editet, a tulajdonképpen
kedves és ragaszkodó lányt Rezes Judit úgy játssza, ahogyan
az ilyen szeretetre vágyó fiatal nőt el lehet képzelni. Terhes
Sándor alakítja Szirmait, Tóth Ildikó az áldozat számító
feleségét, Kerekes Éva pedig a gonosz testvért. Gigor Attila
mozijával az a baj, hogy se nem művészfilm, se nem akciófilm,
hanem olyan mix, ami mindkettőből tartalmaz valamit, amit talán
úgy lehetne nevezni: akciófilm némi művészfilmes beütéssel.
Dr. Petővári Ágnes
|