2008.10.31.
Mestersége címere: kerámiaszobrász
Józsa Judit kerámiaszobrász
Erdélyben született. Elemi iskoláit szülőfalujában,
Korondon, középiskolai tanulmányait Székelyudvarhelyen végezte
el. Érettségi után, mint okleveles egészségügyi szakdolgozó,
másfél évig az udvarhelyi kórházban dolgozott. Szabadideje
minden percét – az ugyancsak keramikussá tanult kisebbik bátyjával
– szülei műhelyében töltötte, ott volt „második
iskolapadja”. Agyagozott, formázott, festett; első kisplasztikáját
egy keresztfára boruló öregasszonyt „Szeretet” címmel 11
évesen mintázta. 1994. augusztus 15-én áttelepült Magyarországra.
A Szent Margit Kórház szociális szervezőjeként dolgozott.
1997 novemberében kapta meg a magyar állampolgárságot.
Ugyanekkor kezdte el tanulmányait a Pázmány Péter Katolikus
Egyetem Bölcsészettudományi Kar művészettörténet szakán,
amelyet 2002-ben dicsérettel fejezett be. Először 1995. januárjában
mutatta be munkáit Budapesten, a Gellért Hotel Teaszalonjában.
Azóta közel félszáz egyéni kiállítása volt, alkotásaival
eljutott a tengerentúlra, az Amerikai Egyesült Államokba, Kanadába
és Ausztráliába is. 2004. március 19-én Tiszta Forrás címmel
nyílt meg a műveit és szülei korondi kerámia tárgyait állandóan
bemutató kisgalériája a Budai Vár Fortuna Udvarában. Honlapjának
címe: www.jozsajudit.hu.
-Édesapja, Józsa János Európa-szerte ismert fazekasművész,
ám tudtommal nem csak a korongozáshoz ért.
- Nagyon sokoldalú
művész. Ifjú korában foglalkozott freskófestészettel, tükörfroncsozással
és cégtábla-festéssel is. Emlékszem rá gyerekkoromból, hogy
a hagyományos népi kerámiák mellett finom, iparművészethez
tartozó porcelán tárgyakat is festett. Témájuk a székely népi
életképek, népszokások, népballadák voltak. Ezen kívül
nagyon sok festékanyagot, mázat saját maga kísérletezett ki.
A kommunizmus alatt gyakran nem lehetett készen venni ilyesmit.
Azokat a fazekasmestereknek kellett kikeverni. Így a különféle
kerámiáknak a pasztellszíneit ő maga hozta létre különféle
anyagokból, ásványokból. Apám egy kutató lélek. Rengeteget
kísérletezett, és magának a korondi kerámiának a legősibb,
régi tárgyi leletei alapján próbálta a leghitelesebb színeket,
mázakat visszahozni. A kísérletező kedvet tőle örökölhettem.
-Édesanyja pedig férje alkotásait díszíti. Kellő művészi
összhang van kettőjük között?
-Édesanyám kizárólagosan
a korondi népi hagyományos használati és dísz kerámiatárgyakat
díszíti. Édesapám a mai napig azt mondja, hogy – ha már a jó
Isten úgy rendelte, hogy Korondon születtek és felmenői között
nagyon sok fazekasmester volt – a korondi kerámiákat az őseink
művészetéhez a lehető leghűbben kell alkotni. Édesanyám 17
évesen ment hozzá édesapámhoz, s egy év alatt megtanulta a
kerámiatárgyak festését, vésését, díszítését.. Rövid
idő alatt kiváló összhang alakult ki kettőjük között.
-Egyszer azt nyilatkozta, hogy édesapja a Gödöllői Művésztelep
elveinek késői képviselője. Miért?
-A művésztelep célja elsősorban a magyar gyökerek ápolása
volt. A magyar népi hagyományőrzés mellett, a történelmünk
megszerettetése és továbbvitele és a méltó példák felmutatása
is a gödöllőiek célkitűzései közé tartoztak. Édesapám
azzal, hogy a régi korondi kerámiák színeit visszahozta a mába,
az egész életét végigkísérő kutatásaival, valójában a
teljes munkásságával ezt bizonyította.
-Családja
milyen helyet foglalt el Korond életében?
-Családunk a mai napig köztiszteletnek örvend. Ez főleg
annak köszönhető, hogy szüleim rendkívül szorgalmas emberek,
s nem tudnak munka nélkül élni. Ezt a munkamániát tőlük örököltem.
Édesapám próbálkozott a fazekasok érdekében fellépni a
faluban, de nem sikerült neki, hiszen lelki alkata erre nem
megfelelő. Nem szereti a vitákat, súrlódásokat.
-Olvastam, hogy édesapját a múlt rendszerben többször
meghurcolták. Miért?
- Gyakran megvádolták
különböző dolgokkal. Különösebb ok nélkül, tudjuk, hogy
ment ez. Elismert népművészként többször keresték fel vásárlás
céljából magyarországi küldöttségek tagjai. Ahogy megállt
egy magyar diplomatajelzésű autó a házunk előtt, máris
megjelent a kapuban a Securitate embere, vagy a korondi milicista.
Amikor elmentek a vendégek, rögtön tudni akarták, hogy miről
esett szó az asztalnál. Sajnos ott is voltak besúgók, s azok
adtak fülest az államrendőrségnek. Édesapám viszont nem azt
sajnálta, hogy meghurcolták, vallatták, hanem azt, hogy a
Malonyai Dezső művészettörténész által összeállított köteteteket
is elvették tőle, s azokat már sohse tudta visszaszerezni.
-Olyan is előfordult,
hogy fizetség nélkül vitték el a volt pártkatonák a munkáit?
-Számtalanszor.
Ha megérkeztek a román rendőrség, vagy kommunista párt
tagjai, akkor úgymond „vigyázban kellett állni”, s szó nélkül
tűrni, hogy elviszik a kerámiatárgyakat. Nem volt akkor mit
tenni, kiszolgáltatott helyzetben voltunk. Előfordult, hogy román
politikai vezetők számára padlóvázákat rendeltek. Édesapám
csodaszarvasokat festett rá – csak azért is!
-Miként ismerkedett meg a kerámiaművészettel? Leültették
az agyag mellé, s azt mondták: kislányom, tessék dolgozni…?
-Egy fazekas családban
természetes, hogy a gyermekek is agyagoznak. A kerámiaszobrászat
játékként kezdődött az életemben, mindamellett, hogy
megtanultam azt is, amit a hagyományos korondi kerámia díszítéséről
tudni kell. Mégis mindig úgy éreztem, hogy a kisplasztikai
megoldások állnak legközelebb hozzám. Először plaketteket,
domborműveket mintáztam. Tizenegy évesen készült el az első
olyan szobrocskám, ami felemelkedett három dimenzióba.
-Első műve egy keresztfára boruló székely asszonyt
ábrázol. Az alkotás címe mégsem fájdalom, gyász, hanem:
Szeretet.
-Nem ön az első,
aki először megkérdezi ezt tőlem. Nem vagyok egy negatív,
vagy depressziós lélek. Ha szomorú vagyok, elkezdek dolgozni, s
egy pillanat múlva tovarepül a bánat. Amikor ezt a szobrot
alkottam, akkor szembesültem először a halál tényével.
-Ott volt apja műhelyében, de eredetileg nem kerámiaszobrász,
hanem orvos akart lenni.
-Mindig volt
bennem egy belső késztetés arra, hogy segítsek a bajba jutott,
vagy beteg embereken. Ezt a magatartást szüleimtől örököltem.
Maximalista vagyok, ezért az alapoktól akartam megtanulni a
szakmát. Így először egészségügyi szakközépiskolába
mentem. Nővérként dolgoztam, gyakorlatoztam a székelyudvarhelyi
kórházban. Sosem volt szabadidőm, s inkább a tanulásról szólt
a középiskolai időszak. A különböző szakterületek megismerése
után rájöttem, hogy az, aki azonnal segíteni tud a betegen, az
az ortopéd sebész, ezért ezt a területet szerettem a leginkább.
-Először középiskolás korában szakadt el a szülői
háztól.
-Nem szakadtam el, hiszen Korond és Székelyudvarhely 24
km-re fekszik egymástól. Azért, hogy ne utazzak naponta, a városban
laktam idősebbik testvéremnél. Ő fafaragónak indult, de egy
baleset miatt – két ujjbegyét levágta – ma már operatőrként
dolgozik. Amikor utolsó éves voltam, már lakást béreltem. A kórházban
tudták, hogy ott szeretnék dolgozni, ezért az érettségit követő
második nap már munkába állhattam. Így nem is tudtam megünnepelni
azt, hogy befejeztem egy életszakaszt, hanem rögtön belelendültem
a munkába. Ez akkor nagyon kemény volt, főleg a sebészeti osztályon.
Közben minden pénteken hazamentem a szüleimhez, s a műhelyben
készítettem saját kis szobraimat. Azonban, amikor a székelyudvarhelyi
kórházban meghalt egy több hónapja ápolt betegünk, akkor rájöttem,
hogy valójában nem tudom feldolgozni ezt a tragédiát, s
logikusan végig gondolva tudtam, hogy így nem lehet belőlem jó
orvos. Egyik napról a másikra virradva eldöntöttem, hogy csak
az agyaggal, a családi örökséggel foglalkozhatok. Ma már
tudom, hogy a sors jelölte ki ezt az utat. A jó Isten az élet
legnagyobb rendezője.
-Szobraival is gyógyít?
-Ezt az ezoterikus
témákban dolgozó művészek szokták mondani. Én nem tartozom
közéjük. Célom, hogy azt a szeretetet, amivel mintázom a
szobrokat valamilyen módon továbbadjam. Egyik alkotásom sem sugároz
magából negatívumot, vagy gonoszságot. Belső habitusom kívánja,
hogy így legyen. Ha nem érzem a szobor kisugárzását, akkor még
lágy formátumban összenyomom és újrakezdem.
-Még sosem csalódott elképzeléseiben?
- Nem. Mindig nagyon jó vizuális képességem volt. Úgy
mintázok, hogy elképzelem, ki fog megszületni, s belülről látom,
amit kézzelfoghatóvá szeretnék tenni. Így aztán egyetlen vázlat
sem készül. A szobor egy belső dimenzióból egyenest a külső
térbe, a munkaasztalra, majd a kemencébe kerül. Sosem rajzoltam
skicceket, mert nem volt rá szükség. Érdekes, hogy a három
dimenzióban való alkotás nekem sokkal jobban ment, mint a síkban
lévő. Ez általában a legtöbb művésznél fordítva szokott
lenni.
-Miért döntött úgy, hogy Magyarországra költözik?
-Úgy éreztem, hogy amit csinálok, annak az Anyaországban
van a helye. Ki akartam bontakozni, hogy ne csak behatárolt
keretek között dolgozzak. Lehetőséget és teret akartam
keresni születendő alkotásaimnak. Azért, hogy azok tényleg
elkerülhessenek mindenhová a nagyvilágba, de elsősorban az
Anyaországba. Célom, hogy bárhol mutassam is be műveimet, csak
jó hírét vigyem Korondnak, Erdélynek és Magyarországnak. Ez
kezdetben nem volt könnyű feladat, mert sem édesapámra, sem
Erdélyre nem hozhattam szégyent.
-Szülei miként fogadták elhatározását?
-Édesanyám nem rajongott azért, hogy elhagyom a család
biztos fészkét. Anyatigrisként féltett, hiszen két fiú után
egy szem lánya vagyok. Édesapám viszont rögtön megértette,
hogy mit és miért szeretnék cselekedni. Végül is mindketten
beleegyeztek abba, hogy kétlaki legyek. Édesanyám volt, aki az
mindent összepakolt nekem, amire szükségem lehet egy piciny lakásban.
Ugyanis először a Róbert Károly utcai kórház nővérszállásán
laktam.
-Tehát nem úgy
települt át: ahogy lesz, úgy lesz.
-Egyáltalán nem. Nagyon tudatosan, s minden törvényt
betartva akartam úgymond áttelepülni. Egészségügyi szakközépiskolát
végeztem, igaz, mellette kozmetikusi oklevelet is szereztem,
mivel meg akartam tudni, hogy egy nő hogyan őrizheti meg szépségét
élete végéig. De nem kozmetikusként akartam elhelyezkedni,
hanem kizárólag az egészségügyben. A célom az volt, hogy úgy
dolgozhassak az egészségügyben, hogy mellette tudjak agyagozni
is. Ezért a három műszakos munka számomra nem volt kedvező. A
Szent Margit Kórház Geriátriai osztályára kerültem, mint
szociális szervező. Napi nyolc órát dolgoztam a kórházban,
de a hétvégéim szabadok voltak. Azokon a napokon Dunakeszin,
egy ismerős keramikus, Ács Bandi műhelyében alkottam. Ott mintáztam
egy részét annak a kiállítási anyagnak, amelyet a Gellért
Hotel szalonjában kiállítottam.
-Akkortól beszélhetünk Józsa Juditról, mint képzőművészről?
-Eleinte még népművésznek tartottam magam. Azért, hogy
a kiállításra érkezők tudják, behatárolhassák, hogy mit
fognak látni. Nem voltam végzett művészettörténész, sem képzőművész.
Az utóbbi most sem vagyok, hisz nincs róla diplomám. Első kiállításom
alkalmából magyar népi életképeket, népszokásokat, s kihaló
félben lévő mesterségeket ábrázoltam. A meghívón az állt:
korondi népművész. Ha azt mondom valakinek, hogy keramikus
vagyok, akkor arra gondol, hogy fazekakat, edényeket korongolok.
Ma
már éppen ezért kerámiaszobrásznak nevezem magam.
-Első kiállítása idején alig múlt 20 esztendős.
Izgult?
-Hogyne! Összeszorult
a gyomrom, szívem majd’ kiugrott a helyéről. Édesapám is
eljött a megnyitóra. Akkor nyugodtam meg teljesen, amikor láttam
az arcokon a derűt és a mosolyt. Egy biztos: aki eljött, azt főleg
a kíváncsiság hajtotta. A jelenlévők egy része ismerte Józsa
János nevét, és tudták vagy feltételezték, hogy leánya is
érdekeset alkothat. Aki meg nem ismerte édesapám munkásságát,
az 1995-ben még azért jött el kiállításomra, mert szerette
Erdélyt. Így nyilvánvaló, hogy nem hozhattam szégyent Édesapámra
és a szülőföldemre, Erdélyre sem.
-Mennyi idő telt el a következő nagy kiállításig?
-A valóban nagy tárlatig egy év. Addig voltak kisebb kiállítások.
1996-ban elhatároztam, hogy a magyar honfoglalókat fogom megmintázni.
Gyerekkorom óta meg akartam őket formázni; de nem csak a hét
vezért, hanem az ősi foglalkozásokat is. Erdélyben azt
gondoltam, hogy az anyaországi magyarok sokkal jobban ismerik múltjukat,
népszokásaikat, mint a trianoni határon túliak. Magyarországon
döbbentem rá, hogy ez mennyire nem így volt. 1996-ban a
honfoglaláskori szokásokról, mesterségekről a nagyközönség
alig tudott. Ma már hála Istennek nagyon sokan foglalkoznak a
honfoglalás kori magyarság szokásaival, mindennapi életével.
Az első tematikus nagy kiállításom a Honfoglaló
magyarok című volt. 1996-ban Ópusztaszeren állítottuk ki,
a Feszty-körkép épületében. Ezt Kovács Gergelyné Irénkének,
a Postamúzeum volt igazgatónőjének köszönhetem. Ő anno a
Gellért Szállóban lévő kiállításomon jött oda hozzám. Az
egyik szobromnak az volt a címe: Isten
hozott. Egy székely asszony ült a földön, s egy kosár
alma volt az ölében. A szobor elvarázsolta Irénkét, megvásárolta,
s idővel a szobortulajdonosból igazi barát lett. Később, a Honfoglaló
magyarok szobraival sikerült bejárnom nemcsak Magyarország
kis- és nagyvárosait, hanem külföldre is eljutottak.
-Ha már az Isten hozott címnél tartunk. Műhelyébe lépve
egy félig nyitott székely kaput pillantottam meg, benne egy népviseletbe
öltözött férfialakkal. A férfi őrzi a portát, vagy éppen
be akarja hívni az arra járót?
-Behívja a vendégeket.
Családunk székely kapuját mintáztam meg. Aki csak megfordul
Korondon, a Józsa-portát nem kerüli el. Az alkotás családunk,
s a székely ember vendégszeretetét idézi meg. Ez a székely népviseletben
álló ember a Múzsák
kertje című kiállításomon éppen Tamási Áron múzsájaként
jelent meg. Hogy miért? Mert Tamási múzsája nem egy hölgy
volt, hanem maga a székelység.
-A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen végzett, mint művészettörténész.
A Képzőművészetire direkt nem akart jelentkezni?
-Szeretem a küszködést és a kihívásokat. Amit saját
magunk találunk ki és oldunk meg, arra sokkal büszkébbek
vagyunk. Azt sem szerettem volna, hogy befolyásolják a technikám
vagy elképzelésem, amit mintázni vagy művészként alkotni
akartam, szóval a nehezebb utat választottam. Végül, művészettörténetet
tanultam, mert meg akartam ismerni, érteni a különböző korok
művészetét, a különböző művészeti ágakat és fejlődésüket,
a nagy művészeket, szóval magát ezt a tudományágat, amely
mindig is vonzott.
-1995-ben már az ún. hajtogatós, mintázós technikával
dolgozott?
-Már 11 éves koromban azzal dolgoztam. Édesapám és
kisebbik bátyám Jankó, mindig egy tömbből faragták ki a kis
szobrokat, mert időnként ők is mintáztak. Tehát a meglévő
anyagból elvettek. Nekem viszont sokkal jobban tetszett, ha hozzáadok
és felépítek. Szobrocskáim technikája 18 éves koromban forrt
ki teljesen, ez a hajtogatós-mintázós eljárás. Az asztalon nyújtogatott
agyaglapokból felépítem az általában 25-
50 cm
magas alakot, úgy, hogy az belül üreges marad.
-A színvilág
hogyan születik?
-A népi életképeket
föld festékekkel festem. Ezek otthonról valók, s a technikát
édesapámtól tanultam. A történelmi témájú kerámiák már
archaikusan patinázottak. Esetünkben az agyag terrakotta felülete
kap egy barnás-vöröses tónust. Ennek a receptje családi
titok. Az agyag melegsége, ami önmagában árad belőle,
valamint a sok kis részlet kiemelődik ezzel a patinázással.
-Alkotásaival eljutott a tengerentúlra is. Külföldi
kiállításainak milyen visszhangja volt?
-A népi életképeket
és a Honfoglaló magyarokat az USA-ba és Kanadába hívták meg. Kanadába
11 városban volt kiállítás, különösen a magyarok körében
volt sikeres. Előfordult, hogy nem magyar ajkú amerikai
Budapesten felkeresett engem, hogy vásárolhasson a műveimből.
Ők nem tudták, hogy magyar történelmi figurát láttak. Valami
mégiscsak megérintette őket.
A
TerrAqua világa c.
szoborcsoportommal nemzetközi elismerést vívtam ki először
amerikai, majd kanadai, s japán művészettörténészek körében
is. Az alkotásokat a tenger lényei ihlették, megtestesülésüket
pedig a föld- az agyag és a művészi fantázia tette lehetővé.
A művészetben nem új keletű a kagylók, csigák, korallok
alkalmazása. Szerénység nélkül mondom, hogy hazánkban, a
kortárs művészetben eddig nem találkozhattunk ehhez hasonló
alkotásokkal, így azt remélem, hogy a magyar kerámiaművészet
újabb érdekességgel bővült. Kérdezték tőlem, hogy mindezt
milyen műfajnak nevezném. A XVI. században jöttek létre a „Kunst
und Wunderkammer”-ek –azaz a csodakamrák tárgygyűjteményi.
Ezekben az ásványok, a tengeri lények vázai, tárképek,
metszetek, egzotikus népeket ábrázoló rajzok láthatók. Akkor
az ember önmagát és a Földet akarta megismerni. Ebben a tárgytípusban
az ásványok és a kagylók naturáliák, ennek párhuzamára
neveztem naturália - kerámiaszobroknak a TerrAqua
világának alkotásait.
-Magyarország Nagyasszonya c. szobra Kínába került.
Magyarok nem kapkodtak ezért a szoborért?
-De igen. Több
magánrendelésre mintáztam újra a Magyarok Nagyasszonyát. A szép
és míves munka valamilyen kisugárzással rendelkezik, mert ez a
kínai ember teljesen beleszeretett a Patrona
Hungariae szobrába. Hiába magyaráztam neki, hogy ez egy
tipikus magyar vonatkozású mű, ragaszkodott hozzá. A kompozíciót
méretre kellett elkészítenem, hogy az irodája fülkéjébe beférjen.
Ez a kínai úriember eljött a legutóbbi Magyar
mesevilág című kiállításomra is, beleszeretett a Fehérlófiába
is.
-Igaz, hogy a szobron megjelenik, hogy a Szűzanya
eltapossa bűneinket?
-Igaz. Ikonográfiai
szempontból a Patrona Hungariae-t illik a Szent Koronával ábrázolni,
díszmagyar ruhában, s bal karjában a kis Jézussal. A jobbjában
egy tulipános jogarral ül. Jobb lábának meztelen lábfeje
holdsarlón nyugszik, ez alatt pedig egy kígyó látható, tehát
jelképesen a Szűzanya eltapossa a bűnöket szimbolizáló kígyót.
Szándékosan választottam a palástot a koronázási palást ábrázolásaival,
hiszen az egy bravúros technikai megoldás. Negatívba karcoltam
bele a motívumokat ahhoz, hogy a hímzések domborúan jelenjenek
meg a paláston, s úgy van elhelyezve a vállán, mint egy nagy
égi védősátor, amely alá elfér az összmagyarság. Abban bízom,
hogy egyszer a Magyarok Nagyasszonya az Ópusztaszeri Történeti
Emlékpark mellett, egy magyar templomba is elkészülhet.
-Térjünk rá két kompozíciójára, az egyik: Erdély,
a másik Magyarország-Anyaország. Igaz, hogy az elsőnek Wass
Albert volt a múzsája?
-A Múzsák
kertje kiállításból tudjuk, hogy Wass Albertnek Erdély
az igazi múzsája. Különleges kompozíció, s misztikus is, akárcsak
Erdély, hiszen egy hegyikristály-tömb csúcsában testesül meg
Erdély, mint egy istennő. Egyik kezében a Napot, másik
kezében a Holdat tartja.„A kő marad”- írja Wass Albert. Nos
ez a kő, a hegyikristály –tömb tényleg megmarad. Sokan kérik
ezt a szobrot, de nincs az a pénz, amiért ettől megválnék.
Igaz, a Magyarország - Anyaországtól sem. Ez egy olyan kompozíció,
melyen a magyar indás ornamentikával díszített hármashalmon
ülő főalakot, az anyát gyermekek veszik körül. Minden
gyermek egy-egy Trianonkor elszakított földrészt testesít meg.
Az ölbéli pólyás éppen a csángó magyarság.
-Az Erdély c. kompozíción ott a Turul. Mit szól a
turul elleni hajszához? Iványi Gábor SZDSZ-es politikus szerint
egy „dülledt szemű mesebeli tojó szárnyasról” van szó.
-Hiba és bűn, ha
egy politikus magyar eredetmondánk mitologikus madarát gyalázza.
Ebben az esetben teljesen mindegy, hogy az adott szobor jól sikerült,
vagy nem. Az, hogy valaki így fejezi ki magát, azt tükrözi,
hogy milyen magyar, s hazafi az illető.
-2008.
augusztusában nyílt meg Magyar mesevilág c. kiállítása. Különböző
mesehősöket mintázott meg?
-Azokat a magyar népmeséket
dolgoztam fel, amelyekben a magyar nép ősi világképe lelhető
fel. A magyar ősvallás elemei szerepelnek a kiállításon.
Ilyen a föld közepe, amelyet a Föld
köldökének hívnak, s az Életfa,
amely a világ tartóoszlopa. Megjelennek olyan népmesei hősök,
mint a Holdanya, Napanya, Fehérlófia, Tündér Ilona. A Fehérlófia –típusú
népmesék azért fontosak, mert azokban felfedezhető a magyar táltos
hit. Az ilyen meséknek a hőse pontosan úgy járja végig életének
útját, mint a táltos a beavatási szertartásait.
A
Magyar mesevilágról
megjelentettem egy kiadványt is, amely jóval több, mint kiállítási
katalógus, mert a kisplasztikák fotói és a magyarázó szövegek
mellett, korondi tájszólásban írt népmesékkel olvashatnak
gyerekek és felnőttek egyaránt.
-Galériája a Tiszta Forrás nevet viseli. Gondolom nem
véletlenül.
-Az én tiszta
forrásom Erdély, Korond, s azon belül a Józsa-porta. Az édesszüleim
készítette szép népművészeti korondi kerámiáit és a saját
alkotásaimat mutatom be a Tiszta Forrás Galériában.
Tapasztalatból tudom, hogy az emberek szeretik, keresik az
igazit, az eredetit.
-A globalizációs ártalmak, az olcsó utánzatok elérték
Székelyföldet is?
-Sajnos Erdélybe
is eljutott a globalizáció. A bóvlik, a kínai olcsó árúk
megjelentek Székelyföldön, így Korondon is. Ha egy turista nem
tudja eldönteni, hogy mi az eredeti, keresse fel egy-egy mester
portáját. Látni fogja, ott hogyan dolgoznak, és aztán valóban
tiszta forrásból tud vásárolni. A tiszta forrásból fakadó
hagyomány csak úgy maradhat fenn és örökíthető hitelesen
tovább, ha arra van is igény. Remélem, hogy felgyorsult világunkban
egyre többen leszünk, akik a magyar történelem, a magyar
irodalom, a népi hagyományok, a népmeséink mellett a magyar népművészeink
csodálatos tárgyaiban is örömüket lelik.
Medveczky Attila
|