2008.10.31.
Vlagyimir Szorokin: A jég
(Nemzeti Színház Nagyszínpad)
Szorokinnak
ezzel a művével mutatkozik be a publikumnak a Nemzeti új főigazgatója,
Alföldi Róbert. Akik ismerik az ő eddigi színházi ténykedését,
- udvariasan fogalmazva: művészi hitvallását, - azok túl
sokat nem várnak tőle, mert tudják, - Madáchot egy kissé átfogalmazva
- nem adhat mást, csak mi lényege. Tehát idehozza azt a
bizonyos „alföldizmust”, azaz a mához szóló üzenetek
kibontása ürügyén a klasszikus darabok mondanivalójának
kiforgatását és anyaszült meztelen férfiak, ritkább esetben
nők grasszálását a színpadon. Nem tudatosodott még benne,
hogy a Nemzetibe, pláne a Nagyszínpadra rétegszínházi darabok
nem igazán valók; az a produkció, ami elmegy bármelyik
alternatív színpadon, az nem állja meg a helyét a Nemzetiben,
ugyanis más a közönsége a formabontó előadásoknak, és
megint más a Nemzetinek. Az emberek elég konzervatívok,
szeretnek olyan helyekre menni, ahol tudják, mit kapnak. Lila gőzös
magasából bárki lesajnálhatja és lenézheti az öltönyös,
nyakkendős urakat, estélyi ruhás hölgyeket, de ők teszik ki a
színházba járók döntő többségét. Ez a fajta nézősereg
– de még a diákok java része is – még mind a mai napig
valamiféle emelkedettséget vár el a színháztól, és ez
fokozottan érvényes az ország első színházára. A Nemzeti
nem csak egy színház a sok közül, hanem jóval több annál,
mert küldetése van, a régi nagy meg a jelenleg alkotó szerzők
műveinek színpadra állítása, és nem az a dolga, hogy egy szűk,
önmegvalósító csoport játékszere legyen.
Az
1955-ben, Moszkva külvárosában, Bikovóban született Vlagyimir
Georgijevics Szorokin (felső képen) hazájában valóságos
fenegyereknek számít. A 2002-ben megjelent Kékháj című regényének
Sztalin és Hruscsov szexuális életét taglaló oldalai
Oroszországban hatalmas botrányt kavartak, a feldühödött
olvasók nyilvánosan égették el a könyv példányait. A
2004-ben napvilágot látott regénye, A jég is tökéletesen
megfelel a polgárpukkasztás kissé gyerekes igényének. Trilógiává
szélesített művének A jég az első, a 2007-ben kiadott Bro útja
a második, és a még magyarra le sem fordított
23000 a
harmadik része. A jég című drámát a Krétakör Színház
2006 őszén mutatta be. Kissé átdolgozott változatának a
Nemzeti Nagyszínpadán szeptember 26-án volt a premierje, ezt a
produkciót a Delta című filmjéért agyondíjazott Mundruczó
Kornél rendezi. A jégben a Fény-testvériség szekta tagjai a
Tunguz meteorit jegéből készült kalapácsukkal addig ütik
egy-egy ember szívét, amíg az válaszol nekik, ugyanis így
keresik a közéjük tartozókat. Akinek nem szólal meg a szíve,
az meghal, akinek pedig rezonál, abban testvérre lelnek, így őt
maguk közé fogadják, új nevet és új külsőt adnak neki.
Természetszerűen tökéletes: szőke, kékszemű emberpéldányokká
válnak, mert csak így tartozhatnak a testvérek elitjébe. Ez a
fajta kiválasztás azt akarja kifejezni, hogy mindkét, az emberi
faj átrostálásán alapuló diktatórikus eszme, a fasiszta és
a kommunista egyformán a maga képére és hasonlatosságára gyúrja
át a férfiakat és a nőket. Karácsony szent estéjén egy átlagos
moszkvai család barátaival együtt várja a „Jézuska” születésének
ünnepét. Ennek a famíliának a tagjai közül számosat megtalálnak
a testvérkeresők, átalakítják őket, de azok a szerencsétlenek
már nem képesek az addig megszokott életvitelükre, kilógnak a
sorból, és egy szavukat sem hiszik el, amikor elmesélik, mi történt
velük.
Ez
így elmondva nem hangzik olyan szörnyűnek, de a színpadi
megvalósítása már igen. Az összes beavatás után olyan vad
orgia következik, ami nem más, mint tömény pornográfia. Még
De Sade márki is elkerekítené a szemét a látványon, mert
neki is tudnának újat mutatni. Ha véletlenül nincsenek ilyen
nyers és közönséges részek, akkor a szereplők olyan válogatottan
ordenáré szavakkal harsogják tele a színházat, hogy még ama
kötőszóként használt kifejezés a legszolidabb közöttük.
Biztosan akadnak olyan nézők, akik kedvtelve nézik ezeket a
gusztustalan megnyilvánulásokat, és nem zavarja őket a lószerszámok
alacsony röpködése, de jócskán vannak olyanok, akiket ez mérhetetlenül
bosszant és feszélyez, és még kijönni sem tudnak, mert Ágh Márton
díszlettervező úgy alakította ki a színpadteret, hogy nincs rá
mód. Ennek a rémséges ocsmányságnak nincs dramaturgiai funkciója,
csupán a megbotránkoztatás a célja. Csak sajnálni lehet A
jeget előadó színészeket, hogy mit kell nekik eljátszaniuk,
de megérdemlik a sorsukat, mert ilyen megalázó szerepet nem kötelező
elvállalni. Szép számban találhatók olyan művészek, akiknek
nem tudnának annyit fizetni, hogy fellépjenek egy ilyen
darabban.
Petőfi
Sándor 1839 márciusában – rövid ideig – tagja volt a
Nemzeti Színháznak. Ő írta a Színészdalban, hogy
”Apostolok vagyunk / Az erkölcs mezején. / Apostoli szavunk /
Téged kiált: erény!” Nem ártana, ha a Nemzeti új vezérkara
elgondolkodna egykori társulati tagjának szavain, és megfogadná
azokat, mert Szorokin drámája nem csak Petőfi intelmeivel,
hanem az elemi jó ízléssel is éles ellentétben áll.
Dr. Petővári
Ágnes
|