vissza a főoldalra

 

 

 2008.10.31. 

Hány fokon forr a forradalom?

Őszintén szólva engem is meglepett, hogy ’56 egykori hűvös-borongós októberének közelgő évfordulójáról gondolkodva, egyszerre csak egy alig tízéves emlék, C. öreg, egyre fogyó arca jutott az eszembe, a sarokban álló ágy, mellette a súlyos oxigénpalack, a kis asztalkán szétszóródott, millió gyógyszeres flakon, és a riadt-kíváncsi kérés: – Én nem érzem magam betegnek. Semmi nem fáj, csak egy kicsit fáradt vagyok. Kérdezd már meg az orvostól, hogy mire figyeljek, milyen tünettel jár az ilyen daganat? Fél év múlva halott volt, miközben a legutolsó napokig várta és félte a csak elmaradó, szimbolikus tüneteket. Mert C. gondolkozása nagyon is praktikus és életszerű volt, számára a himlő piros pettyeket, a mumpsz megvastagodott nyakat, a nátha prüszkölést és lázat jelentett, a gyomorrontás pedig hányingert. Szemében ezek, csak ezek voltak az elfogadhatóan hiteles betegségnormák, holmi CT-felvételek, citológiai laboreredmények nem sokat nyomtak a latba értékrendjében: az őt megszólító, az általa is érthető jelekre várt. ’56 az ezeréves nemzet életében kimagaslóan fontos közelmúlti esemény, szinte tegnapi, az én életemben a gyermekkor világa, így nézve nem is annyira érthetetlen, hogy a forradalom napjairól meditálgatva hirtelen C. jut az eszembe. De van itt más is. Az elmúlt évek visszaköszönő kérdése, hogy van-e ma esélye Magyarországon egy forradalomnak, hogy vannak-e jelei közeledtének? A kérdés naiv és nagyfokú hozzá nem értésről árulkodik, ugyanis a forradalmaknak sosem volt előre kinyomtatott meghívója, programja és táncrendje. 1956. október 22-ének éjszakáján hiába állt volna ki Budapest vaksötét határába a forradalom jeleire váró türelmetlen hazafi, a legnagyobb erőfeszítéssel sem hallhatta volna ki belőle a Marseilles halk, de egyre közeledő dallamát. Merthogy nem volt ilyen, nem volt semmi, nem adott jeleket sem az Úr, sem a történelem, sem a másik hazafi: egyszerűen csak eljött, hirtelen meglett és mindent elborított a forradalom. Néhány óra leforgása alatt itt termett a semmiből. Nem az előjeleken múlik ugyanis. Sőt, ha lehetek őszinte, azokon a világon semmi sem múlik. Csakhogy ezt nehéz elhinni, úgy vagyunk a forradalommal, mint szegény C. volt a betegségével: jeleket, biztosítékokat akarunk látni eljöttéről, pedig talán már régebben itt van, mint gondolnánk. A forradalom, vagyis a kivívott hatalomváltás egyidős az emberiség történelmével, ha egyáltalán nem azonos vele. A történelem, a miénk is, másoké is, egymást kiiktató, követő, váltó – vesztes és győztes – forradalmak végtelen sorából áll, mint a tenger hullámainak fáradhatatlan tolulása. Spartacus is forradalmár volt, de messze nem a legelső. A kérdés, hogy „forradalmi korszak van-e ma hazánkban?” becsapós és kissé szűk látókörű, ugyanis mindig, mindenütt, mindenkor forradalmi korszak van, igaz, hol erősebben, hol hátteresen maradva. De hogy ezt nem érezzük annyira nyilvánvalónak, gyanítom, a XIX. század francia romantikus festészete (Delacroix) és irodalma (Hugo) tehető felelőssé: ők vésték kikaparhatatlanul mélyen az európai köztudatba, hogy a forradalom azonos a barikáddal, a felszedett utcakővel, a lángoló házakkal, valamint a villámló tekintetű, halni és ölni kész forradalmárokkal. Annyiban mindenképpen igazuk volt, hogy ez is a forradalom egyik arca. Az egyik, az, amelyet a XVIII–XIX. században előszeretettel öltött magára, csakhogy most már a XXI. század van, a komputerek, az internet, a mobiltelefon, a tévézés kora, így aztán a forradalom is némileg változtatott PRján. Ha úgy alakul, ha fejedelmi jókedve úgy hozza, a forradalmár ma is felszedi az utcakövet, ma is épít barikádot – ez elvitathatatlan sajátsága ugyanis –, de ha nem, attól még száz lehetősége marad, hogy megvívja és győzelemre vigye a maga forradalmát. Ha engem kérdeznek, azt mondom, hogy forradalomnak tekintem a regnáló hatalom radikális elutasítását, az alkuk, feltételek nélküli teljes elutasítást. A radikális elutasítás még az eszmecserét is kizárja, de még a részletező kritikát is: a radikális elutasítás nemlétezőként kezeli az elutasítottat. Ha pedig ezt teszi, az soha az életben nem kerülhet a hatalom közelébe, amelyhez a belépőjegyet az alkotmányos parlamentarizmusokban a többségi szavazat adja. A Gyurcsány-kormány nemzeti ámokfutását az a felelőtlen nemtörődömség tette lehetővé, amely – radikális elutasítás helyett – újból lehetőséget adott egy kompromittált, pártállami csapatnak arra, hogy vezesse az országot. Mindez arra utal, hogy 2002-ben és 2006-ban még kisebbségben voltak a radikális elutasítók, de a társadalmi hangulat kétséget kizáróvá teszi, hogy ma már többségben vannak. Ami azt jelenti, hogy ma már elbuknának a választásokon. Korunk magyarja békés és túlzottan is töprengő: távol áll tőle ama bizonyos villámló tekintet, hogy ölni és meghalni készen az utcára menjen kézitusát vívni a rendőrséggel – vagyis hát a másik magyarral. De figyelmeztetek mindenkit, aki ebből azt a következtetést vonja le, hogy a mai magyar nem forradalmi lelkületű – az téved. Delacroix nyilván nem találna lefestenivalót ezen az SMSező, állandóan telefonálgató, látszólag felszínes, valójában nagyon is mély érzésű magyarságon, amely úgy forradalmi, hogy eljutott a balliberalizmus radikális elutasításához, azaz szemében már teljesen hiteltelen, halott, nem létező mindaz, amivel Gyurcsány hatni próbál rá. Ennek a KISZ-ből ideszabadult politikai bűnözőnek meg vannak számolva a hatalmi napjai barikád és lövöldözés nélkül is, sőt éppen ezért. A hatalmi elit radikális elutasításán nyugvó forradalmiság tulajdonképpen a szellem – és nem az ököl – forradalma, de természetesen nem zárja ki ez utóbbit sem arzenáljából, ha úgy alakulnak a dolgok. Mégis, fontos, hogy tudatosuljon bennünk: nemcsak az ököl, de a szellem is lehet forradalmi hatású, a döntéseink, az igenjeink és a nemjeink, a jelenlétünk vagy a távolmaradásunk. Nincs recept a forradalomra, nincsenek előjelei és nincsenek tünetei: 1703, 1848, 1956, 1989 csak egyben voltak azonosak és csak egyben értenék meg egymást: a meglévő politikai elit radikális elutasításában, de az elutasítás módjai már nagymértékben különböznek. A Rákóczi-szabadságharcot két dúsgazdag arisztokrata, hogy ne mondjam plutokrata vezette: II. Rákóczi Ferenc, a Nagyságos Fejedelem és gróf Károlyi Sándor. 1848 harcait 13 idegen nevű honvédtábornok és a később iszlám vallásra tért lengyel Bem apó vezette, és egy nincstelen költő szocializálta nemzeti vallássá. 1956- nak valódi gazdája, irányítója, végrehajtója és hőse a névtelen pesti srác – lám, lám, miből lesz a cserebogár –, és vele a többi névtelen, nyomorult pesti kisember. 1989 forradalma már erősen intellektuális jellegű volt, békés és méltóságteljes: a kommunista bűnökre és mocskokra egyre több fény vetült, és a fény hatására minden megváltozott: „Tovariscsi konyec!” Még a víz sem forr mindig 100 fokon: ahogy változik a nyomás, úgy változik a forráspont. A forradalmak is ilyenek, nem egy húron pendülők, nem egymás utánzói. Ezért óvok én mindenkit most, ötvenhat októberének ünnepi fordulóján attól, hogy azt higgye: a tespedt Gyurcsányi hazudozás közepette reménytelen álom a magyar megújulás. Nem az. Talán már itt is van az előszobában, de hogy valójában milyen is lesz ez a mi küszöbünkön ácsorgó, aktuális forradalmunk, még számunkra is szolgálhat meglepetéssel.

 

Szőcs Zoltán