2008.09.05.
Toró T. Tibor véleményanyaga a tárgyalás kudarcának valós okairól
Növekvő
szomorúsággal olvasom az RMDSZ különböző rendű és rangú
vezetőinek felelősségáthárító nyilatkozatait a magyar választási
összefogás újabb kudarcáról. Jól láthatóan előre megírt
forgatókönyv szerint zajlik az a kommunikációs hadgyakorlat,
amelynek célja egyrészt elfedni a képviseleti monopólium továbbéltetését
célzó praktikákat, másrészt hitelteleníteni ezen monopólium
ellen jogosan – választásokon nyert legitimitás birtokában
– fellépő személyeket és politikai szerveződéseket.
Az RMDSZ-propaganda alaptétele: Tőkés László és az Erdélyi
Magyar Nemzeti Tanács elutasította az RMDSZ előnyös ajánlatát,
mert kevesellte a 2 (értsd két) biztos befutó helyet, pedig az
elviekben már megegyezés született, lásd a csatolt, aláírásra
kész dokumentumtervezeteket.
Még a politika dolgai iránt alig érdeklődőben is gyanút
kelhet, hogy csak ekkorára méretezi az RMDSZ Állandó Tanácsa
a pártvezetőség hivatalos álláspontjától eltérő „máskéntgondolkodás”
arányát a „magyar összefogás” jegyében összeálló
parlamenti frakcióban. De a megegyezési szándék őszintétlensége
és komolytalansága így utólag még világosabbá válik az
idevágó történések összeillesztése után. Nem csoda, hogy
az RMDSZ-propaganda kommunikációs füstbombák mögé próbálja
elrejteni ezeket.
A továbbiakban kísérletet teszek ezen tények és történések
vázlatos ismertetésére, a közvélemény hiteles tájékoztatása
érdekében:
• Ismeretes, hogy a nyár elején Tőkés László, az
EMNT elnökeként tárgyalásokat javasolt az erdélyi magyar pártpolitikai
szereplők között egy méltányos választási együttműködés
és ennek eredményeképpen egy kiegyensúlyozott, a közösségi
akaratot leginkább tükröző parlamenti képviselet kialakítása
érdekében.
•
A kezdeményezésre a magyar pártok pozitív nyilatkozatokkal
reagáltak, a választási koalíció létrehozásában azonban
– a választási törvény erre vonatkozó előírásainak eltérő
értelmezései miatt – vita alakult ki a felek között.
•
Az RMDSZ vezetői a Bálványosi Találkozón konkrét – „belső
koalíciónak” nevezett – együttműködési ajánlatot
fogalmaztak meg és mintegy erkölcsi garanciaként az addig közvetítői
szerepet betöltő EMNT közvetlen részvételét kérték a körvonalazódó
választási együttműködésben.
•
Miután az EMNT, a méltányos megegyezést nemzeti imperatívusznak
nevezve, hajlandónak mutatkozott „harmadik félként” részt
venni a további tárgyalásokon, az RMDSZ elnöke meggondolta magát
és a tárgyalásokat kizárólag az MPP küldöttségével kívánta
folytatni. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy ehhez az MPP
elnöke jó partnernek bizonyult, hiszen a megegyezés ajtaját
megnyitottnak látva, ő sem tartott igényt Tőkés László és
az EMNT további jelenlétére a tárgyalásokon.
•
Az RMDSZ és az MPP közötti tárgyalások megegyezés nélkül zárultak.
Az RMDSZ által szabott megalázó feltételekből világosan kikövetkeztethető
a megegyezési szándék őszintétlensége.
•
A pártok közötti tárgyalás borítékolható eredménytelensége
után az EMNT, a méltányos megegyezés iránti erős közakarat
tudatában, nem nyugodott bele a kudarcba és további kereste a
kiutat a megegyezésképtelen állapotból. Reményt adott erre az
RMDSZ elnökének – később hamisnak bizonyult – nyilatkozata
az EMNT képviselőivel „csupán” félbeszakadt tárgyalások
esetleges újrakezdéséről.
•
Egy Tőkés László és Markó Béla közötti telefonbeszélgetés
után jelen sorok írója mandátumot kapott az EMNT elnökétől
előkészítő háttérbeszélgetések folytatására az RMDSZ
vezetőivel, továbbá a múlt évi EP-választások alkalmából
összeállt és Tőkés László független jelöltségét támogató
„Hatok” képviselőivel, annak felmérése végett, hogy
kialakítható-e egy esetleges széles alapokon nyugvó, a pártpolitikai
logikát meghaladó összefogás kerete. Az összefogás részünkről
nem titkolt célja mozgósítani és motiválni a politika dolgai
iránt növekvő érdektelenséget mutató magyar közösség
tagjait egy többleterejét sokszínűségéből és kiegyensúlyozottságából
merítő hatékony parlamenti jelenlét érdekében, amely elsősorban
minőségében új fejezetet jelentene a közösségi autonómia-törekvések
érvényesítésében.
•
Ezen mandátum birtokában az elmúlt hetekben egyedül, illetve
Szilágyi Zsolt alelnök-társammal együtt, személyesen vagy
telefonon, megbeszéléseket folytattunk mind a „Hatok”, mind
az RMDSZ vezetőivel, közöttük Markó Béla szövetségi,
illetve Kelemen Hunor ügyvezető elnökökkel.
•
A kezdetben biztatónak látszó beszélgetések alapján, az EMNT
szándékait tartalmazó két - az elvek és a lehetőségek közötti
keskeny ösvényen egyensúlyozó – dokumentum-javaslat született,
amelyet ezúton mellékletben hozunk nyilvánosságra. Az első
szinte szó szerint követi a múlt évi tárgyalások alapján született
és végül alá nem írt megállapodást az Erdélyi Magyar
Egyeztető Fórum létrehozásáról, a másik pedig, a beszélgetések
nyomvonalán haladva, a tervezett választási és parlamenti együttműködésről
szól. A részletek iránt érdeklődők ezáltal összehasonlíthatják
az RMDSZ vezetői által közölt szövegekkel, amelyekben – állításaikkal
ellentétben – nem alakult, mert érdemi tárgyalás hiányában
nem is alakulhatott ki egyetértés. Ezt egészítette volna ki
egy esetleges csúcstalálkozón kialakított melléklet a választókerületek
elosztásáról, továbbá a dokumentumokba ugyan nem foglalt, de
a leendő együttműködés próbáját jelentő néhány konkrét
– bizalomerősítő – közös cselekvés:
o
Az RMDSZ aktív részvétele a Kárpátmedencei Magyar Autonómia
Tanács munkájában, kiemelten abban a reprezentatív delegációban,
amely Tőkés László kezdeményezésére októberben az Európai
Parlament és Bizottság előtt hivatott megjeleníteni meg a Kárpát-medence
kisebbségi magyar közösségeinek autonómia-törekvéseit.
o
Azonnali lépések a Partiumi Keresztény Egyetem akreditációs törvényének
elfogadása és a Sapientia EMTE akreditációs folyamatának
felgyorsítása érdekében
o
Együttműködés a BKB által elindított, az állami magyar
egyetem létrehozását célzó állampolgári kezdeményezés támogatásában
•
A beszélgetésekből azonban számunkra, több kétségtelen
pozitívum mellett, az alábbiak váltak nyilvánvalóvá, ahogyan
minderre az általunk eredetileg javasolt és az RMDSZ által a
„leleplezés szándékával” terjesztett szövegtervezetek összehasonlítása
után bárki ráérezhet:
o
Az RMDSZ vezetői nem hajlandók tárgyalni arról az erdélyi
magyar politikai rendszerváltást célzó csomagról, amelyet az
EMNT – a „Hatok” támogatásával – a tavaly felvetett, különösen
nem annak a belső demokráciát és a civil társadalmat érintő
részéről, amely a közpénzeket elosztó rendszerek reformjára
vonatkozik, a közszolgálatiság, a szakmaiság és az átláthatóság
szempontjai szerint (jelen szöveg tartalma és stílusa nem teszi
lehetővé, hogy visszaadjam azokat a keresetlen mondatokat,
amelyek egyes RMDSZ-vezetők szájából minderről elhangzottak).
o
Az RMDSZ vezetői, miután megértették, hogy az Erdélyi Magyar
Egyeztető Fórum létrehozása bármilyen tárgyalás elsődleges
feltétele az EMNT részéről, egy olyan mesebeli „van is, meg
nincs is” fórum létrehozását találták ki, amelynek keretében
tárgyalni ugyan lehet mindenről, de amelynek konszenzussal
meghozott döntéseit a vezetés bármikor felülbírálhatja, ha
a párt erős embereinek egyéni érdekei sérülni látszanak.
o
Markó Béla egyedi esetként – mert kampány van – esetleg
bevállal egy brüsszeli utat a többi magyar kisebbségi pártvezető
társaságában, a KMAT keretében történő stratégiai együttműködésre
a Kárpát-medencei magyar közösségek autonómiája érdekében
azonban semmi garancia nincsen.
o A
Bolyai Kezdeményező Bizottság egyetem-ügyben indított kezdeményezésére
nézve sincs egyértelműen pozitív válasz az együttműködésre.
o A
folyamatos ködösítés és bizonytalanság a „máskéntgondolkodóknak”
esetleg felajánlott egyéni választókerületek száma és helye
tárgyában előrevetítette a később igazolást nyert szándékot,
hogy csupán kommunikációs gyakorlatról van szó, nem valós
megegyezésről: hol a Székelyföldön kívül is, például az
Érmelléken, hol Székelyudvarhelyen, hol a gyergyói emberek segélykiáltásait
semmibe vevő feldarabolás eredményeképpen született mesterséges
Gyergyszentmiklós-Székelykeresztúr választókerületben kínálgattak
2-3-4 befutónak nevezett kerületet, miközben lejáratás és
megosztás szándékával potenciális jelöltek neveit szivárogtatták
ki a sajtón keresztül a személyi kérdésekre mindig vevő
nyilvánosságnak, holott a beszélgetések során nevekről szó
sem volt.
Mindezek
alapján az EMNT képviselői számára világossá vált, hogy a
közel két évtizedes képviseleti kizárólagosságba
belemerevedett RMDSZ-vezetők a választási törvény sajátos
– az alternatív küszöbre vonatkozó, lex RMDSZ-ként számon
tartott – előírásainak fedezékében csak hatalmi pozicióból
hajlandók tárgyalni, legyen szó másik magyar pártról,
civil-politikai ernyőszervezetről vagy egyéb társadalmi kezdeményezésről.
Ha a partneri reményekkel jelentkező fél tudomásul veszi alárendelt
státusát, elfogadtatik, ha ragaszkodik elveihez és értékeihez,
netán rendszerváltó törekvéseihez, egységbontónak minősíttetik,
és a román politikai életben elsajátított könyörtelen pártpropaganda
eszközeinek célpontjává válik.
Az EMNT vezetőinek – jelen sorok szerzőjét is beleértve
– jogosan felróható hibája azon javíthatatlan meggyőződés,
hogy a számbeli kisebbségben élő erdélyi magyarság politikával
foglalkozó elitje számára létezik közös erdélyi magyar ügy,
amelynek elkötelezett szolgálata felülírja egy többségi társadalomban
szokásos és elfogadott politikai praktikákat. Mint ahogy az is
hibának bizonyult, de ennek oka is ebben a – dolgaink állása
szerint megalapozatlannak bizonyult – hitben gyökerezik, hogy
az esetleges eredményes tárgyalások reményében, ebben a előkészítő
szakaszban elfogadtuk a nyilvánosság kizárását. Az RMDSZ és
az EMNT érdemben el sem kezdett tárgyalásainak kudarca azt
bizonyítja, hogy az erdélyi magyarság nevében fellépő
politikusok egy része a „cél szentesíti az eszközt” elv
jegyében vélt politikai ellenfele ellen nem válogat lejárató
vagy félrevezető eszközökben és számára nem létezik
semmilyen „gentlemen’s agreement”.
Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy sem a minket az Európai
Parlamentben képviselő Tőkés László püspököt, sem az általa
vezetett és az erdélyi magyar autonómiatörekvéseket következetesen
megjelenítő Erdélyi Magyar Nemzeti Tanácsot nem lehet ilyen
eszközökkel sem hitelteleníteni, sem ellehetetleníteni. Mint
ahogy a legfurfangosabb párt-propagandával is csak ideig-óráig
lehet félrevezetni az összefogást és hiteles képviseletet
akaró választópolgárokat.
Egy méltányos alapokon nyugvó politikai-társadalmi összefogás
hosszútávú stratégiai céljaink elérése szempontjából
nemzeti imperatívusz. Meddig kell még gyengülnie politikai képviseletünk
tömegtámogatottságának, hogy ez minden - a képviseleti monopólium
végtelen továbbéltetésében érdekelt -vezetőjének világos
legyen? Mekkora lesz az az ár, amelyet az elodázhatatlan
politikai rendszerváltásért az erdélyi magyar közösségnek
fizetnie kell? Meddig lehet vélt vagy valós pártérdekeknek alárendelni
nemzetpolitikai célokat?
Ezekre a kérdésekre immár csak az őszi parlamenti választások
után kapunk választ.
Toró T. Tibor
parlamenti
képviselő, az EMNT alelnöke
* * *
Választási együttműködés
a
Romániai Magyar Demokrata Szövetség és az Erdélyi Magyar
Nemzeti Tanács között
A Romániai Magyar Demokrata Szövetség és az Erdélyi
Magyar Nemzeti Tanács
Felismerve a politikai pluralizmus szükségességét és
fontosságát a sokszínű erdélyi magyar társadalom
demokratikus berendezkedése szempontjából,
Tudatában
ezen politikai pluralizmus és verseny korlátainak egy számbeli
kisebbségben élő nemzeti közösség érdekeinek érvényesítése
esetében,
Azon
meggyőződés által vezérelve, hogy a politikai képviselet a közösségi
érdekérvényesítés fontos eszköze mind az önkormányzatokban,
mind Románia Parlamentjében, mind az Európai Parlamentben, de
ez a képviselet csak akkor tud legitim módon és kiegyensúlyozottan
fellépni a közösség nevében, ha tükrözi annak sokszínűségét,
Az erdélyi magyarság kollektív identitásának megőrzése
és gazdagítása szempontjából garanciát jelentő, a belső önrendelkezésen
alapuló közösségi autonómiák törvényi kereteinek megteremtése,
gyakorlatba ültetése és működtetése, továbbá szülőföldünk,
Erdély modernizációját és fejlesztését célzó politikai és
közigazgatási döntések elősegítése érdekében az alábbiakban
állapodnak meg:
I. Együttműködés a jelöltállításnál:
1. Az RMDSZ választási jele alatt induló egyéni választókerületi
képviselő és szenátorjelöltek (a továbbiakban jelöltek)
jelen megállapodás mellékletében megnevezett részét az EMNT
nevesíti.
2.
Az EMNT által nevesített jelöltek, az RMDSZ által nevesített
jelöltekhez hasonlóan, vállalják a jelöltséggel járó törvényes
feltételek teljesítését.
3.
Sem az RMDSZ, sem az EMNT nem nevesít olyan jelölteket, akik az
idei önkormányzati választásokon nem kapták meg a magyar választók
többségének támogatását.
4.
Sem az RMDSZ, sem az EMNT nem nevesít olyan jelöltet, aki a
kommunista párt fizetett tisztségviselője vagy alkalmazottja
volt, vagy akiről kiderült, hogy együttműködött a kommunista
állambiztonsági szervekkel.
II. Együttműködés a választási kampányban
1. Az EMNT képviselőin keresztül részt vesz a magyar összefogás
választási programjának kidolgozásában. A közös választási
program véglegesítésénél a felek képviselői egyetértési
jogot gyakorolnak.
2.
Az felek által nevesített jelöltek a választási kampányban a
közös választási program mellett a saját értékrendjüket, célkitűzéseiket
és prioritásaikat képviselik.
3. A
jelöltek indulásához szükséges garanciapénz letételéhez a
felek jelöltjeik arányában járulnak hozzá.
4.
Sem az RMDSZ, sem az EMNT nem támogat a magyar összefogás jelölteivel
szemben induló jelölteket.
III. Együttműködés a közös parlamenti frakcióban
1. A
felek mandátumhoz jutott jelöltjei közösen alakítanak
parlamenti frakciót, amely a parlamenti házszabályoknak
megfelelően jogilag az RMDSZ csoportja, de jelen megállapodás
alapján politikai szempontból a magyar összefogás frakciója,
amelyet a felek önálló politikai csoportjai alkotnak.
2.
Ezen csoportok a hatékony együttműködéshez szükséges információk
átadása, illetve az esetleges közös álláspont kialakítása
érdekében kötelező módon hetente legalább egyszer együtt üléseznek,
ezen túl szükség szerint önállóan is tanácskozhatnak.
3. A
felek saját politikai identitásukat megőrizve, önállóan is
élhetnek a véleménynyilvánítás, a jogszabály-kezdeményezés
valamint a szavazási szabadságukkal.
4.
Kivételt képeznek ez alól a következő kérdések, ahol az
egyeztetett álláspont képviselete kötelező érvényű a
szavazás esetében:
•
a kormánykoalíció összetételét érintő kérdések, valamint
a bizalmatlansági indítványokról szóló szavazás
•
a költségvetési törvényt érintő szavazás.
5. A
felek parlamenti csoportjai egységes álláspont kialakítására
törekednek az alábbi, az erdélyi magyarság egészét érintő
fontos stratégiai kérdésekben:
•
anyanyelvhasználati jogszabályok
•
anyanyelvi közoktatási rendszert érintő jogszabályok
•
állami magyar egyetemmel kapcsolatos döntések
•
a kisebbségek jogállásáról szóló törvény
•
a közösségi autonómiaformák törvényi keretei
•
decentratlizációs törvények
és
ennek érdekében előzetesen konzultálnak.
6. A
szakbizottsági illetve a külföldi parlamenti küldöttségek
vezető tisztségeinek illetve tagjainak elosztásánál a felek képviselői
arányosan részesülnek.
7.
Kormányzati szerepvállalás esetében, amennyiben az EMNT ezzel
egyetért, bizottsági tisztségviselői a közös frakcióálláspontot
képviselik.
8.
Hasonló kötelezettséget vállalnak az EMNT esetleges kormányzati
tisztségviselői is.
9.
Az EMNT, amennyiben egyetért a kormányzati szerepvállalás feltételeivel,
képviselőin keresztül részt vállal a közös kormányprogram
kidolgozásában.
IV. Együttműködés az EP-választásokon
A felek vállalják, hogy a jövő évi EP-választások során
közös koalíciós listát indítanak Erdélyi Magyar Összefogás
néven.
* * *
Megállapodás
az
Erdélyi Magyar Egyeztető Fórum létrehozásáról
Az erdélyi magyar társadalom sokszínűségét megjelenítő
többosztatú -plurális - politikai mezőben a politikai érdekképviselet
képviselet hatékony működtetése szükségessé teszi egy nagy
tekintéllyel bíró egyeztető fórum létrehozását, oly módon,
hogy a közösség érdekérvényesítő képessége a pluralizmus
intézményesülése által ne sérüljön, hanem a politikai
sokszínűség és többszólamúság hasznosításával tovább
erősödjön.
A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) és az Erdélyi
Magyar Nemzeti Tanács (EMNT) megállapodik az Erdélyi Magyar
Egyeztető Fórum (a továbbiakban EMEF) létrehozásáról.
Az EMEF a politikában és a közéletben jelentkező vélemények
és álláspontok egyeztető fóruma. Működésének elvi alapja:
•
a bizalom és a közösségi szolidaritás helyreállítása
•
a választói akarat és a demokrácia játékszabályainak
tiszteletben tartása
•
a többszólamúság és a munkamegosztás a közösségi érdekérvényesítésben
•
a konszenzusorientált döntéshozatal.
Az
EMEF paritásos alapon jön létre úgy, hogy tagjainak egyik felét
az RMDSZ elnöke, másik felét pedig az EMNT elnöke jelöli.
Az
EMEF működési szintjei és tanácskozási rendje:
•
országos vezetői szinten - szükség szerint de évharmadonként
legalább egyszer
•
középvezetői vagy szakértői szinten - szükség szerint.
Az
EMEF általános feladata közös álláspont kialakítása az egész
közösséget érintő főbb politikai kérdésekben, kiemelten az
alábbiakban:
•
a választási együttműködés konkrét részleteinek kidolgozása
az önkormányzati, parlamenti és EP-választásokon
•
a romániai és magyarországi közpénzeken alapuló támogatási
rendszer reformjának kidolgozása, a közpénzkezelő alapítványok
működési rendjének, valamint a kuratóriumok összetételének
átvilágítása a közszolgálatiság, a szakmaiság és az átláthatóság
szempontjai szerint.
•
munkacsoportok kialakítása és mandátummal való felruházása
konkrét döntés-előkészítő és kodifikációs feladatok elvégzésére.
Az EMEF a parlamenti választásokat követő hónapban
legalább a következő területeken hoz létre munkacsoportokat:
•
a választási törvények módosítása diszkriminációmentes és
kisebbségbarát választási környezet kialakítása céljából
•
a különböző közösségi autonómiaformák koncepcióinak
egyeztetése és egységes jogi kodifikációja
•
a területi-közigazgatási reform, a fejlesztési régiók átrajzolása,
illetve a régiókról szóló kerettörvény tervezetének
kidolgozása
•
alkotmányos reform, saját alkotmánytervezet kidolgozása
•
az egyház és a politikum közötti viszony normalizálása
•
felsőoktatási illetve közoktatási stratégia kidolgozása,
kodifikációja, különös tekintettel a felekezeti oktatásra
•
a szociális rendszer reformja, beleértve a nyugdíjrendszert is
•
a fiatalok szülőföldön boldogulásának programja
•
a támogatási rendszer reformja
Az EMEF döntéseit konszenzussal hozza, határozatai formálisan
ajánlás jellegűek. A felek vállalják, hogy tiszteletben tartják
ezeket.
Az EMEF konkrét szervezési és működési rendjét saját
maga határozza meg, megalakulása után közvetlenül.
(Forrás:
erdely.com)
|