2008.09.05.
Hazát csak sziklára szabad építeni
Tisztelt
Ünneplő Testvéreim!
A
mi Urunk Jézus Krisztus szavai szerint házat, hazát csak sziklára
érdemes és szabad építeni. Szent István államalapító királyunk
ezt megértette és ezt is tette: Országát a sziklára, magára
Jézus Krisztusra és az ő örök igazságaira építette. Világosan
látta, hogy mit kell tennünk, hogy megmaradjunk itt, Európának
ezen szeles, huzatos területén. A kereszténységet nemcsak
politikai praktikából választotta, hanem belső meggyőződésből.
Tisztában volt azzal, hogy Jézus Krisztus tanítása olyan
orientációs pont, olyan biztos alap, amelyre nemzetet lehet és
kell építeni. Elsősorban azért juthatott erre a meglátásra,
mert ő maga is, személy szerint Jézus Krisztushoz és az ő tanításához
kötődött, és az ennek megfelelő értékrend szerint élt. Saját
személyét, életét be tudta állítani abba a nagy rendbe, amit
Krisztus tanítása jelentett, és itt helyezte el azoknak az életét
is, akik hozzá közel voltak. Először is szűkebben vett családjáét,
majd egész népét, népének nagy családját. Divatosan szólva:
globálisan gondolkodott és lokálisan cselekedett. Vagyis minden
tette, amely a hétköznapi, egyszerű életnek szükségleteit
szolgálta, egyúttal beleillett abba a nagy, az egész világot,
főként az ember világát magába foglaló képbe, amelynek
alapja a Jézus Krisztussal való kapcsolata volt. Legendája
szerint felajánlotta országát Máriának, a Boldogságos Szűznek:
Isten irgalma végre méltónak találta Szent Istvánt a százszoros
jutalom díjára… Imigyen szólván kezét és szemét az égre
emelve így kiáltott fel: „Ég királynője, a világ dicső
megújítója, végkönyörgésemmel a Te oltalmadba ajánlom a
szent egyházat a püspökökkel és a papsággal, az országot az
előkelőkkel és a néppel együtt, s tőlük végbúcsút véve
kezeidbe ajánlom lelkemet.” (Szt. István legendája.) Hasonló
megfogalmazásokat találunk az egyházzal, az egyháziakkal
kapcsolatban az Intelmekben is, amely szellemi hagyatékát
tartalmazza. Vélhetnénk, hogy e helyütt adhatott volna alkalmas
tanácsokat a GDP alakulásával kapcsolatban, vagy szenthez illő
prófétai tudással a szabadpiac várható hatásairól, esetleg
az import-export egyensúlyáról. De nem ezt tette. A kívülállók
előtt ez a kivételezés az egyházzal, az egyház vezetőivel
szemben esetleg részrehajlásnak, indokolatlannak és méltánytalannak
tűnik. A percemberkék dáridójának hangosai azonban fölöslegesen
visítoznak. Szent István jól látta, hogy egyedül az egyház képviseli
a krisztusi tanítást a világban, és elsősorban a vezetők
szava, tanítása és jó példája által, nem tőlük kell félteni
az emberek javát. És Szent István számára nyilvánvaló volt
az, amit a modern pszichológia kicsit bátortalanul, háttérbe
szorítottan, kellő hírverés nélkül, de határozottan megállapít:
Az embernek a vallásos mivolta nem valami mellékes tulajdonsága,
hanem emberségének attribútuma, lényegéhez tartozó vonása.
Olyannyira, hogy ha ez a vallásosság kimarad az életéből,
akkor emberségéből valami lényeges hiányzik, emberségében sérül.
Ezért nem lehet a vallást úgy kezelni, mint valami különös
hobbit, hogy vannak emberek, akik pl. horgászegyesület tagjai, mások
meg egy vallási közösségé. Szent István tudta, hogy a vallás
kell, hogy átfogja az ember életét, és csak természetfölötti,
jelesül a krisztusi igazságok, amelyeket az egyház képvisel a
világban, lehetnek tartós, erőt adó és eligazító fényei a
sötétben botorkáló embernek. A másik, talán időnkét túlságosan
is kiemelt és kihangsúlyozott intelme Szent Istvánnak az
idegenekkel kapcsolatos. A nemzeti érzülettel bíró ember fülében
néha bántóan egyoldalúnak tűnik a tanítás: Ne felejtsük el
azonban, hogy azok az idegenek, akikről Szent István szól, és
akik az ő tevékenységét segítették és sikeressé tették,
olyan idegen ajkú keresztények voltak, akik hűségesen
kitartottak mellette, és egészen magyarrá is lettek. Nemcsak
papok, szerzetesek, hanem katonák is, aki ott harcoltak, amikor
legyőzte Koppányt, de ott voltak a király mellett akkor is,
amikor nyugat felé kellett hadakoznia, vagy a keletről betörő
veszedelmeket hárította el. És ezek az idegenek régi magyar
családoknak lettek megalapítói. Utódaik talán most itt vannak
közöttünk. Keresztény mivoltukból fakadt az a hűség, amely
nagyon gyorsan igazi magyarrá tette őket. Ilyen „idegenekre”
lenne ma is szükségünk. Feltehetőleg Szent István kortársai
átmeneti időszakként értékelték uralkodásának idejét. Mi
– legalábbis az idősebbek – jól tudjuk, hogy mit jelent átmeneti
kor gyermekének lenni, bizonytalanságban élni, amit csak úgy
lehet elviselni, ha legalább a vezető tudja, hogy hová akar
eljutni. Szent István tudta. Minőségi változást tudott végrehajtani
országában. Mi is erre várunk. De minőségi változást csak
szilárd értékrenddel, erkölcsi érzékkel és – tegyük hozzá
bátran – csak hittel érhetünk el. Ha nincsenek kicövekelt,
biztos pontjaink, amelyeket menet közben nem lehet ide-oda
rakosgatni, nem jutunk előre. Sőt, nincs értelme arról sem
beszélni, hogy merre van az „előre”, nincs értelme fejlődésről
szólni. Ezért ma különösen is kérjük szent királyunk égi
közbenjárását. Legyen szeme, gondja rajtunk, egész népén,
hogy az a sok demagógia, az a sok összevisszaság, amely körülvesz
bennünket, szűnjék meg körülöttünk, közöttünk,
sorainkban. Keressük mindazt, ami időtálló, amire álmot, államot,
házat és hazát lehet alapozni. Tanítása nyomán keressük meg
a krisztusi igazságokat, és azokra alapozzuk életünket és a
nemzet életét.
(Forrás:
Magyar Fórum)
|