2008.09.05.
Kerékpáron életveszélyben
Körülbelül
5 éve történt, hogy az esti órákban autózva majdnem elütöttem
két biciklizőt. Egy sötét kispesti utcában haladtam, amikor
kivilágítatlan kerékpárok keresztezték az utamat, és csupán
a pillanat töredékén múlott, hogy idejében észrevettem őket,
sikerült megállnom. Akkor még autós voltam, de a kocsi
fenntartásának egyre emelkedő költségei, a különféle
parkolási és útdíjak, valamit a magas benzinárak miatt 3 éve
megváltam gépjárművemtől, és áttértem a kerékpárra. Miután
autósként és biciklisként is volt szerencsém megtapasztalni a
budapesti kerékpározás körülményeit, azt kell mondanom, hogy
a helyzet már szinte nem is lehetne rosszabb. Budapesten ugyanis
életveszélyes a kerékpározás. Az összességében 170 kilométernyi
fővárosi kerékpárút-hálózat többnyire a semmibe vezető rövid
szakaszokból áll, és a két keréken pedálozók – különösen
a belső kerületekben – kénytelenek igénybe venni a gépjárművektől
zsúfolt és rendkívül balesetveszélyes utakat. Tovább rontja
a helyzetet, hogy a meglévő kerékpárutak minősége sem
nevezhető jónak. Sok a kátyú, az úthiba, de még az új kerékpárutaknál
is előfordul, hogy macskakőből vannak kirakva, amelyen csak
folyamatos rázkódásnak kitéve haladhat a kerékpáros. Gyakran
a kerékpárutak nem rendeltetésszerű használata kényszeríti
a gépjárművek közé a biciklivel közlekedőket. Például a Kőbányai
úton, a 28-as villamos vonalával párhuzamosan jól kiépített
kerékpárút található, de a szomszédos kínai piachoz kapcsolódó
tevékenységek – rakodás, áruszállítás, parkoló autók,
gyalogosok tömkelege – szinte lehetetlenné teszik a rajta való
folyamatos közlekedést. Aki siet, annak érdemesebb a túlzsúfolt,
de sokkal gyorsabb haladást biztosító úttestet választani.
Aztán az Orczy tértől végleg megszűnik a kerékpárút, a
belső kerületekbe igyekvő biciklis – akármerre is halad –
kénytelen becsatlakozni a gépjárműforgalomba. Főleg Zuglóban,
Kőbányán és a Ferencvárosban kerékpározva számos helyen
tapasztaltam azt is, hogy a gyalogosforgalomra szánt járda egy részét
kinevezték bicikliútnak. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy húznak
egy csíkot a járdára, melynek egyik fele elvben a kerékpárosoké.
A baj csak az, hogy erre egyik gyalogos sincs tekintettel. Sőt
rendszeresen előfordul, hogy a gyalogosok akkor is a kerékpárúton
sétálgatnak, amikor mellette fut a járda. Például az MTK-pálya
közelében, a Hungária körutat keresztező vasúti híd alatt
egymás mellett, de jól elkülönítve, eltérő szinten és korláttal
elválasztva, egyértelmű jelzésekkel ellátva halad a kerékpárút
és a gyalogosok járdája, ám mégis előfordul, hogy egész
családok tévednek a kerékpárosoknak szánt szakaszra, teljesen
elzárva a haladás útját. Autósként tudom, hogy mennyire
zavaró az út szélén imbolyogva haladó biciklis, aki mellett
sokszor a szembejövő forgalom miatt nem lehet betartani a
biztonságos távolságot, de ez sem adhat magyarázatot egyes gépkocsivezetők
felelőtlen magatartására, ami főleg az elsőbbségadás
elmulasztásában, illetve a kerékpárosok leszorításában
nyilvánul meg. Ugyanakkor egyes biciklisták is élen járnak a közlekedési
szabályok áthágásában. A budapesti közlekedési kultúra
rendkívül alacsony szintjét mutatja, hogy gyakran látni a saját
életüket is kockáztató, a gépjárművek között cikázó,
szabálytalanul kanyarodó, vagy éppen a tilos jelzésen áthaladó
kerékpárosokat. Arról nem is szólva, hogy a világítás nélküli
éjszakai kerékpározás általános gyakorlat, ha egy késői órán
végigmegyünk például a Rákóczi úton vagy a Nagykörúton,
biztos, hogy elhaladunk néhány világítás, sőt prizma nélkül
pedálozó felelőtlen ember mellett. Amíg az elmúlt évtizedekben
Európa fejlettebb országaiban megteremtették a környezetbarát
és egyre népszerűbb kerékpározás infrastrukturális feltételeit,
a magyar fővárosban alig épült kerékpárút. Bár Demszky Gábor
és neoliberális politikustársai előszeretettel tetszelegnek a
kerékpározás támogatóiként, fényképeztetik magukat a
bicikli nyergében, tetteik állandósították a gyalázatosan
rossz körülményeket. Jól mutatja mulasztásaik mértékét,
hogy a több ezer kilométernyi összefüggő bécsi kerékpárút-hálózattal
szemben, a budapesti biciklizők számára még 200 kilométernyi
biztonságos út sem áll rendelkezésre. Demszkyék a kulturált
kerékpározás feltételeinek megteremtése tekintetében is jó
eséllyel pályázhatnák meg a legutolsó európai fővárosnak járó
helyet.
Varga Imre
|