2008.09.12.
150 éve született a Mátyás-lovasszobor alkotója
Fadrusz
János szobrászművész a 19. századi magyar történeti szobrászat
egyik legnagyobb alakja 1858. szeptember 2-án született
Pozsonyban. Szülei – akik egyszerű emberek voltak – még az
elemi iskoláztatás költségeit is nehezen győzték. 1893-ban
így emlékezett vissza egy újságírónak Fadrusz János: „Apám
szőlőkapás, anyám szatócsasszony. Mindketten szegények. Jómagam
már többre vittem. Voltam Pozsonyban lakatosinas, meg lakatos
legény. Jártam több helyütt. Voltam Prágában úszómester,
fafaragó Zay-Ugrócon, Bécsben szobrászsegéd - - és leszek
valamikor magyar művész, ha megsegít az Isten és olyant csinálok,
amivel Budapestre is be-kukkanhatok.” A fizikailag erős, de
gyenge szellemi képességű fiút apja lakatosinasnak adta. A
lakatosműhelyben sorozatban gyártották a divatos díszítő-lakatos
munkákat. Díszes vasrácsok, kapuk, lámpatartókat készítettek.
A fiatal inas hamar kitűnt szorgalmával és kreatív képességeivel,
melyre az iparos iskola rajztanára, Brandl Lajos is felfigyelt
aki nyomban felismerte tehetségét és biztatta képességei
kibontakoztatására. Munkáival egyre inkább elbűvölte környezetét
és segédvizsgájára olyan remekművű vasrácsot készített,
hogy a lakatoscéh mesterei a segédlevél mellé egy aranyérmet
is átnyújtottak neki. Szülei azonban nem rendelkeztek megfelelő
anyagiakkal ahhoz, hogy magas színvonalon taníttassák. Fadrusz
tehát ügyességét kamatoztatva fából különféle használati
tárgyakat kezdett faragni, kezdetben otthon, majd 1875-től egy
zayugróci fafaragóműhelyben dolgozott. „Hogy ennivalóhoz
jussak favillát és fakanalat faricskáltam Pozsonyban. Ötven
krajcárért árulgattam darabját” – emlékezett vissza
Fadrusz. A majdani híres szobrász katonaideje egy részét Prágában
töltötte, ahol megcsodálhatta a város híres szobrait, épületeit.
A katonaság után gipszszobrok készítésével próbálkozott és
1883-ban egyik ilyen munkáját bemutatta a pozsonyi Hummel
szoboralap javára rendezett kiállításon. Műve itt tűnt fel
Viktor Tilgnernek a bécsi akadémia szobrásztanárának, aki rögtön
felismerte az ifjú tehetségét. Tilgner elismerő szavainak
hamar híre ment a városban és ennek nyomán a pozsonyi Takarékpénztár
vezetősége úgy döntött, hogy ösztöndíjjal támogatja
Fadrusz taníttatását, de kikötötte, hogy Tilgner műtermében
kell tanulnia. Nem sokáig maradt Tilgner mellett, megunta a másolást,
s a kissé türelmetlen mester modorát se tudta elviselni; egy év
multán otthagyta. E két évet a bécsi képzőművészeti akadémiában
töltötte Fadrusz. Mestere Helmer volt. A monumentális érzést
Helmer ébresztette benne; azt az erős valóratörekvést a test
izomzatának kidolgozásában, ami Fadrusz első művein még
annyira szembeötlő, szintén Helmertől tanulta. Bécsben
vallott identitásáról is. „Pozsonyi német vagyok, de magyar
ember”—mondta hajdan a művész egy újságírónak – „de
szenvedélyes hazafivá Bécsben lettem, az osztrákok közt. S ez
a fejlődés olyan természetes! A nemzeti érzés kultúrán
alapszik és nem nyelvi kérdés, de azért erős kapcsolatban van
véle. Bécsben a nemzeti múlt éreztetése, a historizmus filozófiája
fogadott, mely a francia forradalom gyermekének, a
kozmopolitizmus-nak eszméit, az egységet és egyenlőséget, az
egy kultúrközösségben élők számára követelte. Ezekért az
eszmékért gyermekkorom óta rajongtam ; a szolgaság minden fajtáját
utáltam, a szabadságnak minden térre való kiterjesztését követeltem,
de éppen ez a liberális életfelfogás korlátokat követelt,
azt, hogy e jogok első sorban a históriai közösségben
felnevekedett nemzet javát szolgálják. E politikailag nemzeti
egység volt Bécs ideálja, az enyém is — s ezért szakadtunk
szét. Az én politikai nemzeti egységem - szülővárosomon át
— a magyar nemzeti állam, az azokat szolgáló hősökkel, s
egyszerre szembekerültem — ugyanazon politikai és filozófiai
meggyőződések mellett — egész bécsi környezetemmel. Most
aztán még jobban szerettem a pozsonyi embert, ki ha németül is
beszélt, öntudatlanul, érzésénél fogva, magyarnak vallotta
magát. Joggal tehette. Megértettem az érzését.”
1887
telén telepedett vissza Pozsonyba, s újra meg kellett küzdenie
a megélhetéséért. Szerencsére szülővárosa művészetpártoló
polgáraira mindig számíthatott. Első megrendelői javarészt
pozsonyiak voltak s Bécsben készített apróságaira is
Pozsonyban talált vásárlót. Palugyay Ferencnek órakeretet készített,
amelynek figurális díszítése az emberi korokat ábrázolja a bölcsőtől
a sírig; Neiszidler Károly országgyűlési képviselő
mellszobrát készíttette el vele. Ebből az időből való
Thiard-Laforest József karnagy s egyik pártfogója, Ortvay
Tivadar doktor édes anyjának a portréja. Első országos sikerét
1892-ben aratta, amikor Krisztus a feszületen című művével a
társulati nagydíjat nyerte el a Műcsarnok téli kiállításán.
Érdekes története van ennek a Krisztusnak. Egy vásári akrobatát
„feszített keresztre”, s úgy tanulgatta művéhez a megfeszített
test anatómiáját. Az akrobata iszákos ember volt, s a delirium
ott érte a fiatal művész előtt, a kereszten. Fadrusz rémülten
látta, hogy egyszer csak elkezd reszketni, vonaglani, kacagni, és
kacag és kacag s eközben szeme, a nézése iszonyúan meredt
maradt... Az akrobatának többé nem vehette hasznát, más
modellje pedig nem lévén, saját magát kötöztette a keresztre
s az így készült fotográfiák nyomán mintázott tovább. A
feszületet Pozsonyban állította ki először. Az elkészült mű
nem csak művésztársait ejtette ámulatba, hanem mesterét
Helmert is. A feszület az 1892-93. évi Országos Képzőművészeti
Kiállításon a Műcsarnok fő helyén a bejárattal szemben
kapott helyet és a látogatók csodájára jártak. A mű, amely
a kiállítás nagydíját kapta mind a szakma, mind a műkedvelők
körében egy csapásra ismertté tette. A mű annyira kedvelt
lett, hogy másolatai az ország különböző részeibe kerültek,
jutott belőle Pozsonyba, Budapestre, Szegedre, de még az angliai
Exeterbe is. Végül ennek bronz másolata került később a művész
sírja fölé is a Kerepesi temetőben. Ezt egy újabb pozsonyi
megrendelés követte. A pozsonyi koronázási domb helyére
kellett egy monumentális emlékművet elkészíteni. A művész Mária
Terézia alakját választotta, azt a pillanatot, amikor a
pozsonyi országgyűlésen a magyar főnemesség védelmezőn állt
Mária Terézia trónja mellé. A főalak egy kétszeres életnagyságú
lovasszobor, melyen a királynő méltóságteljesen ül a lován,
két oldalán egy-egy magyar főúr alakja, amint védelmezőn áll
mellette. A szobrot 1896-ban avatták fel Pozsonyban és szépségének
csakhamar híre ment, a korabeli sajtó is hosszasan méltatta.
Sajnálatos, hogy Fadrusznak ez az első nagy mesterműve 1928-ban
egy éjszaka szlovák nacionalisták vandalizmusának esett áldozatul,
akik a felismerhetetlenségig összetörték. A szobor átütő
sikere végleg meghozta a hírnevet Fadrusznak és végre jelentős
anyagiakhoz is juttatta. Budapestre költözött és csakhamar megépítette
korszerű műtermét és villáját a Naphegy déli lejtőjén. A
mester időközben újabb nagy megbízáshoz jutott. Kolozsvár városa
ugyanis már régóta tervezte egy Mátyás-emlékmű felállítását.
A mű elkészítésére kiírt pályázat első díját Fadrusznak
ítélték. A szoborcsoport már első látásra is háromszög
alakot alkot. Feltűnik nagy tömege, monumentális hatása, mely
szemből érződik leginkább. Olyannyira így van ez, hogy oldalról,
vagy hátulról szemlélve teljesen más képet mutat. Az oldalnézetben
a mellékalakok szinte eltűnnek a lovasszobor mellett. A
szoborcsoport olyannyira a háttérhez van megkomponálva, hogy a
Szent Mihály-templomra szinte rátámaszkodik és ezért hátsó
nézete jellegtelen. A háromszög alakzat csúcspontján a király
babérkoszorús feje áll. A művész abban a pillanatban ábrázolja
a nagy királyt, amikor egy vár bástyájáról végigtekint győztes
seregén. Páncélos alakja büszkén üli meg a lovat, mely délcegen
szegi le fejét, Mátyás arcán erő és büszkeség sugárzik.
Kardját maga előtt keresztben fektetve tartja, mint aki most jött
meg a dicsőséges csatából. Nem ül, hanem szinte áll a
kengyelben, a ló kantárszárát szabadon engedve. Maga a művész
a szoborbizottsághoz írt levelében így ír erről: „ A
kolozsvári Mátyás szoborban Magyarország fénykorát ábrázolom,
amikor a magyar rettegve tisztelt és csodált nemzet volt Európa
népei között. Ha a magyar ember szíve elborul és vigasztalást
keres a régmúlt idők fényében és nagyságában, akkor e dicsőségteljes,
pazar és világraszóló korszakba bolyong vissza és ott találja
azt a csodás alakot, a magyar nép királyát, Hunyadi Mátyást,
aki egyszerű ember tudott lenni az egyszerű emberekkel, de az
akkori kor fejedelmei között olyan volt, mint sas a verebek között”.
A Mátyás-szoborral szinte egy időben avatták fel Fadrusz
harmadik nagy művét a Wesselényi-emlékművet Zilahon. Az emlékmű
az 1838-as nagy pesti árvíz hősét, a nép barátját, a harcos
szellemű reformkori politikust ábrázolja, amint a lépcsős
talapzatról lelépve az előtte álló jobbágy szemébe nézve
annak vállára teszi a kezét. Az emlékművet 1935-ben a románok
eltávolították, talapzatát szétverték, de 1942-ben a
visszacsatoláskor sikerült eredeti állapotában visszaállítani
és ma is ott látható. Fadrusz még egy nagy megbízást kapott,
Tisza Lajos szegedi emlékművét kellett elkészítenie, de a
mester ebből már csak a főalakot alkothatta meg. Ugyancsak
tervezett egy monumentális emlékművet Erzsébet királynéról,
de ennek megbízását nem sikerült megszereznie. A sikertelenség
valósággal letaglózta, egyre súlyosabban jelentkezett tüdőbaja
is és ágynak esett. Miközben a betegség egye jobban
elhatalmasodott rajta ő még egyre tervezgetett. Számos nagyszerű
megbízása volt még egyebek közt Kecskemét városától
Kossuth és Rákóczi szoborra, a budapesti bazilikába Szent István
szoborra, Csatádra Lenau emlékműre. Stószfürdőn, majd egy
pesti magánszanatóriumban keresett gyógyulást. Tervei megvalósításában
végképp megakadályozta elhatalmaskodó betegsége. 1903. október
28-án délután félhárom felé elszunnyadt s négy óra tájt
kezdődött a haláltusa. Szép kupolás homlokát ellepte a
verejték, de nem mozdult. Ágya mellett volt ősz édesanyja, imádott
felesége és rokonai; Vámosi Zoltán dr. és kezelőorvosa Szőke
István. Pulzusa percről-percre lassult, lélegzetvétele
ki-kimaradt, s félhétkor meghalt. Térdig érő munkazubbonyában
helyezték koporsóba, melléje tették mintázófáját s koporsójára
a magyar művészek közös halotti takaróját, azt a nemzeti-színű
selyemleplet borították, amely alatt először Munkácsy pihent
a ravatalon. Gyermeke nem volt, de tanítványai folytatták munkásságát
és befejezték félbehagyott műveit.
Medveczky Attila
|