2008.09.12.
Lapusnyik, a fotós
Paládi József:
A bánat hegedűje c. könyvéről
Lapusnyik András jó fotós volt. 31 évig
dolgozott a városban. Jó fotós volt, és szennyes lelkű ember,
amiről ő viszont nem tudott. A forradalomban lefényképezte az
akasztásokat, a nemzetőrség tagjai elkapták a csellengő
Lapusnyikot, és bevitték valami irodába. Lapusnyik András
biztosította a forradalom híveit, hogy ő csak emléket akart állítani
a forradalom eseményeinek. Jó lesz majd erre hivatkozni a későbbiek
során. Bejöttek az oroszok, és Lapusnyik nekik is felajánlotta
szolgálatait. Megkapták a megszállók a fényképeket, akik a
fotókon szerepeltek, mind felakasztották. Lapusnyik tovább fotózott,
majd elkészítette az utolsó felvételt, az állványra
helyezett fényképezőgépet beállította időre, és
felakasztotta magát, megörökítette saját halálvergődését.
Ennyi a történet. Paládi József A bánat hegedűje című 21
novellát tartalmazó kötet első főszereplőjének Lapusnyik
András fotós életének és halálának. Most jelent meg második
kiadásban a Dunapress Kiadó gondozásában Paládi József
novelláskötete. Paládi is debreceni diák volt, mint annyian mások.
Az írások révén bepillanthatunk a városi taxisok, a vendéglők
és a kórházak világába, láthatjuk a szocializmus fojtogató
légkörében vergődő, boldogságkereső kisembereket, akik
semmi mást nem szeretnének, csak élni és túlélni. Néha mégsem
sikerül ez nekik. Paládi József jó újságíró volt már
Debrecenben is a 60-as évek első felében. Halk szavú, csendes
fiúként rótta a maga útját, és figyelt. Szociográfikus
riportokat írt. Akkor sem, de most a novelláiban sincsenek fölösleges
szavak. Csínján bánik a jelzőkkel, szikár tényeket közöl.
Ezzel elképesztő hangulatot teremt. Nem bőbeszédű, a lényeget
látja, és azokat egy-két mondatban közli az olvasóval.
Bizony, ez a 60-as évek Debrecene, mert onnan hozta élményvilágának
jelentős részét a szerző. Nem az egyetemistákról, nem a mi
„léha” világunkról beszél, hanem egy korszakról, egy
korszakot mutat be minden novellája. De feltűnnek az arcok, s
ezek annyira ismerősek. A két mázsa búza című írás egyik hőse
egy néger fiú. Azonnal felismerhető. Debrecenben volt
egyetemista. Az orvosegyetemre járt. És az akkori években mi, bölcsészek,
agrárosok és orvostanhallgatók esténként a Pálma tanszéken
futottunk össze a Nagyerdei körúton. A néger diák, kinek neve
Oké volt, valami törzsfőnök fia lehetett, vagy egy afrikai király
sarja. Mindannyian szerettük, de különösen a bölcsész lányok.
Egy alkalommal Oké megjelent a Pálma presszóban a Nagyerdei körúton,
és vállán hozott egy ajtót. Igen, egy ajtót, s rajta szám
volt: 302. Okét az előző este kizárták a kollégiumi szobából
véletlenül, ő meg úgy okoskodott, nem zárják ki őt többé
a kollégiumból, inkább hozta magával a szoba ajtaját is. Oké
10 évig járt egyetemre Debrecenbe. Nem azért, mert hülye volt
hozzá, hanem azért, mert így hosszú ideig debreceni lakos
maradhatott. Az egyetemközi időkben kerékpáron hordta ki a táviratokat
a jó debrecenieknek. Villámgyorsan tudott rohangálni a városban.
Nem használta a féket, hanem mezítlábon sarkával fékezett állandóan.
Magam láttam, lángolt a sarka. Jó gyerek volt Oké, miként Paládi
novellájában. Valami presszófélében nagyon megtetszett neki
egy szőke nő. A bárpultos. Ezt meg rossznéven vették a keményszavú
debreceni stricik. Szerencsére, baj nem lett belőle. A novelláskötetben
feltűnnek a taxisok. El nem tudjuk képzelni, mennyi szorongás,
mennyi gyomorlyukadáshoz vezető idegesség kíséri ezeknek a
taxisoknak az életét. A rengeteg részeg, a markecoló cigánygyerek,
és a töméntelen kurva. Őket is fuvarozni kellett. Különösen
a havas éjszakákon vagy hajnalokon, fel, valahova a város tetejére,
túl a hegyeken, valami sufniba. Oda vitette magát a magányos,
nagypiás, korosodó ember, a taxis meg félt, hogy most fogják
leszúrni. Nem szúrták le, csak küzdelem volt az élet. „Az
autó furcsán csúszkált a töretlen hóban. A taxis finom kormánymozdulatokkal
igyekezett az ősszel vájt, mély keréknyomban maradni, amely sínként
vezette a kocsit. A sofőr fiatal volt, nem régóta dolgozott, élvezte
az új feladatot. Kevesen vállalkoznának ilyen lélegzetelállító
hegyi túrára. »Nézze, milyen szép a táj« – mondta az
utas, és meghúzta a zöld flaskát.” Aztán vége a novellának,
a következő szavakkal: „A taxis a kormányra hajtotta a fejét.
A szeme még most is káprázott. Tarkóján egy revolver hideg csövét
érezte még mindig.” 13 órás szolgálat után főhősünk
hazamehetett. Hátborzongató a Kerék alatt című írás. Egy
fiatalember a villamos kerekei alá került. Nem halt meg, csak az
egyik tenyerét ellapította a villamos. Olyan lapos lett ez a kéz,
mint egy papírszelet. Az egész történetnek környezete is van.
Rendőr, mentős, az utca szemközti oldalán kocsma vagy talán
presszó, és véletlenül szerelem. A magányos ember szomorúsága
a címadó novella A bánat hegedűjének főszereplője. Aki a történetet
elmeséli, csapágygyári anyagmozgató volt. A csapágygyár
debreceni intézmény. A fiúk egymást biztatják a kocsmában:
„Ha ebből iszol, három egyetemre is felvesznek – mondta
Pista, és jól meghúzta az üveget. Nézd, hogy pustol a hó,
ilyenkor kell a pálinka. Pustol? Mi az, hogy pustol? Pustol –
kiáltotta Pista. Nem hallottad még? Nem – nevetett a fiú, ismételgetve
a szót, pustol, pustol.” Ezt a fogalmat csak mi ismerjük, akik
voltunk debreceniek, és láttuk, hogyan pustol a hó a Hortobágyon.
Fergetegesen viszi magával a havat akadálytalanul a szél. És
megismerjük őt, aki a bánat hegedűjét szólaltatja meg. Hol
tanulta? – kérdezték a hegedűstől. „Nem tanultam, én
szereztem – mondta mosolyogva. Maga zeneszerző? Nem, nem –
mondta a férfi. Én csak egy szegény gépkezelő vagyok. A
hangok itt vannak bennem – mutatott a szívére. Valóban?
Mindent el tud játszani? Mindent, de én csak magamnak játszok.
Nem megyek pénzért muzsikálni. Sok nótát ismerek, mégiscsak
a sajátomat játszom! Miért? – Azt ne kérdezze, hallgassa inkább.
A férfi vállához emelte a hegedűt, a fiú akkor vette észre a
mennyezeti lámpa fényében, hogy a hangszer feketére van
festve, olyan, mint egy kis koporsó. A húrok feszesen
csillognak, alattuk fénylik a gyanta pora, mint a hó. A zenész
ujjával megpendített egy húrt, aztán rákezdett egy dallamra.
– Ismeri? – kérdezte közben. A fiú csak fejével intette,
hogy nem. Megbűvölten állt a fekete-fehér mozaiklapokon, nézte,
hogy szemközt az ablak fehér négyszögén túl pustul a hó, s
vele szemben egy pufajkás művész zenél. A férfi eldúdolta a
nóta elejét: »Az én bánatom már nagyon régi bánat.« A
fekete hegedűs rég elszenderült feleségét gyászolta”.
Megismerjük az özvegyasszonyt, aki takarít. Teljesen mindegy,
hogy hol. Riporter érkezik, és cikket ír róla. Arról, hogy a
szakszervezet hogyan segíti az egyedülálló nagycsaládosokat.
Fel is tette a kérdést az ezerszemű riporter. „Ön egyedülálló
nagycsaládos asszony. Ez volna a témánk. Tessék elmesélni,
hogyan élt a múltban, milyen a mai élete. 1969-ben meghalt a férje.
Azóta jól élünk. Hogyan? Közúti baleset áldozata lett. Este
jött haza az erdőgazdaságból, ahol dolgozott, és fél
kilenckor egy részeg motoros elütötte. Így halt meg. Fogadja részvétemet.
Nem volt kár érte. Nem? Nem hát, vágta fel fejét az asszony.
Lágy tekintete megkeményedett. Végigsimított barna, fülére
hulló haján, megigazította a rakoncátlan tincset. – 13
gyereket… hogy is mondjam? 13 gyereket csinált nekem. Máshoz
se értett. A férje volt! Akkor voltam bolond, amikor hozzámentem.
De akkor a lánynak nem volt szava, más világ járta.” Ez a lényege
az egyedülálló, sokgyerekes asszony mondanivalójának. A
szakszervezeti titkár sűrűn közbeszólt. Ezt ne írja meg, azt
ne írja meg. Tessék rám bízni, tudom én, hogy mit kell
ilyenkor írni. Erről jut eszembe L. D. újságíró, aki Paládi
Jóskának meg nekem kortársam volt ebben az időben. Elküldte
L. D-t a főszerkesztő a bőrgyárba, hogy írjon riportot a
szocialista brigádmozgalomról. L. D. visszaérkezett, és nem
hozott riportot. Hát mit csináltál D? – kérdezte a főszerkesztő.
Nem tudtam dolgozni, mert égett a bőrgyár. Hát ilyen volt az
újságírás akkor, na meg most is. Rózsi a lúzer volt. A
kocsma körül serénykedett. Takarított, sepert, összeszedte a
koszt az étterem vagy micsoda körül. És meggyanúsították,
hogy a dobosnak ellopta a pénzét. Rózsi makulátlan egyéniség
volt, nem lopott az semmit. Joggal megsértődött, és odahagyta
az évtizedes munkahelyét, ahol addig elvolt. Hogy hová lett?
Mint a többi főszereplő. Elnyelte őt is a szocializmus biztonsága,
a sárga föld. Nem volt szívderítő látvány a nő, aki
kiugrott az emeletről. Igaz, csak a másodikról, de abba is bele
lehet halni. Az esemény szemtanúja kisebb forma gyerekével arra
járt, aki csak folyton azt kérdezte, miért fekszik hason a néni
a járdán. Elesett – válaszolta az apa. Majd jöttek a mentők,
a rendőrök, és csend lett a vidéken. Soha nem tudjuk meg, hol
szakadt meg valami az emeletugrást választó nőben. Gyereket
akart, és nem lehetett? Gyereket várt, de nem akarta? Szerelem
gyötörte a lelkét, vagy másfajta bánat? Ki tudja a lakótelepi
rengetegben. Kihullanak az emberek az emlékezetből meg az
ablakokból. Paládi nagyon tehetséges novellista. Nem az érzelmekre
gondol, amikor ír, hanem arra figyel, amit lát közvetlen közelről,
meg ami a dolgok mögött van. És akkor egy másik novellában az
asszony két hétre elutazott Kairóba, a férjét meg itthon
hagyta. Hova mehetett volna a magára hagyott házastárs? A kocsmába.
Feleségének a veje fizette ki a kairói kirándulást. Még az
is megfordult a fejében, hogy valami van a vő és az anyós között.
Minden lehet. A házaspár verte egymást. Mégis, valami nagy hiány
ülte meg a Budapesten rekedt férj lelkét. Csupa talány az élet.
De még mennyire! És akkor kórházakba látogatunk. Ott minden
megtörténik. Többnyire öregemberek várják a halált, illetve
még néhány szép évet kérnek az égiektől. Csuda figurák
ezek az öregek. Paládi egyenként szólítja be őket a novellájába.
Látjuk az arcokat, a fájdalmakat, az asztmát, a köhögést, a
szívgyengeség jeleit, a vég közeledését. De nem egyszerű
dolog meghalni. De nem ám. Egy alkalommal a Péterfy Sándor
utcai kórház vendége voltam, és természetesen fiatal. A kórterembe
behoztak egy szálfa magas, vénséges vén korú öregurat.
Megtudtam róla, egykoron postamester volt. Nem volt hely a kórteremben,
a szoba közepére egy újabb ágyat állítottak be, arra fektették
a beteget, aki sóhajtozott, amúgy csendben volt. Lánya és veje
kísérte be a kórházba. Magam sem tudtam aludni a szokatlan hálóteremben,
így reggel ötkor már ébren voltam. Mit látnak szemeim? Az öreg
190 cm-es postamester, aki már túl volt a kilencvenen, felült
ágyában, és nagyot nyújtózkodott. Jaj, Istenem, de jó lenne
most egy pár debreceni meg egy korsó sör. Azonnal, véglegesen
felébredtem. Vettem magamra a ruhát, a Péterfy környékén
reggel 6-kor nem nehéz működő kocsmát találni. Vettem 2 pár
debrecenit, meg egy üveg Kinizsit. Visszamentem, az öreg jóízűen
felfalta a párost, és elkortyolgatta a sört. Majd úgy kilenc
óra tájékán megérkezett az öreg lánya és veje, talpig
feketében és jajongtak. Az öreg meg közölte, nincs nekem
semmi bajom, 120 évig fogok élni. Valószínű így is lett, de
láttam a lány és a vő arcán a döbbenetet és a csalódást.
Ilyen az emberi élet, meg ilyen a családi élet. Paládi Jóska
mindezeket kívülről, belülről ismeri. Térjünk vissza
Debrecenbe, a 60- as évek első felének egyetemi életére. A három
felsőoktatási intézménynek, a Kossuth Lajos Tudományegyetemnek,
a debreceni Orvostudományi Egyetemnek, az Agrártudományi
Egyetemnek volt egy közös lapja, az „Egyetemi élet”. Ezt a
lapot csináltuk mi, a bölcsészektől Paládi József, a természettudományiak
közül Gőz Jóska, az orvostanhallgatók közül nem emlékszem,
hogy ki serénykedett a lapgyártásban. Az agrárról magam kerültem
a tisztes társaságba. Délutánonként a Pálma presszóba ültünk
össze pusmogni. Izgalommal olvastuk Nagy László József Attila
című versét. Suttogva meséltük el a történetet, amit a
Kossuth Egyetem egyik kollégiumában követtek el a gondolkodó
magyarok. Nem történt más, csak a könyvtárszoba falára
felraktak egy ötágú csillagot, egy keresztet, meg egy
horogkeresztet. Aláírták félkörben: Ecce homo. Baj lett belőle,
nagy baj. Rendőrök cipelték el a fiúkat. Majd aztán egy hét
múlva elengedték őket. Nem csináltak cirkuszt az ügyből, inkább
elkenték. De haragudtak ránk nagyon. Jártunk a Kossuth Egyetem
mellé a templom lépcsőjéhez, ahol Rencz Tóni, a Madách Színház
későbbi főrendezője valami görög sorstragédiát rendezett
meg. A színész egyetemisták fakarddal hadonásztak, mi meg ültünk
a lépcsőn, és röhögtünk. Merthogy felszabadult, különös
világ volt ez az egyetemi világ, amelyiknek sok és szép reménye
volt, amiből kevés valóság lett. Paládi József novellái azt
írják le, mi lett a szép, új világból, amiről álmodoztunk.
A galambok az égbe vitték álmainkat, más nem történt.
(Paládi József: A bánat hegedűje, Dunapress Kiadó, 2008.)
Győri Béla
|