2008.09.12.
Kiszolgáltatnak bennünket idegen tőkeérdekeknek
– Tisztelettel köszöntöm dr. Osztie Zoltán urat, a
Keresztény Értelmiségiek Szövetségének (KÉSZ) elnökét. Plébános
úr, ma már az egész országot átöleli az önök szervezete.
–
Igen, a KÉSZ a legnagyobb keresztény civil szervezet az országban,
amelyik egyesületi formában működik. Több mint 80 helyi
csoportunk van.
– A napokban Kunszentmártonban jártam, valaki megszólított, hogy
menjek el a kiállításukra, amit a KÉSZ szervezett.
– A KÉSZ küldetése, hogy formálja a közéletet, hogy
megjelenítse a keresztény üzenetet az élet minden területén.
Nincs olyan terület, ahol ne lenne az evangéliumnak, Jézusnak
mondanivalója, tehát az életünk minden területén szükség
van ránk.
– „Mikor elhagytak, / Mikor a lelkem roskadozva vittem, / Csöndesen
és váratlanul / Átölelt az Isten.” Ady sorai egyre többünket
érintenek.
– Napjainkban, amikor az életünk nehezebbé válik,
szinte ellehetetlenül, a figyelmünk és a reménységünk egyre
inkább a természetfölötti felé fordul. Ne felejtsük el, hogy
a kormányunk munkájával mára olyan egzisztenciális csődbe
juttatott társadalmi rétegeket, amelyek a napi megélhetésért
küzdenek. Gondolok például a nagycsaládosokra, akik mára napi
kenyérgondokkal küzdenek, vagy a számlák kifizetésének nehézségével
szembesülnek. Mindannyian érezzük az egyházban is, hogy egyre
nehezebben tudjuk fönntartani a templomainkat. Én a Belvárosi Főplébánia-templomban
mindent megteszek annak érdekében, hogy egész nap nyitva
tartsuk a templomot, hiszen szükséges, hogy be tudjanak térni
és egy-egy csöndes imádságra oda tudjanak járulni Jézushoz
az emberek. De bizony lassan az egész napos nyitva tartás is
problémát jelent a közállapotok miatt, részben azért, mert
templomőröket kell alkalmaznunk, részben azért, mert a téli
időszakban már a világítás kifizetése is egyre nehezebbé válik
számunkra.
– Az ön temploma az egyedüli fővárosi tulajdonban lévő templom?
– Nem, vannak más fővárosi tulajdonban lévő templomok
is, bár ezeknek az egyházi tulajdonba vétele folyamatosan történik.
A Belvárosi Főplébánia-templom mindig is a székesfőváros,
Budapest tulajdonában volt. Ez ma is így van, hiszen az állapota
olyan, hogy a rendbetétele nem is lehetne egyéni feladat, mert
elvégezhetetlen lenne egy-egy szervezet számára, legyen az akár
a tulajdonos főváros, akár a Kulturális Minisztérium vagy éppenséggel
a használó, az egyházközség. Szükséges egy olyan összefogás,
amely lehetővé teszi annak a fedezetnek a biztosítását, amely
elengedhetetlen ahhoz, hogy a teljes körű tatarozás végbemehessen.
– Sajnos az állapotából rögtön észrevehettem volna, hogy az Erzsébet-híd
lábánál lévő templom fővárosi tulajdonban van, mert nem
sokat költhettek a renoválására.
– Az biztos, hogy a templom állapota megmutatja, hogyan
becsüli meg a mai fővárosi vezetés az értékeinket. Hiszen
itt nem pusztán egy nemzeti keresztény közösség kiemelkedő
értékéről van szó, hanem a világörökség részéről is,
amely egyben nemzeti kincs is. Valóban Budapest legősibb
temploma ez. Az idén ünnepeljük a plébánia 960 éves fennállási
évfordulóját. Ezeréves a templom. 1048 szerepel a plébániai
pecséten dátumként. Anyakönyveink az 1600- as évektől állnak
rendelkezésre.
– Már Kovács Imre a Néma forradalom című könyvében megírja,
hogy soha annyi szekta nem jött létre az országban, mint a két
világháború között, illetve a világháború alatt. Az
emberek nem az egyházhoz, hanem szektákba menekültek. Sajnos
most is ezt tapasztalom.
– Igen, mert lejáratták a katolikus egyházat, és ma is
egyházellenes stratégia dívik. Sikerült a tömegek fejébe,
tudatába elültetni az egyházellenességet, hogy az egyház élősködik,
gazdagságra törekszik, és egy avítt, emberellenes formáció
maradványa. Ennek a lejárató kampánynak az „eredménye”
az, hogy sokan elfordultak a katolikus egyháztól. Ugyanakkor az
ember lelke a természetfölötti felé, a végtelen felé
nyitott, tehát valamilyen módon a vallás mindig is jelen volt
az emberiség történelmében. Ha nincs az élő Isten – aki
valóban az élő Isten – a szemünk előtt, és nincs az egyház,
nincs az a közösség, amelyik képviseli az élő Istent, akkor
pótcselekvéshez nyúlunk. Ilyenkor tömörülnek szektákba az
emberek, vagy éppenséggel olyan vallási pótlékokhoz nyúlnak,
mint a horoszkóp, a csillagjóslás. A vallásos életnek ezekből
a torzulásaiból óriási üzletet, sőt politikai tőkét
igyekeznek kovácsolni bizonyos manipulációs körök.
– A KÉSZ pártok fölött álló társadalmi csoportosulás, egy
egyesület.
– Igen, természetesen. Egyáltalán a magunk keresztény
mivolta, vagy történelmi keresztény egyházakhoz kötődő tevékenysége
önmagában véve is nyilvánvaló, hogy politikai pártok fölött
áll. Ugyanazzal a kritikával kell hogy illessük a magunk prófétai
küldetésének megfelelően akár a jobboldali vagy baloldali pártokat,
ha azok nem szolgálják megfelelő módon a nemzet és a társadalom
jobblétét. Ma Magyarországon azt tapasztaljuk, hogy
megfogyatkozott a lelkiismeretes munkavégzés, és nagyon sok a
visszaélés, az árulás. Sajnos nem hallgathatjuk el, milyen mértékben
áruló, nemzetáruló a jelenlegi kormány, de látunk problémát
a jobboldali pártok és politikusok körében is.
– Kemény szavak.
– Nagyon nagy bajban vagyunk és nagyon kemény a valóság.
Pusztulunk. És ez a liberális társadalmak velejárója, és a
magyar valóság tapasztalata.
– Milyen reményt tudnak közvetíteni önök?
– Mindenkinek ajánlom figyelmébe a Szent Atyának, XVI.
Benedek pápának azt a gyönyörű enciklikáját, amelyet éppen
a keresztény remény megfogalmazásaként adott közre, és
kincse az egész emberiségnek, a világnak, a keresztény reménységről,
az üdvösség reményéről beszél ebben a dokumentumában és
fejti ki a keresztény remény alapjait. Ezt érdemes komolyan átgondolni
és elmélyedni benne. Számunkra mindenekelőtt az Istenbe vetett
hit ennek a reménységnek az alapja, vagyis az, hogy érezzük, látjuk
a magunk elégtelenségét abban a vonatkozásban, hogy meg tudjuk
oldani az emberiség óriási problémáit. Hiszen tehetetlennek
érezzük magunkat sokszor mi, az átlagemberek, a kisemberek a
hatalom pusztító terrorjával szemben. Mint ahogy tehetetlenek
is vagyunk. Mit tud tenni az átlagember – a mindennapok küzdelme
mellett – az oktatás ügyében, vagy annak érdekében, hogy a
magyar egészségügy teljes elpusztítása ne menjen végbe? Az
ország felelős vezetőinek lenne a feladatuk, hogy az élet feltételeit
biztosítsák. Ehelyett egyenesen tudatos, tervszerű pusztítás
folyik. Egyetlen olyan erő van, akivel az együttműködés mégiscsak
jövőt építhet a reménytelenség közepette is, és ez Isten
erejére való hagyatkozás. Ez nem azt jelenti, hogy tétlenül várjuk
a sült galambot és majd megoldja helyettünk a problémákat, de
a saját elégtelen erőnk fölhasználása mellett van egy olyan
erő, amelyik a történelemnek a végső irányítója, és ez
maga Jézus Krisztus. A vele való együttműködés az, ami lehetővé
teszi, hogy itt egy új ország, az ő országa épüljön. Ezzel
kapcsolatban szeretnék emlékeztetni az SZDSZ durva plakátjára,
amelyen azt hirdette nagy betűkkel: jöjjön el az én országom.
Ezzel szemben áll a mi hitvallásunk, az életünket irányító
hit: JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD! Mi ezzel akarunk együttműködni,
ezt az országot akarjuk Jézussal építeni. Ővele viszont
mindenre képesek vagyunk. Önmagunkban nem, de az Istennel bármire
képesek vagyunk, az emberi lehetetlenségek közepette is.
– Osztie Zoltán, Budapest belváros plébánosa egy sátor alatt
szentmisét mutatott be a Hősök terén a gazdatüntetésen. Emlékezetes
találkozó volt.
– A keresztény reményhez hozzátartozik a szolidaritás,
vagyis az az együttszenvedés, amelyik megosztva csökkenti a
szenvedés terheit. A szolidaritás az egyház szociális tanításának
az egyik pillére. Az a közösség vagy nemzet, amelyik képtelen
szolidaritást vállalni a szenvedőkkel, kitaszítottakkal, az
ellehetetlenült társadalmi rétegekkel, embertelenné válik.
Gondolom, hogy pontosan a magyar vidék, amelyet tendenciózusan
sorvasztanak el, rászorul erre az együtt szenvedni képes
szolidaritásra. Természetessé vált számomra, hogy oda kell állni
azok mellé a vidéki emberek mellé, akik helyzete valóban
tragikussá vált. Szörnyülködve látjuk a magyar vidéket és
a vidék lakosságát pusztító ellehetetlenítő tevékenységet,
s ez cselekvésre indít bennünket. Tanúi vagyunk az iskolabezárásoknak,
vasútvonalak, posták megszüntetésének, a mezőgazdaság
ellehetetlenítésének. Az alacsony felvásárlási árak padlóra
taszítják a magyar mezőgazdaságot és az élelmiszer-termelést.
Kiszolgáltatnak bennünket idegen tőkeérdekeknek. Ezen körülmények
között imádsággal is – mert ez a legfőbb erőnk – a
magyar gazdák, a magyar vidék mellé állni kutya kötelességünk.
A gazdademonstráció megmutatta, milyen mértékű a hatalom
arroganciája. Emlékezzünk csak vissza, hogy miután a gazdák
demonstráltak, a következő alkalommal kitették a traktorok
behajtását tiltó táblákat. Azaz a törvénynek az alkotója,
a kormány, amely hatalmi arroganciával a saját érdekében hoz
törvényt, szemben a nemzet érdekeivel. Minden kormány, minden
felelős vezető az őt megválasztók érdekeit köteles szolgálni,
kell, hogy szolgálja, és nem pedig a saját érdekeit a választókkal,
a nemzettel szemben. Itt pedig nyilvánvalóan az történik, és
nemcsak a magyar vidékről van szó, hanem a határon túli
magyarokról is, mert emlékezzünk vissza, hogyan kampányolt a
saját miniszterelnökünk a saját nemzete ellen, és hogyan
verte szét annak a lehetőségét, hogy az egységet
megtapasztaljuk. Trianoni tragédiához hasonló tragédia volt az
a népszavazás, amelyik a határon túli magyarok státusáról
szólt. Az egyházi közösség, amelyik a Szentlélek irányítása
alatt áll, egy olyan közösség, amelyik természetfölötti
eredetű, Krisztus alapította és meg is határozta annak a rendjét.
Ez az, ami hasonlíthatatlan többlet minden más közösséggel
szemben, az egyház természetfölötti eredetű. Mindenféle
emberi gyengeség jelenléte mellett is garanciája az igazság érvényre
jutásának, az üdvösségnek, biztosítéka annak, hogy van
igazság, és végül a jog és az igazság győzelemre fog jutni.
Önmagában, létében is Isten valóságának, létének a bizonyítéka
és a reménységnek a záloga ez a fajta közösség.
– Plébános úr, nem félnek a magyar értelmiségiek csatlakozni a
Keresztény Értelmiségiek Egyesületéhez?
– Nagyon érdekes a tapasztalat ezzel kapcsolatban.
Mondjuk meg, hogy a magasan kvalifikált értelmiség távol
tartja magát a KÉSZ-től még mindig. Ugyanakkor szerencsére létezik
egy olyan, főleg vidéken élő középosztálybeli értelmiség,
amelyik hős a hétköznapokban. Ők hordozzák hátukon a családnak,
a nemzetnek a létét, és dolgoznak látástól vakulásig. Ezt a
társadalmi réteget kell nagyon megbecsülnünk. És mit látunk?
Pont ezt a réteget szegényítik el, sőt a hatalom törekvése
ennek a néprétegnek az ellehetetlenítése. Tehát szeretném
– ha már így lehetőség van rá – fölszólítani, hívni a
magasan kvalifikált értelmiséget, hogy végre lépjen, és ne
feledkezzen meg az írástudók felelősségéről. Mert akár
akarjuk, akár nem, az értelmiség felelős. A felelőssége azt
jelenti, hogy felelettel tartozik az Istennek mindazért, amit a közjóért
tesz, amit az embertársainak a jobblétéért – mi, keresztények
azt mondjuk –, üdvösségéért tesz.
– Nem mondhatok mást, csak kérésem van: a Szentlélek legyen velünk.
– Amen, így legyen.
Győri Béla
|