2008.09.12.
Iskolakezdés
1
millió 363 ezer diák indult iskolába szeptember elsején. Az általános
iskolákban 14 ezerrel kevesebb gyermek tanul, mint egy évvel korábban,
és csökkent a létszám a gimnáziumokban, szakiskolákban is.
Azt továbbra sem tudni, hány pedagógust bocsátottak el
szeptemberig. A hatvani tanévnyitón Hiller István oktatási
miniszter nem tudott pontos adatokat mondani. Nem erősítette meg
saját tárcája korábbi közleményét sem, amiben azt írták,
hogy: idén nyáron több mint kétezer pedagógusnak szűnt meg
az állása. Az oktatási miniszter az óvodák erősítésétől
az informatikai beruházásokig, az idegennyelv-oktatás fejlesztésétől
a pedagógusok megbecsülésének visszaállításáig mindent megígért.
Kerpen Gábort, a Pedagógusok
Demokratikus Szakszervezetének elnökét kérdeztük a
2008–2009-es tanévről.
– Mi várja az új tanévben az iskolásokat és a pedagógusokat?
– Az új tanévben a diákok nem biztos, hogy találkoznak
azzal tanárral, tanítóval, akiktől júniusban elköszöntek,
mert esetleg elbocsátották a pedagógust. A KSH-adatokból származó
becsléseink alapján több ezer kollégánknak mondtak fel, vagy
a teljes állásuk részmunkaidőssé minősült. Ez utóbbi csak
akkor törvényes, ha a dolgozó beleegyezik, hogyha ezt nem
fogadja el, akkor meg kell maradnia a teljes foglalkoztatásnak.
Az ötödikeseket az is várja, hogy az előzőektől eltérően
az óraszámuk húsz százalékában úgynevezett nem szakrendszerű
órákra kell járniuk, akár jó ez nekik, akár nem. Jövőre ez
a rendszer a hatodikosokat is eléri, illetve 2011-től ez a húsz
százalék akár ötven százalékra is nőhet a jelenlegi tervek
szerint.
– Ez pontosan mit jelent?
– Ez az, amit senki nem tud. 2006 után került be a törvénybe,
hogy készség- és képességfejlesztéssel is kell foglalkozni.
Ez valószínűsíthetően azt jelenti, hogy nem haladhatnak a
tanulással, gyakorlásra fordítják az időt. Ez azért elképesztő,
mert készség- és képességfejlesztés eddig is volt, ám úgy
tűnik, az oktatási kormányzat nem bízik abban, hogy a pedagógusok
ezt el is végzik.
– Ennek következményeként több ezer pedagógusállás szűnhet
meg. Az iskolakezdésnél kiderült, hogy kit bocsátanak el, és
ki maradhat?
– Az önkormányzatok többsége már korábban meghozta a
pedagóguslétszámot érintő döntéseit, más testületek
viszont csak augusztus 29-ig határoztak erről. A kollégák egy
része most szembesült azzal, van-e állása vagy nincs. Például
kiírtak egy pályázatot augusztus 15-re, és a kolléga csak a múlt
pénteken tudta meg, hogy megszűnt a státus, amire pályázott.
Az ilyen helyzetek nagyon gyakoriak lettek az idén. Arra kényszeríti
a munkáltató a kollégákat, hogy fogadjanak el részmunkaidős
állást, ami persze fizetéscsökkenést jelent. Mi felhívtuk a
figyelmüket, hogy gondolják át alaposan a döntést. Felmenteni
a pedagógust csak akkor tudják, ha az önkormányzat státuscsökkentésről
határozott.
– Az Új tudás-program meghirdetésekor azt gondoltuk, hogy az oktatás
színvonala nőni fog, és nem visszafejlődni.
– Az Új tudás-programnak van előzménye. Tavaly februárban
a miniszterelnök úr meghirdette akkori programját. Az éppen
aktuális csomagba beletette az oktatást is, ezért született az
Új tudás-program. Szerintünk az elképzelés jó, viszont sok
esetben nem értettünk egyet a megvalósítással. Az jó, hogy a
következő években plusz 120 milliárd forint bekerül az oktatásba,
de ha ennyi pénz van, hatékonyabban kéne felhasználni. Rossz,
hogy a gyerekek integrálására vonatkozó szabály nem úgy hat,
ami kedvező minden gyereknek, hanem ellenkezőleg. Nincsenek meg
azok a szabályzók, amelyek kimondanák, hogy integrálandó
gyereket csak 15-20 fős osztályba lehet tanítani. Most nincs
korlátja az osztálylétszámnak. Nyilván azért hiányoznak
ezek a szabályzók, mert erre nem kíván pénzt áldozni a közoktatás.
A kistelepülési iskolákról azt mondtuk: van egy olyan „pillérje”
a programnak – a pillér szót a miniszter úr használta –,
hogy meg kell erősíteni a közösségi helyeket a falvakban. Ez
egy jó irány. Ott vannak az iskolák, tessék támogatni őket.
Csakhogy a finanszírozási rendszer olyan, hogy a kistelepülések
iskolái egymás után zárnak be. A közösségi helyek megerősítését
nem az iskolák fejlesztésével akarja megvalósítani a kormány.
Ugyanilyen probléma a pedagógusellátottság is. Ez a 120 milliárd
a teljes oktatási költségvetés több mind negyede, mégis azt
mondja az oktatási kormányzat, hogy az a jó, ha minél kevesebb
pedagógus van. Nagyon komoly ellentéteink voltak ez ügyben is a
minisztériummal. Nem is csoda, hogy 2006 márciusától 2007
augusztusáig nem is ültek le velünk tárgyalni.
–Augusztus végén viszont leültek. Miről beszéltek?
– Az Új tudás-programról egyeztettünk, amiről újra
elmondtuk, amit eddig is. Az öt pontjából kettővel egyetértünk,
hárommal nem. Az óvodáztatási támogatással és a tehetséggondozással
egyetértünk. Erre mondta Hiller István miniszter úr a sajtótájékoztatón:
„most már jobban értjük egymást – pont”. Mi azt mondjuk
erre, az álláspontok tisztázódtak, de nem közeledtek.
– Országosan bezárták az iskolák 1-2 %-át. Azok a gyerekek,
akiknek sok kilométert kell utazni az iskolába, nehéz helyzetbe
kerültek. Azok a falvak pedig, ahol megszűnt az iskola, pusztulásra
vannak ítélve, hiszen ki költözne egy olyan településre,
ahol gyermekét nem tudja taníttatni?
– Az önkormányzatok megpróbálnak tenni ez ellen. Van
egy konstruktív megoldás: segítik a gyermekes családok
letelepedését, hogy megmentsék az iskolát. Idén nyáron a hírekben
már destruktív példa is volt, amikor az egyik önkormányzat
„gyerekeket lopott” a másik önkormányzattól. Arról győzködve
a szülőket, hogy ne a saját iskolájukba járassák a
gyerekeket, hanem hozzájuk, azért, hogy megmaradjon az iskola.
Tehát a civil társadalom sokféle tevékenységet folytat – pótlandó
az oktatási kormányzat pozitív tevékenységének hiányát –
az iskolák megmentéséért. A PDSZ, az Élőlánc, a Magyar
Nevelők és Tanárok Egyesülete, valamint a Nagycsaládosok Országos
Egyesülete 2007 novembere óta folytat párbeszédet egymással
ez ügyben. Új finanszírozási rendszer kell, amely megmentené
ezeket az iskolákat. Májusig úgy tűnt, hogy az OKM együttműködik
velünk ebben a kérdésben, de azóta hallgat, és nem változtatta
meg a finanszírozási rendszert. Tehát úgy tűnik, hogy csak
szavakban támogatja a kisiskolák megmaradását.
– Az egyik napilapban megjelent hír szerint a kormányzat az
iskolafejlesztéseket pártalapon hajtja végre. Milliárdos támogatást
szinte csak szocialista választókerületek iskolái kapnak. Mi a
véleményük erről?
– Nekünk sokkal általánosabb kritikánk van ezzel
kapcsolatban. Nyáron kiderült – éppen az OKM, tehát a
minisztérium adatai alapján –, hogy az intézmények 80%-a felújításra
szorul. Ezt európai uniós források felhasználásával kívánja
teljesíteni az oktatási kormányzat. És mit hallunk ezek után?
Azt, hogy a több mint 6000 oktatási intézményből 500-at újítanak
fel. Ezt nagy sikerként eladni nagyon bátor dolog. Tegyük fel,
hogy nincs több pénz az iskolák fejlesztésére. Ezzel párhuzamosan
viszont azt halljuk, hogy a digitális táblákra meg a digitális
tananyagfejlesztésre a tervezettnél is több pénz van. Ha az
oktatási intézmények 80%-a felújításra szorul, akkor azt a
sorrendet kéne tartani, hogy először a lehető legtöbbet fel
kell újítani, és ha még marad pénz, akkor lehet a digitális
tananyagfejlesztéssel előállni, nem pedig fordítva.
– Arról szólnak a hírek, hogy akár 40 ezer forint is lehet a
beiskoláztatása egy kisdiáknak. Hogyan lehet elvárni ekkora
kiadást egy szegény családtól, amikor a mindennapi megélhetés
is problémát jelent?
– Itt két dolgot kell megfontolni. Az egyik: ebben a
pillanatban nincs igazságos támogatási rendszer arra, hogy a
legszegényebbeknek segítsenek gyerekeik iskoláztatásában. És
azt is meg kéne oldani, hogy a beiskolázási támogatást ne költhessék
másra, csak a gyerekre. Továbbá a taneszközöket, tankönyveket
a jelenleginél jóval nagyobb mértékben kellene dotálnia az államnak,
hogy ezeknek az ára ne legyen egyre magasabb. Általában
elmondható, hogy az inflációs átlag mértékében vagy annál
magasabb arányban nő a tankönyvek és tanszerek ára.
– Elnök úr, ha már ténylegesen tisztában lesznek azzal, hogy hány
tanár került utcára, és ha ez a szám tényleg nagyon magas,
hogyan fognak kiállni hatásosan az érdekükben?
– Ez nagyon nehéz kérdés. Azért, mert 2006-ban volt a
kötelező óraszámemelés törvénybe iktatása, ami 2007
szeptemberétől lépett életbe. Ez azt eredményezte, hogy több
mint tízezer álláshely szűnt meg. Mi 2006- ban arra kértük a
partner szakszervezeteinket, hogy lépjünk föl együtt a kötelező
óraszámemelés ellen. A partner szakszervezeteink erre nemet
mondtak. Ennek az lett a következménye, hogy a 2006. decemberi hármas
sztrájkkövetelésünkből ez az elem nem teljesült, vagyis nem
vonták vissza a kötelező óraszámemelést. Úgy tűnik, hogy
csak a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete az, amely mind
programjában, mind tevékenységében fontosnak tekinti az álláshelyek
védelmét, és a keresetek reálértékének megőrzését. Az álláshelyek
védelméért, illetve a béremeléséért folytatott küzdelemben
egyedül vagyunk ebben a pillanatban. Mi tartjuk magunkat ahhoz,
hogy a kötelező óraszám csökkentésére van szükség, és
nemcsak azért, hogy több pedagógus maradjon állásban, hanem
azért is, hogy a gyerekeknek juttatott szolgáltatás minősége
ne csökkenjen. Másrészt nagyon fontos, hogy teljesülhessen az
az oktatási miniszter által meghirdetett oktatáspolitika –
amivel messzemenőkig egyetértünk –, hogy minden gyermek
egyformán fontos. Ha ezt komolyan gondolja, és végre is akarja
hajtani a minisztérium, ahhoz bizony több pedagógus kell.
Oláh János József
|