vissza a főoldalra

 

 

 2008.09.19. 

Delta

(Mundruczó Kornél filmje)

Mundruczó Kornél 1998-tól van jelen a magyar meg a nemzetközi filmes, színházi közegben. Gödöllőn, 1975-ben született, 1998-ban Zsámbéki Gábor osztályában színész szakon végzett a Színház és Filmművészeti Egyetemen, és még abban az évben a rendezői szakra vették fel. Játszik filmekben, forgatókönyveket ír, kisfilmeket és nagyjátékfilmeket rendez. A Delta a Nincsen nékem vágyam semmi, a Szép napok, a Johanna után a sorban a 4. egész estés filmje. A Deltát itthon a 39. Filmszemlén vetítették először, és már itt is díjeső hullott rá: Mundruczó Kornél kapta a Szemle fődíját, a frissen alapított Arany Orsót és a külföldi kritikusok Gene Moskovitz-díját, a legjobb eredeti filmzenéért járó díjat a Delta zeneszerzője, Lajkó Félix vehette át. Az idei 61. cannes-i filmfesztiválon pedig a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének igen rangos FIRPESCI-díjával tüntették ki. Az egész magyar sajtó óriási szenzációként tálalta ezt az eseményt, majd az illetékes elvtársak is nekibuzdultak, Mundruczó Kornél augusztus 20-án a köztársasági elnöktől és a miniszterelnöktől a Parlamentben vehette át a Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztjét. A hivatalos indoklás szerint „a kortárs magyar filmművészet hírnevének öregbítésért, nemzetközileg is nagyra becsült művészi munkásságának elismeréseként.” A Deltát 2006 tavaszán kezdték el forgatni, azonban nyáron a férfi főszereplő, Bertók Lajos tragikus hirtelenséggel elhunyt, így a munkát abbahagyták, mert Mundruczó és forgatókönyv társszerzője, Bíró Yvette kifejezetten a színész alkatára írta Mihail karakterét. Ez a haláleset mindenre kihatott, anyagi nehézségek támadtak, ugyanis ablakon kidobott pénz volt és kárba veszett az a sok-sok órányi anyag, amit idáig felvettek, nem tudták a megmaradt költségvetési összegből fedezni a műtermi felvételeket, amik a különböző stilizált és futurisztikus elemeket biztosították volna. Ezen kívül újra kellett gondolni az alapkoncepciót, leginkább a fiú figuráját. Hosszas szereplőválogatás után döntöttek Lajkó Félix mellett. Azért is lett olyan hallgatag Mihail, mert a színjátszás és a beszéd nem igazi kenyere a neves szabadkai hegedűművésznek. A Deltát a nagyközönség szeptember 11-től láthatja. A Deltának nincs bonyolult cselekménye, mert nem ezen van a hangsúly, hanem a különleges helyszínen. Az Isten háta mögötti Duna-delta vidék, a szélesen hömpölygő, több ágra szakadt folyó, a halkan susogó nádas, a nehezen járható zsombékos, a vízimadarak rikácsolása szolgál a történet hátteréül. Az itt élő nők és férfiak zárt közösséget alkotnak, keményen dolgoznak, és a természet közeli életmód ősi ösztöne vezérli őket. Ebbe a szigorú rendbe jön vissza a messzi távolból, valahonnan a városból a fiú, akit anyja élettársa gyanakodva fogad, de a többiek is ferde szemmel néznek rá. Egyedül csak a soha nem látott húga fogadja mosolyogva. A szófukar fiú nem sok vizet zavar, remeteként kivonul a világból, a folyó egyik ágában akar házat építeni. Hozzáfog, és a testvére segít neki. Kölcsönös vonzalmukat a falubeliek először csak szóvá teszik, majd fejüket csóválják. A házavatóféleségen a beivott férfiak igazságot osztanak, az erkölcsi törvényeket áthágó emberpárt brutális kegyetlenséggel megölik. A Delta kapcsán lehet sok mindenről beszélni, devianciáról – a testvérszerelemről – meg a tolerancia hiányáról, amiért a falusiak agyoncsapják a vétkezőket. Az emberiség morális értékrendje szerint senki sem folytathat szerelmi viszonyt az anyjával, vagy az apjával, és a testvérével sem, mert az abnormális. Az egyiptomi fáraók 3000 évvel ezelőtt még elvethették feleségül a nővérüket, de azóta sok víz folyt le a Níluson és a Dunán is, a testvérek közötti nemi kapcsolat írott és íratlan szabályokba ütközik, a vétkezőket a jog is kéményen bünteti. Hiába folyik teljes gőzzel a liberális agymosás, hogy a társadalom tagjai fogadják el a természetellenest természetesnek, az emberi lelkekbe ezeréves tiltások vannak belemarva, és nincs az a film, ami ezeket ki tudja égetni onnan. Régebben két részre osztották a filmeket, a nézőriasztó, lila gőzös művészfilmre és a sikeres, könnyen emészthető közönségfilmre. Mostanában viszont új kategória született, a fesztiválfilmé. A fesztiválfilm Izlandtól Dél-Afrikáig díjak tucatjait söpri be, a kritikusok elájulnak tőle, a rutinos moziba járók viszont messze elkerülik. A Delta is ilyen. Lassan felsorolni is alig lehet, hol, milyen babérokat aratott, és még ki tudja, meddig tart a diadalútja. Azt nem lehet elvitatni, hogy a Delta képei szemet gyönyörködtetők, Erdély Mátyás felvételei kivételesen szépek, kiemelkedik közülük a csónakos temetési menet, zenéje is illik a komor mondanivalóhoz, a profi színészek: Monori Lili, Gáspár Sándor és különösen a lányt alakító Tóth Orsi is tudásuk legjavát nyújtják. Egyet lehet érteni Mundruczó Kornél kijelentéséről: „A munkáim mindig megosztották az embereket, és ez most a {Deltával} sem lesz másként.” Tökéletesen igaza van…

 

Dr. Petővári Ágnes