2008.09.19.
A lelki roncsolás súlyosabb
–
60 évvel ezelőtt államosították Magyarországon az egyházi iskolákat.
Gyászos évforduló. Ez alkalomból kerestem meg Kiss-Rigó László szegedcsanádi római katolikus megyés püspököt.
Nemcsak illendőségből, hanem hagyományaink szerint hadd köszöntsem
úgy: dicsértessék a Jézus Krisztus.
– Mindörökké ámen.
– Püspök úr, ez a 60 évvel ezelőtti gyászos történet máig ható
következményekkel járt.
– Igen, maga ez a konkrét esemény is és főleg az a
folyamat, amelynek része volt. Mindig is mondjuk és tudjuk, hogy
elég nagy veszteséget okoztak a nemzetnek, mindannyiunknak az
elmúlt 1990 előtti évtizedek. A gazdaságról sokat beszélnek,
az elindulhat még a javulás útján, bár most még az sincs jó
helyzetben. De talán ennek még jobban látjuk a végét,
optimisták lehetünk előbb-utóbb. Sokkal nagyobb sérüléseket
okozott azonban lelkileg szerintem az elmúlt évtizedek diktatúrája,
így nagyobb az a roncsoló hatás, ami a társadalmat érte, ez
nagyobb sebeket okozott, mint a rossz gazdaság.
– Lehetetlenné tettek, sőt meggyilkoltak szerzeteseket, szerzetesnőket,
paptanárokat. Megtizedelték az értelmiséget Magyarországon.
– Igen, az értelmiség ennek a következményét viselte
sokáig, viseli a mai napig, és konkrétan az egyházi közoktatás
ügye szenvedett irtózatos veszteséget.
– Minden nyomorúság ellenére az elmúlt 20 esztendőben az egyház
igyekezett enyhíteni az akkori pusztítás következményein. Számos
óvodát, általános iskolát és középiskolát nyitott meg.
Egyébként személy szerint az ön elődje, Gyulai Endre püspök
úr is rendkívül sokat tett Szeged-csanád környékén az iskolák
újraindítása ügyében.
– Jó néhány intézmény nem újraindult, hanem most
indult frissen. Természetesen a negyven-valahány év után nem
lehetett ugyanúgy folytatni, mint ahogy abbahagyta az egyház az
intézményfenntartást, közoktatásiintézmény-fenntartást
annak idején. Más korban élünk, más a szellem, mások a körülmények,
de megpróbált az egyház, nagyon sok egyházmegye, szerzetesrend
mindent megtenni, hogy 1990 után újra szolgálhassa a társadalmat
a közoktatási intézményeivel.
– 1989-ben jártam Rómában, és a Szent István zarándokházban szálltam
meg. A kalocsai iskolanővérek működtették ezt a zarándokházat,
majd a cselédmunkából félrerakott filléreiket hazahozták és
felépítettek Kalocsán egy 12 tantermes általános iskolát és
középiskolát. Ez az iskola a szorgalomnak és a hitnek a gyümölcse.
– Igen, igaza van, óriási teljesítmény, amire utal. A
szerzetesrendek a korábbihoz képest más jogi formában működnek.
Többnyire helyi plébániaközösségek hoztak áldozatot,
anyagit és másfajtát is, hogy saját iskolájuk lehessen.
Tudjuk, hogy az egyházi törvények alapján Magyarországon 1990
óta a közoktatási intézmények fenntartója a katolikus egyházak
esetében vagy az egyházmegye, vagy egy szerzetesrend – egykét
kivételtől eltekintve. Az egyházmegye a fenntartói feladatot vállalja
mindenhol, de nyilván a helyi kezdeményezés az adott önkormányzatok
pozitív hozzáállása nélkül nem nagyon képzelhető el.
– Mi a nagyobb gond, a pedagógushiány, a paptanárok vagy szerzetesnők
hiánya vagy az anyagi gondok, amivel meg kell önöknek küzdeniük.
– Három valódi kérdést érintett most. Az egyik a
megfelelő ember, és nemcsak szakmai szempontból képzett, hanem
hogy hívő, tudatos keresztény pedagógus legyen. Nagy feladata
az egyháznak a pedagógusképzés, mert ezen a pályán lehet,
hogy valaki nagyon rendes ember, ízig-vérig pedagógus, de saját
hibáján kívül nem volt lehetősége, hogy a hitben is képeztesse
magát, az nem megfelelő számunkra. Hiszen akkor igazán
katolikus keresztény egy iskola, ha elsősorban a tanárok maguk
hívő tanúságtevő, igazi emberi erényekkel megáldott és
igazi jó szakemberek. A másik kérdés az anyagi: valójában a
Szentszék és a Magyar Köztársaság által kötött megállapodásnak
része az egyházi fenntartás, és a közoktatási intézmények
fenntartása. Önmagában ez a megállapodás nagyon jó lenne, jól
is működne, ha betartanák. Most éppen betartják, volt idő,
amikor nem tartották be. A működtetéshez most a források
biztosítottak, nyilván azon a szinten, amilyen szinten
Magyarország gazdaságilag áll. A harmadik nehézség 90-től,
hogy az egyháztól minden vagyont elvettek, aminek a hozadékából
működtethette az intézményeit. Az ismert egyházingatlanokra
vonatkozó törvények esetében is tudjuk, hogy egy adott önkormányzat,
ha romos állapotban átadott egy épületet, akkor még az önkormányzat
kapott erre központi költségvetésből pénzt, kompenzációt,
hogy azt a tevékenységet máshol folytathassa. Az egyház
viszont visszakapott egy épületet borzalmas állapotban, eszközök
nélkül. Először rendbe kellett hozni, ellátni eszközökkel,
és utána beszélhettünk az intézmény működtetéséről, tehát
óriási pluszterheket jelentett egy intézmény indítása vagy
újraindítása.
– Amikor az a korszak volt, hogy a Szentszék és a Magyar Köztársaság
közötti megállapodást nemigen tartották be, úgy évenként
2,5-3 milliárd forintot csakliztak el az egyházi iskoláktól.
– Pontos számokat nem tudok mondani, de kb. ilyesmiről
volt szó, igen, de nyilvánvaló, hogy az egyháznak is szüksége
volt – ha fontosnak tartotta, márpedig fontosnak tartotta az
oktatás ügyét – saját forrásból, máshonnan elvonva működtetni
ezeket.
– Nem tehetett mást, mert működtetni akarta az iskolákat. Püspök
úr, egy személyes dolgot is hadd hozzak szóba. Sorra, rendre
tapasztalom, hogy az antikrisztianizmus, a vallás-, az egyház-,
a katolicizmusellenesség vígan lubickol Magyarországon. Ott nem
rúgnak bele az egyházba, ahol nem akarnak. Személy szerint Önt
is megtámadták, hogy együttműködött az állambiztonsági
szervekkel.
– Én nem vagyok mazochista, nem mondom, hogy jó dolog,
ha az embert bántják, vagy azt az intézményt, amelynek tagja,
vagy amelyet képvisel. De azért azt meg kell mondanom, hogy a
kereszténység akkor mindig megtalálta az identitását, az önazonosságát,
amikor ellenfél volt. Nyilvánvalóan nem azt mondom, hogy a vértanúság
kora még az első három században volt az igazi, de bizony
valljuk be, hogy elkényelmesedünk, és nemcsak most, hanem a
puha Kádár-diktatúrában is elkényelmesedett egy kicsit az
egyház. Nem várhatjuk, hogy csak azért, mert mi Jézusra vagy
az egyházra hivatkozunk, tapsoljanak az emberek, bizony emberi példával,
teljesítménnyel kell tiszteletet kicsiholni, nem azzal, hogy mi
bárkire hivatkozunk.
– Jó, ne tapsoljanak, a lelkük rajta, de ne hazudjanak és ne rágalmazzanak.
– A személyes ügyemben én aznap feljelentést tettem a
bíróságon, kicsit sokáig húzódott ez az ügy. Akik ismertek,
azok számára ez semmi változást nem jelentett, akik nem
ismertek, azok tettek megjegyzést, ironikusat, bántót, rossz szándékút
sokszor. Nemrég, két éve kerültem Szegedre, biztos, hogy akik
nem ismertek, furcsa dolgokat gondolhattak, de elsősorban nem a
saját személyem miatt fordultam bírósághoz, hanem inkább az
intézményközösség miatt, amit képviselek, mert engem különösebben
nem zavart, inkább csak mosolyogtam rajta.
– A szóban forgó alperesek az Élet és Irodalom című hetilap, a
Magyar Televízió Este című műsora és Ungvári Krisztián történész.
Ön mellett Veres András püspök urat, szombathelyi megyés püspököt
is megtámadták. Nekem csak egyetlen kérésem volt Veres püspök
úrhoz, hogy püspök úr, mondja már meg nekik, hogy hányban született,
mert Veres András is fiatal ember. Történelmi és időbeli
lehetetlenséget állítanak itt néha. Megértem, de azért az
igazságnak utat kell találnia. Mondja, püspök úr, szeret még
focizni?
– Gondolom, az ilyen jellegű hobbit, mint a sport, vagy
nevezetesen mondjuk a futballt, ebben a földi életben relatív
sokáig lehet űzni, úgyhogy természetesen szeretek.
– Láttam a múltkor hogy milyen energikusan mozgott a focipályán. A
szeged-csanádi egyházmegyében sincs kis feladata. A Magyar Fórum
olvasói és a Kincsem Rádió hallgatói nevében további jó
munkát kívánok püspök úrnak.
Gy. B.
|