2008.09.26.
A szellem szabadságáért
Beszélgetés
Varga Miklós énekessel.
– Végzettségei szerint középfokú geológus és
kereskedelmi üzemgazdász. Ez azt jelenti, hogy gyerekként nem
is gondolt arra, hogy előadóművész legyen?
– Eszem ágában sem volt. Geológusnak sem készültem.
Tizennégy évesen még nem nagyon tudjuk, hogy mi szeretnénk
lenni. Négy testvérem közül az egyik kitűnő eredménnyel végezte
el a geológiai szakközépiskolát. Ez az intézmény közel volt
hozzánk, s ezért jelentkeztem oda. Így lett egy középfokú
geológus végzettségem. Ez után egy rokonszakmát választottam:
három évig geodétaként dolgoztam. Közben megpróbáltam különböző
főiskolákra jelentkezni, de sajnos sikertelenül. Az ok: matek
és fizika volt a felvételi, és az utóbbi nem volt erősségem.
Ezért szüleim nyomására olyan főiskolát kerestem, ahol a
matematika mellett történelem volt a felvételi. Ez a
Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola volt. Felvettek és
le is diplomáztam. A főiskolai éveim alatt kezdtem el
komolyabban zenével foglalkozni.
– Milyen zenét hallgatott otthon a kamasz Varga Miklós?
– A nagy ősök közül a Deep Purple volt a kedvencem. Így
Ian Gillan iskoláján nőttem fel. Más zenekarok kamaszként nem
is érdekeltek. Később volt egy másik nagyon meghatározó
zenekara és énekese az életemnek: az amerikai Journey és Steve
Perry. Perry egy fantasztikus hangterjedelmű és technikájú énekes.
Szakmai tudásom nagy részét tőle tanultam.
– Igaz, hogy a lányok miatt kezdett el zenével foglalkozni?
– Ez már egy bulváros rész. A középiskolában az osztálykirándulások
alkalmával az egyik srác mindig magával hozta a gitárját, s a
tábortűz mellett eljátszotta az aktuális slágereket. Arra
lettem figyelmes, hogy az összes lány mellé telepedett, s bálványozta
őt. Akkor még csúnya, szemüveges fiúként úgy gondoltam: ha
ez kell a népszerűséghez, akkor meg kell tanulni gitározni. Szóltam
a bátyámnak, aki alapszinten megtanított rá.
– Sosem tanult zenét intézményes keretek között?
–Nem.
– Akkor korrepetitor segítségével készült fel egy-egy rockoperára?
– Előfordult, bár én soha nem igényeltem
korrepetitort. Az István, a királynál Szörényi egy szál gitárral
kazettára felénekelte a szólamot, s hallás után tanultam meg
a szerepet. A későbbiek folyamán már olyan zeneművekben is játszottam,
hogy muszáj volt elsajátítanom a kottaolvasás tudományát.
Illés Lajos zeneművei már nagyon nehezek voltak, s bonyolult
ritmusképleteket tartalmaztak. A kottaolvasást is magamtól
tanultam meg némi zenészi segítséggel. A Velünk az Isten c.
református oratórium, melynek én voltam az egyedüli szólistája,
már nem ment kottaolvasás nélkül.
– Mi irányította a rock, s azon belül a hard rock műfaja felé?
– Középiskolás koromban lejártam a Metro Klubba, ahol
a P. Mobil játszott. Vikidál Gyulát ott hallottam először. Ők
olyan zenét játszottak, ami nagyon közel állt hozzám. Amikor
az együttesből kivált két zeneszerző, Bencsik Sándor és
Cserháti István, s megalapították a P. Boxot, akkor engem hívtak
oda énekesnek. Ez számomra óriási lehetőség, megtiszteltetés
és szerencse is volt. Ez volt az első igazán profi zenekarom.
Innentől datálódik profi énekesi pályám. Akkor már a főiskolás
éveim végét tapostam, s el kellett döntenem, hogy melyik utat
válasszam. A zenénél maradtam. Döntésemet nagyban befolyásolta,
hogy meg is tudtam élni a P. Boxban való éneklésből. Úgy
diplomáztam le kereskedelmi üzemgazdászként, hogy tudtam: nem
fogok dolgozni a kereskedelemben.
– Az Európa c. dallal robbant be a zenei életbe.
– Ez nem teljesen így volt. 1983-ban bekerültem a svéd-magyar
Safari zenekarba, melynek egyik oszlopos tagja Papp Gyula volt.
Ezzel az együttessel Göteborgban készítettünk egy gyönyörű
lemezt. A mai napig nagyon büszke vagyok rá. Ez a hanghordozó
került el Szörényiékhez, amikor az István, a királyhoz főszereplőket
kerestek. Koltay Gergő, aki egy közös fellépés alkalmából
hallott már énekelni, ajánlott be a bátyjánál, aki rendezte
a darabot. Először még csak „magyar hangja” voltam Pelsőczy
Lacinak, mert Koltay Gábor nem bízott benne, hogy el is tudom játszani
a szerepet. Tehát az országos ismertséget ez a rockopera hozta
meg számomra. A bemutató után fél évvel egy szólókoncertet
tartottam az Uránia moziban. Ott énekeltem el először az Európa
c. dalt, mely hatalmas sikert aratott. A Hungaroton menedzsere rögtön
szerződést ajánlott egy kislemezre. Ez meg is jelent. Akkoriban
a kislemezeket nem nagyon vették. Abban az időben, ha a
nagylemezből 100 ezer elfogyott, akkor beszélhettek aranylemezről.
Ma ez a szám 7500-ra csökkent. Kislemezből ha valaki 20 ezret
eladott, az már komoly siker volt. Az én Európámból 140 ezret
adtak el. Ezután rögtön nagylemezre kaptam szerződést, mely
100 ezer fölötti példányszámban fogyott el. Az István, a király
és az Európa együttesen hozta meg számomra a sikert, s azóta
kettős szálon fut szakmai pályám. Az egyik a zenés színház,
a másik a hagyományos rockéneklés.
– Azt olvastam, hogy az Európa c. szám Debrecenhez kötődik.
– Ez így van. Régebben írtam egy dalt, melyhez szöveget
szereztek, aminek címe „Kék a farmer” lett. Varga Mihály
barátom egyszer megmutatott egy szöveget, melynek Európa volt a
címe. Arra kért, hogy írjak rá egy dalt. A Kék a farmer
dallamát próbáltam rávinni a szövegre, sikerrel. Térben és
időben külön született meg a szöveg és a dal, mégis illett
egymáshoz. Debrecenben rendeztek egy békedal fesztivált, melyre
a hátam mögött Varga Mihály benevezte az Európát. Csak
amikor levelet kaptam a szervezőbizottságtól, hogy a legjobb 20
közé sorolták be, akkor értesültem a dologról. Megosztott
első díjat nyertünk vele.
– Ha már itt tartunk, a dal születése idején milyen Európáról
álmodott, s mi lett belőle?
– A szöveg úgy született, hogy Varga Misi látott egy tüntetést
a tv-ben: nők tiltakoztak egy NATO-támaszpont ellen. Ez ihlette
meg a szövegírásban. Amikor a dal született, Európa kettéosztott
volt. Állt a fal, ami egy életidegen, mesterkélt dolog volt. A
vasfüggöny lehullt, s jött az EU. Amikor Szlovákia az EU kapujában
állt, úgy döntöttek, hogy ezt a dalt választják csatlakozásuk
himnuszául. Írtak is rá egy szöveget, mely arról szólt, hogy
az EU-s csillagok az égen beragyogják a földet. Erről még időben
tudomást szereztünk, és sikerült ebben a formában letiltatni
a dalt. Szerzeményünk nem az Európai Unióról szól, hiszen az
EU nem azonos Európával. Amíg az EU-ban nincs benne az összes
európai ország, különös tekintettel a tőlünk elszakított
területekre, addig nem beszélhetünk közös Európáról. Egy
mesterséges képződmény az unió, amelyben „vezér országok”
döntenek a többiek sorsa felett. Európa a maga sokszínűségével
kulturálisan és történelmét tekintve egy és oszthatatlan.
– Az ún. rendszerváltás óta, vagy az EU-csatlakozást követően könnyebb
lett egy hazai könnyűzenész élete? Több lehetősége van
megmutatni tudását?
– Régebben egy magyar zenész érdekesebb volt Nyugaton,
mint most. Egzotikumként kezeltek, hiszen lent volt még a vasfüggöny.
1989 előtt zenészként sokkal többet jártam és készítettem
lemezeket Nyugat-Európában, mint utána. Olaszországba is
kimehettem egy nemzetközi tv-s fesztiválra. Ennek „köszönhetem”,
hogy egy svájci énekes ellopta az Európa dalomat és óriási
karriert futott be vele.
– Később nemcsak Istvánt, hanem sok más történelmi személyt is
életre keltett. Egy-egy alakítás előtt megismerkedett az adott
kor történelmével is?
– Igen, bár nem részletekbe menő precizitással. Ha egy
történelmi személyt életre kell kelteni, akkor illik tudni, ki
is volt az illető.
– Három darabban alakította Jézust. Nehéz volt ráhangolódni
ezekre a szerepekre? Isten fiának az alakítása még a nem hívőknek
sem mehet könnyen…
– Ezért biztos sokan megszólnak, de vállalom: nem
vagyok bigott módon vallásos és sűrűn templomba járó ember,
de ennek ellenére hívő vagyok. Istenhez való kapcsolatom rendkívül
bensőséges. Nem megkerülve a kérdést: nem könnyű Jézust
alakítani. A Megváltót megformálni azért is bonyolult, mert
ő, bár Isten fia volt, de mégiscsak emberként járt köztünk,
annak minden gyarló tulajdonságaival felruházva és mégis túl
tudott lépni a gyarlóságain. A színpadon nem lehet csak úgy
megjeleníteni, mint aki a „felhők között jár”, s onnan prédikál.
A darabban egy olyan esendő embert kellett eljátszanom, aki az
Isten fia, s puszta lényével is kitűnik a többiek közül, s
ez nem könnyű feladat.
– Másképpen kell hangilag felkészülni egy rockkoncertre, mint egy
színházi előadásra?
– A hang igénybevétele között van különbség. Egy
hagyományos koncerten nincs idő hangilag pihenni. A színházban
sem pihen a színész, ha nincs a színpadon, hanem a kulisszák mögül
nézi a darabot, hogy ne essen ki annak a légköréből. A
rockkoncerten, ha felmegyek a színpadra, akkor csak nagyon rövid
pihenőt engedhetek meg magamnak. Egy koncert főleg fizikailag fárasztó,
míg egy előadás szellemileg is.
– Bizonyára már önnek lerágott csont, de az olvasók miatt nem
tudom megkerülni a témát. Önnek megtiltották, hogy a jövőben
elénekelje az István, a királyt. Nemcsak önnek, hanem az egész
hajdani szereplőgárdának. Ez olyan – bár nem teljesen pontos
a hasonlat – mintha Simándyt nem engedték volna Bánkot énekelni.
Tisztázzunk valamit: ön nem azt mondja, hogy más ne énekelhesse
el István szerepét, igaz? Irigység sincs önben?
– Abszolút nincs. Mi már többször átadtuk a stafétabotot.
A volt Nemzetiben – a mai Magyar Színházban – 2000-től már
Tóth Sándor énekelte István szerepét. Az a szörnyű, hogy
Rosta Mária, a Társulat megálmodója, s a Zikkurat Színpadi Ügynökség
vezetője, aki a jogok tulajdonosa, és a szerzőpáros is úgy állítja
be a régi szereplőgárdát, mintha mi akarnánk egyedül eljátszani
ezt a rockoperát, s nem engednénk teret másoknak. Nekem már réges-régen
nem az István, a királyról szól az életem. Nagyon sok főszerepet
játszottam már el azóta. Az István, a királyt az elmúlt néhány
évben egy nyíregyházi színtársulattal, a Mandala Dalszínházzal
adtuk elő. Ők eddig nyaranta meghívtak vendégművészként a
darabba. Ennek már vége, mert az eredeti szereplők közül
senki sem adhatja elő ezt a darabot. Ide kívánkozik: ha nekem bármilyen
fenntartásom lett volna az új gárdával kapcsolatban, akkor nem
vettem volna részt a Társulat műsorfolyamában. Nem
nyilatkoztam volna, s nem léptem volna fel ingyen és bérmentve
az egyik jelölt társaságában.
- Tehát ahhoz jó volt, hogy népszerűsítse a műsort, de ahhoz nem,
hogy énekeljen a darabban…
– Ezek szerint igen. Az az abszurd, hogy mindenki játszhatja
ezt a művet, csak mi nem. Azt mondják, hogy öregek vagyunk, s
foggalkörömmel ragaszkodunk az István, a király szerepeihez.
Finoman szólva ez egy marhaság. Nem abból áll az életem, hogy
állandóan Istvánt énekeljek, s hogy őszinte legyek, ennyi
hajcihő után már nincs is sok kedvem hozzá…
– A jubileumi előadást eredetileg önnel képzelték el?
– Nem, hanem a Társulattal. Rosta Máriának volt később
az az ötlete, hogy idén nyáron Szegeden még egyszer velünk színre
viteti a produkciót. Azt már nem tudom, hogy mennyi előadás
volt tervbe véve. Ez az egész azon bukott el, hogy Deák Bill
Gyula nem vállalta, hogy beüljön a Társulat valamelyik műsorába.
Azt mondta, hogy erre a Társulatos felhajtásra ő egyáltalán
nem kíváncsi. Ezek után a producer visszamondta a szegedi felkérést.
Tehát eredetileg bennünk gondolkodott. Ezért abszurd, hogy később
azt nyilatkozták, mi már alkalmatlanok vagyunk az István elénekléséhez.
– Olyan ferdítések is elhangzottak, hogy 25 éve csak play-backre tátogtak
az előadásokon. Ha jól emlékszem, pont Bródy János mondta.
– Mi sosem kértük, hogy play-back legyen. Készséggel
elismerem, 1983-ban a Királydombon és ‘84-ben Szegeden magnóról
szólt a hangom, de hát furcsa lett volna, ha a háttérben Pelsőczy
Laci tátogására énekeltem volna. Az 1990-es népstadionbeli és
a 2003-as csíksomlyói István, a király valóban play-backről
ment, a televíziós közvetítés miatt, nem a mi kérésünkre.
Most soroljam az összes többi előadást, ami élőben ment? Egyébként
a csíksomlyói előadással kapcsolatban én voltam az, aki
ragaszkodott hozzá, hogy bemenjen a stúdióba, s újra felénekelje
a szerepet. Az első felvétel óta eltelt 20 év. Azóta megváltozott
a hangszínem is, s másképpen adom elő a darabot. A stúdióban
pedig azt kértem, hogy legyen előadásszerű a felvétel. Ne
legyen túl steril, s a kis hibákat hagyják benne.
– Egyéb Szörényi-műben énekelhet?
– Jó kérdés: fogalmam sincs, bár a történtek után
ennek nincs realitása. Nem is igazán érzek ahhoz késztetést,
hogy más Szörényi-darabban fellépjek, hiszen az István, a király
óta nem hallottam Szörényi Leventétől olyan művet, amelybe
én nagy kedvvel mennék énekelni. De azt hiszem, egy ilyen felkéréstől
nem kell tartanom.
– Azt mondják, a művészek érzékeny emberek. Azt is terjesztették
önről, hogy nem képes már elénekelni Istvánt. Túltette magát
ezeken a sérelmeken?
– Tisztázzunk valamit: nem vagyunk megsértődve,
nincsenek sérelmeink. Igaz, úgy próbálnak minket beállítani,
mintha sértettek lennénk azért, mert mások játsszák ezt a
darabot. A Társulat összes tagja kapott egy aranylemezt, mi,
akiknek a neve alatt eladtak 2 millió példányt, nem kaptunk se
arany-, se platina-, se gyémántlemezt. Ennyi az összes keserűség
bennem a témát érintően. A többi pedig már nem érdekel.
– Rendben. És a vádpontok felett is elsiklott? Kiöregedtek, nincs
hangjuk stb.
– Ezek az állítások a nyilatkozattevőket minősítik.
Minden nagyképűség nélkül állíthatom, hogy így, 51 évesen
is bárkivel felveszem a versenyt, erről bármelyik koncertemen
meg lehet győződni. Nincsenek hangi problémáim. Az István, a
király volt előadói egytől egyig aktív énekesek. Nézzék
meg a honlapjainkat. Egy kiöregedett, énekelni nem tudó embert
ennyit nem foglalkoztatnak. Úgy állítják be egyesek, hogy az
István egy olyan szakmai kihívás, melyet már nem bírunk elénekelni.
Nem akarom becsmérelni a művet, de ez a darab énekesi szempontból
egy közepesen nehéz darab. Nem olyan, mint pl. a Jézus Krisztus
Szupersztár, vagy a Megfeszített, amely eléneklése komoly
szakmai kihívás. Függetlenül ettől az István, a királyt
soha nem fogom megtagadni, még ha a szerzők engem meg is
tagadtak. Azt se tagadom, hogy ezzel a darabbal nyíltak meg a zenés
színház kapui előttem. Egy zseniális műről van szó, tegyük
azért hozzá, hogy Márta Pista hangszerelésének is köszönhetően,
ami mára klasszikussá vált.
– Jelenleg van külön együttese, vagy egyedül koncertezik?
– Van egy saját zenekarom, a Varga Miklós és a Band. Ez
az és szócska azért van benne, mert egy régebbi zenekar, a
Varga Miklós Band hat évig állt a magyar könnyűzenei palettán,
s a két együttest meg kellett különböztetni. Nem szerettem
volna azt az illúziót kelteni, hogy a régi csapat újra összeállt.
Sajnos nagyot változott a világ, s a gazdasági helyzet miatt
sokkal kevesebb koncertet lehet eladni, mint szólóban.
– Az utóbbi időkben sokfelé fellép nagy nemzeti rendezvényeken.
Miért?
– A pártpolitizálás mindig távol állt tőlem. Pártok
jönnek-mennek, változik a programjuk, irányultságuk. Egy értékrendet
képviselek, s ha ez találkozik egy bizonyos politikai
csoportosulás céljaival, akkor nem tartom ördögtől valónak,
hogy fellépjek egy adott rendezvényen. Soha nem én
jelentkeztem, hanem hívtak, s én döntöttem el, hogy milyen
dalt fogok énekelni. Tehát nem megrendelésre lépek fel. A miértre
a kérdés: a vízválasztót a 2002-es országgyűlési választások
jelentették. Azt láttam, hogy 1998- tól négy éven keresztül
jó irányba forgatták az ország kormányrúdját. Azt nem
mondom, hogy hibátlanul és hiányosságok nélkül történt
mindez, de 2002-ben, az első forduló után volt egy olyan sejtésem,
hogyha a másik oldal kerül hatalomra, akkor rosszabb lesz az élet
Magyarországon. Sajnos sejtésem beigazolódott. Az első forduló
után, többen, művészemberek úgy gondoltuk, most meg kell szólalnunk,
ki kell állnunk saját értékrendünk mellett. Ezért voltam ott
a Kossuth téren is. A baloldalon legendát gyártottak arról,
hogy mi milyen nagy gázsit kaptunk ezért. Pénz nélkül, meggyőződésből
léptünk fel. Furcsának hangzik, de arra is büszke vagyok, hogy
egyetlenegy kormányzattól sem kaptam elismerést. Nem próbáltak
meg lekenyerezni, s meg tudtam őrizni a függetlenségemet.
– Az egyik régi plakátjára ez volt ráírva: „dallal, zenével a
szellem szabadságáért.” Ez a mondat a jelenre is érvényes
lehet.
– Így van. Fontos számomra a függetlenség, mert ha bármilyen
pártbefolyásolás alá kerülnék, az énképem sérülne meg.
Egy ilyen esetben még azt is megérteném, hogy más pártok
tagjai elforduljanak tőlem. Megkapom sokszor, hogy fideszes
vagyok, amit így, ebben a formában kikérek magamnak, mert bár
törekvéseik szimpatikusak és támogathatóak, ebben a pártban
is vannak olyan emberek – hol nincsenek? – akikkel nem tudok
azonosulni.
– Jelenleg milyen feladatokra készül?
– Nagyon sokat turnéztam a nyáron szólóban, s a
zenekarommal is volt néhány koncert. Ősszel pedig játszani
fogok az Egri csillagok történelmi musicalban. A darabot a Művészetek
Palotájában láthatja majd a nagyérdemű. Ez talán az egyedüli
darab, ahol negatív hőst játszok. Igaz, Jumurdzsák nem egy jágói
gonoszságú alak, mert a saját hite és szempontjai alapján
megvan a maga igazsága. A Mandala Dalszínházban arra akartak rávenni,
hogy az áruló Hegedűst játsszam el. Ezt azért utasítottam
el, mert nem tudtam azonosulni a figurával. Akkor pedig nem lenne
jó az alakítás.
– Lesz új Varga Miklós-CD?
– Igen, dolgozunk egy új szólólemezen. Az utóbbi
megjelenése óta eltelt annyi idő, hogy új mondanivalóval álljak
a közönség elé.
Medveczky Attila
|