vissza a főoldalra

 

 

 2008.09.26. 

Tabló – Minden, ami egy nyomozás mögött van!

(Dettre Gábor filmje)

Ez a film úgy készült, mint a Luca széke. Dettre Gábor már 2000-ben nekikezdett a film előkészítéséhez, a forgatókönyvet együtt írta Kertész Ákossal, akinek 1992-ben megjelent A gyűlölet ára című regénye szolgál a Tabló alapjául. Dettre Gábor a jogi egyetem befejezése után nem sokkal, 1980-ban elhagyta hazánkat, azaz korabeli kifejezéssel élve: disszidált, és az Egyesült Államokban telepedett le, ahol a New York Universityn vágást tanult, majd tanított is ott. Az Óperenciás-tengeren túl rövid-és reklámfilmeket forgatott, majd a CBS producereként kereste a kenyerét. A rendszerváltásnak nevezett hatalomváltás után, 1991-ben visszatért Magyarországra, és játékfilmek rendezésébe fogott: 1993-ban A színésznő és a halál, 1998-ban A tekerőlantos naplója, 2001-ben a Felhő a Gangesz felett került ki a keze alól, de kisfilmeket is készített, forgatókönyveket is írt. A Tablónak 2006 februárjában kezdték el felvenni a jeleneteit, és a címe is többféle változáson ment át, 2003-ban még Tabló volt, majd 2007-ben Romazsarura változott, így is nevezték be a tavalyi Filmszemlére, de ezt rasszista felhangja miatt visszavonták, ezért be sem mutatták, majd a címet is Hangyaégetésre módosították. De ez sem bizonyult hosszú életűnek, mert visszakanyarodtak az eredeti Tablóhoz úgy, hogy kiegészítést fűztek hozzá. Az ez évi Filmszemlén Tablóként vetítették. Mostanában azonban nem is egy, hanem két alcíme is ismert: Egy romazsaru története és Minden, ami egy nyomozás mögött van! Ennek a nyolc évig tartó, már-már vesszőfutásnak nevezhető előkészületnek anyagi okai is voltak, az első producerek nem tudták a forgatáshoz szükséges pénzt előteremteni, végül az utolsóval, Kántor Lászlóval pedig Dettrének koncepcióbeli nézeteltérése támadt. Mindketten mást akartak: Dettre több mint kétórás művészfilmet, Kántor pedig rövidebb közönségfilmet. Végül – miután mindketten engedtek – valamiféle öszvérmegoldás született, és így lett a Tabló 120 perces, lilagőzök nélküli, kommersz krimi, aminek moziváltozatát szeptember 18-tól láthatja az Art mozikban a közönség, de a felvett anyagból négyrészes, ötvenperces tévéfilmsorozatot is összevágtak, amit majd az egyik csatorna - még nem tudni, mikor - sugározni fog. A Tabló már a címéből következően szociológiai körképet kíván adni a jelen Magyarországáról. Ez bizony nagy falat, ezért csak a magyar társadalom egy-egy szűk rétegének bemutatására futja: a cigányokéra, rendőrökére és az alvilág bizonyos figuráira. A romazsaru nem más, mint a jó negyvenes, gyűrött arcú, szikár, jogvégzett Zofár alhadnagy, akire a rosszhírű lány- drog és műkereskedő megölésének kiderítését bízza a felettese. Az állítólagos elkövető, a börtönviselt cigányember túl korán horogra akad. Zofár azonban kételkedik benne, hogy ez a férfi lenne a tettes, ezért tovább nyomoz. Végül bebizonyítja, hogy egy másik cigány oltotta ki annak a hírhedt alaknak az életét. A Tabló olyan, mintha valamiféle tanmese lenne. A főhősnek cigány mivolta miatt az előítéletekből fakadó összes sértést el kell viselnie. Lenézik, még a kollégái is oda-odamondogatnak neki, de ő ritkán ugrik ezekre. A magánélete kész csőd, a felesége svéd származású, jótékonykodó zsidónő. Zofár elhidegült az asszonytól, és nemi kapcsolatot létesít a fiatalkorú gyanúsítottal, a vonzó cigánylánnyal, pedig ezt az írott és az íratlan törvények szigorúan tiltják. A vele együtt dolgozó rendőrök is társadalmunk jellegzetes alakjai: az egyik a genetikailag rasszista fajmagyar, aki tehetségtelen, de hogy ezt palástolja, egyfolytában hőbörög, biboldózik, büdös románozik. A másik pedig a titokban jazz énekesi babérokra vágyó széplélek. A többi rendőr is keményen italozik, akkora a hasuk, mint Falstaffnak, zsíros a hajuk, és káromkodnak. Elöljárója pedig korrupt, aki nyakig benne van a drogüzletben. Dettre Gábor eredeti terve szerint stilizált elemekkel szerette volna visszaadni a kisebbségi létből fakadó nehézségeket, de ilyenek még elvétve sem akadnak a filmben, annál több – legfőképp a szerelmi, pornográf jeleneteteket ábrázoló – naturalista kép. A Tabló képi megjelenítése szomorú, lerobbant miliőt ad vissza, Tóth Zsolt operatőr felvételei színtelenek, időnként fekete-fehérek, néha ugró vágással, gyorsítással teszi őket érdekesebbé. Mucsi Zoltán Zofárja olyan megfáradt közeg, aki távol áll a rendőrviccek buta fakabátjától. Csuja Imre tökéletes alakítást nyújt a hőzöngő hekus karakterében. Györgyi Anna az elhanyagolt feleséget, Fátyol Kamilla a gusztusos cigányleányzót, Hollósi Frigyes és Újlaky Dénes a két mosdatlan zsarut, Tordy Géza a hivatalával visszaélő főnököt játssza. A Tabló nem emelkedik felül a közhelyes sztereotípiákon. Túl hosszú, túl sok a szereplő benne, túl bonyolult a cselekménye. Dettre sokat akar mondani, de annyira elaprózza a filmet, hogy közben elvész az eredeti gondolat, és csak egy nagy katyvasz lett belőle.

 

Dr. Petővári Ágnes