vissza a főoldalra

 

 

 2008.09.26. 

Műfajok és műfajtalankodások

1867 tavaszán Deák Ferenc erőfeszítései nyomán megszületett a Kiegyezés, minekutána Söjtör nagy szülöttjét a haza bölcseként emlegette a magyar közvélemény. 2008 őszén Gyurcsány Ferenc közzétette a Megegyezést, de valahogy őt, a Pápáról indultat, mintha mégsem tekintenék annyira a haza bölcsének. Pedig hát ez is a Dunántúlon van, meg az is. Mindenesetre gyanítom, hogy ezen eltérő értékelés oka a Kiegyezés és a Megegyezés, illetve létrehozóik között, nem a söjtöri és a pápai indulás eltérő topográfiájában, sokkal inkább abban keresendő, hogy Deák életében nem volt őszödi intermezzó. Sőt, nemhogy nem volt, de egyenesen elképzelhetetlen, hogy legyen. Na meg esetleg azért is, mert még legbőszebb ellenfelei – élükön a harsány Kossuthtal – sem feltételezték Deákról, hogy a Kiegyezést saját politikai túlélésének okán szorgalmazza. Vele ellentétben a Megegyezés szerzője – fittyet hányva minden nemzeti érdekre – csakis saját hatalmon maradásáról szeretne megegyezni. Mivel tehát a Kiegyezés és a Megegyezés között aránytalanul több a különbözőség, mint az azonosság, együttemlegetésük a továbbiakban nem kívánatos, és – Debreczeni József közírót kivéve – csakis a kisegítőiskolák, halmozottan hátrányos helyzetű, többszörösen osztályt ismétlő, funkcionális analfabéta tanulói vélelmezhetik azt, hogy Gyurcsány a haza bölcse lenne. És most valami egészen másról. Érezhetően felbátorodtak és gyakoriakká váltak a művészi szabadság ürügyén történő kereszténygyalázások. A jelenség valójában a most vajúdó Európai Unió máig el nem fogadott alkotmányának deklarálása óta erősödött fel: az ókontinens műveltsége, művészete, morálja, gondolkodása, társadalmisága, hagyományrendszere nem vezethető vissza keresztény alapokra, csupán azokra is. Merthogy az antik, a zsidó, az iszlám vagy az ateista kultúrák legalább annyira befolyásolták Európa szellemi arculatát. Ezt persze a Giscard d’Estaing-féle szellemi nímandokon kívül senki sem vette komolyan – (talán még ő sem) –, mindenesetre felbátorított bizonyos keresztényellenes – leginkább zsidó művészek által képviselt – tendenciákat. Hazánkban ezek az elemek ugrásra készen várták a rendszerváltozás megtörténtét, és nyomban elkezdtek élni a korlátozás nélküli alkotói szabadság jogával. Emlékeztetnék az Új Hölgyfutár 1991-es botrányára: a folyóirat címlapján gusztustalan, pornografikus torzfigurák veszik körül a Szentkoronát. A grafikai „műalkotás” országos felháborodást váltott ki, többen bírósághoz fordultak a nemzeti ereklye meggyalázása miatt. Válaszul a haladó magyar értelmiség nyilatkozatot írt alá, kioktatva a nemzetet arról, hogy „egy műalkotás bármilyen értelmezése egy jogállamban sehol sem vonhat maga után büntető eljárást. (…) Veszedelmes precedenst teremtve hosszabb távon a kultúrát általában is veszélyeztető folyamatot indíthat el, a leghatározottabban tiltakozunk a politika bárminő – különösen jogrendi eszközök kikényszerítésével történő – beavatkozása ellen a művészetek és az irodalom működésébe és terjesztésébe. Követeljük az ügyészségi vizsgálat azonnali megszüntetését.” Meg is szüntették persze. (Ezt a felhívást szinte pontosan ugyanaz a néhány tucat kiválóság írta alá, aki a napokban ugyanezzel a hévvel csatlakozott Gyurcsány Chartájához.) Számomra nem elfogadható, de tudomásul veszem, hogy számukra igen. De akkor viszont ugyanők hangos méltatlankodással – ezúttal a multikulturalizmus védelmében – miért ugatnak, ha egy dán karikaturista le meri rajzolni Mohamed prófétát, vagy egy holland rendező kritikus mondatokkal meri illetni az iszlám kultúrát? Sőt, ugyanők fenemód megértőek, ha ezen ártatlan karikatúrát követően Koppenhágában évekig robbantásos merényletekkel kér elégtételt magának a megsértett iszlám lélek. Ők ezt nagyon megértik, de a kereszténység brutális sértegetése miatt még csak az ügyészi eljárást sem tűrik. Itt logikát ne keressünk, sokkal inkább azt a kettős mércét, amelynek egyik oldalával nekünk, a másikkal a nem keresztényeknek mérik ki a mozgásteret haladóink. Talán emlékeznek még 1999-re, amikor Hermann Nitsch, az osztrák „művész”, a Kiscelli Múzeumban kibelezett disznóként ábrázolta Krisztust, és aki ezt szóvá merte tenni, könnyen megkaphatott bármilyen politikai vagy szellemi leminősítést. Az újabb hírek között olvasom egy bizonyos Terence Koh leleményét, akinek szobra egy angliai kiállításon a ruhátlan Krisztust erekcióval ábrázolta. Mindenesetre osztom a felháborodott látogatónak, bizonyos Emily Mapfuwának a véleményét: a galéria nem merte volna bemutatni ezt az opuszt, ha Mohamedet ábrázolja hasonló helyzetben. (Gyanítom, néhány napon belül felrobbant volna a kiállítóterem.) A legjobban talán mégis a legutóbbi, a bolzanói eset háborított fel: egy keresztre feszített, ágyékkötős, ragyás, zöld békát ábrázol, ügyelve rá, hogy részleteiben mégis Krisztust idézze a szobor. Alkotója, Martin Kippenberger, néhány éve már elhunyt, a szobor pedig a bolzanói múzeum bejárata fölött függött, mígnem botrányt nem keltett. És a történet tulajdonképpen itt kezdődik, mert teljesen felesleges volt százak felháborodása: a szobor maradt a bejárat fölött. Azután Bolzano püspöke, Wilhem Egger minősítette vallásgyalázónak a művet, de mindez nem volt elég a múzeum igazgatótestületének: ők 6:3 arányban úgy szavaztak – demokrácia van kérem! –, hogy a béka marad a kereszten, a kereszt pedig a főbejárat fölött. Végül – a püspök kérésére – XVI. Benedek pápának kellett közbenjárnia (!), hogy vegyék le onnan a minden ízlést és hitet sértő művet. Nagy nyögvenyelősen, kegyesen és fintorogva megtették: ma egy külön kiállítási teremben tekinthető meg Kippenberger szobra, vagyis bekerült a múzeumba. Itt jegyzem meg, magam is teljes híve vagyok az alkotói szabadságnak. Csakhogy szerintem a nagy szellemekben – egyebek mellett – nagy önkontrollnak kell lennie: mindig érezni illik azt a határt, amit ezért vagy azért, de nem lépünk át. Át tudná lépni a művész, ha akarná, de nem akarja. Koh, Nitsch vagy Kippenberger urak sajnos nem voltak birtokában ezen isteni adománynak. És van egy fontos szempont, amit szeretnék kiemelni: egészen más hatásmechanizmusa van egy képnek vagy szobornak – tehát egy tárgynak -, mint egy irodalmi alkotásnak. Malaparte híres könyvében, a Kaputban, egy lázas álom jelenik meg szürrealista- expresszív vízióként, kifejezve az író szánalmát a II. világháborúban mérhetetlenül sokat szenvedett katonalovak iránt: egy füstölgő dombot lát álmában Malapartre, rajta egy irreálisan hatalmas keresztet, azon pedig egy szabályosan megfeszített, agonizáló lovat. A kép drámai, döbbenetes és mélyen keresztény. De nota bene: ha valaki ezt materializálni próbálja, lerajzolja, lefesti, netán szoborrá mintázza, Kippenberger békájának vallásgyalázó bűnébe esik. Mert, amit szabad az egyik műfajnak, azt nem szabad a másiknak.

 

Szőcs Zoltán