2009.04.03.
Egy profi magánszínház
Molnár
László színművész, rendező
1966-ban született Kecskeméten. 1975-től a Magyar Állami
Balettintézet növendéke. 1984-87 között a kecskeméti Katona
József Színház tagja, mint gyakorlatos színész. 1987-ben kerül
a Békés Megyei Jókai Színházhoz, ahol - egy rövid debreceni
kitérővel - kilenc évig dolgozik. 1996-tól 1999-ig a nyíregyházi
Móricz Zsigmond Színház színművésze. Jelenleg a Musical Színház
tulajdonosa.
Főbb
szerepei: Ibolya Ede - Csókos asszony; Juvenalis - Sztárcsinálók;
Valkai - Légy jó mindhalálig; Trigorin - Sirály; Baracs - Mágnás
Miska; Magister - Vörös Malom; Zsupán - Marica grófnő; Raul -
Montmarte-i ibolya; Che - Evita;
La Hire
- Jeanne d'Arc; Jekyll/Hyde - Jekyll és Hyde; Jean Valjean –
Nyomorultak; Marcier – A Vörös Pimpernel. Rendezései: Deval:
Potyautas; Webber - Rice: Evita; Webber - Rice: Jézus Krisztus
Szupersztár; Wildhorn - Bricusse: Jekyll és HydeFrank Wildhorn :
A Vörös Pimpernel (világítástervező és a magyar szöveg írója
is)
-2008. októberében
Szolnokon volt a Vörös Pimpernel c. musical magyarországi
bemutatója Ennek a darabnak nem csak rendezője, hanem a magyar
szövegének írója is voltál. Esetünkben angolul kell jobban
tudni, vagy pedig magyarul?
-Magyarul. A következő
a metódus: elkészítetjük a nyersfordítást, s azt magyarosítjuk,
színpadra alkalmazzuk. A magyar prózai szöveg létrehozásában
vettem részt – melyhez kell tudni a darab szituációit -, míg
a dalszövegeket Valla Attila, szerzőtársam írta.
-Igaz, hogy ennél az előadásnál a legfontosabb elem a
világítás, a fény?
-Nem. A musicalnél
minden fontos. De ha sorrendet akarunk állítani, akkor a
legfontosabb a zene. Ezen túl a szereposztás, a világítás, a
rendezés, a hangosítás egyformán fontos. A fény pedig csak a
díszlettel együtt funkcionál. Hiába lenne jó fénytechnika,
ha nem lenne mit megvilágítani. Világosító körökben szokták
mondani: csak jó díszletet lehet igazán jól megvilágítani.
-Igaz, hogy ez a sikeres előadás a körülmények és a többi
vidéki színház érdektelensége miatt ködbe veszhet?
-Sajnos igaz. A
vidéki színházi vezetők nem jönnek arra rá, hogy ebben a világgazdasági
helyzetben sokkal nívósabb előadásokat tudnának előállítani,
ha bizonyos produkciókat kicserélnének. Ne legyen az, ha valami
elkészül, pl. Szolnokon, azt ugyanakkora költségvetéssel
mondjuk Miskolcon bemutatják. Az lenne a normális költésvetési
szempontból is, ha a meglévő produkciót adaptálnák át az
adott társulatra. Így a díszletet, a jelmezt és adott esetben
a parókákat nem kéne újra legyártatni. Sőt nem szükséges a
darabot újra megrendezni és megkoreografáltatni ugyanannyi pénzért.
A Pimpernel egy 60 milliós produkció. Nem gazdaságos újra
megalkotni egy másik teátrumban. Ám a magyar színi direktorok
olyan önmegvalósítást képviselnek, hogy ebben nem is
gondolkoznak. Nyilvánvalóan az ideám érdekeket is sért. A
megvalósulással egy adott alkotógárda elesne a pénzkeresettől.
S ha az a gárda az igazgató körébe tartozik, akkor inkább vállalják
a pénzkiadást, nehogy repedés legyen a klikkrendszeren. S közben
meg arról panaszkodunk, hogy nincs elég pénzünk. Kevés kivétellel
a direktorok sosem a nézőt nézik, hanem azt: hogyan lehet a barátoknak,
ismerősöknek munkát adni. Ez szinte vérlázító. Nyugaton
utaztatják a produkciókat, s csak az előadói társulat változik.
-Miért pont Szolnokon mutatták be a Pimpernelt?
-Mi a Musical Színháznál
a többi színházhoz képest jóval előbbre dolgozunk. A
Pimpernelt már a bemutató előtt két évvel kiválasztottuk,
lefordítattuk, s elkezdtünk vele dolgozni. Tehát kész
tervekkel mentük oda a színházakhoz. Mint egy pályázatot, úgy
nyújtottuk be a teátrumoknak a terveinket. Igaz, Szegeden lett
volna a bemutató, de az igazgatóváltás, s más okok miatt az
elmaradt. Ezután több színházat felkerestünk, de csak
Szolnokon mondták egyedül, hogy szükségük van a produkcióra.
-Tehát a darab a
Musical Színház és a szolnoki teátrum közös produkciója
volt?
-Nem, mert mi mindent eladtunk Szolnoknak. Én rendeztem a
darabot, s játszottam is benne, de kizárólag a helyi színház
produkciója lett a mű.
-Milyen kritikák születtek erről a darabról? Él még
a „szakma” blokádja, ami Balázs Péter kinevezése után jött
létre?
-Hogyne élne! A helyi lapon kívül sehol sem jelent meg
kritika. De ez nem feltétlenül a Pimpernelnek szól. Rájöttek
az ugyanezzel a műfajjal dolgozó szakemberek: úgy lehet valamit
semmisé tenni, ha nem vesznek róla tudomást. Amiről rosszat
mondunk, az viszont létezik. Így sokan nem is tudnak a darabról.
Nem csak a szolnoki színház van elhallgatva, hanem főleg a
jobboldali vezetésű teátrumok. Felesleges tagadni: vannak
baloldali és vannak jobboldali, ún. polgári színházak.
Szolnok kifejezetten el van hallgatva. Az ok: a színházi szakmát
kifejezetten baloldaliak, s az SZDSZ-vonalhoz tartozók irányítják.
Ez a nagyvilágban is így van, elég megnézni a filmipart. Csak
én ezt nem akarom tudomásul venni, nem szeretnék saját hazámban
elhallgatott színész, rendező és színházcsináló lenni. Éppen
ezért végzem a munkámat.
-Alig van olyan színház, ahol nem játszanak musicalt.
A Madáchban és az Operettszínházban pedig szinte csak ez a műfaj
van műsoron.
-Miközben az operett egy ugyanolyan múzeumi darab
lett, mint az opera. Pont ezért kéne a Budapesti Operettszínházban
főleg operetteket játszani.
- Nézzük a műsorpolitikát. Nem sok kicsit a jóból?
-Ebben a gazdasági helyzetben, amikor egyre kevesebb a támogatás,
azt kell játszani, amire több ember megy be. Egy musical bevételéből
lehet prózai, klasszikus darabokat játszani. Ez Nyugaton is bevált
módszer. A musical nem csupán színházi műfaj, hanem üzlet.
Olyan üzlet, ami csúcsterméket állít elő. Belőle emberek élnek,
akik olyan terméket hoznak létre, ami eladható.
-Elfogadom, de nem mindenhol azonos a színvonal.
-Addig, amíg csak állami pénzből működtetnek színházakat,
addig senki sincs rákényszerítve arra, hogy színvonalas
produkciót hozzon létre. Aki egy magánszínházat működtet,
annak érdeke, hogy kiváló, s eladható darabot kreáljon,
hiszen kockáztatja házát, vagyonát. Amerikában nem szponzorálják
a darabokat, hanem befektetők szállnak be a produkciókba. S a
színházcsinálók feladata: meggyőzni a befektetőt arról,
hogy az adott produkció jó üzlet.
-A Musical Színház alapítója és tulajdonosa vagy. Ez
egy produkciós színház?
-Az, s ezért nincs állandó társulatunk. Ez egy bevált módszer
a világ fejlettebbik felén. Ott is egy adott produkcióra
szerveznek társulatot. Aki el tudja énekelni és játszani a Jézus
Krisztus Szupersztár címszerepét, nem biztos, hogy egy másik
zenés darabban is megfelel a főszerepre. Ezért nem társulatban,
hanem emberekben és szerepekben kell gondolkodni. Meghallgatást
hirdetek, hogy megtaláljam azt az embert, aki azért a pénzért
mit felajánlok, elvállalja a szerepet. S az adott pénzért
nekem a legjobbat kell kiválasztanom.
-Ezt követi a játszóhely kiválasztása?
- Vannak produkciók,
melyeket mi hozunk létre, de később egy-egy színház megvásárolja
azokat. Így születnek meg a közös produkciók. Mikor az adott
színházban lefut a darab, akkor játszóhelyeket bérelünk, s
megpróbáljuk az ország minél több városába eljátszani az
adott darabot. Így a Jekyll és Hyde-t elvittük – többek közt
- Makóra, a soproni sportcsarnokba és a Thalia Színházba is.
-Ez nyereséges vállalkozás?
-Az! Nem véletlenül hangoztatom minden riportban: ezt a műfajt
még Magyarországon is lehet nyereségesen működtetni. Azt
mondják: nálunk nem magas a jegyár; ez igaz, de sem a gázsi,
sem a terembérlés sem olyan magas, mint pl. a Broadwayn. Tehát
nyereségesek vagyunk, ezért tudjuk működtetni darabjainkat.
Mindegyik produkcióinknak megvan a jelmeze, díszlete, sőt saját
profi világításrendszerünk és hangosításunk van. Sőt
mobil, szállítható. Sok színház az utóbbiakat tőlünk bérli,
mikor tájolni megy. Így tette a Madách is, mikor a Macskákat
vitte vidékre.
-Mennyire jelent számotokra konkurenciát a Madách vagy
az Operettszínház?
-Ezzel nem foglalkozom, hanem végzem a saját munkámat. Úgy
hiszem, inkább mi jelentünk nekik konkurenciát mert ha végre
kiderül a nagynyilvánosság számára hogy lehet színházat így
is csinálni akkor bajban lesznek.
Ez az oka az elhallgatásnak.
-Ne vedd sértésnek, de még a színházba járók körében
sem vagytok túl ismertek.
-A Musical Színház valóban nem olyan ismert az előbbi
okok miatt. Nem is az a lényeg, hogy magát az intézményt
ismerjék. Sokkal fontosabb az, hogy a produkcióinkról halljanak
valamit. S tudom: a Jézus Krisztus Szupersztár, a Jekyll és
Hyde, s az Evita előadásainkat már ismerik, hallottak róla.
Nekem ez számít.
-Szuperprodukciótok:
a Jézus Krisztus Szupersztár. Ennél a darabnál olvastam, hogy
nem az a rendező vagy, aki kifordítaná a történeteket…
-Ebben az esetben
nem, de egyébként sem vagyok a rendezői önmegvalósítás híve.
Ha valakinek nem tetszik maga a leírt mű, akkor ne írja át,
hanem válasszon ki egy másikat. A musicalíráshoz nem értek,
de interpretálni tudom az előadásokat. Az eredményt a közönség
bírálja el. Ha egy musical a Broadwayn siker, akkor bízzunk
benne, hogy nálunk is az lesz. Egy rossz magyar szokás, hogy
mindent átírunk. Visszatérve az említett darabhoz: a ’60-as
évek fiataljainak készült musical a Szupersztár, amivel
szerették volna a műfajt megszerettetni. Ma már nagyon közel
kerültek az ifjak a musicalhez. A szokásos rendezés szerint:
megérkezik a busz, kiszállnak belőle a fiatalok, előadnak egy
passiót, visszaszállnak a buszra, s hazamennek. Én pedig azt
mondtam: hozzunk létre a műből egy képes bibliát korhű
jelmezekkel, s díszletekkel. Az előadás így is sikeres lett.
Ennek egyik oka, hogy az idősebbek is megszerették az előadást.
Tehát a vizuális élmény is nagyon sokat számít, az, hogy
mibe tudja beleélni magát a néző. Akik hívők, azok csak a képes
bibliai előadásmódba tudják beleélni magukat.
-Télen beszélgettem
Málnay Levente rendezővel, ő is a tradicionális színház híve.
Jól látom, hogy talán a szolnoki színház az, ahol nem forgatják
ki a darabot, s nincs semmi rendezői önmegvalósítás? A
Kakukkfészek főnővérén nincs horogkeresztes karszalag, s a
Pimpernelnél sem egy koncentrációs tábor foglyait menekítik
ki….
-Nem vagyok ellene az alternatív színháznak sőt, csak
találjuk meg végre a helyét. Nem a nagyszínpadra, bérletbe
valók az ilyen előadások, mert az rizikós, s a nézőszám csökkenésével
jár. Ezért kamaraszínházba kell vinni az ilyen műveket. Jó
lenne, ha létrehoznának egy közpénzből támogatott kísérleti
színházat. Hátha ott új, jó formákat hoznak létre. A nagyközönségen
viszont nem szabad kísérletezni.
-Pedig jelenleg még a Nemzeti Színháznál is kísérleteznek.
Elég, ha a János vitézt hozzuk példának.
-A Nemzeti Színház fogalma nálunk alapvetően félre van
értelmezve. A Nemzetinek kéne a legkonzervatívabb prózai hazai
színháznak lenni. Úgy kéne ott pl. Shakespeare darabjait játszani,
azzal a méltósággal, ahogyan az írva vagyon.
-Darabjaitokat pesti kőszínházak nem játszották?
-Csak ismételni tudom magam: a budapesti színházi vezetésnek
nem érdeke az, hogy a közönség rólunk is halljon. A Thalia
egy befogadó színház, ahol magas bérleti díj ellenében játszhatunk.
-A már említett Jézus
Krisztus Szupersztárt az újvidéki Palicson is bemutattátok.
Hová jutottatok el még a határon túli magyarokhoz?
-Palicson koprodukciót hoztunk létre. Régi kedves barátom
és kollegám a szabadkai színház magyar társulatának igazgatója,
Mezei Zoltán. Ő a Szupersztár hazai ősbemutatóján a pap
szerepét alakította. Annyira szerette ezt a darabot, hogy
felvetette: adjuk elő a Szabadkához tartozó Palicson. Ezt az előadást
szinte pénz nélkül hoztuk létre. Mi szállítottuk a díszletet,
a jelmezt, a technikát, s a helyi színészek játszották el a
darabot. Ezt követően öt alkalommal, teltházzal adtuk elő a
produkciót. Minden szerénység nélkül mondom: erről beszélt
egész Szerbia. Látták, hogyan is kell, hogyan is lehet jól
musicalt létrehozni, játszani. Idén nyáron is együtt
dolgozunk a szabadkaiakkal, s tervbe vettük egy helyi cég alapítását.
Ennek célja: Szerbiában mi szeretnénk meghonosítani a
musicalt. Erdélyből és Felvidékből nem érkeztek megkeresések.
Sajnos egyik területen sincs pénz arra, hogy produkcióinkat
megvásárolják. Azt pedig nem kérhetem sem a szereplőktől,
sem a szállítóktól, hogy ingyen lépjenek fel, vagy saját
zsebből fizessék az üzemanyagköltséget. Nagyon szeretnék a
határon túli magyaroknál fellépni, rendezni, mert azt
gondolom, hogy a magyar kultúrkörhöz tartozik Felvidék, de nem
kérhetek lehetetlent a produkció résztvevőitől.
-Miből tartja fenn magát a színházatok?
-Egyrészt a jegybevételből, másrészt az eladott előadásokból.
Most indulunk turnéra Ausztriába és Németországba a Jekyll és
Hyde-dal.
-Régebben táncoltál. Koreográfiákat nem készítettél?
-Nem. Balettosnak készültem, de egy sérülés letérített
erről a pályáról. Sosem voltam táncos, hanem csak balett növendék.
Ami sokat segít nekem rendezőként és színházcsinálóként,
hogy értek a tánchoz. Így tanácsot tudok adni a koreográfusnak.
Más: mivel gyakorló énekes vagyok, rendezőként a szereplőnek
énekbeli instrukciót is adhatok.
-Milyen előadástervek vannak a tarsolyodban?
-Ne haragudjon meg az olvasó, de ezt nem árulom el.
-Nehogy ellopják az ötletedet?
-Pontosan! Ez nem is kérdés. Vannak ötleteim. Elindul egy
alkotói folyamat, s annak végén, már kész tervekkel keressük
fel a színházakat.
Medveczky Attila
|