2009.04.03.
A nemzet karmestere Medveczky Ádám
Március
19-én délelőtt az Apor Vilmos Katolikus Általános Iskolában
és a Krúdy Gyula Iskolában ifjúsági koncertet vezényelt. A
zenekar Haydn műveiből részleteket játszott Medveczky Ádám
vezényletével. A 40 fős zenekarban 24 vonós szerepelt. Majd
este ifjúsági bérletes előadásban a Hunyadi Lászlót vezényelte
a karmester. Amióta Győrben dirigál, Medveczky hétről hétre
ilyen rendkívüli teljesítményt nyújt.
1997-ben
szegődött vezető karmesterként a Győri Filharmonikusok művészeti
vezetésére. Medveczky Ádám korábban a volt Postás
Szimfonikusokat, későbbi nevén a MATÁV zenekart vezette, majd
ezt követően hívták Győrbe a város filharmonikusainak irányítására.
Emellett Medveczky Ádám a Zeneművészeti Főiskolán is tanított
és tanít, sőt számos helyen több előadást tartott a magyar
zenei élet múltjáról és jelenéről. A Rába-parti városban
külön felkérések alapján megcsinálta az Aidát, a Traviatát,
a Toscát, a Parasztbecsületet, a Bánk bánt, és számos más
operai színpadi művet. Ezek az előadások egytől egyig
kirobbanó sikert hoztak a Győri Nemzeti Színházban. Korábban
Baross Gábor igazgatta a Győri Filharmonikusokat. Szerződése
lejárt, Szegedre került, és őt váltotta fel a fideszes volt
önkormányzati képviselő, Fűke Géza klarinétművész. Egy
zenekar életében 12 év alatt sok minden történik. Kurzusok jönnek
és mennek. Győr fideszes vezetést választott magának. Fűke
is fideszes képviselő volt. De ennek nem lenne jelentősége
Medveczky Ádám szerint sem. Rokonszenvek és ellenszenvek
egy-egy közösségben pillanatokon belül kialakulhatnak, ez az
élet természetes velejárója. De a rokon- és ellenszenveken az
alkotó szellemek felülemelkednek, ha nem, az áporodottság légköre
uralkodik el. Ez vezetett odáig, hogy egyesek úgy vélték,
Medveczkynek távoznia kell a művészeti vezető posztjáról. Jöjjön
a karmester helyett még egy klarinétművész, Berkes Kálmán,
aki ugyan a karmesteri pályán nem tekinthető húzónévnek, de
hát így döntött az igazgató, Fűke, városi engedéllyel, tehát
önkormányzati hozzájárulással. Medveczky Ádám nekem azt
mondta, hogy ő nem foglalkozik, soha nem foglalkozott, és már
nem is fog az intrikákkal. Nem vártam én hálát – mondta
keresetlen egyszerűséggel a karnagy: egy-két kolléga részéről
határozott ellenszenvet tapasztaltam, de ennek nem tulajdonítottam
és tulajdonítok jelentőséget. Valószínű most már lazább
lesz a kapcsolata Medveczky Ádámnak a Győri Filharmonikus
zenekarral, annak ellenére, hogy az igazgatósággal kötött megállapodás
alapján 6 nagykoncert dirigálását elvállalta, és az új idényben
is megindítják a 10 részes ifjúsági előadás bérletét. Én
ezt a váltást, hogy nem neveztek ki művészeti vezetőnek, felsőbb
hatalmak (ti: Isten és nem Fűke és köre /szerk.megj./)
akarataként fogom fel. A felsőbb hatalom nem emberi intézmény,
hanem isteni – mondta Medveczky Ádám. A Győri Filharmonikus
Zenekar megszakította a kapcsolatát a Filharmóniával is. Magának
szerződtet embereket, és maga szervezi a koncertjeit. Fűkéék
elképzelése szerint Pozsonyból és Bécsből invitálnának
egy-egy előadásra karmestert, és neves szólistákat. Céljuk,
hogy Bécsből és Pozsonyból, valamint Budapestről is Győrbe
utazzanak az emberek koncertekre. Ha bejön az elképzelés,
nagyon jó lesz, ha nem válik valóra, az viszont bukás. A történésnek
az az érdekessége, hogy eddig egy személy, maga Medveczky Ádám
látta el a művészeti vezető posztját és a vezető karmesteri
feladatot. Most egy helyett ketten dolgoznak majd a Győri
Filharmonikusoknál. Berkes Kálmán a művészeti vezető,
Medveczky Ádám a vezető karnagy. A város büdzséje állja a költségeket.
Teheti a város. De ez csak a felszín. A dolog lényege az, hogy
kicsinyes intrikák, pletykálkodások mégiscsak meghúzódnak a
háttérben, amely a döntéshez vezetett. Nem győri jelenség
ez. Mindenki az intrikával van elfoglalva, a kormány, a
parlament, az önkormányzati testület és ezek a jelentéktelen
rokon- és ellenszenven alapuló intrikák pusztítanak. Most
ezzel egy eredményesen dolgozó zenekarnak, egy városnak és a
nemzeti muzsikának ártottak. Túllépünk az eseményeken, mint
túllépett Medveczky Ádám is, de érdemes eltűnődni azon,
szabad-e hagynunk, hogy elhatalmasodjék felettünk és körülöttünk
ez az átok. Nem Medveczky Ádám sorsáról van szó, mert ő ettől
még a nemzet híres karmestere marad. A Hunyadi László előadásán
– amit néztem és hallgattam – ifjúsági bérletes diákok
voltak zömében a színházban. Gimnazisták, gyerekek. Az előadás
első 5 percében még nagy volt a zizegés, a nyüzsgés, mozgás,
majd szép lassan elcsendesült a nézőtér, angyal szállt át a
színháztermen, és a gyerekek áhítattal az előadás végéig
figyeltek. Hatott a zene. Hallom, hogy az ifjúsági koncerteken a
bencés gimnáziumban, az Apor Vilmos nevét viselő általános
iskolában a diákok ünnepi ruhába öltöztek, s úgy
„jelentek meg”. Nemcsak fegyelmezetten viselkedtek, hanem értő
módon is figyeltek. Ez Medveczky érdeme. Tanítani is tud, és
vezényelni. Ez az egyik legnagyobb erénye. A legfontosabb:
Medveczky az egyetemes magyar zenei életet gazdagította szüntelenül
eddigi pályája során. Egy önmagára adó, önmagát nemzetinek
és kereszténynek tekintő önkormányzatnak szent kötelessége
az ilyenfajta tevékenységet óvni és védeni. Ha nem ezt teszi,
akkor a nemzeti értékeknek és ezen túl az egyetemes értékeknek
árt. Ezt kell tisztán látni. A Medveczky ellen irányuló korábbi
és mostani intrikák figyelmeztetnek. Ne engedjük ezt a
szellemet elhatalmasodni, mert akik engedik, önmagukról állítanak
ki hiteltelenségi bizonyítványt. Itt és ilyenkor a reményteli
jövőnkről van szó. Medveczky kézzel-lábbal tiltakozik az
ellen, hogy a dolgok mögött politikai akarat állna. Jól teszi,
hogy tiltakozik, mi meg lássunk és figyeljünk, s járjunk
azokra a koncertekre és operaelőadásokra, ahol Medveczky Ádám
vezényel. Gazdagabbak leszünk a mostani szörnyű szegénységben.
Győri Béla
|